research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
MINERAL RESOURCES OF THE HIGH FOLDED ZONE
الموارد المعدنية لنطاق الطيات العالية

Authors: Mazin M. Mustafa مازن محمد مصطفى --- Thair J. Benni ثائر جرجيس بني
Journal: Iraqi Bulletin of Geology and Mining مجلة الجيولوجيا والتعدين العراقية ISSN: 18114539 Year: 2014 Volume: SPECIAL ISSUE Issue: 6 Pages: 185-198
Publisher: Ministry of Industry and Minerals وزارة الصناعة والمعادن

Loading...
Loading...
Abstract

The High Folded Zone is one the main Metallogenic Zones in Iraq; it is rich in non- metallic deposits and industrial rocks. All the mineral deposits in this zone are sedimentary in origin including marine and continental sediments. They range in age from Triassic to Pleistocene, occurring mostly as bedded thick sedimentary strata deposits. Previous work in the area indicates that all of these economic deposits are building raw materials such as limestone, gypsum, clays, sand, gravels and orthomarble. The formation of the mineral deposits and industrial rocks in the High Folded Zone was controlled by paleogeographic, tectonic and structural factors.This study gives the type, location, specification, reserves of the main mineral, industrial rock deposits, and their chemical composition. These mineral deposits provide a very promising potential for future development of the region.

يعتبر نطاق الطيات العالية من الأنطقة التمعدنية الرئيسية في العراق ويتميز بكونه غني بالرواسب المعدنية غير الفلزية والصخور الصناعية. أن جميع هذه الترسبات ذات أصل رسوبي بما في ذلك الرواسب البحرية والقارية. يتراوح عمر هذه الترسبات من الترياسي الى البلايستوسين وتظهر على شكل رواسب متطبقة سميكة. أظهرت الأعمال السابقة في المنطقة أن معظم هذه المواد هي رواسب اقتصادية وتستخدم لأغراض البناء مثل رواسب الحجر الجيري والجبس والأطيان والرمال والحصى بالإضافة الى المرمر ذو الأصل الرسوبي. إن تكوين هذه الترسبات المعدنية والصخور الصناعية في منطقة نطاق الطيات العالية تحكمت بها عوامل الجغرافيا القديمة والبنيوية والتركيبة. في هذه الدراسة، تم عرض نوع وموقع والمواصفات بالإضافة الى الاحتياطي لكل من هذه الترسبات المعدنية، إضافةً الى التحليل الكيميائي لها. إن الترسبات المعدنية تتيح إمكانيات واسعة ومشجعة من ناحية تطوير هذه المنطقة وتقدمها في المستقبل.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)