research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
ثر السياسة الائتمانية على محفظة القروض في البنوك التجارية الأردنية

Author: د.احمد عارف
Journal: Journal of Baghdad College of Economic sciences University مجلة كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة ISSN: 2072778X Year: 2009 Issue: 19 Pages: 311-350
Publisher: Baghdad College of Economic Sciences كلية بغداد للعلوم الاقتصادية

Loading...
Loading...
Abstract

This study investigate the impact of credit policy on loans portfolio in the Jordanian commercial banks. It was found that there is strong empirical support of a positive relationship between credit policy (Independent Variables) and loans portfolio (dependent variable). Moreover, it contains empirical evidence of more lenient credit standards during boom periods, both in terms of screening of borrows and in collateral requirements. A robust evidence was also found that during upturns, riskier borrowers get bank loans, while collateralized loans decrease.Strong competition among domestic banks or with other foreign banks and financial intermediaries erodes margin as both loan and deposit interest rates get closer to the inter bank rate. To compensate for the fall in profitability, bank managers might increase loan growth at the expense of the (future) quality of their loan portfolio.

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تأثير السياسة الائتمانية على محفظة القروض في البنوك التجارية الأردنية. حيث تبين من خلال الاختبار التجريبي أن هناك علاقة إيجابي قوية بين السياسة الائتمانية والمتمثلة في (المتغيرات المستقلة) وبين محفظة القروض المتمثلة في (المتغير التابع)، بالاضافة الى ذلك ومن خلال الاختبار التجريبي تبين أن هناك تساهل في معايير منح الائتمان من قبل البنوك خلال فترات الازدهار الاقتصادي سواءاً في منحها للمقترضين أو شروط الضمانات. كما أثبتت هذه الدراسة انه خلال فترات التقدم الاقتصادي يحصل المقترضين اللذين يصنفون من ذوي المخاطر العالية على القروض، كما تنخفض الضمانات على القروض.المنافسة القوية أو الفعالة بين البنوك المحلية أو مع البنوك الأجنبية أو الوسطاء الماليين تؤدي إلى تأكل الهوامش حيث تصبح معدلات الفائدة على القروض والايداعات متقاربة بين البنوك. وللتعويض عن التراجع في أرباح البنوك يمكن أن يقوم مدراء البنوك بزيادة نمو القروض على حساب أو مستقبل جودة ونوعية محفظة قروضهم.الكلمات الدالة: السياسة الائتمانية، محفظة القروض، السيولة، الربحية، المخاطرة، معدل الفائدة، الضمانات، العلاقات المصرفية، المنافسة المحلية، المنافسة الأجنبية.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2009 (1)