research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Analysis of Girish Karnad's Hayavadana Play
تحليل مسرحية الكاتب جيريش كارناد "هيافادانا"

Author: Assi. teacher . Mayada Hashim Ahmed
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2018 Volume: 24 Issue: 102 / انساني Pages: 59-68
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

In the play "Hayavadana", Girish Karnad addresses the issue of Head and Body with the ethical and philosophical side of the problem which raises more significant issues concerning man's existence. He casts the female character in a different style and manner. His female characters are beautiful, intelligent, lively, and more central than male characters in the play " Hayavadana". Karnad through female character introduces the image of nowadays woman who is trapped between two notions, one of them is her search for idealism and completeness and the other is her quest for personal rights in a society dominated by males. Karnad was extremely affected by Indian myths, traditions and history. Thus, he as a creative artist focuses on Indian myths, history, tradition, folklore, legends and theatres. He shapes a new face of modern man fighting for a new prospect with a new character and identity. Hayavadana is a study of man’s search for perfection in every area of universal experience, whether of love, marriage, friendship, motherhood or children, and here where the importance of the research lies. It is a trial to study the notion of identity in a folk story. It is a study of how the desire of a female ruined her and the ones around her by planting the seed of conflict, and this is the focus of the research problem.

في مسرحية "هيافادانا"، يتناول المؤلف جيريش كارناد مسألة الرأس والجسد من الجانب الأخلاقي والفلسفي للمشكلة التي تثير المزيد من مسائل وقضايا أكثر أهمية بشأن الوجود الإنساني. ويصب الطابع الأنثوي بأسلوب مختلف وطريقة مختلفة. وشخصيات الإناث لديه جميلة، وذكية، وحيوية، ومحورة أكثر من شخصيات الذكور في مسرحية "هيافادانا". ويقدم كارناد من خلال شخصية الأنثى صورة المرأة المعاصرة بين فكرتين، الأولى هي بحثها عن المثالية والكمال والأخرى هي سعيها للحصول على الحقوق الشخصية في مجتمع يهيمن عليه الذكور.تأثر كارناد بشدة بالأساطير والتقاليد الهندية، والتاريخ الهندي. بالتالي، فهو كفنان مبدع يركّز على الخرافات، والتقاليد، والتاريخ، والتقاليد، والفنون الشعبية والأساطير والمسارح الهندية. وقام بنقش وجه جديد للرجل الحديث الذي يقاتل من أجل أفق جديد بشخصية جديدة وهوية جديدة.تُعد مسرحية هيافادانا دراسة عن بحث الإنسان عن الكمال في كل مجال من مجالات الخبرة الشاملة، سواء في الحب، أو الزواج، أو الصداقة، أو الأمومة، أو الأطفال، وهنا تكمن أهمية البحث. المسرحية محاولة لدراسة فكرة ومفهوم الهوية في قصة شعبية. هي دراسة عن كيف دمرت رغبة أنثى نفسها ومن حولها من خلال زرع بذور الصراع، وهذا محور ما تدور حوله مشكلة البحث.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2018 (1)