research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Imam Al-Mahdi waiting from viewing of Poet Modern Persian
الإمام المهدي الموعودالمنتظر(عجل الله تعالى فرجه) من وجهة نظر الشعراء الفرس المحدثين

Authors: . Teba Sayfe طیبه سیفی --- Kayre Morady کبری مرادی
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: 1 Issue: 34 Pages: 231-250
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Expectation of the promised is a great religious belief for the Shias. This belief reinforces the hope and happiness in the Muslim’s hearts, So as to the hope of the future and the happiness in the future can alive the hearts. Since the literature specially poem can specify the route to the knowing of the Imam Mahdi ‘the savior of the human’ the savior who fills the earth from the justice when it was full of the oppression. Praise of the Prophet and his family is a common issue at the most of the poems of the Persian poets, but rarely a poet can be found which created an independent poem for the praise of Imam Mahdi. The praise about him was between the other themes. So the poems about Imam is rarely created by the poets independently, and the old poets like Attar Neishabouri and Nezami Ganjavi created some speeches among their poems. The contemporary poets created many poems to praise the Imam directly or indirectly. The revolution of the Islamic republic of iran in 1979 had a great influence for the contemporary poets to approach the Imam Mahdi in their poems. This paper tends to research the viewpoints of the Iranian contemporary poets about the Imam Mahdi to present the various aspects of their viewpoints for the readers and also tends to introduce their methods of expression of the Imam’s role and his introduction to the future generation

يعدّ إنتظار المنجيوالموعودمنالمعتقداتالمذهبيةعندالشيعةالإمامية ، و يزرعهذاالمعتقدالأملوالسعادةفيقلوبالمسلمينكمايحييالأملفينفوسهمللوصولالىالسعادةفيمستقبل قريب،ولمّا كان الأدب و بخاصة الشعر منه من الساحات التييستطيعأنتمهّد الطريقأمام البشريةلمعرفةالموعودوإنتظارالمنجيالذييملأالأرضعدلاًكمامُلئت ظلماً و جوراً،كان مدح النبي() و أهل بيته من المضامينالمشتركةفيدواوينالشعراءالفرسفيأغلبالأحيان ، ولكن قلما نجد شاعراً قام بمدح الإمام المهدي الموعود بصورة مباشرة و فيقصيدةمستقلة ؛ بل أتت تلك المدائح من خلال مضامينأخري ،فالشعر المهدوي و الحديثعنالإمام المنتظر موضوع قلما تطرق اليهالشعراءفيأشعارهمبصورةمستقلة ، واما بينالشعراءالقدامى فنجد بعضهم تحدثوا عن الإمام المنتظرومدحوه ضمن أشعارهم، ومن أولئك الشعراء الشاعرعطارالنيشابوريوالنظاميكنجوي ، لكننا عندما نصل الىالعصرالمعاصرنواجهقصائدكثيرةتطرقتالىإمامالعصرمنوجوه مختلفة و بصورة مستقلة ومباشرة؛ من هذا المنطلق كثرالشعر المهدويعند الشعراء الملتزمين بحب أهل البيت() في العصر المعاصر، ويبدوأن إنتصار الثورة الاسلاميةفيايرانعام (1375هـ) أثّر تاثيراً ملحوظاً علىانتماءالشعراء و إهتمامهم بموضوع المهدويةوالمنجيوالمنتظر ، لذلك قمنا فيهذهالمقالةدراسةوجهةنظر الشعراء المعاصرينفي إيرانحولالإمامالمنتظر(عجل الله تعالى فرجه) حتينقدمللمتلقيوجوهمختلفهمنآراءهولاءالشعراءفضلا عن تقديمأسماء الشعراء الذينلهمدوربارزفيتعريفبالإمام الىجيلهموالىالأجيالالمتعاقبه.


Article
بازتاب اشعار عمادی شهریاری در برخى از اشعار شاعران فارسى انعكاس أشعار عمادي الشهرياري في بعض أشعار الشعراء الفرس

Authors: خیریه قاسم دماک --- حسين علي عباس
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Issue: 129 Supplement Pages: 31-50
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

It is no secret to researchers that the Persian literature needs great efforts of research and verification in terms of early poetry and poets, including Imad Al-Shahrayari or Al-Ghaznawi. In spite of the losses that early poetry and manuscripts experienced in the course of time, let alone poetic works that were not attributed to their original true writers, researchers, in general, managed to present distinguished works, including the works of the said poet.With painstaking effort, we could get, besides other references, a manuscript of some of Al-Shahrayari's works. We could collect his poetry from various sources that helped us write a study on his poetic legacy.

مما لا يخفى على الباحثین أنَّ الأدب الفارسي في هذه الأيام بحاجة إلى جهد جهيد وسعي حثيث في البحث والتحقيق في النصوص والشعراء الأوائل، منهم الشاعر الكبير عمادي الشهرياري أو الغزنوي. فرغم ما تعرض إليه تراثه من المؤلفات المنظومة والمخطوطات إلى الضياع ومع الأسف الشديد، فضلًا عن الأشعار التي نُسبت إلى غيره من الشعراء الآخرين، فقد قدم الباحثون والمحققون في هذا المجال من أعمال يشار إليها بالبنان في مجال البحث والدراسات الأدبية ومن جملتها البحوث التي قُدمت حول الشاعر المذكور أعلاه. فبعد جهد جهيد تمكنا من الحصول على نسخة مخطوطة عن بعض أشعاره، إضافة إلى بعض المصادر من هنا وهناك ومن تواريخ ودواوين الشعراء لنجمع شتات أشعاره التي نُسبت إليه لكتابة بحث من شأنه الدراسة والتحقيق في آثاره الشعرية.والشاعر عمادي شهرياري هو من جملة كبار شعراء الفرس الذين تركوا آثارًا قيمة في مجال الآدب الفارسي ومع فقدان الكم الكبير مما جاد به قلمه من أشعار ونظم جميل إلا أنه وبسعي وجهد وتسديد من الباري عز وجل وعن طريق ما توصلنا إليه من مخطوطات ومصادر في الموسوعات والكتب نقدم هنا بحثا قد يفي بالغرض المطلوب في دراسة أسلوب الشاعر وإيراد نماذج من أشعاره المبعثرة بين أشعار الآخرين وإعطاء نتيجة بحثية كخلاصة لما توصلنا إليه في البحث راجيا استفادة أصحاب العلاقة من باحثي ودارسي الأدب الفارسي من هذا الجهد ومن الله التوفيق.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)