research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Iraq-Turkish Relations (2005-2010) APolitical_Economic Study
العلاقات العراقية-التركية 2005-2010(دراسة سياسية اقتصادية)

Author: Hanna Azzo Behnan حنا عزو بهنان
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 25 Pages: 59-85
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This paper studies the nature of the political & economic relations, which prevailed between Iraq & Turkey after the Iraqi General elections in January, 2005 until 2010. These relations witnessed a great deal of development, especially after Turkey reconsidered its intervening policy in the Iraqi internal affairs; they reached the ultimate level by signing the joint political Declaration Agreement in July 10, 2008, which is regarded as a beginning of a new era for bilateral relations, according to which the supreme strategic cooperation Council between the two countries has been established.

يوضح هذا البحث طبيعة العلاقات السياسية والاقتصادية التي سادت بين الدولتين-العراق وتركيا- بعد الانتخابات العامة التي جرت في العراق في كانون الثاني 2005 وحتى سنة 2010 والتي امتازت بتطورها, لا سيما بعد أن غيرت تركيا من سياستها في التدخل في شؤون العراق الداخلية. ووصلت هذه العلاقات إلى أوجها, بما توصل إليه الطرفان العراقي والتركي في 10 تموز من توقيع اتفاقية (الإعلان السياسي المشترك) التي تعد تدشينا لعهد جديد من العلاقات بينهما, عندما تأسس بموجبها (المجلس الأعلى للتعاون الاستراتيجي بين العراق وتركيا).


Article
Iraqi – Turkish Relations 2002-2012
العلاقات العراقية-التركية 2002 – 2012

Author: Luqman O. Mahmood Alnuaimy لقمان عمر محمود النعيمي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 32 Pages: 141-189
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the subject of Iraqi-Turkish relations during the period between (2002-2012), this period constitute a crucial stage in the history of relations between the two countries which had witnessed an internal developments in each of them, in Turkey, the coming of justice and Development Party (AKP) to power in late 2002 represents a new phase in the Turkey's contemporary history and in its internal and external policy, regional and international relations, while Iraq has offered the U.S. occupation in 2003, which affected in its political, security, economic situation and in its regional and international relations which reflected on the bilateral relations between the two states.

يتناول البحث دراسة موضوع العلاقات العراقية – التركية خلال المدة (2002-2012) وما طرأ عليها من تطورات في المجالات المختلفة، إذ تشكل هذه المدة مرحلة حاسمة في تاريخ العلاقات بين البلدين نظراً لما شهده البلدان من تطورات داخلية في كل منهما، ففي تركيا مثَّل وصول حزب العدالة والتنمية إلى السلطة أواخر عام 2002 مرحلة جديدة في تاريخ تركيا المعاصر وفي سياستها الداخلية والخارجية وعلاقاتها الإقليمية والدولية، في حين تعرض العراق للاحتلال الأمريكي سنة 2003، مما أثر في أوضاعه السياسية والأمنية والاقتصادية، وفي علاقاته الإقليمية والدولية وهو ما انعكس على العلاقات الثنائية بين البلدين.


Article
The future of Iraqi-Turkish relations in view regional security challenges
مستقبل العلاقات العراقية- التركية في ظل تحديات الأمن الإقليمي

Author: Wathiq Mohammed Barrak Al - Saadoun واثق محمد براك السعدون
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 31 Pages: 289-328
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Regional security challenges are considered the most important factors affecting in the present and the future of Iraqi's relations with its neighboring states general and Turkey in particular. Security dimension in regional and international relations had become the most effective factor reaching the region into dangerous degree which made the political movement unable to face the security positions. In this view, we can define four cases which may threaten the joint regional security between Iraq and Turkey. They are the existence of PKK north of Iraq, the problem of sharing water of Tigris and Euphrates, the Struggle in Syria and finally the development of Nuclear program of Iran and its consequences on the region's security.

تعد تحديات الأمن الإقليمي من أهم العوامل المؤثرة في حاضر ومستقبل علاقات العراق مع دول جواره بعامة، ومع تركيا بخاصة.إذ أصبح البعد الأمني في العلاقات الدولية والإقليمية الأكثر تفاعلاً، في ظل وصول الأوضاع الأمنية في المنطقة إلى درجة خطيرة من التصاعد والتسارع، جعلت من الحراك السياسي الإقليمي يبدو وكأنه عاجز عن اللحاق بتداعيات الأوضاع الأمنية و السيطرة عليها. وفي هذا الإطار، يمكن تحديد أربع قضايا بوصفها أهم المخاطر التي تهدد الأمن الإقليمي المشترك بين العراق وتركيا، وهي وجود قواعد لحزب العمال الكردستاني المناهض عسكرياً للدولة التركية في بعض مناطق كردستان في شمال العراق، ومشكلة تقاسم حصص مياه نهري دجلة والفرات، والصراع الدائر في سوريا بين النظام الحاكم والمعارضة المسلحة، والتطورات المحتملة الملف النووي الإيراني وتداعياتها على أمن المنطقة.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2013 (2)

2012 (1)