research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Political Role of Iraqi Woman After 2003
الدور السياسي للمرأة في العراق بعذ عام 300

Author: Lecturer. Badrea Saleh Abdullah م. بدرية صالح عبدالله
Journal: Journal of Juridical and Political Science مجلة العلوم القانونية والسياسية ISSN: 2225 2509 Year: 2015 Volume: 4 Issue: 2 Pages: 229-252
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Human Development scale, in any society, is measured by the extent of women's participation in political life. Iraqi women suffered from, such as many of the women of countries of the third world, real crisis concerning their participation in the country political life since the era of the national government in 1921. Several factors have played a role in minimize the volume of women's participation in political life because of militarizing the society throughout the eight-year war and its consequences leading to marginalize her function. However, women granted the electoral Quotient in the new Iraqi constitution after 2003. The research's hypothesis is that there are number of fundamental changes undergone by the Iraqi society that led to maximize the women's participation, especially after the year 2003. Despite this contribution demonstrated the constitutional arrangements, but women are governed by sectarian and political equipoise and leading axes for the parties and blocs, which is rare to find a Women's voice.

تقاس درجات التنمية الإنسانية في أي مجتمع من المجتمعات بمدى مشاركة المرأة في الحياة السياسية ، ولقد عانت المرأة العراقية الحال مع العديد من بلدان العالم الثالث من أزمة حقيقية تخص مشاركة المرأة في الحياة السياسية للبلاد منذ حقبة الحكم الوطني في العام 1921، ولقد لعبت عوامل عديدة في تقليص حصة وحجم مشاركة المرأة في الحياة السياسية منها الدور المتنامي للعسكر في الحياة السياسية وعسكرة المجتمع خلال حرب السنوات الثمان وما تلاها من أحداث أفضت إلى انزواء المرأة وتقليص دورها ولم يعد هذا الدور إلا بعد منح المرأة كوتا انتخابية في الدستور الجديد للعراق بعد العام 2003. ينطلق البحث من فرضية أساسية وهي أن هنالك جملة من التحولات الأساسية التي مر بها المجتمع العراقي التي أدت إلى تعظم بمشاركتها سيما بعد العام 2003 ورغم هذه المشاركة التي ظهرت اثر الترتيبات الدستورية إلا أن المرأة محكومة بالتوازنات المذهبية والسياسية وأسيرة المحاور القيادية للأحزاب والكتل والتي يندر أن يجد الباحث فيها عن صوت نسائي متميز.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2015 (1)