research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
Using Creativity in the Economic Activities: An Islamic Prerequisite
توظيف الإبداع في الفعاليات الاقتصادية مطلب شرعي

Loading...
Loading...
Abstract

Man across history has noticed a remarkable developments on the knowledge, economical, social and religious fields. This may be due to the recent thoughts of an experts and their virtue in a ascertaining the real benefit for human beings. From those are: Abn Al-Aswad Aldouli; who started writing the rules of grammar, Alkhaleed Bin Ahmed Al-Farahidi, who discovered the Arabic sections of poetry, Emam Al-Shafie who wrote the first book in jurisprudence principles, Abn Khaldoon, who established the rules of sociology, Abn Al-Haitham and his theories in lights and Abn Al-Nafees who discovered Pulmonary Circulation…… etc. It is important to mention in this context that Islam has encouraged and interested in the idea of using creativity in different aspect of life. Among these is Economy. The researcher has focused in forming the definition of creativity according to the Islamic economic perspective as: Applying the mental abilities and skills together in finding out the new and beneficial things in different aspects of life especially these related to economical and administrative aspects that meet and agree with the Islamic rules and system.

إن واقع الإبداع في مجتمع الأمة الإسلامية يعاني من حالة الضعف في الوقت الحاضر لا سيما في الجانب الاقتصادي. لذلك ارتأيت أن أكتب في أهمية توظيف الإبداع في الأنشطة الاقتصادية والتي دعا إليها الإسلام كجزء من منظومته العمرانية فكانت مطلباً شرعياً تحتاج إليه الأجيال الحاضرة والقادمة. ولذا فإننا حين نقرأ عن أبي الأسود الدؤلي الذي بدأ بوضع قواعد النحو, والخليل بن أحمد الفراهيدي الذي استنبط بحور الشعر العربي, والإمام الشافعي الذي وضع أوّل كتاب في أصول الفقه, وابن خلدون الذي أرسى قواعد علم الاجتماع, وابن الهيثم ونظرياته في علم الضوء, وابن النفيس في اكتشافه للدورة الدموية الصغرى ... فإننا نتحدث عن أنماط فريدة أبدعت في مجالات العلوم المختلفة عبر التاريخ الذي شهدته الأمّة. ولعلّ اجتهادنا في صياغة مفهوم توظيف الإبداع في المنظور الاقتصادي الإسلامي (تمكين القدرات والمهارات الذهنية التي تعمل بمجموعها للوصول إلى كل ما هو جديد ونافع في شتّى مجالات الحياة سيما فيما يتعلق بعجلة الحياة الاقتصادية والخدمية والإدارية وذلك بما ينسجم مع معطيات الشريعة الإسلامية وتعاليمها) يُعد خطوةً إيجابيةً نحو فهم وإدراك بعض المفاهيم ذات الصلة في بناء المجتمع وتطوّره, وأحد أهم أسباب نجاح خطواته التي يُقدّمها بالاتجاه الصحيح الذي يحتاج دائماً إلى التغيير والإبداع المستمر.


Article
Influencing Factors On The Improvement Of The Supply Of Goods From Islamic Point Of View
العوامل المؤثّرة في تحسين عرض المنتجات من منظور اقتصادي إسلامي

Loading...
Loading...
Abstract

The concept of "supply" From Islamic Economic point of View, is meant, as everything allotted for sale and purchase for goods and services (product) for the consumer (purchaser) in markets at a definite time and for a definite period basing on the legislative rules and regulations approved by God Almighty.The Islamic economic thought has provided a set of factors apparently contributed in increasing the supply of goods and services in markets due to the collaboration of Islamic legislative proofs emerged from Holy Quran, Sunna or else to legitimate trade and the factors which affect the increasing of supply of goods and the continuity of their circulation internally and externally according to production, price, circulation, propaganda, marketing, exchanging and distribution.


Article
The Effect of Zaket in achieving Sustainable development of Islamic economic ideology
اثر الزكاة في تحقيق التنمية المستدامة للفكر الاقتصادي الإسلامي

Author: Prof.phd. Fatema zabar Anazan أ. د. فاطمة زبار عنيزان
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2015 Volume: 3 Issue: 3 Pages: 9-24
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

(Abstract)This paper deals with the most important issue in sustainable demelpment in Arabic Islamic economic ideology. It discusses the concept of zakat & its developments.It give ahistorical view on Zakat depanding or Holy Quran we identify that zakat depanding or Holy Quran. We identify that Zakat must be: gold, silver &its position inits indgment suchas cashpaper.

(خلاصة البحث)تناولت هذه الدراسة من جملة القضايا المهمة في تحقيق التنمية المستدامة في مؤسسات الزكاة في الفكر الاقتصادي العربي الإسلامي، بدءاً من المفهوم الأساس للزكاة ومؤسساتها التي شهدت تطورا في كل مؤسساتها، وبناء قدراتها والقدرة على تطبيق مفاهيمها، أي العمل على تقديم لمحة تاريخية عن الزكاة مستندين في ذلك إلى القرآن الكريم المشرع الأول لها ثم السنة النبوية المشرفة وماعملَهُ الخلفاء الراشدون من إجراءات في سبيل تطوير هذا العمل وتنظيمه وإقراره بشكل منظم لأنظمتها وفقا للحقائق التي انصبت فيها أساسيات هذا الموضع والقدرات التي تقوم من خلال تحقيق التنمية المستدامة للزكاة مستلهمين ذلك من خلال المشرع الأول هو القرآن الكريم الذي حدد أصنافها، لذا كان التدرج الطبيعي اوالتطور التدريجي لهذه من خلال بيان القضايا التي ارتبطت معها ولها أثرها في هذا في تحقيق أهداف التنمية المستدامة .


Article
The global financial crisis Historical roots, the causes, treatment and controls perspective Islamic Economic
الأزمة المالية العالمية جذورها التاريخية، وأسبابها، وضوابط المعالجة بالمنظور الاقتصادي الإسلامي

Author: Salah Al-Din Hussien Kudair صلاح الدين حسين خضير
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 20749554 / 26638118 Year: 2016 Issue: 25 Pages: 138-186
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The global financial crisis is a natural phenomenon in the capitalist economic system, not an emergency situation and became repeated from time to time and not to be the last because of a number of contradictions within the capitalist system has emerged with capitalism emergence has dealt Find definition features economic capitalist system and philosophy and laws dynamics of the capitalist economy, as well as study and analysis of the financial crisis, and the statement of the most prominent characteristics and historical roots with reference to the features of the financial crisis for the year (2008 - 2009 AD), as well as discussion of the Islamic economic perspective and the statement of reasons, And it Exaggeration to operate financial derivatives system with reference to the most important treatment controls perspective of Islamic economics.

تعد الأزمة المالية العالمية ظاهرة طبيعية في النظام الاقتصادي الرأسمالي, وليست حالة طارئة وغدت تكرر بين فترة وأخرى ولم تكون الأخيرة بسبب جملة من التناقضات داخل النظام الرأسمالي فقد نشأت مع نشوء الرأسمالية وقد تناول البحث التعريف بسمات النظام الرأسمالي الاقتصادي وفلسفته والقوانين المحركة للاقتصاد الرأسمالي, فضلاً عن دراسة وتحليل الأزمة المالية, وبيان أبرز خصائصها وجذورها التاريخية مع الإشارة إلى ملامح الأزمة المالية لعام (2008– 2009م), فضلاً عن مناقشتها بالمنظور الاقتصادي الإسلامي وبيان أسبابها, ومنه المبالغة بالعمل بنظام المشتقات المالية مع الإشارة إلى أهم ضوابط المعالجة بالمنظور الاقتصاد الإسلامي.


Article
Features of Islamic Economic doctrine in Imam Ali's Covenant to his Egyptian Ruler Malik bin AL-Harith AL-Ashter
ملامح المذهب الاقتصادي الاسلامي في عهد الامام علي (ع) الى مالك بن الحارث الاشتر واليه على مصر

Author: Talib H. Faris طالب حسين فارس
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2019 Volume: 1 Issue: 24 Pages: 8-28
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

This research is Trying Gives a Suitable Answers for scientific questions which related to modality the Islamic text performance it is function in order to reveal features of Islamic economic doctrine,this what the research looking for to discover in the well-known text (Imam Ali peace be upon him testament to Malik AL- Ashter) through a methodology based on the extraction of theoretical vocabulary from the text through the method of integrated approach between extrapolation and induction. And the research paper reached to description the features of Islamic economic doctrine as it is implied in the text and therefore achieved important addition to the results of scientific research in texts.

يعمل البحث العلمي في جانب الاقتصاد الاسلامي على استجلاء ملامح الفكر الاقتصادي الاسلامي من منابعه الاساسية التي تنطوي عليها النصوص الاسلامية من الكتاب و السنة و النصوص الصادرة في ضوئهما مثل النصوص الواردة عن الامام علي -ع- في نهج البلاغة، وفي هذا الاطار يحاول هذا البحث استجلاء ملامح المذهب الاقتصادي الاسلامي في عهد الامام علي -ع- الى مالك بن الحارث الاشتر واليه على مصر، لما تضمنه العهد من صورة أسلامية مركزة و متكاملة للمذهب الاقتصادي الاسلامي، هذه الصورة عند استخلاصها تكون مادة أصيلة في تكوين مقاربة معرفية مهمة في توصيف أفضل للمخطط النظري للمذهب الاقتصادي الاسلامي.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (5)


Language

Arabic (5)


Year
From To Submit

2019 (1)

2016 (1)

2015 (1)

2014 (1)

2013 (1)