research centers


Search results: Found 4

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Article
The Flash Poem at the Onset of Islamic Age: A Study in the Light of the Theory of Reception
قصيدة الومضة في عصر صدر الإصلام دراسة في ضوء نظرية التلقي

Author: Zainb K. Abdul- hassan م0م0زينب كامل عبد الحسن
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: ISSN PRINT 27073580 /ISSN ONLINE 27073599 Year: 2011 Volume: 36 Issue: 2 Pages: 25-54
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Literary texts compete to leave a mark behind in the world of literature. History has immortalized great poems, and critics worked busily on them. Sometimes very short poems appear and critics begin to study them as well. These short poems compete the long poems trying to find a place in the world of literature. Therefore it flashes here and lightens there. It is a flash, an impression, an imprint and sometimes a swift glance. Since Islam appeared in a world of darkness and aberration, flashes appeared to support and show it the way depending on Muslim audience in particular and people of the Arabic Peninsula in general. Thus, it helps the Islamic Call to spread. Therefore, our research is about the flash poem at the onset of Islamic Age in the light of the theory of reception. It also shows the meaning and the roots of the flash poem, and a summary of the theory of reception and its types. Then we studied the language, the image, the music and the structure of this poem. We associated this with the goal of reception whether it is specialized, managed, biased, illustrative or economical. We gave a special attention to the Islamic reception. There is a strong association between the flashing text nd recipients. The recipient should have a literary knowledge springing from society in order to make association between the reader and the text. We approach, or we rather try to reach to the reality of the texts, whether they are the possession of the author, or the latter is another reader to previous texts. We also clarified why flashes appeared at the onset of Islamic Age and what their use is especially, the Arabic Peninsula is full of great poets The flashing Islamic text is a new material and its reception is not so easy, so the research tries to show this duality and to decipher it in order to show that there are Islamic flashes. We depended in this research on references like Mohammed Mubarek's The Arabs Text Reception, published at the Arabic Establishment for Studies and Publication, and Adeeb Hassam Mohammed and Haeel Momhmmed Altalib's The Flash Poem: A Theoretical and Applied Study(2009) puplished in Aldamam: The Eastern Zone in Saudia Arabia.

تتنافس النصوص الأدبية فيما بينها كي تترك بصمة راسخة في فضاء الأدب، وكثيرا ما خلد التاريخ قصائد عظيمة لشعراء كبار كانت محط اهتمام النقاد والباحثين، ولكن قد يظهر إلى جنبها قصائد ذات أبيات موجزة تحاول أن تنافسها في الدراسة والبحث ،نستطيع أن نقول إنها تداعب القصيدة الطويلة علها تجد صداها في دنيا الأدب فتراها تومض هنا وتبرق هناك وترسل إشارات مضيئة في مكان آخر، فهي ومضة وبصمة وتوقيعة بل أنها لمحة خاطفة ، وكون الحدث الإسلامي بزغ في عالم الظلمة والضلالة برزت ومضات تضيء له الطريق تحاول أن تسنده ولو بلحظة عاجلة معتمدة على متلقي من جمهور المسلمين خاصة والجزيرة العربية عامة لتساعد الدعوة الإسلامية على الانتشار،لذا يدور بحثنا حول قصيدة الومضة في عصر صدر الإسلام ندرسها في ضوء نظرية التلقي0 وتناولنا في هذا البحث نبذة عن معنى القصيدة الومضة وجذورها ونبذة عن نظرية التلقي وأنواعها ثم عكفنا على دراسة اللغة والصورة والموسيقى والبناء في هذه القصيدة وربطنا ذلك بغاية التلقي فهناك المختص والمدبر والمغرض والبياني والمقتصد وأكدنا على غاية التلقي الإسلامية فهناك ارتباط وثيق بين النص الوامض والمتلقي ،إذ يجب أن يتمتع المتلقي بمعرفة أدبية وثقافة تنبع من واقع المجتمع حتى تتشكل ثنائية بين القارئ والنص ،كما أننا نقترب إن لم نقل نحاول أن نصل إلى حقيقة النصوص وهل هي ملك محض للمؤلف او إن الأخير هو قارئ أيضا لنصوص سابقة ، وبينا لماذا ظهرت ومضات في عصر صدر الإسلام وما فائدتها ولاسيما أن الجزيرة العربية تحفل بعباقرة الشعر فما الحاجة لها ؟ إن النص الوامض الإسلامي هو مادة جديدة والتلقي ليس بالأمر الهين كونه يختلف من شخص إلى آخر لذا يحاول بحثنا أن يربط بين هذه الثنائية ويفك رموزها كي يعطينا فكرة عن وجود ومضة إسلامية 0 واستند بحثنا إلى عدة مصادر منها استقبال النص عند العرب لمحمد مبارك الصادر عن المؤسسة العربية للدراسات والنشر، قصيدة الومضة دراسة تنظيرية تطبيقية ، تأليف د أديب حسن محمد ود هايل محمد الطالب الصادر عن المنطقة الشرقية في الدمام ،2009 المملكة العربية السعودية


Article
The Historical roots of the Omani Marine Force in the Islamic Era .
الجذور التاْريخية للقوة البحرية العثمانية في العصر الاسلامي

Author: Jassem Yassin Darwish جاسم ياسين الدرويش
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2006 Issue: 2 Pages: 15-39
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

في العصر الاسلامي كان العمانيون اول من ركب البحر وقاتلو فيه وعلى الرغم من ان ضروف الخليج العربي لم تشجع على بناء اساطيل بحرية كبيرة فان الضروف الخاصة التي عاشتها عمان ساعدتها على بناء قوة بحرية خاصة بها منذ فترة مبكرة من تاريخها العربي الاسلامي يمكن ان نعدها الجذور الاولى للبحرية العمانية في العصر الحديث .


Article
Architectural Planning of in Mosul during the Islamic Age to the End of Ottoman One
دور الإمارة في الموصل وتطورها خلال العصور العربية والإسلامية

Author: .Akram Mohammad yahya أكرم محمد يحيى
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2013 Issue: 66 Pages: 395-432
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Establishing (Government) and planning them areconsidered of the first architectural works that accompanied thespread of Islam in and out of the Arabian Peninsula. Thus، theybecame one of the most significant axes of planning the Islamiccity and expanding its architectures. As it was first planning themosque and then establishing office at a neighbor place in thecity centre at a distinct and fortified locations. It has taken itsname (castle of Government) since the early Islamic era and ithas been known as (Qasr Al-Emarah) since the era of the ٢ndcaliph Omar bin Al-Khattab to be a followed as tradition at allcities and countries as a result of the Islamic Liberations andthat expanded to free Yemen، Levant and Egypt besides allIraqi cities، especially Mosul city (the subject matter) in whichestablishing and planning them drew a great attention since thebeginning of the Islamic liberation in (١٦ A. H. – ٦٣٧A. D.) atthe era of Omar bin Al-Khattab who established، in which، thefirst at the Islamic era was near the mosque on the hill ofQulaia’at over looking at Tigris. It witnessed a considerabledevelopment in its architectures and the style of their planningduring the following Islamic eras. Thus its role increasedgreater and its area expanded. Its name diversified with itslocations. In which، houses and palaces were established toperform the functions and tasks of office of government whichtook the characteristic and name of the palace (Qassr). Itsremains are still observed with its unique location at the westbank of Tigris، at the eastern north of old Mosul city near theold castle of Mosul (Bashttabya) and shrine of Imam Hassan.The political and administrative role of this castle increasedduring the Arab and Islamic eras to represent the house of thegovernor (Wali)، his family، entourage and relatives besidebeing the official headquarter of state administration، records and staff of all civil، political and military tasks. Its roleincreased after the fall of Arab caliphate and the appearance offoreign governments، especially at the era of Ottoman state .


Article
Writing in the Islamic Age until the end of the fourth century A.H.
الكتابة الرسمية في صدر الإسلام حتى نهاية القرن الرابع الهجري

Authors: Zine El Abidine Musa Al-Jaafar زين العابدين موسى الجعفر --- Kholoud Habib Kareem خلود حبيب كريم --- Sawsan Abbas سوسن عباس
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2011 Issue: 56 Pages: 203-238
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

There are several issues we want to shed light upon such as the following: 1) All sources and books agree that the prophet Mohammed (pub) started to take interest in writing creating a strong and solid base to it which was followed by Arabic and Islamic states during Al-Rashidi,Umayyad and Abbasid eras. 2) During the Umayyad era, we find that the Arab writers did a great deal of work in translating the Diwans from Persian, Coptic, and Roman into Arabic. Famous Arab writers put the origins of writing and its arts such as Abdul Hammeed Al-Kateb. 3) During the Abbasid era, there were many famous writers , such as Khalid Al-Barmaki, who collected the Dawns in files and records instead of papers . These writers had great opportunities in this period that some of them were in the same degrees as ministers .While in the second part of the Abbasid era , writing faded away because of the intervention from the Turks and Bohemia's.

هناك ثمة أمور منها:1) إن جميع المصادر و الكتب تتفق على إن الرسول (ص) بدأ باهتمامه بالكتابة و جعل لها أساس قوي و رصين اتخذته من بعده الدولة العربية الإسلامية في العصر الراشدي و الأموي و العباسي.2) ففي العصر الأموي نجد الكتاب العرب قد قاموا بمهمة كبيرة و هي تعريب الدواوين من الفارسية و القبطية و الرومية إلى العربية و نجد أشهر الكتاب العرب قاموا بوضع أصول الكتابة و أدبها و منهم عبد الحميد الكاتب.3) أما في العصر العباسي فقد اشتهر العديد من الكتاب و منهم خالد البر مكي الذي جمع الدواوين في الدفاتر و السجلات بدلا من الصحف . ونجد الكتاب نالوا حظا وافرا في العصر العباسي حيث أصبح العديد منهم في مرتبة الوزراء أما العصر العباسي الثاني نجد أن الكتابة قد اضمحلت بسبب وجود التدخلات من فبل الأتراك و البويهيين .

Listing 1 - 4 of 4
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (4)


Language

Arabic (4)


Year
From To Submit

2013 (1)

2011 (2)

2006 (1)