research centers


Search results: Found 53

Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by

Article
Editorial issue
الافتتاحية

Author: Abbas Zaboun عباس زبون العبودي
Journal: Journal inspector general مجلة المفتش العام ISSN: 20788789 Year: 2016 Volume: 2 Issue: 18&19 Pages: 1-2
Publisher: Ministry Of interior وزارة الداخلية

Loading...
Loading...
Abstract

Editorial by Dr. Abbas Zaboun Faculty of Law, University of Baghdad

افتتاحية بقلم الدكتور عباس زبون كلية القانون جامعة بغداد

Keywords

Produced --- Issue --- Issue --- استقطبت --- اصدار --- العدد


Article
The Armenian Issue and the West Stand towards it during the Reign of the Ottoman Sultan Abdul Hameed II
المسألة الأرمنية وموقف الغرب منها خلال حكم السلطان العثماني عبد الحميد الثاني (1876- 1909م)

Loading...
Loading...
Abstract

The Armenians inhabited a strategic region in the peninsula of Anatolia. It was the core of concern of the neighboring states and a conflict area between the Persian and the Byzantium empires throughout history. When the Armenians established some emirates and states in this region, they mostly became under the control of the strong neighboring states.On the rise of the Ottoman state the Armenians lived in peace practicing free doctrine and work. Despite that, Armenian revolutionary movements emerged induced by outside powers, particularly France. These movements demanded either for dependence from the Ottoman state or getting autonomy. Caesarian Russia played an important role in raising the Armenian issue, especially after the defeat of the Ottoman state in the Russian – Ottoman war ( ). This issue gained an international importance after holding the two treaties of Berlin and San Stefano ( ). The Sultan Abdul Hamid II had a special stand from these treaties. He followed a special policy in dealing with the Armenian issue. He did not apply the decided reforms in the places inhabited by the Armenians. On this basis, some of the great states have their stands according to their special interests towards the Ottoman state.

استوطن الأرمن في منطقة إستراتيجية في شبه جزيرة الأناضول ، وهي محور اهتمام الدول المجاورة ومنطقة نزاع عبر التاريخ بين الإمبراطوريتين الفارسية والبيزنطينية. وعندما شكل الأرمن في هذه المنطقة بعض الإمارات والدول أصبحت في الغالب تحت سيطرة الدول المجاورة .عند قيام الدولة العثمانية عاش الأرمن في سلام متمتعين بحرية العقيدة والعمل .وعلى الرغم من ذلك ظهرت عدة حركات ارمنية بتحريض من قوى خارجية . طالبت هذه الحركات بالاستقلال عن الدولة العثمانية أو إقامة حكم ذاتي خاص.أدت روسيا القيصرية دوراً واضحاً منذ ظهور المسألة الارمنية بشكل خاص، وبعد هزيمة الدولة العثمانية في الحرب الروسية – العثمانية (1877-1878) وأصبح لهذه المسالة أهمية على الصعيد الدولي بعد معاهدتي برلين وسان ستيفانو1878. وكان للسلطان العثماني عبد الحميد الثاني موقف خاص من المعاهدات واتبع سياسة خاصة في التعامل مع المسألة الارمنية، ولم يطبق الإصلاحات المقررة في المناطق التي يسكن فيها الأرمن وعلى هذا الأساس كان لبعض الدول الكبرى مواقف من ذلك بحسب ما تقتضيه مصالحها تجاه الدولة العثمانية.


Article
The Lebanese Stand In the Arab League Towards the Palestine Issue 1945-1948
موقف لبنان في جامعة الدول العربية من القضية الفلسطينية (1945 – 1948)

Author: Jassim Mohammed al-Juboree جاسـم محمـد الجبـوري
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2007 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 76-106
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Palestinian question drew the attention of the Arab League establish on March 22, 1945 in which protocols Palestine occupies and essential part, besides its pact which contains a special appendix for Palestine where the historical right of independence of Palestine was emphasized and Lebanon being a founding member of the Arab league, which endeavored to help in the achieving of the goals of the league and has an important role in all the sessions of the political committee of the league. Lebanon rejected the Jewish immigration to Palestine and also rejected the establishment of a national state for the Jews in Palestine. It also rejected the report issued by the Anglo- American committee on Jewish immigration. Lebanon took part in tow conferences Anshas and Bludan in 1946 on the Palestine issue, where the halting of the Jewish immigration was stressed and prohibiting the transfer of the Palestinian land to Jews. Lebanon did its best in the courtrooms of the league in opposing the international separation law issued in 1947. In 1948 the Lebanese delegation requested the rejection of the truce with Israel and supporting the Palestinian resistance by money and weapon and establishing a unified independent Arab state in Palestine.

شغلت القضية الفلسطينية اهتمام جامعة الدول العربية التي تأسست في 22 آذار 1945، والتي أقرت في بروتوكولها قراراً خاصا بفلسطين ، فضلاً عن ميثاقها الذي احتوى على ملحق خاص بفلسطين.ولبنان بوصفة عضواً مؤسساً للجامعة فقد حرص على تحقيق أهداف الجامعة بخصوص فلسطين ، حيث دعا من خلال جلسات الجامعة على إيقاف الهجرة اليهودية إلى فلسطين ، وأعلن رفضه لتقرير لجنة التحقيق الأنكلو - أمريكية عام 1946 والتي أكدت فيه على السماح لدخول اليهود إلى فلسطين ، وبيّن لبنان من خلال الجامعة موقفة الرافض لإنشاء الوطن القومي اليهودي في فلسطين ، وداعياً إلى الاستمرار في دعم القضية الفلسطينية.كما شارك لبنان في مؤتمري انشاص وبلودان عام 1946 ، ودعا من خلالهما على ضرورة مجابهة الخطر الصهيوني ، ورفض تقرير اللجنة الدولية ، ومنع انتقال الأراضي الفلسطينية إلى اليهود ، وتشكيل حكومة وطنية فلسطينية مستقلة. كما أبلى لبنان بلاءً حسنا في أروقة الجامعة العربية في معارضة ورفض قرار تقسيم فلسطين الدولي بخصوص فلسطين عام 1947 ، وكان له الدور الفاعل في الكثير من اجتماعات اللجنة السياسية للجامعة العربية في مناقشة ومتابعة تطورات القضية الفلسطينية قبل وأثناء حرب عام 1948، حيث دعا إلى مواصلة القتال ، وتزويد الفلسطينيين بالمال والسلاح، حتى أضطر لبنان إلى الموافقة على قرار الجامعة بقبول الهدنة العربية - الإسرائيلية عام 1948.


Article
European Union And the Cyprus Question: The problem of Europe syprus Relations
الاتحاد الأوروبي والمشكلة القبرصية: إشكالية العلاقة الأوروبية القبرصية

Author: Waleed Mahmood Ahmed وليد محمود أحمد
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2008 Issue: 9 Pages: 201-216
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Europeans had tried to get use of United Nations plan to solve the Cyprus question in away to prepare the unification of the island since 1974 But the Greek Cypriots lost that chance. While the E.U. obligated itself with the promise given to unify the island by the date May 2004. The E.U. did not obligate it self to find out any solution for the issue. The E.U. made Turkey responsible for any obstacle facing the issue. Therefore, Europeans were facing a reality representing a divide state in their union. Will the Europeans pressure succeed upon Turkey in unifying the last divided capitals inside Europe?

لا تزال مسالة ضم قبرص بشطرها الجنوبي إلى الاتحاد الأوروبي في أيار عام 2004 م، تثير الكثير من الإشكاليات في العلاقات بين دول الاتحاد وبين كلا من تركيا واليونان. ويرى بعض الدبلوماسيين الأوروبيين، إن الاتحاد الأوروبي ربما قد اخطأ حينما وافق على قبول عضوية قبرص، بينما الجزيرة لازالت مقسمة. بينما يرى محللون سياسيون أوروبيون، إن الاتحاد الأوروبي لم يجانب الصواب في سياسته تجاه قبرص، سيما وان قرار ترشيح قبرص للعضوية في الاتحاد اتخذ عام 1995م، حينما ساد شعور في أوروبا آنذاك مفاده أن تركيا تعمل على عرقلة التوصل إلى تسوية مقبولة بشان الجزيرة القبرصية المقسمة منذ العام 1974 م، اثر الغزو العسكري التركي لشمال الجزيرة.


Article
The Controversy over the “Age Issue” in Foreign Language Learning: Seeking A
الجدل حول "مسألة العمر" في تعلم اللغة الأجنبية: البحث عن صيغة توافقية

Author: Hussein Ali Ahmed حسين علي أحمد
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2008 Issue: 52 Pages: 589-618
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

بالرغم من مكانية تعلم أغلب الناس لغة واحدة أو لغات أخرى عدا لغة الأم الخاصة بهم في أي وقت من حياتهم محققين مستوى ملحوظا من النجاح في المهارات المختلفة ذات العلاقة، ما يزال ثمة خلاف حول عمر المتعلم بوصفه عاملا مهما في تقرير مستوى التمكن من اللغة الجديدة، وتنطلق هذه الدراسة من الجدل القائل بأن المتعلمين الكبار، وبحكم اجتيازهم ما يسمى "الفترة الحرجة" من العمر هم أقل نجاحا في تعلم مهارات اللغة الأجنبية مقارنة بالمتعلمين الأصغر عمراً. وعليه يستعرض البحث الحالي، ومن خلال دراسة نظرية مدعومة بنتائج دراسات تطبيقية أجريت في هذا الصدد تدعم أو تدحض النقطة مثار الجدل. وتم تقديم بعض الأفكار والمقترحات التوفيقية التي تبرز دور العمر، ولكن تشير في الوقت ذاته إلى مكامن الصعوبة والنجاح التي قد يواجهها متعلمو اللغة الجديدة، صغاراً وكباراً.


Article
Micolagic and the Development of the Poland Issue May -October 1944.
ميكولاجيك وتطورات القضية البولندية ايار - تشرين الاول 1944

Author: Amir Rchk Aepie AL- Zubaidi اميرة رشك لعيبي الزبيدي
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2011 Issue: 11 Pages: 141-182
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

ذهبت مساعي ميكولاجيك لمساعدة انتفاضة وارشو ادراج الرياح ,واثبتت احداثها ان بريطانيا والولايات المتحدة الامريكية لا يمكنهما ان يضحيا بفقدان تحالفهما مع الاتحاد السوفيتي من اجل المحافضة على استقلال بولندا ومصالحها الحيوية .


Article
تحسين مناخ الاستثمار الأجنبي المباشر في الجزائر كحتمية للاندماج في الاقتصاد العالمي

Author: شوقي جباري
Journal: AL-Mostansiriyah journal for arab and international studies مجلة مركز المستنصرية للدراسات العربية والدولية ISSN: 2070898X Year: 2015 Issue: 49 Pages: 168-202
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

the developing countries changed its view toward the issue of attracting foreign direct investment, and has become looking for ways and mechanisms for attracting, where he works mostly on providing an appropriate environment to accelerate development, through the provision of incentives and guarantees effective lead to the improvement of the investment climate and to maximize the chances of integration into the global economy. And Algeria as a developing country is seeking to create the investment climate and make it a stable and attractive, though still classified by international bodies in the centers of late. Which requires further efforts in order to create the investment climate at all levels to attract the maximum amount of foreign direct investment. Key words: investment environment, foreign direct investment, International business environment, Index of Economic Freedom, country risk index.

لقد تغيرت وجهة نظر الدول النامية إزاء مسألة جذب الاستثمار الأجنبي المباشر ، حيث اندفعت جلها في سباق محموم للبحث عن طرق وآليات لاجتذابه فهو بات يشكل سوقا تنافسيا على نحو مطرد، إذ يعمل جلها على توفير الأرضية الخصبة للاستفادة منه في دفع عجلة التنمية ، من خلال تقديم حوافز وضمانات فاعله تؤدي إلى تحسين المناخ الاستثماري وتعظيم فرص الاندماج في الاقتصاد العالمي. والجزائر على غرار الدول النامية لم تدخر أي جهد في سبيل تهيئة المناخ الاستثماري وجعله يتمتع بالاستقرار والجاذبية، ورغم ذلك لا تزال تصنف من طرف الهيئات الدولية في مراكز متأخرة. الأمر الذي يحتم عليها بذل المزيد من الجهود من أجل تهيئة مناخ الاستثمار على جميع المستويات، طالما أنها تتميز بإمكانات ومزايا نوعية تأهلها لاستقطاب أكبر قدر ممكن من الاستثمارات الأجنبية المباشرة.الكلمات المفتاحية: المناخ الاستثماري، الاستثمار الأجنبي المباشر، بيئة الأعمال الدولية، مؤشر الحرية الاقتصادية، مؤشر المخاطر القطرية.


Article
Mohamed Basheer Al-Ebrahimi's Position Concerning Arab Issues 1947-1955
موقف محمد البشير الإبراهيمي من القضايا العربية1947-1955

Author: Hazbe H. Shalokh هزبر حسن شالوخ
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2017 Issue: 73 Pages: 1045-1061
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractAl-Ebrahimi has strengthened his political, cultural and scientific relations with Maghreb countries, though in varying degrees. This could be seen in his support for independence movements in Maghreb and sending studentships to al-Zeitonah Mosque among others in addition to his support for the Palestinian just cause, the Egyptian cause and others.

وطد الإب ا رىيمي علاقاتو السياسية والثقافية والعممية مع أقطار المغرب العربي ، وأ فكانت بدرجات متفاوتة ويظير مف خلاؿ مساندتو لمحركات الاستقلالية في المغرب اورساؿالبعثات الطلابية إلى جامع الزيتونة وغيره فضلاً عف مساندتو لمقضية الفمسطينية العادلةوالمصرية وغيرىا .


Article
French Attitude Regarding: Armenian Question
الموقف الفرنسي من المسالة الأرمنية في ضوء الصحف التركية

Author: Jamal Kamal Kirkukly جمال كمال إسماعيل كركوكلي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2008 Issue: 9 Pages: 182-200
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Since the later of 19 century, The Turkish diplomacy is facing unnatural Position dealing with foreign relations represented by the ambitions Armenians to rebirth. Many of European states come together with. this question for many reasons and transformed to be pressing problem on the way for Turkey tries to join the E.U. This study deal with the nature of French situation about this problem and its reflections upon Turkish–France Relations

يحاول البحث تسليط الضوء على الموقف الفرنسي من المسألة الأرمنية من خلال قراءة مفصلة لبعض الصحف التركية التي تعبر، بشكل أو بآخر، عن وجهة النظر الرسمية والشعبية في تركيا. كما اظهر البحث انعكاس الموقف الفرنسي على العلاقات التركية–الفرنسية والمصالح الفرنسية في تركيا بصورة عامة.. ويقدم البحث محاولة للوقوف على طبيعة المشكلة الأرمنية وابعادها ومن ثم جذورها التاريخية منذ النصف الثاني من القرن التاسع عشر


Article
The Attitude of the Islamic Movement in Iraq Towards the Kurdish Cause 1949-2003 A Historical Study
موقف التيار الإسلامي في العراق من القضية الكردية 1949 – 2003 م دراسة تاريخية

Author: Megwel Mohammed Al-̉Geedy مجول محمد محمود العكيدي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2008 Issue: 11 Pages: 261-304
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Kurdish Cause is regarded as one of the most important issues in the modern and contemporary history of Iraq. Most of the Iraq governments failed to solve it It has gained a lot of attention from the Iraqi Islamic movement which represented a group of the Islamic organizations. Their attitude towards this cause was different according to their religious and national orientations some of these attitudes were ambiguous. However, it might be said here that some of these Islamic organizations attempted to adopt certain solution which were seen as suitable solutions. Among these solutions is federation which came to the surface after the events of 1991. Generally it is possible to say that the Iraqi Islamic movement did not neglect this cause, because it aimed at maintaining the social texture strong among the different sects of the Iraqi people of which the are considered an indivisible part.

تعد القضية الكردية من القضايا البارزة التي عرفها تاريخ العراق السياسي الحديث والمعاصر، تلك القضية التي فشلت معظم الحكومات العراقية في إيجاد حل لها، لقد نالت تلك القضية اهتمام الرأي العام العراقي ومنها التيار الإسلامي العراقي ذلك التيار الذي تمثل في مجموعة من التنظيمات الحزبية الإسلامية فضلاً عن قيادات ذلك التيار، لقد اختلفت مواقف تلك الأحزاب والقيادات الإسلامية من تلك القضية باختلاف توجهاتها القومية والدينية ومدى ارتباطها الوثيق بالعراق كوحدة واحدة فمنهم من كان موقفه غامضاً ولم يتوضح خلال المراحل التي مرت بها تلك القضية من عمر العراق، ولكن يمكن القول ان البعض الآخر من تلك التنظيمات الإسلامية التي عرفها العراق حاولت ان تعتمد بعض الحلول التي عدت من وجهة نظرها حلول مرحلية تتناسب ومقتضيات المرحلة التي عاشها العراق ومنها الفيدرالية التي بدأت تطفو على المسرح السياسي العراقي عقب أحداث عام 1991. إلا انه وبصورة عامة يمكن القول ان التيار الإسلامي العراقي لم يهمل تلك القضية من تفكيره بهدف الحفاظ على التماسك الاجتماعي بين مكونات الشعب العراقي الذي يشكل الأكراد فيه جزءاً أساسيا من هذا المكون.

Listing 1 - 10 of 53 << page
of 6
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (53)


Language

Arabic (37)

Arabic and English (12)

English (2)


Year
From To Submit

2019 (4)

2018 (5)

2017 (4)

2016 (5)

2015 (3)

More...