research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The Parallel Text in Jassim Al-Mateer's Novels
النص الموازي في روايات جاسم المطير

Loading...
Loading...
Abstract

The present study aims at observing the parallel texts in Jassim Al-Mateer's novels. The parallel texts were neglected for centuries and never been studied before because it was thought that such texts have no importance. The present study has proved that the parallel texts are the key to understand the original text

إن هذه الدراسة تهدف الى رصد العتبات النصية او ما يعرف بالنص الموازي في نتاج جاسم المطير، وقد جاءت اهمية هذا البحث من ان النص الموازي قد عانى من اهمال وتهميش في القرون السابقة، ولم تعن به الدراسات السابقة؛ لكونه في اعتقادهم لم يشكل الركيزة الاساسية والاولى في النص، ولكن بعد هذه الوقفة عند العتبات تبين لنا ضرورة الاهتمام بها لكونها قد شكلت المفتاح الاول للولوج الى دلالة النص التي جاء بها الكاتب ليحقق هدفه المنشود.


Article
Al Zubair District : Astudy in the Human Geography for the Author Dawood Jasim Al Rubai .
قضاء الزبير دراسة في الجغرافية البشرية للمؤلف داود جاسم الربيعي

Author: Ibrahim Ali al-Issawi ابراهيم علي العيساوي
Journal: Journal of Historical studies مجلة دراسات تاريخية ISSN: 18180346 Year: 2011 Issue: 10 Pages: 271-295
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

يعد قضاء الزبير من أهم الاقضية ليس بمحافضة البصرة فحسب بل على مستوى العراق نظرا لما يتمتع به من موقع جغرافي متميز بالقرب من الخليج العربي فضلا عن مساحته الواسعة وثرواته الطبيعية الكبيرة والمتمثلة بالنفط وتربته التي تصلح لزراعة مختلف انواع المحاصيل خاصة محصول الطماطة .


Article
The Addressee in the Stories and Novels of Jasim Asi
المروي له في قصص جاسم عاصي ورواياته

Loading...
Loading...
Abstract

The addressee is very important in the narration because he is like a motivator who leads to continuity at the level of the text. The narrator narrates events to us in various images and aspects and the addressee receives these events and attempts their explanations. Then the narration model with its three aspects is complete (sender, message, receiver) for there must be an addressee whether real (explicit) or imaginary (implicit) because this enables the narrator to continue narrating events at various levels.

إنَّ للمروي له أهمية كبيرة في الدرس السردي ؛ فهو فهو بمثابة المحفز الذي يفضي الى الاستمرارية على مستوى القص. فالراوي يروي لنا الأحداث بصور وأشكال مختلفة والمروي له يتلقى هذه الأحداث ويحاول تفسيرها وعندئذ تكتمل المنظومة السردية بأركانها الثلاثة(المرسِل، المرسَل، المرسَل إليه)، إذ لابد من وجود مروي له حقيقي (ظاهري) أو متخيل (خفي)، فهذا الأمر يساعد الراوي في مواصلة الأحداث وكتابتها وفق مستويات مختلفة.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2017 (1)

2014 (1)

2011 (1)