research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Corruption and Economic Growth
الفساد والنمو الاقتصادي

Authors: د. فواز جار الله الدليمي --- د. طلال محمود كداوي
Journal: Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية ISSN: 90110681 Year: 2012 Volume: 3 Issue: 1 Pages: 201-222/ عدد 40
Publisher: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractCorruption nowadays becomes distinguishing feature of government administration in many countries. The political cover of government position contributes in spreading and growing this phenomenon. The dramatic change in the picture or the concepts of corruption provokes many interested bodies to deal with it seriously, the controversy concentrated on the development of government establishments, modernization of economic polices, and protection of public capital. The main objectives of the paper are to explore the global map of corruption and its trend during the first decade of the 21st century, and identifying the economic cost especially on growth. Both approaches, i.e. descriptive and statistical, will be employed in order to achieve these goals.The paper finds that there is a variation in the level of corruption between countries. European and American countries posses the lowest level, whereas the other states have the highest level.It appears that it is easy to reject the null hypothesis of independency of corruption and economic growth. It appears that there are patterns of relation between corruption and growth.

المستخلصأصبح الفساد الإداري والمالي سمة من سمات الإدارة الحكومية في العديد من الدول، وقد ساهم الغطاء السياسي للموقع الوظيفي في انتشار هذه الظاهرة وتناميها. ومهما اختلفت النظرة إلى الفساد سواء لناحية المفهوم أو الأسباب فإن النتائج الناجمة عنه واحدة ألا وهي الإضرار بالمصالح العامة والخاصة. والمشكلة التي يحاول البحث التصدي لها هي ما الموقف العالمي من الفساد؟ وأين تكمن مواطنه الرئيسة؟ وما مستوياته القارية؟ وما علاقته بالنمو الاقتصادي؟إن الهدف من الدراسة بشكل أساس هو رسم خريطة للفساد للوقوف على واقعه في عالم اليوم والاتجاهات التي سلكها خلال العقد الأول من الألفية الثالثة والكشف عن علاقته بالنمو الاقتصادي. وسوف يتم الركون إلى كلا الأسلوبين: الأسلوب الوصفي/ التحليلي والأسلوب الإحصائي في التعامل مع المشكلة للوصول إلى الهدف. وقد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها اختلاف درجات الفساد بين الدول سواء نظرنا إلى هذه الدول بشكل منفرد أو ضمن مجموعات، إذ تنخفض مستوياته في الدول الأوروبية والأمريكية والدول المستقلة حديثاً، بينما هو أكثر اتساعاً في الدول الأفريقية والأسيوية والعربية وروسيا والجمهوريات السوفيتية سابقاً. وتبين عدم استقلالية النمو الاقتصادي عن الفساد وأن هناك أنماطاً من العلاقات بين الفساد والنمو.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2012 (1)