research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Effectiveness of Multi-Media Program on the Achievement and Developing of computer Skills for Tenth grade in Computer Subject
فاعلية برنامج الوسائط المتعددة في التحصيل وتنمية المهارات الحاسوبية لدى طالبات الصف العاشر في مادة الحاسوب

Author: Afrah Yaseen Muhamed / Suzan Thahr Ali أ.د. أفراح ياسين محمد / م .م. سوزان ظاهر علي
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2017 Volume: 13 Issue: 72 Pages: 1-23
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The study aimed to recognize the effect of multi- media program based on systematic Approach on the achievement and developing computer skills for tenth grade female students in computer science through verifying three Null hypothesis,the conducted an experimental design of pre and post test is chosien . the sample is consist of (41) tenth grade female students ,distributed in to experimental group that consisting of (21) students ,and the controlled group consisting of (20) students.To achieve the purpose the researchers conducted two tools , the first tool was achievement test consisting of (65 items) this type of test is (multiple choice) items after facing validity was achieved the test was applied on the exploratory sample included (100) student to found some psychometric properties and reliability of coefficient was found for the test, at the final the test consisting of (52)items.The second tool was checklists of computer skills of skills having (31) items distributed on (5) Main skills , it was exposed to a number of experts and has been achieved its reliability, then the final checklists was (31) items,the researchers has been designed multi- media program which have been designed based on systematic approech using (Camtasia Studio-8) of (16) lessons taught to experimental group, and setting (16) teaching plans for controlled group through traditional methods.The results were as follows: there is a statically significance difference between the mean of both groups in the achievement test, in favor of experimental group ,there is a statically significance difference between pre and post-test experimental group in developing computer skill , there is a statically significance difference between the mean of both groups in the post test achievement, in a favor of experimental group .Based on these conclusions, a number of recommendation and suggestions are presented.

استهدف البحث الى التعرف على فاعلية برنامج الوسائط المتعددة قائم على منحى النظم في التحصيل وتنمية المهارات الحاسوبية لدى طالبات الصف العاشر في مادة الحاسوب وذلك من خلال التحقق من (3) فرضيات صفرية ،وتم اختيار التصميم التجريبي المجموعتين المتكافئتين ذو الاختبار القبلي -البعدي، وتكونت العينة من (41) طالبة بواقع (21) طالبة للمجموعة التجريبية و(20) طالبة للمجموعة الضابطة . ولتحقيق اهداف البحث قامت الباحثتان ببناء اداتين ألاولى تمثلت باختبار تحصيلي مكون من(65) فقرة من نوع (الاختيار من متعدد) ، وقد تم التحقق من صدقه الظاهري وبعد تطبيقه على عينة استطلاعية مكونة من (100)طالبة لايجاد الخصائص السيكومترية له وكذلك بعد اجراء الثبات اصبح الاختباربصيغته النهائية مكونا من (52) فقرة. أماالأداة الثانية وهي اعداد بطاقات ملاحظة للمهارات الحاسوبية المكونة من (31) مهارة فرعية موزعة على خمسة مهارات رئيسة، وتم التحقق من صدقها الظاهري بعرضها على عدد من الخبراء وكذلك التأكد من ثباتها اصبحت مكونة بصورتها النهائية من (31) فقرة ،كما قامت الباحثتان باعداد برنامج الوسائط المتعددة اذ تم تصميمه على وفق منحى النظم باستخدام برنامج (8-Camtasia Studio) وتم أستخدام هذا البرنامج لتسجيل الحصص بواقع (16) حصة للمجموعة التجريبية وتماثلها (16) حصة تقدم بالطريقة الاعتيادية. واظهرت النتائج ما يأتي :وجود فرق ذي دلالة احصائية بين متوسط درجات التحصيل للمجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح المجموعة التجريبية ،وجود فرق ذي دلالة احصائية بين متوسط درجات اداء المجموعة التجريبية القبلي – البعدي في تنمية المهارات الحاسوبية ،كذلك وجود فرق ذي دلالة احصائية بين متوسط درجات اداء المجموعتين للاختبارالبعدي في تنمية المهارات الحاسوبية ولصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج تم تقديم عدداً من التوصيات وعددا من المقترحات المستقبلية .


Article
The role of multi-media in promoting artistic practices for the works of contemporary artists
دور الوسائط المتعددة في تعزيز الممارسات الفنية لأعمال الفنانين المعاصرين

Author: د. فخرية بنت خلفان اليحيائية
Journal: journal of the college of basic education مجلة كلية التربية الاساسية ISSN: 18157467(print) 27068536(online) Year: 2018 Volume: 24 Issue: 102 / علمي Pages: 683-704
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

Multi-media implementation in art becoming numerous to include all disciplines of visual arts and artists seek to provide new creative solutions that combine all types of technologies in order to provide artworks with different identity combines traditional and digital image, and still 3D artwork and movable one, and between touchable and untouchable, and the reality and virtual, and other artistic concepts and terminology which associated within art disciplines which are no longer boundaries between them cause to developments and radical changes.This research presents the role of multi-media in the disciplines of visual arts in providing artists within the artistic and linguistic constructions which go beyond the physical boundaries of place and time. The use of new multi-media, as means for documenting and transferring or presenting artistic experiments, can producing different and multiple art-solutions such as use of linguistic texts; drawing illustrations and maps; images’ photographs; audio and video movies. It’s became a technical instrument for implementing various processes of contemporary creative art including different artistic directions such as conceptual art, environmental art, art land, performance art, installation art, and video and computer art.The researcher used the descriptive and analytical research method for presenting a number of global experiences based on multi-media art productions. The result shows that the contemporary artists depend on their productions on the digital camera, video. They also rely on light and movement as well as virtual artworks and digital installations, which are all offering numerous forms of artists’ implementations using new technological media.The research concludes that there are a number of successful art experiences which has expanded the use of the multi-media and digital camera in creating new image of art called Nano-art which is worth to be studied and analyzed

أن توظيف الوسائط المتعددة في الفن تعددت لتشمل جميع ميادين الفنون البصرية، وسعى اليها الفنان من أجل تقديم صيغ إبداعية جديدة تجمع ما بين كل أنواع التكنولوجيا وتقديم فنون ذات طابع وهوية مختلفة تجمع بين التصوير التقليدي والرقمي، والمجسم والمتحرك، وبين الملموس والمحسوس، وبين الواقع الحقيقي والواقع الافتراضي، وغيرها من المفاهيم والمصطلحات الفنية المرتبطة بالمجالات الفنية التي لم يعد بينها فواصل في ظل التطورات والتغيرات المتسارعة.ويأتي هذا البحث ليعرض دور الوسائط المتعددة في مجال الفنون البصرية في إمداد الفنانين ببناء لغوى وتشكيلى متجاوز الحدود المادية لعنصرى المكان والزمان، بداً من الاستعانة بالوسائط كوسائل للتوثيق والنقل أو العرض للتجارب الفنية، أو من خلال تضمين حلول أخرى مختلفة ومتعددة مثل أستخدام النصوص اللغوية والرسوم التوضيحية والخرائط، أو الصور الفوتوغرافية أو التسجيلات الصوتية والمرئية كلافلام، الي أن أصبحت اداة وتقنية لممارسة مختلف العمليات الابداعية المعاصرة، وقاسم مشترك بين مختلف الاتجاهات الفنية المختلفة من الفن المفاهيمى، والفن البيئى وفن الارض فن الحدث و الاداء وفن التجهيز وفن الفيديو والكمبيوتر.استخدمت الباحثة المنهج الوصفي والتحليلي في استعراض عدد من تجارب العالمية المعتمدة في أنتاجها على محتلف الوسائط، أظهرت النتائج اعتماد الفنان المعاصرفي انتاج أعماله على التصوير الرقمي، والفيديو كما اعتمد على الضوء والحركة، والأعمال الإفتراضية والمجهزة رقمياً فى الفراغ وهي جميعها تقدم أشكال عديدة لممارسات الفنانين لتوظيف الوسائط التكنولوجية.توصل البحث أن هناك عدد من التجارب الناجحة توسعت في استخدام الوسائط بدأ من استخدام الكاميرا الفوتوغرافية إلى ما يسمى بتقنية النانو آرت جديرة بالدراسة والتحليل.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2018 (1)

2017 (1)