research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The narrative performance in Surat Al - Rahman
الأداءُ القصصي في سورة الرحمن

Author: Abdul Latif Shanshoul Dakman عبد اللطيف شنشول دكمان
Journal: Journal Dawat مجلة دواة ISSN: 24115711 Year: 2018 Volume: 4 Issue: 16 Pages: 55-69
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

This research highlighted the aesthetic dimensions in (Surat Al-Rahman) and the justification for repeating the verse (That is, about thirty-one times), which is 48% of the number of its verses (eighty-seven verses), about half of the blessed sura, as the blessed verse embodies the first party of the conflict, which includes the meaning of the request for ratification, And the meaning of the prohibition of arrogance, may God bless him and grant him good health, and the other party is referred to as “the hypocrisy of the hypocritical” (interpretation of the meaning) For the free verses of Sura blessed from the incident of falsehood But it does not achieve the dimension of fiction, as well as the non-leveling power of the two parties to the conflict despite the contrast between the ratification and moral denial and that the fundamentals of the dramatic construction every idea corresponds to the idea .... God is behind the intent.

سلط هذا البحث الضوء على الأبعاد الجمالية في ( سورة الرحمن ) ومسوّغات تكرار قوله تعالى (فَبِأَيِّ آَلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ( التي تكررت بواقع (إحدى وثلاثين مرة ) أي ما نسبته 48% من سورة عدد آياتها ( ثمان وسبعون آية ) أي حوالي نصف السورة المباركة ، إذ تُجسّد تلك الآية المباركة طرف الصراع الأول والمتضمّن دلالة ( طلب التصديق) بنعم الله تعالى بوصفه (رأس الطلب) المنبثق من دعاء وطلب للمعنى لاسيّما أنّ الطلب من النهي بمنزلته من الأمر ويجري على لفظه كما يجري على لفظ الأمر، وكأنّ الآية الكريمة متضمّنة لمعنى النهي عن الجحود بأنعم الله تبارك وتعالى، أمّا الطرف الآخر فمحمول على ( التكذيب الافتراضي) لخلو آيات السورة المباركة من حادثة كِذب بعينها إلّا إشارات عامة وردت فيها ، ولعلّ ذلك لا يحقّق البعد القصصيّ ، فضلاً على عدم استواء قوّة طرفي الصراع على الرغم من التقابل المتعارض بين التصديق والتكذيب المعنويّين وذاك الأمر من أساسيات البناء الدراميّ فكل فكرة تقابلها فكرة....والله من وراء القصد وعليه المعول.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2018 (1)