research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Philosophical Framework To Intellectual Capital Readiness in Iraqi Organizations
تأطير فلسفي لجاهزية راس المال الفكري في المنظمات العراقية

Authors: سعد علي حمود العنزي --- صبيحة قاسم هاشم --- حسام حسين شياع
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2014 Volume: 20 Issue: 75 Pages: 1-28
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This research aim to present theoretical and philosophical framework regards topic of intellectual capital readiness in Iraqi universities. That is, by using strategic map in balanced score card of Norton and Kaplan (2004). This research discusses theoretical content for three main aspects reflect in its nature elements of intellectual capital readiness in organizations. This includes human capital readiness, information capital readiness and organizational capital readiness. To clear each element, the authors relay on mechanism to determine gape per element of intellectual capital elements.

يسعى هذا البحث الى تقديم تأطير نظري وفلسفي حول موضوع جاهزية رأس المال الفكري في الجامعات العراقية من خلال توظيف مفهوم الخارطة الاستراتيجية لنموذج بطاقة الدرجات الموزونة المقدمة من قبل (Norton & Kaplan, 2004). ويحاور المحتوى الفكري لهذا البحث ثلاث جوانب رئيسة تعكس في طبيعتها عناصر جاهزية راس المال الفكري في المنظمات وهذا يتضمن جاهزية راس المال البشري وجاهزية راس المال المعلوماتي وجاهزية راس المال التنظيمي. وقد اعتمد في توضيح كل جانب من هذه الجوانب الثلاثة على بيان الية تحديد فجوة كل عنصر من عناصر راس المال الفكري الثلاثة من خلال بيان ما هو مطلوب وما هو موجود فعلاً من موجودات فكرية داخل المنظمات واهم ما يميز عملية تحديد جاهزية رأس المال الفكري للمنظمات باستخدام بطاقة الدرجات الموزونة الانطلاق من العمليات الجوهرية الى الموجودات غير الملموسة للمنظمة, وبعد ذلك العودة من الموجودات غير الملموسة الى العمليات الداخلية الجوهرية للمنظمة. تسهم العملية بشكل كبير في تحقيق ديناميكية بطاقة الدرجات الموزونة, كما ترتقي لخلق التكيفّ الاستراتيجي ما بين الموجودات غير الملموسة من جهة, واستراتيجية المنظمة الشاملة من جهة اخرى. وتبدأ عملية تحديد التكيفّ من خلال التطرق الى قياس الموجودات غير الملموسة الحالية, وقياس الموجودات غير الملموسة المطلوبة والمرغوبة, وبعد ذلك يتم تحديد فجوة الموجودات غير الملموسة, والتي تمثل جاهزية رأس المال الفكري بمجموعها.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)