research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Evaluation of performance rate, some hematological and biochemical parameters in Iranian Afshari breed fattened sheep fed diet containing Gundelia (Gundelia tournefortii L.)
تقييم معدل الأداء، وبعض المعايير الدموية والكيميائية الحيوية في تسمين اغنام الافشاري الإيرانية والمغذية بعليقة تحوي على العكول الجبلي (Gundelia tournefortii L)

Loading...
Loading...
Abstract

The effects of diets containing Gundelia (Gundelia tournefortii L.), which is a wild plant species in middle east countries, on performance rate and health parameters of Iranian afshari breed sheep were studied for the first time. Totally 60 fattened sheep in three groups were studied via receiving different diets and performance rate, hematological and biochemical parameters, which are related to animals' health and also are indicator for diet's efficiency, for each group were evaluated via laboratory methods. The results of current study show that performance rate and/or hematological and biochemical parameters in group which received diet containing Gundelia hay and grain were same as control group which received standard diet, but performance rate in group which received Gundelia hay singly was lower than other groups. Number of white blood cells, differential number of neutrophils and lymphocytes, concentration of plasma proteins and fibrinogen, serum concentration of total protein, cholesterol and lipase had increases in treatment groups versus control group and number of red blood cells, serum concentration of glucose, albumin and blood urea nitrogen had decreases in treatment groups versus control group. Given to low costs and high-performance rate of Gundelia hay plus grain diet, which is related to presence of high amount of carbohydrates and fatty acids in it, this diet can be considered as an efficient diet for fattened sheep but more studies are need. Study on production's quality in animals are receiving Gundelia diet is suggested as a subject for next studies.

تم في هذا البحث دراسة آثار النظام الغذائي الذي يحتوي على (Gundelia tournefortii L.)، وهو نوع من أنواع النباتات البرية في بلدان الشرق الأوسط، على معدل الأداء والمعايير الصحية للأغنام الأفريقية من أصل أفزري لأول مرة. تمت هذه الدراسة باستخدام ٦٠ رأس من الأغنام المعدة للتسمين حيث قسمت الى ثلاث مجموعات من خلال تلقت أنظمة غذائية مختلفة ومعدلات أداء، التغيرات الدموية وبيوكيميائية، والتي ترتبط بصحة الحيوانات وأيضاً مؤشر كفاءة النظام الغذائي، تم دراستها من خلال طرق مختبرية. أظهرت نتائج الدراسة الحالية أن معدل الأداء و/ أو المعلمات الدموية والكيميائية الحيوية في المجموعة التي تلقت نظاماً غذائياً يحتوي على قشور Gundelia والحبوب كانت نفس المجموعة الضابطة التي تلقت نظاماً غذائياً عادياً، ولكن معدل الأداء في المجموعة التي تلقت Gundelia hay منفردة كان أقل من غيرها من المجموعات. عدد خلايا الدم البيضاء، العدد التفاضلي للعدلات والخلايا اللمفاوية، تركيز بروتينات البلازما والفيبرينوجين، تركيز مصل البروتين الكلي، الكوليسترول والليباز كان يزيد في مجموعات المعالجة مقابل مجموعة التحكم وعدد خلايا الدم الحمراء، تركيز المصل من الجلوكوز، الألبومين وكان نيتروجين اليوريا في الدم ينقص في مجموعات العلاج مقابل المجموعة الضابطة. ونظراً للتكاليف المنخفضة والأداء العالي لمنتج Gundelia hay بالإضافة إلى حمية الحبوب، والتي ترتبط بوجود كمية كبيرة من الكربوهيدرات والأحماض الدهنية فيها، يمكن اعتبار هذا النظام الغذائي نظاماً غذائياً فعالاً للأغنام المسمّاة ولكن هناك حاجة لمزيد من الدراسات. دراسة على جودة الإنتاج في الحيوانات يتم تلقي النظام الغذائي Gundelia هو كما اقترح للدراسات القادمة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)