research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Moral implications and value in the philosophy of education
المضامين الاخلاقية والقيمية في فلسفة التربية

Author: Dr. Refaa Abdul Latif Hassan م.د.رفاء عبد اللطيف حسن
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2014 Volume: 2 Issue: 2 Pages: 355-380
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

(Abstract Research) The moral implications and value in the philosophy of education are one of the most important topics that should be well worth seeking out, especially in our time because of its great importance in the upbringing of the emerging formation, guidance and evaluation within the system or graded him the values of the society in which they live.In order to analyze the values that were prevalent in our heritage Arab-Muslim, and the values that should be found in the present and the future, and the means by which deepen these values are of Education, which is in the development-sum final-function moral and through the ability of education on the development of the soul from impurities and to deep good values and dignified and inspired by the Arab-Islamic heritage. And developed and incorporated into the curriculum in the field of education. Because of their great importance in the upbringing of our sons and our daughters and our dear students, especially in the present day, it must be emphasized that the moral implications of values and commitment to them because of their large and active role in the progress of our society and our country and its proomote.

(خلاصة البحث) تعدُّ المضامين الاخلاقية والقيمية في فلسفة التربية من أهم المواضيع التي يجدر وتستحق البحث بها وخاصّة في وقتنا هذا لما لها من أهمية بالغة في تنشئة الأجيال بالتشكيل والتوجيه والتقويم ضمن منظومة أو سلم متدرج بقيم المجتمع الذي تعيش فيه.ولتحليل القيم التي كانت سائدة في تراثنا العربي الإسلامي, والقيم التي ينبغي أن تسود الحاضر والمستقبل, والوسيلة التي تغرس بها هذه القيم هي التربية, والتي تعد في تنمية محصلتها النهائية ذات وظيفة اخلاقية وقيمية ومن خلال قدرة التربية على تنمية النفوس من الشوائب وغرس القيم الفاضلة والكريمة والمستلهمة من تراثنا العربي الاسلامي. وادخالها وتعزيزها في مناهجنا الدراسية في مجال التربية والتعليم. لما لها من اهمية بالغة في تنشئة الاجيال وخاصّة في وقتنا الحاضر هذا. التي يجب التأكيد على تلك المضامين الاخلاقية والقيمية والالتزام بها لما لها من دور كبير وفعال في تقدم مجتمعنا وبلدنا ورقيه.


Article
Philosophy of Education in the Holy Quran and its Educational Applications
فلسفة التربية في القرآن الكريم وتطبيقاتها التربوية

Loading...
Loading...
Abstract

The study aimed to identify the nature of the relationship between the creator and the creature and the nature of man, the universe, life and the nature of knowledge in the Holy Quran and identify the educational applications of the philosophy of education in the Holy Quran.The study was based on the deductive approach because of its relation to the Islamic legal sources and the extraction of aspects of the philosophy of education from the Holy Quran and related educational applications and methods.

هدفت الدراسة إلى التعرف على طبيعة العلاقة بين الخالق والمخلوق، وعلى طبيعة الإنسان، وطبيعة الكون والحياة، وطبيعة المعرفة في القرآن الكريم، والتعرف على التطبيقات التربوية لفلسفة التربية في القرآن الكريم. واعتمدت الدراسة على المنهج الاستنباطي؛ لارتباطها بالمصادر الشرعية واستخراج جوانب فلسفة التربية من القرآن الكريم وما يتصل بذلك من تطبيقاتٍ وأساليب تربوية وتعليمية.


Article
The impact of modern educational curriculum to design the secondary schools
أثر المناهج التعليمية الحديثة في تصميم المدارس الثانوية

Author: Banaz Nasraldeen.M بەناز نصر الدين محي الدين
Journal: Sulaimania Journal for Engineering Sciences مجلة السليمانية للعلوم الهندسية ISSN: 24101699/24156655 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 44-59
Publisher: university of Sulaimania جامعة السليمانية

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2018 (1)

2014 (2)