research centers


Search results: Found 469

Listing 1 - 10 of 469 << page
of 47
>>
Sort by

Article
A Stylistic Analysis of Two Selected Poems
تحليل اسلوبي لقصيدتين مختارتين

Author: Eman Adil Jaafar ايمان عادل جعفر
Journal: Journal of College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات ISSN: Print ISSN 16808738 /E ISSN: 2663547X Year: 2014 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 238-248
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This paper presents a stylistic analysis of two poems of well-known poets of the English literature, namely; E.E. Cummings and the Irish noble laureate Seamus Heaney. The researcher's attempt here is to approach Cummings’s poem “maggie and milly and molly and may” and Heaney’s “A Kite for Aibhín” from the stylistics’ point of view. The paper also analyzes the poems using the tools of linguistics with a view to make their meaning explicit. It is worth noting that stylistics as a scientific discipline is really beneficial to those who are teaching and studying English language and literature. No matter whether English is the native, second or the foreign language. Not only foreign students but also the speakers of the English language can benefit from stylistics. They can get linguistic beside literary competence. Nowadays, stylistics with its tools and methods of linguistics can help to a logical and scientific understanding of the literary texts based on linguistic evidence.

يقدم هذا البحث تحليل اسلوبي لقصيدتين مختارتين لشاعريين معروفيين في الادب الانكليزي وهما : اي اي كمنكز وقصيدته "ماجي ميلي مولي ومي" وشيمس حني وقصيدته " طائرة ل أفين " ومن ثم محاول اكتشاف الخصائص الاسلوبية لهاتين القصيدتين وذلك باستخدام ادوات علم الاسلوب من اجل جعل معنى القصيدتين واضحا.من الجدير بالذكر ان علم الاسلوب كفرع علمي َ مفيد جدا لاولئك الذين يدرسون ويدرسون اللغة والادب الانكليزي . بغض النظر ان اللغة الانكليزية هي اللغة الام او اللغة الثانية او اللغة الاجنبية . ليس فقط الطلاب الاجانب بل ايضاَ المتحدثون باللغة الانكليزية يمكنهم الاستفادة من علم الاسلوب حيث انهم يستطيعون الحصول على المهارة اللغوية فضلاَ عن المهارة الادبية .في يومنا هذا , يساعد علم الاسلوب مع ادواته وطرقه على الفهم العلمي والمنطقي للنصوص الادبية بالاستناد على الدلائل اللغوية.

Keywords

Stylistics --- poetry


Article
Courtship in Ubaidullah bin Abdullah bin Utbah Poetry
الغزل في شعر عبيد الله بن عبد الله بن عتبة (ت98هـ)

Authors: Abdullah F. Al-Dhahir عبدالله فتحي الظاهر --- Younis H. Mandee يونس هلال منديل
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2010 Issue: 57 Pages: 31-42
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

No notable change occurred on love poetry at the Ommiad era. Spouses feelings remained hidden to great extent. The poet remained unable to declare his wife’s name even in elegy. Our poet, i.e. Ubaidullah bin Abdullah loved his wife Uthma and poetized a poem in her name. He then divorced her to regret that later on and long for her. She, however, refused remarrying him till her death. Mostly, all the poems he poetized about her were sections. Some of Ubaydullah contemporaries denounce his love poetry. For he was a jurist at the same time. He, however, did not care for that.


Article
Workmanship modern poetry
حداثة الصنعة الشعرية

Loading...
Loading...
Abstract

Question hair is one of the questions problematic permanent, which began with the beginning of crystallization of the concept of poetry in the cultures of nations since ancient times, has remained to this question is renewed in every revolution of poetry seeks to develop a new concept of hair, because this question is problematic does not stop at the borders of forming capillary or the structure of poetry or method poetic, but it comes toarea receiving also, in every sense of the area of cultural sensitivity and visionaryintellectual, cultural,nd Tassh of relationship with a history Charters is full with sex hair, as the sex creative months and the most heavily traded in the Arab culture since ancient times, until he reached it as ((Office of the Arabs)).

سؤال الشعر هو أحد الأسئلة الإشكالية الدائمة التي بدأت مع بداية تبلوّر مفهوم الشعر في ثقافات الأمم منذ أقدم العصور، وظلّ هذا السؤال يتجدّد في كل ثورة شعرية تسعى إلى استحداث مفهوم جديد للشعر، لأن هذا السؤال الإشكالي لا يتوقف عند حدود التشكيل الشعري أو البنية الشعرية أو الأسلوب الشعري حسب، بل يرتبط الأمر بمنطقة التلقي أيضاً، بكل ما تعنيه هذه المنطقة من حساسية ثقافية ورؤيوية وفكرية وحضارية، وما تؤسسه من علاقة ذات تاريخ ميثاقي حافل مع جنس الشعر، بوصفه الجنس الإبداعي الأشهر والأكثر تداولاً في الثقافة العربية منذ أقدم العصور، حتى بلغ الأمر بوصفه ((ديوان العرب)) .


Article
Aspects of the Hero in War Poetry between Art and Idealism
ملامح شخصية البطل في شعر الحرب بين الفن والصورة المثالية

Author: Nsrt H. Alzubadi نصرة آحميد الزبيدي
Journal: Al-Ma'mon College Journal مجلة كلية المامون ISSN: 19924453 Year: 2009 Issue: 14-A Pages: 1-26
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

Heroes had a distinguished place in the poetry of the Days of the Arabs in their roles as leaders of armies who achieved victories that secured fame to their tribes. It is natural, therefore, that this poetry is to be preoccupied with the idea of heroism as the bases of all human actions, visions and notions. This study concentrates on the realistic image of the hero its social connections and its formation in the context of poetic art. The study shows that this poetry has endowed the hero with idealistic attributes. The perfection these heroes show is due to the actual presence of the poets in the battles which helped them to render all the details of the heroic action accurately especially in panegyric poetry. The study falls into two sections: aesthetic and thematic. It deals with the subjects of praise, panegyrics, and elegy in relation to the heroic character. The study shows also the mythical coloring of the character of the hero in each of these poetic subjects.The nature of the artistic image in the poetry of the Days of the Arabs imposed two basic directions on the this study of the hero. The first is realistic due to the historical actuality of the man as a hero. The second is aesthetic which is related to the exaggeration in the glorification of the heroic action to a legendary extent. This resulted in a heroic heritage that chronicles the feats of the Arabic man as knight and poet whose arena is both the battlefield and the circles of creativity.

احتل الأبطال مكانة متميزة في شعر أيام العرب بوصفهم مقاتلين قادوا الجيوش وكانوا مفتاح النصر الذي خلد سيرة قبائلهم ومن الطبيعي أن يدور شعر الأيام حول فكرة البطولة بوصفها محور الأفعال الإنسانية التي تتمركز حولها الرؤى والأفكار, وهذه الدراسة تركز على ملامح صورة البطل الواقعية ذات الارتباط الاجتماعي الذي يخدم القبيلة ويذود عن حياضها والدور الملحمي وتشكيل هذه الصورة في إطار الفن الشعري ، لقد كشفت الدراسة عن حقيقة استيفاء الشعر بوصفه السجل الخالد للمآثر العربية للشخصية البطلة بصفات مثالية اقرب ما تكون إلى الكمال في نظر الشعراء بحكم حضور الشعراء الفعلي لأغلب المعارك وقربهم الشديد من الوقائع ذلك الذي مكنهم من الوقوف بدقة على تفاصيل الفعل البطولي لاسيما في سياق أشعار الفخر والمديح على وجه التحديد، وقد تضمنت الدراسة محورين أساسيين فني وموضوعي في أغراض الفخر والمديح والرثاء التي تنوعت فيها ملامح شخصية البطل وظهر واضحا التلوين الأسطوري الذي ميز ملامح الصورة في كل غرض على حدة.وقد تداخلت في سياق الدراسة ميزتان فرضتهما طبيعة بناء الصورة الفنية في شعر الأيام أولهما: واقعية فرضتها حقيقة البطل الإنسان والثانية: فنية قائمة في أساسها على المبالغة في تمجيد الفعل البطولي إلى حد أسطرته فكانت المحصلة تراثا بطوليا سجل مآثر الإنسان العربي فارسا وفنانا تشهد له سوح الوغى ومحافل الإبداع.


Article
The Beauty of The Engineering Poetry
جمالية القصيدة الهندسية بين الواقع والطموح - دراسة استقرائية وتطبيقية-

Author: As.Le.Fadhil younis hosain م.م. فاضل يونس حسين
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2012 Volume: 6 Issue: (12/1) Pages: 199-255
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Arabic engineering poetry is not now wanted , being buried in Arabic literature, can hardly Researcher gains control over who has the knowledge or informed by, those who were behind the reasons for selecting the researcher Of the subject and its reasons, perhaps the students learn about some of their issues through this small search which the hands of the reader .. It is known that the route taken by the researcher is thorny and recondite Sources almost Non-existent, and studies did not address it - to the knowledge of the researcher. not from afar or from nearby Except bits here and there, shower amateur breasts or between the lines .. After all it was difficult and painstaking work, and time goes on but does not work hard but Selves .. In spite of all of the hope has been achieved as a researcher paid on crops that Blessed to fruition today with the permission of Lord, it was complete the search as much as it is to be in The first two sections, the study and collection of sundries lines strewn between the lines, and the second was Application of what has been reached through the first section; where the researcher poem Engineering un precedent to never under any conditions in the second section - and on the extent Science research. Those organized by the poem is not uncommon and typically, but will find The reader the truth of what claims a researcher at the section in question.. were input between Introduction and conclusion which followed proved to sources.

إن الشعر الهندسي قليل من يلتمسه، لكونه في أدبنا العربي مطمورا،ولا يكاد الباحث يظفر بمن له به علم أو اطلاع ،تلك كانت من وراء أسباب اختيار الباحث لهذا الموضوع ومبرراته ، فلعل طلبة العلم يطلعون على بعض قضاياه من خلال البحيث الذي بين يدي القارئ الكريم..ومعلوم أن الطريق الذي سلكه الباحث شائك وعويص ؛ فالمصادر تكاد تكون معدومة،والدراسات لم تتطرق إليها – على حد علم الباحث- لا من بعيد ولا من قريب اللهم إلا نتفاً هنا وهناك مما نثره الهواة بين السطور أو الصدور..لذلك كله كان الأمر عسيراً والعمل مضنياً،والوقت يمضي لكن لا يجدي نفعا إلا بشق الأنفس..وعلى الرغم من كل ما ذكر فقد تحقق أمل الباحث إذ آتت تلك الزروع المباركة أُكُلَها اليوم بإذن ربها،إذ تم إكمال البحث كما قدر له أن يكون في مبحثين أولهما دراسة وجمع لأشتات الأبيات المنثورة بين السطور،والثاني كان تطبيقا لما تم التوصل إليه من خلال المبحث الأول؛حيث وضع الباحث قصيدته الهندسية التي لم يسبق إليها بحال من الأحوال في المبحث الثاني-وذلك على حد علم الباحث-..تلك القصيدة التي نظمها على غير المـألوف


Article
Al-Farahidi … the Poet: Genius of Pain, Sympathy and Wisdom
الفراهيدي الشاعر عبقرية الالم والتأسي والحكمة

Author: Abdul-Muttalib Mahmood Selman عبد المطلب محمود سلمان
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2008 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 151-162
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

Literary history along with intellectual and literary Arab Muslim present has known Al-Khaleel Bin Ahmed Al-Farahidi (100-175 H.), the linguist, grammarian and inventor of prosody and acknowledged him and his sciences, but I think no one learn about Al-Farahidi, the poet, that the books of linguistics, grammar and literature have reserved dozens of short poems ranging between two and nine lines of what he said in his life and professor doctor Hatim Salih Al-Dhamin (may god prolong his life) has worked to collect from many reliable resources and then to investigate in scholarly way for scholars and researchers to make use of as their attentions were turned into famous leading poets that our Arab Muslim literary heritage is rich with. Thus, he has made out of the poetry of that genius poet and nine of his alike his book which is entitled "Ten Poets of Little Poetry" and issued from Baghdad University in 1990.

عرف التاريخ الأدبي والحاضر الفكري والأدبي العربي والإسلامي، العالم اللغوي والنحوي ومبتكر علم العروض، الخليل بن أحمد الفراهيدي (100- 175 هـ )، وعرّف به وبعلومه طويلا، إلاّ أن أحداً لم يتوقف – بحسب ظنّي – عند الفراهيدي الشاعر، الذي حفظت لنا كتب اللغة والنحو والأدب العشرات من المقطوعات الشعرية، تراوحت بين البيتين والتسعة الأبيات، مما قاله في حياته، والتي عمل أستاذنا الدكتور حاتم صالح الضامن – أمدّ الله في عمره – على جمعها من المضانّ الكثيرة ومن ثم تحقيقها تحقيقا علميا، ليتسنّى للدارسين والباحثين الإفادة منها، بعد أن انصرف جُلّهم إلى الاهتمام بكبار الشعراء والمشهورين منهم حسب، ممن زخر بهم تراثنا الأدبي العربي والإسلامي، فصنع من شعر هذا العالم النابغة وتسعة من أمثاله الشعراء كتابه الموسوم (عشرة شعراء مُقلّون) الذي صدر من جامعة بغداد سنة 1990.

Keywords

Literature --- poetry --- ادب، شعر


Article
The Narrative Features in the poetry of Saheem Abid Beni Al-Has'has
ملامح القصة في شعر سحيم عبد بني الحسحاس

Author: Lu'ei Kareem Atiya لؤي كريم عطية
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2008 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 195-207
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

Lyric a feature that branded a poetry before islam it is app lied fecund floor until be cap illary resulting on narrative destination.Ethnic origin for poet might constitute in some times psychiatric trail has the boet then it is change to an appeared feature in poetry him this order cleared with swhaym which the women abominated him, because of a blackness color him, the order that led him to spinning a stories talked in in –artistically, swhaym left the inaugurating al0talaly(the ruins) in more an eclogues him and he preferred the inaugurating of al-khazaly,but this does not stop a hindrance , front of a spinning the stories in an eclogues him from during arguing feelings of the longing for granule him in a homes capillary come within arbor of al-khazal.-most of anecdotal squints in a poetry swhaym recognize by an accession the description on it and the vamoosing from dialogue, and this overbalance dominance the experimental breath which we sense it occasionally.-trading swhaym with woman walked in two directions; the first, it is the chaste al-khazal, which departed in it from profligacies and sensory description. Second, it is the carnal al-khazal, which swhaym exceeded in it the abuttals between man and a granule him.-the appliance of symbolist for names of women was in-attendance in an eclogues him and this refer to an adherence swhaym by hereditamentArtistical which foregoing him.-stoppage swhaym at al-atlaal(the ruins)-lt is infrequent in resulting him- recognise by analoofness him from a mention the vebs of humanism, such as an image of al-taalal (the ruins) by the writing, ortattoo, or the stone mention etc. restricted by cry on it and the hanyin to it.Spatialiance for a theater of events in a poetre swham allotted between. Places especiaiiy, such as house or quarter. And places commonalty, such as a mantraps of nature as theater for story.-Swhaym was adorn stories him by a especially times, and he occulting in a stories him from a mention the commonalty times such as, the aeon, and the years,or the four seasons, etc. he was anxious on remembering us by a time of the hoar, sorrow on a young him and a days of the fun in it.

يخوض البحث في ظاهرة قديمة اتسم بها أغلب النتاج الشعري القديم وهي ظاهرة القصة في الشعر والتي اخذ صداها يتردد عند شعراء كبار في عصرما قبل الاسلام سواء ما تعلق منها بالقصص العاطفية او الغزلية او قصص الصيد والفروسية ولهذا كان لابد لشاعرنا سحيم عبد بني الحسحاس من التأثر بالمذهب القصصي وهو من المخضرمين الذين ادركوا الجاهلية والاسلام أن نلمح في شعره قصصاً عاطفياً اجمع عدد غير قليل من الباحثين ان تأثر تأثيراً كبيراً بامرئ القيس فيما شمله شعره من قصص . ويبدو ان صفة السواد والاصل العرقي الذي ينتمي اليه شاعرنا قاده الى ان يخوض مضمار الغزل الصريح في بعض نصوصه على نسج قصة غرامية لايتوانى بها على كسر الحواجز مع المراة لكن هذا لم يمنع من ان تأتي بعض قصصه بعيدة عن الفحش ولاغراق في وصف المرأة ، كما اختار سحيم امكنة قصصه بعناية رائعة فهي تتلون بين الاماكان العامة تارة والاماكن الخاصة تارة اخرى ، وأطر قصصه بزمان حدوثها مبتعداً عن ذكر الازمنة والاوقات العامة وحرص على ان يذكرنا بزمن الشيب والمشيب الذي تحسر فيه على ذهاب ايام اللهو والشباب .

Keywords

Literature --- poetry --- ادب، شعر


Article
Antithesis and bilateral relations in the poetry of the disabled
التضاد والعلاقات الثنائية في شعر المعاقين

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with the topic Antonomy as used in the poetry of the disabled poets ( the blind, the lame and the like ) Antonomy adopt different contractions whether simple or complex within the rhetorical devices used. Poets usually use such features to reveal a complicated world of relahone the poetic language follows . Lexical items were used as autonomous pairs by the disabled poets to express different situahons in different semantic meanings implying their emotional senses which shift from one situation to another . Key words: autonomy ,simple lexical items, complex lexical items, simile .

يرصد البحث ظاهرة التضاد التي تجلت في شعر المعاقين ( الاعمى والاعرج والاصم) ، متخذةً الوان شتى ، مابين الافراد والتركيب او الصورة المتجسدة من خلال الفنون البديعية الاخرى التي يقتصدها الشاعر لايجاد عالمٍ متشابكٍ من العلاقات التي تحتضنها اللغة الشعرية.وقد تواردت المفردات في شعر المعاقين كثنائيات متضادة تدور في فلك الاحداث التي يرصد تفاصيلها الشاعر المعاق ، فتأتي بدلالات متعددة تترجم حالته الشعورية المتباينة من موقف لآخر . الكلمات المفتاحية : ( التضاد ، الالفاظ المفردة ، الالفاظ المركبة ، الصورة التشبيهية) .

Keywords

Studies --- Poetry --- دراسات --- شعر


Article
Chiasmus as a Stylistic Device in Donne’s and Vaughan’s Poetry

Authors: Zahraa Adnan Fadhil --- Dunya Muhammad Miqdad I’jam
Journal: journal of Human Sciences مجلة العلوم الانسانية ISSN: 19922876/25239899 Year: 2016 Volume: 4 Issue: 23 Pages: 1387-1400
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This study investigates chiasmus as a stylistic device in ten metaphysical poems (five for John Donne and five for Henry Vaughan). It aims at showing how both, Donne and Vaughan, utilize chiasmus at the different linguistic levels as a stylistic device in their poetry. Thus, to achieve this aim, it is hypothesized that chiasmus as used by Donne constitutes a distinctive stylistic device in his poetry, in comparison with Vaughan. Then, in order to achieve the aim of the study and test its hypothesis, the following procedures are adopted: (1) presenting a theoretical background about chiasmus and the linguistic levels on which it can manifest itself. (2) analyzing ten poems (five for each poet) according to an eclectic model developed by the study.

تُعنى هذه الدراسة بالمعلم الاسلوبي المعروف بالتصالب في عشرة قصائد من الشعر الميتافيزيقي (خمسة قصائد لكل من دون و فوغان). تهدف الدراسة الى استعراض كيفية استخدام كل من دون وفوغان للتصالب في شعرهم. ولتحقيق هذا الهدف, تم وضع الفرضية الاّتية: يشكل التصالب معلما اسلوبيا مميزا في شعر دون, مقارنة بفوغان. ولغرض تحقيق الهدف واختبار مصداقية الفرضية اتبعت الدراسة الاجراءات الاّتية: (1) تقديم خلفية نظرية عن التصالب. (2) تحليل عشرة قصائد (خمسة لكل شاعر) وفقا لنموذج انتقائي طورته الدراسة

Keywords

Chiasmus --- poetry --- stylistics


Article
Argumentation in Andalusia poetry
الحِـجاج في الشـعر الأنـدلـسي_ عـصر الطوائـف - (حجاجية الورد والنرجس لأبي بكر بن القوطية* أنموذجاً)

Author: د. بـشرى عبد عطية
Journal: journal of arabian sciences heritage مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2016 Volume: 2 Issue: 2&3 Pages: 155-178
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Argumentation in Andalusia poetry Assist. Prof. phd. Bushra Abd AttiyaCollege of AgricultureBaghdad University( Abstract )Argumentation in the era of Andalusia poetry Denominate on the orbital roses and narcissus to Abu Bakr bin Gothic model research deals with the subject of Argumentation and employment in Andalusia Poetry has been studied in two sections display in the first reasons of self- Argumentation included human relationships, death and the difficulties of life and social reasons, including the political situation and the nature and in the second section studied a poem in which the style of the Argumentation represent a (argument roses and narcissus poet Abu Bakr ibn Gothic) and analyzed creativity Andalusia poet appeared in the recruitment of discourse Argumentation to express feelings and harmony with nature for Sloppe Andalusia

الحِـجاج في الشـعر الأنـدلـسي_ عـصر الطوائـف -(حجاجية الورد والنرجس لأبي بكر بن القوطية* أنموذجاً)أ.م. د. بـشرى عبد عطيةكلية الزراعةجامعة بغداد(خلاصة البحث)يتناول البحث دراسة ظاهرة الحجاج في الشعر الأندلسي( عصر الطوائف) والوقوف على دلالة لفظة الحجاج في اللغة والاصطلاح اللغوي والنقدي فضلاً عن بيان دلالة القيمة الحجاجية ومن ثم تتبع بواعث الحجاج التي تمثلت في بواعث ذاتية وأخرى اجتماعية ومن خلال استقراء دواوين الشعراء في ذلك العصر وعرض النصوص الشعرية التي ضمت بين جوانبها الخطاب الحجاجي بآلياته وطرائق التعبير اللغوية والصوتية والصورية ، ومن ثم الوقوف عند قصيدة أبي بكر بن القوطية محاججة الورد والنرجس وتحليلها لبيان كيفية توظيف الشاعر الأندلسي لهذا الأسلوب في عرض قناعاته والحث على الالتزام بها من قبل المتلقي.وقد ظهر من البحث أن التأثير والإقناع في الخطاب الـلغوي ومنه الشعري لا يستغني عن آلية بيانية فاعلة لتحقيق الاستجابة، ومن تلك الآليات كان توظيف الحجاج في التخاطب بمواقفه المتعددة ليمثل بواعث متنوعة عايشها الشاعر الأندلسي وارتكز عليها خطابه الحجاجي بموضوعاته المتنوعة التي يجمعها سقف الجدل والنقاش وتعدد الرؤيا ليكشف عن براعة عقلية ممزوجة بإبداع فني يدحـض ما أُشيع عنه من سطحية وبساطة وانغماس في اللهـو إذ تميز بأسلوبه في معالجته لأمور حياته ورؤيته إياها تميز البيئة التي عاش فيها عقلياً وفنياً.

Listing 1 - 10 of 469 << page
of 47
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (469)


Language

Arabic (401)

English (35)

Arabic and English (18)


Year
From To Submit

2019 (48)

2018 (75)

2017 (47)

2016 (47)

2015 (58)

More...