research centers


Search results: Found 26

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by

Article
Rhythm In The Prose Poem : Its Concepts and Samples of its Applications
الإيقاع في قصيدة النثر مفهوماته وتطبيقاته

Author: JALAL ABDULLAH KHALAF جلال عبد الله خلف حنتو
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 124 Pages: 43-66
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

From its very beginning up till now , Arabic poem, undoubtedly, has passed through different patterns and various phases when the rhyme shaped its decisive point distinguishing its poetic text. Thus, for a long periods of time, rhyme was considered as an obstacle to the literary genres correlation. However, the intellectual, political , cultural , economic and social development of life make literati come over those traditional rhyme's stereotypes to have a new concept of Rhythm. Starting a new era of conflict between proponents of traditional literature imitating Khaleel's rhymes and the followers of prose poem calling for abandoning all old rhymes entirely and applying inner rhythms instead. To understand the reality of this conflict , we have to perceive the philosophy of both terms (rhyme and rhythm) in order to recognize the spacious difference between them. Finding out that the term of rhythm represents a new literary stage completely different from the previous one on form and content altogether and depends on internal music as a base for rhythmic creativity.

لا شك أنَّ القصيدة العربية ،منذ نشأتها الأولى وإلى يومنا هذا ،قد مرَّت بأنماط مختلفة وأطوار متنوِّعة ،شكَّل الوزن الشعري فيها الحد الفاصل للتمييز بينه وبين النَّص الشِّعري . بذلك عُدَّ الوزن حائلا بين تداخل الاجناس الأدبية لقرون طويلة ،غير أنَّ تطوّر الحياة وتغيّراتها على صعيد: الفكر، والسيَّاسة، والثّقافة والاقتصاد، والاجتماع ،عوامل أجبرت الأدباء على تجاوز الأطر التقليديّة للأوزان الشعريّة المكرورة ؛ ليحلَّ محلها مفهوما جديدا سُميَّ بـ (الإيقاع)، ليبدأ بذلك عصر جديد من الصراع بين أنصار الأدب القديم المقلّدين لأوزان الخليل، وبين اتباع قصيدة النثر الدَّاعين إلى هجر تلك الأوزان جملة وتفصيلا، متَّخذين من الإيقاعات الداخلية بديلا عنها، ولأجل الوقوف على حقيقة الصّراع، لا بدَّ من الوقوف على فلسفة مصطلحي : الوزن والإيقاع؛ لمعرفة البون الشَّاسع بين الفريقين؛ لنكتشف أنَّ مصطلح (الإيقاع) يمثِّل مرحلة أدبية جديدة مغايرة لما قبلها تماما على صعيد (الشِّكل والمضمون) ، ولاعتماده على الموسيقى الدَّاخلية كأساس في عملية الخلق الإيقاعي.


Article
the structure of the Jahilite prose
بنية النص النثري الجاهلي بين الارتجال والصنعة الفنية

Author: Nasra H. Jadwee نصرة أحميد جدوع الزبيدي
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2013 Issue: 9 Pages: 129-147
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Jahilite prose was as important as poetry in an age of presumed poetic ascendency. There were many factors that gave prominence to prose at that age. Major among them is its artistic and aesthetic variety which made it the art of all people, high and common as in the case of orations and proverbs. This study analyzes the aspects of the artistic structure of the Jahilite prose arts and the effect of off-hand composition on it. It is clear that Arabs tended to off-hand composition due to the pure linguistic mulueu as is the case with prose proverbs. Jahilite proverbs followed certain compositional techniques to affect high meaning such as the use of short and lucid sentences with no insistent rhymes.

المستخلصللنثر الجاهلي مكانة لا تقل شانا عن الشعر في عصر افترضت فيه السيادة الشعرية,وتوافرت لهذه المكانة أسباب كثيرة,كما أن التنوع الفني وشمول النثر على ألوان فنية عديدة جعلت منه فن الخاصة والعامة,فكانت الخطب ميدان التباري بين البلغاء والفصحاء من العرب,وكانت الأمثال فنا متاحا عكس العبقرية اللغوية العربية ,وهذه الدراسة معنية بتتبع مواصفات البناء الفني للفنون النثرية واثر الارتجال فيه بحكم تنوع الأشكال النثرية,وقد تبين ميل العرب إلى الارتجال بحكم البيئة اللغوية السليمة ومنزلة فرسانها العالية,وانعكست هذه السمة بصورة أوضح في الأمثال,وذلك اعتمادا على آليات فنية بنائية ساعدت المبدع على بناء نسق المعنى المترابط,لاسيما وان النثر يعتمد العبارات القصيرة التي تخلصت من سمة السجع بشكل كبير والذي جاء عفويا وغير مقصود.


Article
Compositional drift in attitudes and correspondences AL-NAFRRI (d. 354 AH)
الانزياح التركيبي في مواقف ومخاطبات النفري ( ت354هـ )

Authors: Fais Hato Azeez فائز هاتو عزيز --- Amjed Muhammed Shuker أمجد محمد شكر
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 68 Pages: 1-30
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the phenomenon of stylistic texts attitudes and correspondence for NAFRRI (d.354 AH), a phenomenon (displacement synthetic), which is a departure from the language style fashionable, purposeful to create a new text draws attention and raises the ears, I have chosen to detect this phenomenon texts focused on breaking the pattern compositional natural phrase leans across multiple possibilities, such as the introduction delays, deletions and pay attention, which contributed to the upgrading of the text aesthetically hand, and draw a picture expressing scents psychological AL-NAFRRI on the other hand.

يتناول هذا البحث ظاهرة اسلوبية في نصوص المواقف والمخاطبات للنفري (ت354ه) وهي ظاهرة (الانزياح التركيبي )، التي تعد خروجاً عن النمط اللغوي المألوف، هادفةً الى خلق نص جديد يلفت الانتباه ويثير الاسماع، وقد اخترت للكشف عن هذه الظاهرة نصوصاً انصبت على كسر النسق التركيبي الطبيعي للجملة عبر ارتكازها على امكانات متعددة مثل التقديم والتأخير والحذف والالتفات، مّما اسهم ذلك في الارتقاء بمستوى النص جمالياً من جهة، ورسم صورة معبرة عن مكنونات النفّري النفسيّة من جهة أخرى .


Article
Conjunctive Adverbials Used by Iraqi Men and Women Authors
استخدامات الظروف الموصولة للمؤلفين العراقيين من النساء والرجال

Author: Sura Muttlak Nasser سرى مطلك ناصر
Journal: Journal of College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات ISSN: Print ISSN 16808738 /E ISSN: 2663547X Year: 2016 Volume: 27 Issue: 3 Pages: 1184-1190
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This paper highlights the main features of conjunctive adverbials and their occurrence in English academic prose. It accounts for the semantic roles of conjunctive adverbials, forms in which they are used, their positions within a sentence, and their frequency of occurrence in different registers with special reference to academic prose. It also tries to investigate possible differences in men's and women's use of conjunctive adverbials.

يسلط هذا البحث الضوء على الخصائص الرئيسة للظروف الموصولة وظهورها في الكتابات الاكاديمية. يتناول البحث الدور الدلالي للظروف الموصولة، الاشكال التي يتم فيها استخدامها، موقعها في الجملة وكذلك تكرار ظهورها في نصوص مختلفة . يستقصي البحث الاختلافات المحتملة في استخدامات الظروف الموصولة من قبل المؤلفين العراقيين من النساء والرجال. توصل البحث الى وجود اختلافات كبيرة بين المىؤلفين النساء والرجال من حيث استخدامات الظروف الموصولة.


Article
new reading in the book Proverbs of the Proverbs of the Field (v518e)
قراءة جديدة في كتاب مَجمع الأمثال للميداني (ت518هـ)

Loading...
Loading...
Abstract

The proverbs are prominent prose styles that are easy to memorize, and have a lot of circulation on the tongues, and are devoured by the methods of writers and poets, because they carry many meanings in a few words and a distinct formulation, and the wisdom, experiences and values that can be represented throughout the ages.It has not been specialized in this art of saying the nation without other nations, and no one to claim knowledge of its origin and origin, but it settled in people. In its entirety, presented to the Arab Library a collection of works that collected many Arabic proverbs with its interpretation of the accompanying stories and stories.

تعد الأمثال من فنون النثر البارزة التي يسهل حفظها، ويكثر دورانها على الألسنة، وتترصع بها أساليب الأدباء والشعراء، لما تحمله من معان كثيرة في كلمات قليلة وصياغة متميزة، ولما تتضمنه من حكمة وتجارب وقيم يصلح التمثل بها على مر العصور. ولم تختص بهذا الفن من القول أمة دون غيرها من الأمم، وليس لاحد ان يزعم معرفة أوليته ونشأته، بيد انه استقر عند الناس فالأمثال ظاهرة قولية قدمة متجددة، عرفها العرب منذ الجاهلية وحظيت بعناية العلماء منذ بدايات التدوين، فحاولوا جمع ما اشتهر منها في مصنفات اختلفت مناهجها في الجمع، إلا إنها في مجملها قدمت للمكتبة العربية دسماً من المؤلفات التي جمعت الكثير من الأمثال العربية مع تفسيرها عما رافقها من قص وأخبار.


Article
لغة الجواهري بين واقعية الكلمة وايحائيتها

Author: شيماء محمد كاظم الزبيدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 320-337
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The language of poetry has found great interest from critics and researchers in ancient and modern times because it is an essential element in the construction of the poetic text. At the same time, it is the poet's way of conveying what is in his mind and his thoughts and delivering it to the recipient in a clear and frank mannerThis is either through vocabulary acquired by the connotations of the context according to the ability of the poet and his proficiency in the adaptation of these words depending on his experience of poetry or through linguistic structures represented by the idea of the poet who wants to give it to his recipients.Note that the language of poetry is not the language of prose, because it is a language of inspiration, not grammatical grammatical forms only, it is a means and an end in that one. The research interest in clarifying the genius of the poet Jeweler in adapting the language and make it in keeping with the spirit of the age and culture of recipient, based analytical method in the questioning of poetic texts, and the most important thing in the research that the era of the 1920s of the era of poetical Jeweler is a reflection of the ancient language, And the simulation and imitation of the old, but the choice of words and use in the position that he wanted them from each subject in his poetry, came his modernist poetry mosaic panel includes the past and made and the current and liberal.The research came on two demands: the first is the theoretical aspect, the second is the applied analytical aspect, followed by a conclusion and a list of sources and references.

لقد وجدت لغة الشعر اهتماما كبيرا من لدن النقاد والباحثين قديما وحديثا ذلك لأنها عنصر اساس في بناء النص الشعري. وهي في الوقت ذاته وسيلة الشاعر للتعبير عما يدور في ذهنه وخلجاته وايصاله للمتلقي على نحو واضح وصريح. ويكون ذلك اما عن طريق مفردات تكتسب دلالاتها من السياق على حسب قدرة الشاعر وبراعته في تطويع هذه المفردات تبعا لتجربته الشعرية واما عن طريق تراكيب لغوية تتمثل فيها فكرة الشاعر التي يريد إيصالها لمتلقيه.علما ان لغة الشعر ليست كاللغة النثرية ذلك لأنها لغة ايحائية لا قوالب لفظية نحوية فقط فهي وسيله وغاية في ان واحد.وانصب اهتمام البحث في توضيح براعة الشاعر الجواهري في تطويع اللغة وجعلها مواكبة لروح العصر وثقافة متلقيه، معتمدة الاسلوب التحليلي في استنطاق النصوص الشعرية،ومن اهم ما جاء في البحث ان حقبة العشرينيات من عهد شاعرية الجواهري هي انعكاس للغة القدماء، اذ لا تخرج عن روح الماضي وما فيه من محاكاة وتقليد للقديم، وانماز باختيار الالفاظ واستعمالها في موضعها الذي اراده لها من كل موضوع في شعره، فجاء شعره الحداثوي لوحة فسيفسائية تضم الماضي وصنعته وطلاقة الحاضر وتحرره.جاء البحث على مطلبين: الاول الجانب النظري، والثاني الجانب التطبيقي التحليلي، ثم تلحقهما خاتمة وقائمة بالمصادر والمراجع.


Article
English Phrasal Verbs
أفعال الجملة الأنكليزية

Author: Areej Sadiq Dawood اريج صادق داود
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2009 Issue: 41 Pages: 710-728
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The present study is concerned with phrasal verbs . These multi - word verbs are resulted from the combination of a verb with an adverb or preposition . A phrasal verb is either intransitive when there is no following noun phrase , or transitive when there is a following noun phrase . Nearly all transitive phrasal verbs allow adverb movement while such movement is not possible with the preposition . Phrasal verbs usually represent single semantic units that cannot be derived from the individual meanings of the two parts . This study focuses on the use of phrasal verbs in two different types of register : Fiction and academic prose . Fiction is considered to be less formal style of writing since it is written for large majority of readers . On the other hand , academic prose is considered to be more formal and specialized style .

تهتم الدراسة الحالية بالأفعال الاصطلاحية .وتكون هذه الأفعال المتعددة الكلمة حصيلة اتحاد فعل مع ظرف أو حرف جر. إما أن يكون الفعل الاصطلاحي لازم - أي لا تتبعه عبارة اسمية ، أو متعد عندما تتبعه عبارة اسمية . تسمح كل الأفعال الاصطلاحية تقريبا بتحريك موقع الظرف ، بينما تكون هذه الحركة غير مكنة مع حرف الجر . تتمثل الأفعال الاصطلاحية عادة بوحدات معنى مفردة والتي لا يمكن ان تشتق من المعاني الفردية لجزئي الفعل الاصطلاحي . تركز هذه الدراسة على استخدام الأفعال الاصطلاحية لنوعين مختلفين من التعبير : القصصي والنثر الأكاديمي . ويعد الأسلوب القصصي هو الأقل رسمية للكتابة وذلك لأنه يكتب لعدد كبير من القراء ، ومن ناحية أخرى يعتبر النثر الأكاديمي الأسلوب المتخصص والأكثر رسمية .


Article
Eloquence in prose pray Ibn Abbas
بلاغة الدعاء في نثر ابن عباس

Author: ramadan salih abad رمضان صالح عباد
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2013 Volume: I Issue: 15 Pages: 2-17
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Pray to call for food , and prayed to God for him, and him inviting him evil comes from the words I call talked to any ٱstdaeetm obedience and Rjautam its aid ( ) , has been shown to pray in the sense of worship interpretation of the meaning )   •                                                       ( () and some of them go out to pray in answer and acceptance towards the verse )                                        (() , and pray to God with three aspects : the first unification and praise to God , according to your word ALLAH is no God but you , and the second face : the question of God pardon and mercy toward say : God ٱghafr us , and the third face : a question of luck from the world according to your word : God ٱrozkna wealth and children , and was named All of this a prayer to the fact that human issue by saying these things ( GOD , Lord, O ) ( )

الدعاء من الدعوة الى الطعام ،ودعوت الله له ، وعليه أدعوه دعاءً ويأتي من قول أدعو من كلمني أي ٱستدعيتم طاعته ورجوتم معونته ( )، وقد يرد الدعاء بمعنى العبادة كقوله تعالى﴿ •       ﴾( ) ومنهم من أخرج الدعاء على وجه الإجابة والقبول نحو قوله تعالى﴿      ﴾( ) ، والدعاء لله ذو ثلاثة أوجه : الاول التوحيد والثناء لله ، كقولك ياالله لا اله الا انت ، والوجه الثاني: سؤال الله العفو والرحمة نحو القول: اللهم ٱغفر لنا ، والوجه الثالث : سؤال الحظ من الدنيا كقولك : اللهم ٱرزقني مالا وولدا ، وسمي هذا جميعه دعاء لكون الانسان يُصدر هذه الاشياء بقول ( ياالله ، يارب ، اللهم)( )


Article
Performance in the narrative prose poem / Selected Readings
الأداء السردي في قصيدة النثر / قراءات مختارة

Loading...
Loading...
Abstract

Prose poem, genre derives from modernity and the most important ingredients of culture, a necessity imposed themselves about the developments in the communities, go to Susan Bernard that the prose poem is: "a brief piece of prose enough, united, compressed, like a piece of crystal create ... free, has no need of the author's desire is to build out all identify, something troubled, Aahath infinite

قصيدة النثر، جنس أدبي يستمد من الحداثة والثقافة أهم مقوماته، وهي ضرورة فرضت نفسها إزاء التطورات الحاصلة في المجتمعات، تذهب سوزان برنار إلى أنَّ قصيدة النثر هي: "قطعة نثر موجزة بما فيه الكفاية، موحّدة، مضغوطة، كقطعة من بلّور...خلق حرّ، ليس له من ضرورة غير رغبة المؤلف في البناء خارجاً عن كلّ تحديد، وشيء مضطرب، إيحاءاته لا نهائية


Article
The technical structure of the prose letteres between Al-Shareef Al- Radhy and Abi- Ishaqh Al-Sabi
البنية الفنية للرسائل النثرية المتبادلة بين الشريف الرضي وأبي إسحق الصابي

Loading...
Loading...
Abstract

This chapter deals the study of the art setup for reciprocal proe letters between Al_Shareef Al Radhy And Al _Sabyand it explainsthe display method of the tow writers in their sentimentality ,mentals subjects when reliance the artistic formula to technique structural by the overture , departure and concluding , also the other particularties is nominal from feachurs of the missives in Alabbasside Era .

امتازت بنية هذه الرسائل بخضوع مقدماتها لمبدأ ملاءمة الافتتاح لتطور البنية العامة للرسالة ولمقام المسل اليه وطبيعة الغرض , فنرى أن الكاتب يتجاوز المقدمة أحيانا بادئاً بالبسملة وربما يتركها ويندفع شارحاً حالته النفسية عند كتابة الرسالة , وقد خلت هذه الرسائل من التحميدات مع اتصاف الدعاء بشيوع صيغة ( أدام الله تأييده ) كما امتاز الدعاء بعده عنصرا أساسياً من حيث تواجده في صدور ومتون الرسائل وخواتيمها , مما أفرز إمكانية الأديبين ومقدرتهما الفنية في ملاءمة الغرض مع أجزاء هيكل الرسالة .

Listing 1 - 10 of 26 << page
of 3
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (26)


Language

Arabic (24)

Arabic and English (1)

English (1)


Year
From To Submit

2019 (9)

2018 (3)

2017 (2)

2016 (2)

2015 (3)

More...