research centers


Search results: Found 5

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Article
The Doctrine of Haroon Bin Muosa in Al-Wajud and Al-Nadhair Book in Holly Koran
منهج هارون بن موسى (ت نحو 170م)في الكتاب ((الوجوه والنظائر في القرأن الكريم ))

Author: Sheima'a Muhie Al-Awadi شيماء محي عوادي
Journal: Uruk journal for humanity science مجلة اوروك للعلوم الانسانية ISSN: 20726317 Year: 2010 Volume: 3 Issue: 3 Pages: 42-58
Publisher: Al-Muthanna University جامعة المثنى

Loading...
Loading...
Abstract

The gathering of author and the read is to ask about the doctrine in which build the book, the author wrote a book as kind of art written, searching on a doctrine in which included a global comprehension of the subject of book, reader when he read it, he will have a question its content: what is the doctrine? or what its doctrine? To be the first way to understand this book fixing in this mind.Due to the doctrine’s obsession shared by two elements author and reader, it didn’t vacate any book. Thus the case with traditional language publication, its written constructed on specific doctrine or different doctrines, which will achieve the goal of written of this or that kind of book this represented in public Arabic encyclopedias, for the Koran written especially what have interested with Koran articulations, some interested studying them generally, so he will follow the alphabet encyclopedias, some interested with specific articulations of holly Koran gathering by one axe as stranger or cooperative articulations given different notions of context, this concentrated on specific articulations gathering by one relation of the doctrine, on this purpose built the “Al-Wajud and Al-Nadhair Book in Holly Koran” written by Haroon Bin Muosa died in 170 D.H.

هذا البحث دراسة لمنهج هارون بن موسى ( ت نحو170 هـ ) في كتاب ((الوجوه والنظائر في القرآن الكريم)) الذي يعد من أهم المؤلفات القرآنية التي عنيت بدراسة طائفة من ألفاظ القرآن الكريم التي تعطي دلالات متعددة يحدد السياق القصد منها . وانتهى البحث إلى أن اقتصار الكتاب على ألفاظ بعينها ويجمعها رابط معين هذا وحده يُعدّ من المنهج وهو ما قلل الصعوبة التي تتجسد للقارئ –أول الأمر- في بيان منهج هارون بن موسى في هذا الكتاب.حاول البحث الوقوف على منهج الكتاب في عرض المادة اللغوية، وفي تحليل دلالة الألفاظ القرآنية المتحدة اللفظ التي دارت دلالاتها على معانٍ مختلفة تخرج إليها بحسب السياق، فقام على مدخل يتكلم على معنى الوجوه والنظائر وعلاقته بالمشترك اللفظي، وأثر السياق في تحرير دلالة الألفاظ (النظائر). وانقسمت مادة البحث على مبحثين: تناول الأول المؤلف، والكتاب من حيث ترتيب ألفاظه، وبنائه العام، وترتيب الوجه داخل اللفظ الواحد، وجاء المبحث الثاني في ذكر منهجه في التحليل الدلالي، من خلال ما استعمله من مصطلحات خاصة بالعمل الدلالي، ومحاولة بيان المصطلحات العامة التي جاءت، والمصطلحات الخاصة بالمؤلف القرآني، وكذلك يتكلم هذا المبحث على أثر السياق في توجيه دلالة الألفاظ في هذا الكتاب. وجاءت خاتمة بأهم النتائج التي انتهى إليها البحث في منهج هارون بن موسى في كتاب الوجوه والنظائر في القرآن الكريم.


Article
Base: A Commitment is What is not Done but with a Commitment A Practical Study
قاعدة: ما لا يتم الواجب إلا بهِ فهو واجب ــ دراسة تطبيقية ــ

Loading...
Loading...
Abstract

What we witnessing now a day of blessed Islamic attentiveness in all the Islamic world is deserved to thank Allah of this great grace, and today the straightness of the Muslims will presage in promised victory tomorrow in Allah’s will. And serving those who behave in studying the Islamic education and Quran Sciences, basing to construct themselves on religiosity from Allah and His satisfy it is a great oblations in right of all who can present an effort that be benefited the science’s students and all the Islamic people. The basic of Islamic education and Quran sciences is to study the Islamic subjects, a study that inherited the understanding and applications.Starting from this we want to participate in an easy effort in writing about a base of important fundamentalism bases which is (( A Commitment is what is not Done but with a Commitment)) it is one of the greatest fundamentalism bases, which the scientists named it the Base of Introduction Commitment, which means: it is all that has a proof in its should be done. This commitment wasn’t leading just by an action of actions that can be done, so, that action which lead to the commitment considers a commitment so as that it doesn’t have a proof on it which should be done. That we wish it will be as an entrance to study and explain this base.We divided our research into a preface and two sections. The preface contains a simple discussion of a fundamentalism bases and the jurisprudence bases and the differences between them. In the first section we explain the concept of commitment is what is not done but with a commitment as a language and concept. The second requirement in the first section : is the original of this base and the bases that branched from them. While the second section is about the way of controlling of the commitment is what not done but with a commitment and its jurisprudence applications. This section is also in two requirements, the first one is the way of control the commitment is what is not done but with a commitment. The second requirement is the jurisprudence applications of the commitment is what is not done but with a commitment. Then we finished all this in a conclusion that mention the main conclusion that the researchers concluded from this study. Then after this conclusion there is a list of references.

إن ما نشهده اليوم من يقظةٍ إسلامية مباركة في أنحاء العالم الإسلامي لَتستحق شكر الله على هذه النعمة العظيمة ، وإن استفاقة أبناء الإسلام اليوم لتبشر بالنصر الموعود في الغد بإذن الله وخدمة الذين سلكوا سبيل الدراسة في التربية الإسلامية وعلوم القرآن الكريم تأسيساً لبنيان أنفسهم على تقوى من الله ورضوان هو من القربات العظيمة في حق كل من يستطيع أن يقدم جهداً ينفع به طلاب العلم والأمة الإسلامية فمن أُسس التربية الإسلامية وعلوم القرآن دراسة موضوعات الدين دراسة تورث الفهم والتطبيق . فانطلاقاً من هذا أردنا الإسهام بجهد يسير في الكتابة عن قاعدة من القواعد الأصولية المهمة وهي قاعدة (( ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب )) فهي من أعظم القواعد الأصولية ، إذ يسميها الفقهاء بقاعدة مقدمة الواجب ، ومعناها : هو كل ما ورد فيه الدليل بإيجابه ، وكان ذلك الواجب لا يؤدى إلا بعمل من الأعمال حتى يمكن فعله ، فإن ذلك العمل المؤدي إلى الواجب يعتبر واجبا ولو لم يرد فيه دليل على وجوبه ، ونرجوا أن يكون ولو مدخلاً لدراسة وشرح هذهِ القاعدة . فقسمنا بحثنا هذا إلى تمهيد و مبحثين: يتضمن التمهيد توضيح بسيط عن القواعد الأصولية والقواعد الفقهية وبيان الفرق بينهما ، وكان نصيب المبحث الأول : مفهوم قاعدة ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب لغةً واصطلاحاً وأصلها والقواعد المتفرعة منها ، مقسم على مطلبين الأول : مفهوم قاعدة ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب لغةً واصطلاحاً والمطلب الثاني : أصل هذه القاعدة والقواعد المتفرعة منها ، أما المبحث الثاني فعن : طريقة ضبط قاعدة ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب وتطبيقاتها الفقهية وكان على مطلبين أيضاً الأول منهما : طريقة ضبط قاعدة ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب، والمطلب الثاني : التطبيقات الفقهية لقاعدة ما لا يتم الواجب إلا به فهو واجب .واختتمنا هذا كله بخاتمه ذكرنا فيها أهم الاستنتاجات التي توصلت إليها من خلال هذا العمل وتلي هذه الخاتمة قائمة بأسماء المصادر والمراجع .


Article
Divine care of our master Joseph peace be upon him
العناية الإلهية بسيدنا يوسف عليه السلام

Loading...
Loading...
Abstract

The idea of this research is to interpret a number of Quranic verses from Surat Yusuf (peace be upon him), which show the care of God in Joseph, peace be upon him, despite the suffering he suffered from him, in several positions of Surah Yusuf. This research consists of an introduction, God Almighty Joseph peace be upon him in the well, and out of it, and in the house of Aziz, and consists of three demands are:The first requirement: the care of God in Joseph peace be upon him in the well.The second requirement: the care of God Almighty Joseph peace be upon him out of the well.The third requirement: the care of God Almighty Joseph peace be upon him in the House of Aziz.The second topic: God's care of Joseph peace be upon him in the presence of the witness and the vision of the king and the arrival of his brothers, and consists of three demands:First demand: God's care of Joseph peace be upon him in the presence of the witness.

تقوم فكرة هذا البحث على تفسير عدد من الآيات القرآنية الكريمة من سورة يوسف (عليه السلام) والتي تبين عناية الله تعالى بنبيه يوسف (عليه السلام) برغم ما تعرض له من ابتلاء، وذلك في مواقف متعددة من سورة يوسف، ويتكون هذا البحث من مقدمة، ومبحثين المبحث الأول هو عناية الله تعالى بيوسف (عليه السلام) عند إلقائه في البئر، وإخراجه منه، وفي بيت العزيز، ويتكون من ثلاثة مطالب هي:المطلب الأول: عناية الله بسيدنا يوسف (عليه السلام) عند إلقائه في البئر. المطلب الثاني: عناية الله تعالى بسيدنا يوسف (عليه السلام) عند إخراجه من البئر. المطلب الثالث: عناية الله تعالى بسيدنا يوسف (عليه السلام) في بيت العزيز. والمبحث الثاني: عناية الله بسيدنا يوسف (عليه السلام) بحضور الشاهد ورؤيا الملك وقدوم أخوته، ويتكون من ثلاثة مطالب هي:المطلب الأول: عناية الله بسيدنا يوسف (عليه السلام) بحضور الشاهد. المطلب الثاني: عناية الله بسيدنا يوسف (عليه السلام) برؤيا الملك. المطلب الثالث: عناية الله بسيدنا يوسف (عليه السلام) بقدوم أخوته. وخاتمة مع أهم النتائج، وهوامش، وثبت المصادر والمراجع.

Ahl Al-Bait Jurnal
مجلة أهل البيت

ISSN: 18192033
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت
Subject: Linguistics --- Journalism --- Languages --- Civil law --- Public law --- Commercial law --- Asian studies: law

Loading...
Loading...
Abstract

A quarterly journal means in the areas of Islamic thought , humanities and social sciences, Arabic and English and media.With attention to issues of cultural problems in _ Arab and Muslim worlds, regeneration and cultural building as well as educational issues.The first number was published in 2005. and has issued 14 number of them

مجلة فصلية محكمة تصدر عن جامعة أهل البيت عليهم السلام تعني في مجالات الفكر اللاسلامي، والعلوم الانسانية والاجتماعية واللغة العربية والانكليزية فضلاً عن الاعلام مع الاهتمام بقضايا المشكلات الثقافين في العالمين العربي والاسلامي، والتجدد والبناء الحضاري وكذلك قضايا الاتجاه التربوي والتعليمي.وتلتزم المجلة بقواعد البحث العلمي المعتمد في المؤسسات التربوية والعلمية والاعراف الأكاديمية، بتوثيق المصادر والمراجع مع ذكر البيانات كاملة، بتحقيق الموضوعية والمنهجية والمعالجات العلمية والتربوية.صدر أول عدد منها سنة 2005 .

Journal of Basra researches for Human Sciences
مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية

ISSN: 18172695
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Refereed and indexed Journal. A biannual from 1993-2010.Quarterly from 2011-until now.publised by the College of Education for Human Sciences ,University of Basra. Date of first issue 1993.-The magazine has a coefficient of Arab influence (AIF) degree of influence (0.94).-The magazine participated in (UDL EDGE) (Kuala Lumpur Malaysia).

مجلة محكمة ومفهرسة فصلية تصدر عن وزارة التعليم العالي والبحث العلمي/جامعة البصرة/كلية التربية للعلوم الانسانية.تنشر البحوث منذ سنة 1993 ولحد الان.تهتم بنشر البحوث الخاصة بالعلوم الانسانية.-المجلة حاصلة على معامل التاثير العربي (AIF)بدرجة تاثير (0.94)-اشتركت المجلة في المؤسسة العالمية (UDL EDGE) كوالمبور-ماليزيا

Listing 1 - 5 of 5
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)

journal (2)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2018 (2)

2010 (1)