research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Analysis of the relationship between modernity and economic development
تحليل العلاقة بين الحداثة والتنمية الاقتصادية

Authors: لورنس يحيى صالح --- حامد رحيم جناني
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2017 Volume: 23 Issue: 99 Pages: 323-336
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis research shows the problem of the economic development of underdeveloped countries in an unconventional way, as these papers explain the problems of the economic development. This research not only reviews the problems, but it illustrates them in a philosophical way, basis of the data of modernity, this mean it is a process of connecting between the absence of the modernity values and the failure of development in underdeveloped countries. The Search follows the descriptive approach to get to the goal of search by four main axes. The first axis includes clarifying modernity and its principles, the second axis includes clarifying the economic development , the third axis includes the features of the modern state and its relationship with the economic development of the underdeveloped countries and the fourth axis clarify underdeveloped countries and the absence of modern thought.The research found that the absence of modern thought is an obstacle facing the underdeveloped countries

المستخلص نحاول من خلال بحثنا هذا بيان معضلة التنمية الاقتصادية في بلدان الاطراف بأسلوب نوعا ما يخرج عن اغلب الاطر المعهودة في هكذا مجال، كون البحث يأخذ بعداً الى حدا ما تفسيري لتلك الظواهر التي تعد معرقلة للتنمية الاقتصادية، ولا يكتفي بأستعراضها وانما توضيحها بأطار فلسفي بالاستناد الى معطيات الحداثة الفكرية. بمعنى هي عملية ربط بين غياب قيم الحداثة والفشل التنموي في الدول المتخلفة. ويأخذ البحث صورة تحليلية نظرية اي تم اتباع المنهج الوصفي للوصول الى هدف البحث عبر اربع محاور اساسية تضمنها البحث ابتداءً من بيان الاطر النظرية للحداثة وتوضيح مرتكزاتها مروراً بالمحور الثاني المتضمن المتضمن توضيح التنمية الاقتصادية بمعناها الاقتصادي الذي تطور عبر الزمن ليثقل بمؤشرات ومفاهيم الى ان وصل الى ما وصل اليه اليوم، والبعد الاخر للتنمية الاقتصادية المتمثل بالجانب المعنوي الذي يلتقي بقيم الحداثة ،لننطلق نحو المحور الثالث المتضمن سمات الدولة الحديثة وكيف انها ذات علاقة مهمة جداً ذات طابع تفاعلي مع تحقيق التنمية الاقتصادية عبر قيمها السياسية والاجتماعية والاقتصادية، ليأتي المحور الرابع والاخير الذي تم من خلاله بيان اثر غياب الفكر الحديث عن نظامها الاقتصادي والسياسي والاجتماعي ومن ثم ظهرت على اثر ذلك معوقات التنمية الاقتصادية. واستناداً لمعطيات البحث تبين ان غياب الفكر الحديث يمثل اشكالية فكرية فلسفية تعاني منها دول التخلف ولدت معوقات للتنمية الاقتصادية، ومن خلال البحث نوصي بأن تلتفت الدول الراغبة بتحقيق التنمية، الى ضرورة الشروع ببناء مرتكزات الدولة الحديثة


Article
Reflections on the scriptural approach; the knowledge of God as an example
تأملات في الإتجاه النصي .. المعرفة الإلهية نموذجاً

Author: Mehdi Abdullahi مهدي عبد اللهي
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2020 Issue: 7 Pages: 161-194
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

The dominating methodology among Muslim scholars, especially in Sunni circles, is the necessity of adhering to religious texts (the Quran and hadith) in the area of religious teachings, in particular theology, and prohibiting the interference of reason in this area. This textual trend comes from the claim of the purity of knowledge that emerges from texts, which leads to the role of human intellect being useless or negative. This paper starts by sketching a precise and referenced image of this theory in religious teachings, especially in knowing God, and relies on the words of textualists themselves. We then aim at explaining the main arguments against this view, with there are at least three critiques directed at them.The first: The main claim of this view opposes religious text itself, because there are numerous religious texts that refer to the intellect having a primary role in religious knowledge. The second: Destablising the position of reason does not strengthen transmitted (al-naqli) evidence. Rather, relying on transmitted evidence without referring to rational principles is nothing but building on weak foundations. The third: Abandoning reason will not lead to an increase in the purity of religious teachings. Rather, such a claim from a scholar is elevating the level of human understanding and interpreting of revelation to be revelation itself.

المنهج السائد بين العلماء المسلمين وبخاصة في أوساط أهل السنّة، هو وجوب التمسّك بالنصوص الدينية (القرآن والروايات)، في نطاق المعارف الدينية وبخاصة العقائد، ومنع تدخّل العقل في هذا المضمار. وهذا الاتجاه النصّي ينطلق من ادّعاء نقاء المعرفة الناشئة عن النصوص، فیجعل للعقل الإنساني دوراً باهتاً أو سلبيّاً.نبدأ هذه المقالة برسم صورة دقيقة وموثّقة لهذه النظرية في نطاق معارف الدين وبخاصة معرفة الله مستندين في ذلك الى كلمات النصيين أنفسهم، ثم نسعى إلى بيان الانتقادات الرئيسية الموجّهة إلى هذه الرؤية. لقد واجهت هذه الرؤية ثلاثة انتقادات أساسية على أقل تقدير.الأول: إن المدّعى الأصلي لهذه الرؤية يخالف النصوص الدينية نفسها إذ بيّنت في موارد عديدة أن للعقل دوراً أساسيّاً في المعرفة الدينية.الثاني: إن تزلزل مكانة العقل لا يؤدي إلى تقوية الدليل النقلي، بل الاستناد إلى النقل دون الاعتماد على الأسس العقلية ما هو إلا بناءٌ على أسس واهية.ثالثا: إن طرح العقل جانباً لا يؤدي إلى مزيد نقاءٍ في المعرفة الدينية، بل إن صدور هذا الادّعاء من عالمٍ بمنزلة رفع مستوى الفهم والتفسير الإنساني للوحي إلى مرتبة الوحي نفسه.


Article
جذور المرويات التاريخية للسيرة النبوية ذات المقاصد الاجتماعية إصابة رسول الله ( صلى الله عليه وآله) بالجنون إنموذجاً

Authors: Ayad AbdulHussien Saihod اياد عبد الحسين صيهود --- اياد عبد الحسين صيهود
Journal: Al-Bahith Journal مجلة الباحث ISSN: 20032222 Year: 2019 Volume: 21 Issue: 201-143 Pages: 236-248
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract In accordance with what have been reviewed of the historic sources and the interpretations of the narrations under scrutiny, the current research finds, after deep investigation, that some of the things that have been mentioned are beyond reality and rationality. For example, the case that the Messenger of God Mohammed (peace be upon him and his family) became insane had been approved- when study its basic origin- to be purely due to political reasons, i.e. it was to take the Khilafa of Muslims from the legitimate Kalifa. They had firmly planned to limit Khilafa to specific people that they wanted. They had succeeded in doing that; to the extent that the Messenger of God was called as a person who was unconscious, out of mind and sight by the second Khalifa Omar bin Al-Khatab. This happened when the Messenger of God asked them to bring Him a piece of paper and ink to write a document that would not let them get lost. They knew what he was going to write. Thus, they tried their best to prevent him from doing that; to the extent that they were arguing loudly with him what made him left them aside. In order to justify their situation and what they had done, they put forward the fabricated narrations. They said that the Prophet (peace be upon him and his family) had already gone insane before and lost His insight for days and then he had been healed. In addition, they said that it was not the first time that He suffered from that. They had fabricated that in order to give credibility to their narrations about Him.

الخلاصة في خلاصة بحثنا هذا - ووفق ما تيسر لنا الاطلاع عليه من مصادر تاريخية وتفاسير لما يتعلق بهذه المرويات الموضوعة التي قد شرعنا في الخوض بها- وٌجد بمضامينه من بعد التمحيص أمور بعيدة عن المنطق وواقعية الحدث ، فتمثل ذلك في قضية إصابة رسول الله ( صلى الله عليه وآله) بالجنون، التي تبين إنها - من دراسة الجذور الرئيسة لها- انها كانت تعود إلى مآرب سياسية بحتة، وهو سحب أمر خلافة المسلمين من الخليفة الشرعي ، وجعلها تدور في فئة لطالما حاولت وبشتى الطرق التخطيط لهذه القضية ، وقد نجحوا بذلك وكانت واحدة منها مسألة نعتهم رسول الله ( صلى الله عليه وآله) بالهجر وذهاب عقله وفقدانه البصيرة من قبل أحد الصحابة ( رض) ، وحدث ذلك لما طلب منهم رسول الله ( صلى الله عليه وآله) دواة وقرطاس ليكتب لهم كتاب لن يضلوا من بعده، وكانوا على علمٍ فيما أراد كتابته ، فحاولوا جاهدين دون تحقيق ذلك حتى ارتفعت الاصوات عنده فنفر منهم، ولتبرير موقفهم هذا وتغطية لفعلهم وضعوا المرويات المقدوحة ، وهي انه صلوات الله عليه وآله ، سبق وأن اصاب بالجنون ففقد بصيرته لأيام ومن ثم شفي منه ولم تكن هذه أول مرة يصاب بذلك غاية منهم في اعطاء المصداقية لهم فيما ادعوه عنه .

Keywords

Abstract In accordance with what have been reviewed of the historic sources and the interpretations of the narrations under scrutiny --- the current research finds --- after deep investigation --- that some of the things that have been mentioned are beyond reality and rationality. For example --- the case that the Messenger of God Mohammed --- peace be upon him and his family became insane had been approved- when study its basic origin- to be purely due to political reasons --- i.e. it was to take the Khilafa of Muslims from the legitimate Kalifa. They had firmly planned to limit Khilafa to specific people that they wanted. They had succeeded in doing that --- to the extent that the Messenger of God was called as a person who was unconscious --- out of mind and sight by the second Khalifa Omar bin Al-Khatab. This happened when the Messenger of God asked them to bring Him a piece of paper and ink to write a document that would not let them get lost. They knew what he was going to write. Thus --- they tried their best to prevent him from doing that --- to the extent that they were arguing loudly with him what made him left them aside. In order to justify their situation and what they had done --- they put forward the fabricated narrations. They said that the Prophet --- peace be upon him and his family had already gone insane before and lost His insight for days and then he had been healed. In addition --- they said that it was not the first time that He suffered from that. They had fabricated that in order to give credibility to their narrations about Him.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2017 (1)