research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Statistical Evaluation of the Affective Factors on the Process of Preparing Time Schedules for Iraqi Construction Projects
التقييم الاحصائي للعوامل المؤثرة في عملية اعداد البرامج الزمنية للمشاريع الانشائية في العراق

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this study is to investigate the fact of the process planning and time scheduling for the construction projects in Iraq. The research displays the main factors and causes that contribute in decay of preparing the time scheduling for construction projects.To achieve these objectives , a scientific methodology has been followed, represented in collecting the literature related to the subject of time scheduling and the field study represented by interviews and a questionnaire which takes into account the fact of the process planning and time scheduling in the construction companies and identifying the factors that affected on the preparing the time scheduling such as contract documents , natural of the project, management of the construction company and natural of the planning process. There are twenty three factors which have most importance affected on the preparing of the time scheduled, such as (not calculating some items of the bill of quantity) and (effective planners) which have the relatively importance (76.66%) and (75.17%) respectively.In the light of the conclusions obtained, the necessary recommendations have been established to develop time scheduling for the construction companies.

يهدف البحث الى تحري واقع حال عملية التخطيط والبرمجة الزمنية للمشاريع الإنشائية في العراق، وبيان أهم المعوقات والأسباب التي تساهم في ضعف إعداد البرامج الزمنية لمثل هذه المشاريع الإنشائية . و لغرض تحقيق هدف البحث تم إتباع منهجية علمية تمثلت في جمع المعلومات الأدبية المتعلقة بموضوع البرمجة الزمنية و الدراسة الميدانية المتمثلة بالمقابلات الشخصية واستمارة الاستبيان التي كان الهدف منها الوقوف على واقع حال عملية البرمجة الزمنية في الشركات الإنشائية وكذلك تحديد اهم المعوقات التي تؤثر في عملية إعداد البرامج الزمنية في جوانب متعددة من أهمها أسباب مرتبطة بمستندات المقاولة وطبيعة المشروع الإنشائي وإدارة الجهة المنفذة وطبيعة عملية التخطيط . وتوصل البحث إلى إن هناك ثلاثة وعشرون سبباً مؤثرا في البرامج الزمنية وتجعلها غير قابلة للتنفيذ والتطبيق العملي، (عدم حساب كميات فقرات العمل بصورة دقيقة وتفصيلية) جاء بالمرتبة الأولى وبأهمية نسبية مقدارها (76.66%)، يليه في المرتبة الثانية سبب (عدم وجود المخطط الكفوءة لاعداد البرامج الزمنية) وبأهمية نسبية تبلغ (75.17%). ولم يتم استبعاد اي سبب من الأسباب الثلاث والعشرين لانها كانت تملك أهمية نسبية اكثر من (50%). على ضوء ما تم التوصل إليه من استنتاجات وُضعت مجموعة من التوصيات لتطوير عملية البرمجة الزمنية في الشركات الإنشائية.


Article
QUALITY CONTROL OF CONCRETE BOARD PILES IN OVERPASSES PROJECTS IN IRAQ
ضبط جودة خرسانة ركائز الحفر لمشاريع المجسرات في العراق

Authors: Faiq Mohammed Sarhan AL-Zwainy فائق محمد سرحان الزويني --- Firas Khary Jaber فراس خيري جابر
Journal: AL-TAQANI مجلة التقني ISSN: 1818653X Year: 2014 Volume: 27 Issue: 4 Pages: A29-A54
Publisher: Foundation of technical education هيئة التعليم التقني

Loading...
Loading...
Abstract

The objective of this research is to study the reality of the quality control in overpasses projects in Iraq, to identify factors affecting the quality control of in-situ concrete poard piles for these projects using the fish bone technique, to find the relative importance of these factors , to evaluate the field application by considering the scientific basis for the quality control in the construction industry , to reach set of conclusions and recommendations aimed to improve the quality control process in overpasses projects to a higher level, and finally to develop the reality of quality management in the construction sector in Iraq.To achieve the above objectives, the required data was collected through open questionnaire, closed questionnaire, brainstorming, field cohabitation of some projects, visits to some ready-mixed concrete plants, and visits to some construction laboratories. In this questionnaire, 66 of engineers who work in overpasses projects in Iraq were participated.It was concluded that the overpasses projects in Iraq suffer from the lack of efficient staff and specializedworkers in quality control field with a relative importance of 90 %, lack of statistical methods for operationsmodeling with a relative importance of 83%, lack of information system for quality control and assignment of contracting for lower bids, lack of rehabilitation of laboratories viewfinder to the requirements of ISO, lack of clarity of design requirements, lack of clarity in the technical specifications, poor awareness of engineering importance of quality control , absence of courses and awareness-raising programs and training periodic quality, lack of coordination meetings between the parties of the project. These factors could be considered as the main factors lead to a poor quality of the concrete used in overpasses projects in Iraq.Finally, some solutions and proposals that could contribute to avoid some of the problems of quality management was presented in this research.

يهدف هذا البحث إلى دراسة واقع حال ضبط الجودة في مشاريع المجسرات في العراق و تشخيص العوامل المؤثرة في ضبط جودة خرسانة ركائز الحفر لهذه المشاريع باستخدم تقنية عظم السمكة و ايجاد الاهمية النسبية لهذه العوامل المؤثرة، وتقييم هذا الواقع في ضوء الأسس العلمية لضبط الجودة في صناعة التشييد, وذلك للوصول إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات التي تهدف إلى الارتقاء بعملية ضبط لجودة في مشاريع المجسرات إلى مستوى أفضل وإلى تطوير واقع إدارة الجودة في قطاع البناء والتشييد وتحسينه في العراق. وتم القيام بذلك من خلال جمع البيانات اللازمة عن طريق الاستبيان المفتوح والاستبيان المغلق واسلوب العصف الذهني وكذلك من خلال المعايشة الميدانية لبعض مشاريع المجسرات في العراق وكذلك زيارات لبعض معامل انتاج الخرسانة الجاهزة وبعض المختبرات الانشائية وتم من خلالها الاستفادة من وثائق هذه المشاريع في هذا البحث . وشارك في الاستبيان المغلق (66) شخصًا من المهندسين العاملين في مشاريع المجسرات في العراق. واتضح من البحث أن إدارة الجودة في مشاريع المجسرات في العراق تعاني من بعض أوجه الخلل والقصورومن اهمها عدم وجود الملاكات الكفوءة والمتخصصه باعمال ضبط الجودة اذ بلغت الاهمية النسبية له (90%)،و عدم توفر اساليب احصائية لعمليات النمذجة وباهمية نسبية مقدارها(83%)، اضافة الى عوامل اخرى كعدم وجود نظام معلومات لضبط الجودة و احالة المقاولات لاوطأ العطاءات وعدم تاهيل المختبرات الفاحصة لمتطلبات الايزو وعدم وضوح متطلبات التصميم وعدم وضوح المواصفات الفنية وضعف الوعي الهندسي باهمية ضبط الجودة لدى المهندسين وغياب الدورات برامج التوعية والتدريب الدورية الخاصة بالجودة وغياب الاجتماعات التنسيقية بين اطراف المشروع. وتعتبر هذه الاسباب من الاسباب المهمة التي ان وجدت فانها تساهم في ضعف جودة الخرسانة في مشاريع المجسرات. واخيرا استعرض البحث بعض الحلول والمقترحات التي يمكن أن تسهم في تجنب بعض مشاكل إدارة الجودة في هذه المشاريع

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)

2013 (1)