research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
The Manipulation of Semantic Context in the Quranic Rhetoric: The Human Aspect as an Example
(توظيف الحقل الدلالي في البيان القرآني) الوجه الإنساني أنموذجا

Author: Assist. Prof. Kjamees Fazaa Omair إ.م.د . خميس فزاع عمير
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2012 Issue: 7 Pages: 148-169
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt with the words may converge in the sense, or may share the word in more than one meaning and that makes us go beyond this problem in the study of semantic fields as Amdna to him by the definition of the words, and limited to words whose meaning is clear and evident, words when Otrguena her hearing took us the beauty of Spkha, and the depth of their impact, and the sweetness of pronunciation and is the face - the subject of the application - the fastest means by which movement of meaning from the sender to the future and vice versa, which is about the signs and changes that occur to the face, and the individuals to communicate through which to express their feelings and the feelings of a certain, such as smile and laugh; to express of joy and gloom; to express sadness, anger and other expressions that show the position of vulnerability or being exposed to a particular circumstance of the individual.

مما لا شك معه أن الألفاظ قد تتقارب في معانيها، أو قد تشترك اللفظة في أكثر من معنى والذي يجعلنا نتجاوز هذا المشكل في دراسة الحقول الدلالية ما عمدنا إليه من تحديد للألفاظ، واقتصار على الألفاظ ذات المعنى الواضح والجليّ، ألفاظ متى أطرقنا لها السمع أخذتنا بجمال سبكها، وعمق أثرها، وعذوبة نطقها ويعد الوجه - موضع التطبيق- أسرع الوسائل التي تنقل المعاني من المرسل إلى المستقبل وبالعكس، وهي عبارة عن الإشارات والتغيرات التي تحدث للوجه، ويقوم الأفراد بالتواصل من خلالها للتعبير عن أحاسيس ومشاعر معينة، مثل: الابتسامة والضحك؛ للتعبير عن الفرح، والعبوس؛ للتعبير عن الحزن والغضب وغيرها من التعبيرات التي تظهر مدى التأثر بموقف أو ظرف معين يتعرض له الفرد.

Keywords

Semantics --- Rhetorics --- holy Quran


Article
Iben Malek`s Auditory Evidences in Shareh Al-Tashil
إشارات بيانية في أدلة ابن مالك السماعية التي انفرد بها في شرح التسهيل

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with Iben Malek`s. own evidences in his book Shareh Al-Tashil These evidences varies as to nouns , verbs , and prepositions . the study seeks to analyze stylistic and rhctorical semantics in these evidences.

تناول البحث الأدلة التي انفرد ابن مالك بالاستشهاد بها في كتابه شرح التسهيل في مسائل تتعلق بالأسماء والأفعال والحروف مما عدَّه النحاة ضعيفا أو شاذاً أو قليل الاستعمال ، مظهراً الدلالات البيانية في تلك الشواهد والمقاصد البلاغية المغايرة لما شاع في الاستعمال النحوي مما خرج عن الأصل

Keywords

Rhetorics --- syntax --- exgeses --- البلاغة --- نحو --- شروح


Article
Rhetorical Images from Middle Hebrew Literature
صور بلاغية من الادب العبري الوسيط

Loading...
Loading...
Abstract

It has been proven that the poetry of the jews of Andalysia was dependent on its Arabic counterpart . jewish artists imitated what the felt to be necessary of the Arabic literature . Theis proves the bright picture reflected by the Arab tolerance towards the Jews under the Islamic rules . Also, it shows beyond any doubt that the Arab was an active native ، not only by the power of the sound , but by the power of knowledge they had transferred to all the world.

تعتبر العصور الوسطى في الادب العبري الوسيط احدى اهم المراحل التي تميز بها الادب العبري والتي تميزت بالتاثير الكبير الذي احدثه الادب العربي على الادب العبري في تلك الحقبة ، هذه التاثيرات برزت في بلاد الأندلس ، حيث اعتبرت الأندلس جنة اليهود خلال العصور الوسطى كلها ، حيث بلغ بعضهم مبلغ الوزارة ، ونظر اليهم المسلمون نظرتهم كاخوان ، حتى اصبح الأندلس موئل اليهود ، وتبعا لازدهار للحياة الاجتماعية والثقافية للمجتمع اليهودي في الأندلس اصبح من المسلم به أن يزدهر الادب العبري ، فبدأت تظهر طبقات من الشعراء اليهود الذين تعمقوا في الثقافة العبرية ، وتوافدوا على قراءة امهات الكتب الأدبية ، وترجمة العديد من روائع الاداب المختلفة . ومنذ منتصف القرن العاشر ، وحتى اواخر القرن الخامس عشر الميلادي شهد الادب اليهودي فترة نموه ، ونضجه ، وازدهاره.


Article
The Style of ALFAT'H BIN KHAKAN in his book Al-Qala'id
أسلوب الفتح بن خاقان في كتابه القلائد دراسة فنية

Loading...
Loading...
Abstract

ALFAT'H BIN KHAKAN : was distinguished for his rhetorical ability, and interesting phraseology that combines the poetic music and prosaic eloquence .In this research I spotlighted the phraseologies in ALFAT'H's book "ALQALAID" and the first phase is the language in his biographies . He avoided the odd and harsh expressions , though the reader may find some difficulty in some places while reading the book , which makes it clear that the book was for those of high class and writers .The writer used the quotes from the Holy Quran and the prophet sayings and included poetry , proverbs , people tales and old nations that refers to his wide knowledge >He also used the prayer sentences through the biographies in addition to the repetition in the meanings for an acceptable degree .

تميز الفتح بن خاقان بمقدرته البلاغية , واسلوبه الممتع الذي يجمع بين الموسيقى الشعرية و البلاغة النثرية .وقد سلطت الضوء في هذا البحث على الاساليب اللغوية عند الفتح في كتابه القلائد , و أول المحاور لغته في تراجمه , فقد ابتعد عن الغريب و الوحشي من الالفاظ , الا أن القارئ العادي يلاحظ شيئاً من الصعوبة في بعض المواضع أثناء قراءته للكتاب , مما يؤكد أن الكتاب قد أُلِّف لشريحة الادباء و المثقفين وعلية القوم .وقد استخدم مؤلفه الاقتباس من القرآن الكريم والحديث النبوي , وتضمنت الشعر و الامثال واخبار الاشخاص والامم السابقة , مما يدل على سعة اطلاعه , كذلك استخدم الجمل الدّعائية اثناء تراجمه , و التكرار و الاطناب في المعاني و الذي كان في حد المقبول .


Article
Beauties of statement in Al Baha Zuhair 's Poetry
جماليات البيان في شعر البهاء زهير

Authors: Ali Saydani ا.م.د. علي صیاداني --- Saeed Hadi سعید هادي پور
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2014 Issue: 14 Pages: 106-120
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

Al Baha Zuhair frequently celebrates Eygpt in his poetry as a place of beauty and pleasure. Al Hijaz might be the land of his memories and longings but Eygpt remains first and formost of his love. He sings of its beauty and describes its nature excessively. He used rhetorical figures , like metaphor, similes, imagery, extensively to picturize his subject and portray accurately his emotions and experiences. This paper studies these rhetorical styles and their aesthetic ends.

یتغنی البهاء زهیر فی أشعاره بمصر و بمواقعها، ویعتزّ بها کموطن من مواطن الجمال والمتعة، فهو إن حض الحجاز بذکریاته و أشواقه، فقد أکثر فی حب مصر و تغنی بجمالها و بالغ وصف طبیعتها. لهذا الأمر استخدم الشاعرالوجوه البلاغیة و الجمالیة من تشبیه، مجاز، إستعارة و کنایة لتحسین أسلوب الکلام و تصویر الموضوع و ترسیم لوحة دقیقة عن عواطفه و تجاربه للمخاطب و برع فیها. و هذه المقالة مجال لدراسة هذه الأسالیب و تحلیلها البلاغي و الجمالي.


Article
A study of Rhetorical Style in Kumail prayer
دراسةٌ الأسالیب ِالبلاغیّةِ في دعاءِ كمیل

Loading...
Loading...
Abstract

Figures of meaning have played a significant role in Arabic literature since old ages until today. In the history of Arabic literature, litterateurs and belletrists have tried to beatify their works and styles to impress their recipients. One of these styles, which has excited many scholars, is Imam Ali (PBUH)’s style in Kumail prayer. This unique style with its explicitness of meaning and good taste uses repetitive and eloquent words to intensify the impression on reader’s soul; and changes the way of speaking from declarative to interrogative and from interrogative to exclamatory and has other technical features which altogether, bring it to the top of eloquence.

لعبت الأسالیب البلاغیّة منذ زمن قدیم حتّی یومنا هذا، دورا بارزا في الأدب العربيّ برمّته إذ الأدباء عبر هذه الصّور سعوا أن یكثروا من جمالیة آثارهم وأسالیبهم علی شكل واسع للتّأثیر علی روح المخاطب ومن هذه الأسالیب الّتي قد نالت إعجاب عدد كبیر من الباحثین، أسلوب الإمام عليٍّ علیه السّلام في دعاء كمیل إذ إنّه فذٌّ طريّ تتوفر فیه صراحة في المعنی وسلامة في الذّوق یكثر فیه التّكرار لأجل تقریر الكلام وتأثیره ویتمیّز بالمرادفات وباختیار الكلمات الجزلة ذات الوقع في النّفس وتتعاقب فیه ضروب التّعبیر من إخبار إلی استفهام إلی تعجب واستنكار ویمتاز بملامحَ فنیةٍ تصل إلی الحد الأعلی والمقام الأسنی في البلاغة، وما كان أسلوبه علیه السّلام قطُّ مجرد ألفاظ لیس تحتها معنی بلیغ بل هي كلمات تضمّ في طیّاتها الصدق، والوجد، والعاطفة ؛ویظهر في هذا الدّعاء أنّ الإمام علیه السّلام إهتمَّ إلی جانبین اساسیین اللذین هما ركنان في البلاغة ولا یستقیم الكلام بدونهما ولا یمكن للمتكلم أن یوصل بعد إقصائهما وإبعادهما ما ینوي إیصاله لسامعه،

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (5)


Year
From To Submit

2018 (1)

2014 (1)

2012 (2)

2011 (1)

2010 (1)