research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Iranian and Sudia Arabia Relations 1979-2001 Political Studies
العلاقات الإيرانية– السعودية 1979-2001 دراسة سياسية

Author: Mohammad S.A.AL-Kawaz محمد سالم احمد الكواز
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2007 Issue: 7 Pages: 257-316
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This study tries to present details about the Saudi-Iranian relations on a political level during the period 1979-2001. the rise of the Islamic revolution in Iran in February 1979 was the big point in the relation due to the ideological approach adopted by Iran in its foreign policy. It was called “Revolution Export”. This has left a sort of tension in the region especially with the Saudi Arabia continued till the death of Khumani. Then, relations has become different and witnessed a remarked co-operation in all aspects after Mohammed Khatimi has reached the rule in Iran and signed a security agreement in April 2001.

تعنى هذه الدراسة في تقديم تفاصيل عن سير العلاقات الإيرانية السعودية على المستوى السياسي خلال الفترة 1979-2001، فقد شهدت تلك العلاقات منذ نشأتها استقراراً نسبياً بين البلدين، إلا أن قيام الثورة الإسلامية الإيرانية في شباط 1979 كانت بمثابة الفاصل الكبير في مسيرة تلك العلاقات نظراً للمنهج الإيديولوجي الذي تبنته إيران في سياستها الخارجية والذي بات يعرف بـ " تصدير الثورة" فتركت وضعاً يسوده التوتر في علاقتها في المنطقة، وخاصة مع المملكة العربية السعودية استمر حتى وفاة الخميني، لتشهد العلاقات في أعقاب ذلك تفاهماً وتعاوناً في مختلف الجوانب وخاصة بعد وصول محمد خاتمي إلى الحكم في إيران عام 1997، والذي توج بتوقيع الحكومتين على اتفاقية أمنية في نيسان 2001 التي أنهت مظاهر الشد والجذب والخلاف والتوتر الذي كان قائماً بشكل متفاوت بين البلدين.


Article
The political system in Saudi Arabia and the Islamic Republic of Iran Comparative View A
النظام السياسي في المملكة العربية السعودية وجمهورية إيران الإسلامية رؤية مقارنة

Author: Abdalrazaq KH. Mohammed عبدالرزاق خلف محمد الطائي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2013 Issue: 30 Pages: 275-299
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Different from the monarchy in Saudi Arabia for the rest of the monarchies in the world, as different from the Islamic Republic of Iran from the rest of republican regimes in the world, concentrated authorities in all its forms (executive-legislative-judicial), however, one person is the guardian jurist Supreme Leader, a position that there is only in Iran, while based three authorities in the Saudi political system, however, the king, who Atoloh brothers, sons of Abdul Aziz, in order of age, so it is distinct from the rest of the monarchies, and acquires the regimes paramount importance and therefore the position of the religious establishment in both countries.

يختلف النظام الملكي في المملكة العربية السعودية عن بقية الأنظمة الملكية في العالم، كما يختلف النظام الجمهوري الإسلامي في إيران عن باقي الأنظمة الجمهورية في العالم، حيث تتركز السلطات بكافة إشكالها (التنفيذية- التشريعية-القضائية) بيد شخص واحد هو الولي الفقيه المرشد الأعلى وهو منصب لا يوجد إلا في إيران، في حين ارتكزت السلطات الثلاث في الجانب النظام السياسي السعودي بيد الملك الذي يتولوه الإخوة من أبناء عبد العزيز حسب ترتيب أعمارهم، لذلك فهو يتميز عن بقية الأنظمة الملكية، ويكتسب نظامي الحكم أهمية بالغة وذلك لمكانة المؤسسة الدينية في كلا البلدين .

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2013 (1)

2007 (1)