research centers


Search results: Found 12

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Article
الحياة الاجتماعية في أوربا في العصور الوسطى الاسلامية من خلال المصادر العربية*

Loading...
Loading...
Abstract

The current study is about human types of European society like: Foreigners, Russians, Saqalba, Bulgarians, Khozr, Romans, Greek, Persians and Turks. It also studies social life of the commons and their traditions, attributes, nature and religions at that period and it contains studying of woman's position and her role of European society. The study deals with morals of marriage, foods, drinks, kinds of clothes they wear and baths. This paper contains what sports people were practicing at that period like: horseback riding, javelin throwing, hunting and wrestling.

تناول البحث دراسة للمجتمع الأوربي وأجناسه البشرية من الافرنجة والروس والصقالبة والبلغار والخزر والروم واليونان والمجوس والترك .تناول كذلك دراسة الحياة الاجتماعية وتحدثنا فيه عن بعض مظاهر الحياة العامة التي تمثلت بمجموعة من العادات والتقاليد والصفات والطبائع ، كما تضمن الحديث عن الديانات التي كانت سائدة في المجتمع الأوربي آنذاك ، كما اختص بدراسة لمكانة المرأة الأوربية وأثرها في المجتمع الأوربي . تناول البحث دراسة لآداب الزواج والأطعمة والاشربة في ذلك الوقت ، وأنواع الملابس التي كانوا يرتدونها ، وكذلك الحمامات .احتوى هذا البحث على ما كان يمارسه أفراد المجتمع من الألعاب كالفروسية واللعب بالرماح والصيد ومصارعة الحيوانات .


Article
الحياة الثقافية والاجتماعية في النجف الأشرف في القرن العشرين

Loading...
Loading...
Abstract

This research has dealt with the city of Najaf, which has become through the ages environment gave birth to scientists and writers have come to weigh religious and scientific beacon of science. the research has studies the most important tributaries from which this was the city this tradition until he became a tributary of these tributaries feature bright in the face of this city . Najaf was knew in scientific and Literary boards and which were held in its houses on specific days of the week and was asked where religion and jurisprudence, literature and public arts. In addition to the literary boards libraries public and fragments were characterized by this city as contained the oldest libraries in the world.


Article
Andalusian aspects of social life and influences Iraqi
مظـاهر الـحياة الاجتماعية الأندلسية والتأثيرات العراقية فيها

Author: Mohammed Basheer Hassan Radhi محمد بشير حسن راضي
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2011 Issue: 59 Pages: 162-205
Publisher: Basrah University جامعة البصرة


Article
The role of women in social life In Andalusia
دور المرأة في الحياة الاجتماعية في الأندلس من الفتح حتى سقوط غرناطة

Author: Prof. Dr. Jassim Yasin Al Darwish أ.د جاسم ياسين الدرويش
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: ISSN PRINT 27073580 /ISSN ONLINE 27073599 Year: 2016 Volume: 41 Issue: 4 Pages: 91-126
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Almlmon ruled Andalusia about eight centuries (92-897h / 711-1492m) and built a civilization supplied humanity in many aspects of science and knowledge, Andalusian women contributed to by the man in the building that civilization, was a presence in various fields of life, political, social, cultural and economic , and by tracking the role of Andalusian women was noted that all of these fields need to be an independent study. This research on the role of Andalusian women focused in social life, as it dealt with first introduction to the women in the era of conquest, then the role of Almassahrat in bringing together Muslim conquerors and the people of the country, then touched on the role of each of the slain and gentles in the Andalusian community, we ask Allah to make this work purely for His sake he is best bless.

ملخص البحثحكم الملمون الأندلس حوالي ثمانية قرون ( 92-897هـ/ 711-1492م) وأقاموا حضارة رفدت الإنسانية في كثير من جوانب العلم والمعرفة ، وقد أسهمت المرأة الأندلسية إلى جانب الرجل في بناء تلك الحضارة ، فكان لها حضور في مجالات الحياة المختلفة ، السياسية والاجتماعية والثقافية والاقتصادية ، ومن خلال تتبع دور المرأة الأندلسية لوحظ أن كل هذه المجالات بحاجة إلى دراسة مستقلة . وقد ركز هذا البحث على دور المرأة الأندلسية في الحياة الاجتماعية ، إذ تناول أولا مقدمة عن المرأة في حقبة الفتح ، ثم دور المصاهرات في التقريب بين الفاتحين المسلمين وأهل البلاد ، بعدها تناول البحث دور كل من الجواري والحرائر في المجتمع الأندلسي ، نسال الله تعالى أن يجعله عملا خالصا لوجهه الكريم انه نعم الموفق .


Article
Al- Itizali Thought and its influence social life in the west of Arabs
الفكر الاعتزالي وأثره في الحياة الاجتماعية بالمغرب العربي

Author: Dr. Amer Hameed Al- samarai د. عامر حميد السامرائي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2009 Issue: 18 Pages: 103-119
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

Al – itizal was the first school in the Islamic world . it appeared in the beginning of the second century (H) in Basrah. There are different names about it. It faced problems to the extend of unbelieving. It talked about cultured life in the west of Arabs from the beginning of the first centry (H) and the politics and thoughtful currents and the influence on social life in the west of Arabs .


Article
South Iraq Tribes Uprisings In Ottoman Rule
انتفاضات عشائر جنوب العراق في العهد العثماني

Author: Mithaq K. Jalud ميثاق خيرالله جلود
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2014 Issue: 34 Pages: 257-281
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Ottomans rule South Iraq in an unsuitable way composed from difficult alliances unfamiliar with political authority (Al-muntafik, Khzael, Zubyid….) it was natural that those tribes would face the ruler in Basrah and Baghdad and those rulers were interested in collecting taxes to fill the treasure of the Porte to stay in their posts. They also interfered in isolate or a point the shyikhs of the some family. During four centuries, South of Iraq was a stage for armed operations between the state and the Arab tribes.There fore, these tribes did not like the Ottoman state participating its wealth. Both parties in these wars lost money and men in which they might be invested in other places especially Arab Gulf Region which stayed for from the active ottoman control except Al-Ahsaa. These tribes made more then 50 revolts and took part in more then one hundred battles.

أدار العثمانيون جنوب العراق، بطريقة غير مناسبة، إذ من المعروف أنه يتكون من تحالفات صعبة المراس لم تألف الخضوع لسلطة سياسية (المنتفق، الخزاعل، زبيد...)، وبالتالي كان من الطبيعي أن تصطدم بولاة الدولة العثمانية في البصرة وبغداد، خاصة وأن هم هؤلاء الولاة كان جمع الضرائب الباهضة ليملئوا خزائنهم ويرضوا الباب العالي حتى يبقوا في مناصبهم، فضلا عن تدخلهم في عزل وتنصيب الشيوخ من نفس الأسرة. فكان جنوب العراق طلية أربعة قرون مسرحا لعمليات مسلحة بين الدولة العثمانية والقبائل العربية، التي كانت تعد ديرتها ملكا لها لذلك لم تستسغ أن تشاركها الدولة العثمانية في خيراتها. خسر الطرفين في هذه الحروب أموالاً ورجالا كان من الممكن أن تستثمر في مواطن أخرى ولاسيما منطقة الخليج العربي الذي بقي بعيدا عن السيطرة العثمانية الفعلية باستثناء الإحساء. وقد قامت العشائر في جنوب العراق خلال العهد العثماني بأكثر من خمسين تمردا وخاضت أكثر من مئة معركة.


Article
Some social phenomena of the Islamic through the book of the unique contract of lbn abed rabbi al- Andalusi (328ah/ 939ad)
مظاهر من الحياة الاجتماعية للمجتمع الإسلامي من خلال كتاب العقد الفريد لابن عبد ربه الأندلسي(ت:328ه/939م)

Loading...
Loading...
Abstract

Some social phenomena of the Islamic through the book of the unique contract of lbn abed rabbi al- Andalusi (328ah/ 939ad)Prof.Dr.Rahiem Hiloo M.Al Bahadly & Assist.lect:malik kadhum Mohammed al malikiCollege of education for women/University of BasrahAbstract this research has discussed some social phenomena in lslamic society through the book of the unique contract of lbn abed rabbi al-andalusi. ln the beginning , he gave an account of his life. And then dealt with some social phenomena and not all of what was spread in the lslamic society. lt tackled another aspect of muslim society that combines intelligence , ingenuity , intuition , or the speed of axiomaticism in men and women in different strata of society. it also dealt with robbery , bandits and their impact on society. in addition to deal with the punishment of the thief and cut the road sharia and law.

تناولنا في هذا البحث بعض الظواهر الاجتماعية في المجتمع الإسلامي عن طريق كتاب العقد الفريد لابن عبد ربة , وفي البدء تناول البحث نبذة عن حياته , وأيضاً تناول البحث بعض الظواهر الاجتماعية وليس جميعها ما كان ينتشر في المجتمع الإسلامي في مختلف العصور , وتناول البحث الشورى وأهميتها في المجتمع , كما تناولنا مظهر أخر من مظاهر المجتمع الإسلامي والتي تجمع بين الذكاء والحيلة والفطنة أو سرعة البديهية عند الرجال والنساء في مختلف طبقات المجتمع واطلق عليه الاحتيال , وتناولنا السرقة وقطاع الطرق وأثرها على المجتمع, و تناولنا عقوبة السارق وقاطع الطريق في الشرع والقانون.


Article
A manifestation of the social life of Egypt in the Mamluk era MousaMoussawi
من مظاهر الحياة الأجتماعية لمصر في عصر المماليك

Authors: Samir Saleh Hassan Omar سمير صالح حسن العمر --- NawalTurki نوال تركي موسى الموسوي --- RashaFadelKadhim رشا فاضل كاظم
Journal: Adab Al-Kufa مجلة اداب الكوفة ISSN: 19948999 Year: 2018 Volume: ج2 Issue: 35 Pages: 255-285
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

The research concluded that one of the social life demonstrations in Egypt in the age of Al MaMalik's can be reached to the following brief results :1.Many different demonstrations can be appeared in Egypt that they have very vital role in the Egyptian community which included many things that one of them is women and they have too much respect and consideration for their distinguished estate in the community and different fields of daily life. As well as the evident role in changing the requirements of living through freedom of expression that women should have at that time.2.The Egyptian community had too much demonstration of luxury which had been shown through the dresses of its community and they had been made the best quality of cloth in Egypt at that time . as a result these demonstrations had also shown the economic progress which Egypt had had in the age of Al MaMalik's.

خلص موضوع البحث (مظاهر الحياة الأجتماعية لمصر في عصر المماليك ) إلى مجموعة من النتائج التي توصلت إليها الباحثة سنوجزها كالأتي :ظهرت في مصر مظاهر مختلفة كان لها دور مهم في حياة المجتمع المصري متضمنة عدة أمور ، كان منها للمرأة نصيباً وافراً من الأحترام والتقدير ، لمكانتها المتميزة في مختلف مجالات الحياة اليومية ، ودورها الواضح في تغيير مُجريات الأحداث من خلال حُرية الرأي والتعبير التي تمتعت بها آنذاك .حظي المجتمع المصري بمظاهر من الترف التي بانت على أغلب ملابس أفراد المجتمع، وصُنعت من أفخر الأقمشة جودة في مصر ، فأظهرت مدى الأزدهار الأقتصادي الذي كانت عليه ِ مصر في عصر المماليك.


Article
The impact of the global economic crisis between 1929 1933 on the social life in Iraq
أثر الأزمة الاقتصادية العالمية بين عامي 1929 ــ 1933على الحياة الاجتماعية في العراق

Author: Yassin Taha Yassin ياسين طه ياسين
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Issue: 53 Pages: 173-196
Publisher: Basrah University جامعة البصرة


Article
Karbala Souk Bsths in the Ottomans Period and its Impact on the Social Life: An Archeolegical and cultural Study
حمَّامات السوق الكربلائية في العصر العثماني وأثرها على الحياة الاجتماعية دراسة آثارية حضارية

Author: Prof . Dr. Adil Muhammad Ziyada Al – Bahy أ.د. عادل محمد زيادة البهي
Journal: KARBALĀʾ HERITAGE Quarterly Authorized Journal Specialized in Karbalāʾ Heritage مجلة تراث كربلاء ISSN: 23125489 24103292 Year: 2015 Volume: 2 Issue: 1 Pages: 28-103
Publisher: Shiite Endowment ديوان الوقف الشيعي

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe Islamic culture inherited the traditional baths or souk bath as part of what is inherited from the previous cultures . The baths spread all over the Islamic word cities , east and west . Life necessities forced the Muslims in their societies in general to grasp the idea of the Beezentik- Romanbath and they made it a public utility in the strict sense of the word . All through time and with the development of the civil structures people started to possess baths inside their houses . As a consequence , people started to desert public baths , which led to their being destructed and exterminated in most Islamic cities such as Karbala . After their number being thousands in some cities such as Baghdad , Cairo , Damascuss and others , but nowadays we can notice very few of them and in a bad condition or in their way to the inevitable fate which is destruction or removal . From their start , the souk baths aimed at serving the society in all respects . This is why I have decided to present a simple and specified study on such type of the social architecture which is widely spread in the Islamic cities to provide wanted and urgent need in the Islamic society . By structures I mean souk baths and as for their necessary services for the society , they may be summarized by keeping cleanness and purity which help perform the duties and rituals required from all people of the Islamic society in addition to what has resulted from it like traditions and customs which spread among all the communities of the Islamic cities starting from the Islamic architectic design characterizing the baths to the marriage and circumcision ceremonies and other traditions and customs which have been completely considered part of Islamic cities. Due to the fact that Karbala province is considered the most important and ancient of the Iraqi cities it has also witnessed the building of a greatnumber of the souk baths all through the Islamic period which have never been different , in their designing and architectic and artistic element from those found in the other Islamic cities . But unfortunately , Karbala lost a great number of such baths and it kept very few of them . What has contributed to that is the fact that the people of Karbala have deserted those baths as their houses have had private baths in addition to the removal of most of them for the purpose of architectic reasons whose performers lacked any knowledge of the value and importance of the Islamic architectic heritage . This caused a noticeable decrease in their number . This study is going to show the importance of dealing with this subject and also the architectic description of the souk baths still found in Karbala together with their architectic characteristics as an architectic heritage in addition to their origins in the Greek and Roman cultures and how Muslims adopted their idea and the contribution of the Islamic architectic thinking to it in constructing it in accordance with the Islamic taste and art . The study them will then deal with the social traditions and customs represented by the marriage and circumcision ceremonies and the other occasions related to the baths .

الملخص ورثت الحضارة الإسلامية الحمَّامات التقليدية أو حمَّامات السوق ضمن ما ورثته عن الحضارات السابقة لها، وانتشرت الحمَّامات في مدن العالم الإسلامي شرقاً وغرباً، وحَتَّمت ضروريات الحياة على المسلمين في مجتمعاتهم بصفة عامة أن يقتبسوا فكرة الحمَّام البيزنطي – الروماني وجعلوا منه مرفقاً عاماً شعبياً بالمعنى الصحيح. ومع مرور الزمن وتَطَوُّر العمائر المدنية أصبح الناسُ كافة يمتلكون حمامات داخل بيوتهم، ومن هنا بدأ الاستغناء عن ارتياد الحمَّامات العامة مما عرضها في معظم المدن الإسلامية ومنها كربلاء للتخريب والاندثار، فبعد أن كانت تُحْصَى بعدة آلاف في بعض المدن كبغداد والقاهرة ودمشق وغيرها، أصبحنا لا نرى إلا القليل منها في حالة متردية أو في انتظار المصير المحتوم وهو الهدم أو التبديد. وكانت حمَّامات السوق تهدف – منذ نشأتها - إلى خدمة المجتمع في مختلف المجالات، ولذلك وقع اختياري على تقديم دراسة مبسطة ومحددة حول هذا النوع من العمارة الاجتماعية التي تميزت بكثرتها وانتشارها الواسع في المدن الإسلامية لتقديم خدمات مطلوبة ومُلِحَّة في المجتمع الإسلامي، وأقصد بتلك العمائر حمَّامات السوق، وأما عن خدماتها الضرورية للمجتمع فتتلخص في الحفاظ على النظافة والطهارة التي تُعِين على أداء الواجبات والفروض المنوطة بكل فئات المجتمع الإسلامي، فضلاً عما تمخضت عنه من عادات وتقاليد انتشرت في كل مجتمعات المدن الإسلامية بداية من الأسلوب المعماري الإسلامي الذي تميزت به الحمَّامات وحتى حفلات الزواج والختان وغيرها من العادات والتقاليد التي أصبحت مرتبطة ارتباطاً وثيقاً بوجودها في المدن الإسلامية .وعلى اعتبار أن مدينة كربلاء من أهم مدن العراق وأقدمها، فقد شهدت أيضاً تشييد العديد من حمَّامات السوق على مدار العصر الإسلامي والتي لم تختلف في تخطيطها وعناصرها المعمارية والفنية عن مثيلاتها في بقية المدن الإسلامية، ولكن من سوء الطالع فَقَدَت كربلاء العدد الأكبر من هذه الحمَّامات ولم يتبق منها إلا النزر اليسير، وقد ساعد على ذلك انصراف أفراد المجتمع الكربلائي عن استخدام هذه الحمَّامات عندما تضمنت منازلهم حمَّامات خاصة، إلى جانب إزالة الكثير منها لأسباب عمرانية أخرى افتقد منفذوها الكثير من الوعي بقيمة التراث المعماري الإسلامي، وقد تسبب ذلك في تناقص أعدادها بشكل ملحوظ . وستتناول الدراسة أهمية البحث في هذا الموضوع، والوصف المعماري لحمَّامات السوق الباقية في مدينة كربلاء ومميزاتها المعمارية كتراث معماري ، وأصول نشأتها في الحضارة الإغريقية والرومانية وكيفية اقتباس المسلمين لفكرتها وإعمال الفكر المعماري الإسلامي في تشييدها بما يتلاءم مع الذوق والفن الإسلامي، ثم تتناول الدراسة العادات والتقاليد الاجتماعية المتمثلة في حفلات العرس والختان والمناسبات الأخرى المتعلقة بالحمَّامات .والله من وراء القصد ،،،

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (12)


Language

Arabic (11)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (2)

2017 (1)

2016 (1)

2015 (2)

More...