research centers


Search results: Found 39

Listing 1 - 10 of 39 << page
of 4
>>
Sort by

Article
The Effectiveness of the Symbol in Iraqi Monodrama Texts
فاعلية الرمز في نصوص المونودراما العراقيـــــــــــــــــــــــة

Author: Mohammed Ali Ibrahim محمد علي ابراهيم
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 91 Pages: 117-130
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This research studies the effectiveness of the symbol in the Iraqi monodrama texts. The methodological framework is devoted to the research problem and the need for conducting it, its importance, the purpose of research, and the definition of the most important terms. The research problem dealt with the concept of the effectiveness of the symbol, the monodrama, and the working levels of the symbol in the monodrama texts of the author, in addition to the disclosure of the artistic vision embodied by the playwright in the use of the symbol within the literary product, as well as the development of the creative process. The research problem was defined by the following question: How effective is the symbol in the Iraqi Monodrama texts?The purpose of the research is: the effectiveness of the symbol in the Iraqi monodrama texts. This chapter consisted of the limits of the research, and the identification of the most prominent terms, while the theoretical framework included three sections: in the first one, the researcher addresses the symbol concept and effectiveness and clarified the most important terms adjacent to the symbol in terms of working convergence, while the second section was devoted to studying the effectiveness of the symbol by the language scientists. As for the third section, it was devoted to studying the effectiveness of the monodramatic symbol through tracking the concept of monodrama and the theoretical framework indicators.The researcher chose the play (Oil Spot) as a sample for the study. The most important results reached at were: the monodramatic texts of the writer Mahmoud Abu Al-Abbas were characterized by the dramatic and artistic perfection and the symbols are inspired by the character's social and psychological material and utilizing them according to the situation in the current age. The research ended with the conclusions and a list of sources and references.

يُعنى هذا البحث بدراسة (فاعلية الرمز في نصوص المونودراما العراقية)، خُصص الإطار المنهجي: لبيان مشكلة البحث والحاجة إليه، وأهميته، وهدف البحث، وتحديد أهم المصطلحات البحث. حيث تناولت مشكلة البحث مفهوم فاعلية الرمز، والمونودراما, ومستويات الاشتغال للرمز في نصوص المونودراما للمؤلف، والكشف عن الرؤية الفنية التي جسدها المؤلف المسرحي في توظيف الرمز داخل المنتج الأدبي, وما في ذلك من تطوير للعملية الإبداعية, فتحددت مشكلة البحث بالاستفهام الآتي : ما مدى فاعلية الرمز في نصوص المونودراما العراقية ؟وتضمن ايضاً هدف البحث وهو: تعرف مدى فاعلية الرمز في نصوص المونودراما العراقية، وتضمن الفصل حدود البحث، وتحديد ابرز مصطلحاته, فيما اشتمل الإطار النظري ثلاثة مباحث, المبحث الأول يتطرق فيه الباحث على الرمز مفهوماً و فاعليةً و توضيح اهم المصطلحات المجاورة للرمز من حيث التقارب الإشتغالي , فيما عُني المبحث الثاني بدراسة فاعلية الرمز عند العلماء اللغة ,اما المبحث الثالث فقد خصص لدراسة فاعلية الرمز المونودرامي عن طريق تتبع مفهوم المونودراما ومؤشرات الإطار النظري. واختار الباحث مسرحية (بقعة زيت) عينة للبحث. إذ تضّمن ايضاً نتائج البحث واهمها: (امتازت النصوص المونودرامية للكاتب محمود ابو العباس بالتكامل الفني والدرامي, واستلهام الرموز من المادة الاجتماعية والنفسية للشخصية, وتوظيفها بحسب مواقف العصر المعاش), ثم والاستنتاجات، وقائمة المصادر والمراجع.


Article
WATER'S SYMBOLIC AT AL-KUFI AND AL-SAYYAB Dialectic vision
رمزية الماء عند الكوفي والسياب جدلية الرؤية

Author: Faysal Salman Mannhi فيصل سلمان مناحي
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2014 Issue: 67 Pages: 1-21
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

I tried to focus on the word (water) as a symbol in the poetry of Shamus Al-Dean AL-Kufi and Bader Shaker Al-Sayyab. They are both Iraqie's poetess; the first from Kufa and the other from Basra, both of them were lived in Baghdad, separated between them misfired visual time reach to seven centuries, both vision at the same in dialectic of joy and sad, when they use the word (water), but the vision different, stylistic covered and controled some from other, the water photos of Al- Kufi more sad and blamed for, but Al-Sayyab's water photos were more joy and interpretation. Finally we can say that the moment time and the water photos make an important role in this research

حاولت التركيز على مفردة الماء رمزاً في شعر شمس الدين الكوفي وبدر شاكر السياب؛ وكلاهما شاعران عراقيان الأول من الكوفة والثاني من البصرة، عاشا في بغداد ويفصل بينهما فارق زمني يصل إلى السبعة قرون، رؤية كليهما كانت متطابقة في جدلية الفرح والحزن، في استخدامهما للفظة الماء، ولكن الرؤية اختلفت وتباينت أسلوبياً من هيمنة إحداهما على الأخرى؛ لأن صور الكوفي المائية أكثر حزناً وعتاباً، أما السياب فصوره أكثر فرحاً وتأملاً، ويمكن القول إنّ اللحظة الزمنية والصورة المائية كان لهما دور مهم في البحث.


Article
الرمز والخيال في أعمال فناني الأراضي المنخفضة للفترة من (1400 -1600) م

Author: أحمد حفظي حسن
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 1 Pages: 205-228
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research is an attempt to identify the concept of symbol and imagination in the work of artists of the lowlands and the role played by the two terms in the development of art, where the current research contained four chapters, the first chapter included the problem of research and importance and need. The problem of research was identified in the answer to the question: Symbol and imagination in the work of artists of the lowlands for the period (1400-1600) m - and these two roles of prominent role in the development of art later - and how to use the symbol and imagination in the art of photography within the natural vision of art of lowlands? The research objective was determined by highlighting the role of symbolism and imagination in the work of lowland artists and the intellectual and moral dimensions. The limits of the research were determined by a collection of works of art within the period (1400 AD-1600 AD), as well as aesthetically and philosophically defined terms. The second chapter included three topics, the first of which was the social dimension in the work of artists of the lowlands. The second topic dealt with the role of nature in the works of artists of the lowlands in the period (1400 - 1600 m). The third section included the symbolic dimension and imagination in the artistic output of a group of artists of the lowlands, and the third chapter deals with the procedures that included the research community which is the drawing (drawing) and the sample of the intentional research and reached (4) models and methodology of the research, descriptive analytical method. The fourth chapter included conclusions, conclusions, suggestions and recommendations.1.The artists of low-lying land, nature and diversity in building designs used ways in which they interacted with their love and their propensity for well-being, life and the love of nature.2.The aesthetic dimensions of the colors of the artists of the lowlands varied through the adoption of the elements of color contrast, in order to achieve the total aesthetic dimension of the artistic painting.

هذا البحث محاولة للتعرف على مفهوم الرمز والخيال في أعمال فناني الأراضي المنخفضة والدور الذي لعبه المصطلحان في تطور الفن, حيث احتوى البحث الحالي على اربعة فصول، تضمن الفصل الأول مشكلة البحث واهميته والحاجة اليه .فتحددت مشكلة البحث في تقصي الاجابة عن السؤال الاتي: ما هودور الرمز والخيال في اعمال فناني الاراضي المنخفضة للفترة(1400-1600) م– وما لعبه هذان المصطلحان من دور بارز في تطور الفن فيما بعد - وكيفية استخدام الرمز والخيال في فن التصوير في اطار الرؤية الطبيعية لفن الاراضي المنخفضة؟ وقد تحدد هدف البحث من خلال تسليط الضوء على دور الرمز والخيال في إعمال فناني الأراضي المنخفضة وما صاحبه من ابعاد فكرية ومعنوية، اما حدود البحث تحددت بمجموعة اعمال فنية ضمن الفترة الزمنية (1400 م-1600 م)، وايضا تحديد المصطلحات جماليا وفلسفيا.اما الفصل الثاني فقد تضمن ثلاث مباحث كان الاول منها البعد الاجتماعي في اعمال فناني اعمال الاراضي المنخفضة. اما المبحث الثاني فقد تناول دور الطبيعة في اعمال فناني الاراضي المنخفضة في الفترة (1400م – 1600م ).اما المبحث الثالث ضم البعد الرمزي والخيال في النتاج الفني لمجموعة من فناني الاراضي المنخفضة, وأختص الفصل الثالث بالاجراءات التي تضمنت مجتمع البحث وهوعبارة عن لوحات (رسم) وعينة البحث القصدية وبلغت (4) نماذج ومنهج البحث وهوالمنهج الوصفي التحليلي.اما الفصل الرابع تضمن نتائج واستنتاجات ومقترحات وتوصيات ومن اهم النتائج:1.استخدم فناني الاراضي المنخفضة الخط والطبيعة والتنوع في تصاميم البناء التشكيلي بطرق تماشت مع حبهم وميلهم للرفاهية والحياة وحب الطبيعة.2.اختلفت الابعاد الجمالية للالوان عند فناني الاراضي المنخفضة من خلال اعتماد عناصر التضاد اللوني ممااسهم في تحقيق البعد الجمالي الكلي للوحة الفنية.


Article
The Religious Symbol in the Mesopotamian Poetry A paper Extracted from an Ph.D. Dissertation
الرمز الديني في الشعر العراقي المعاصر

Authors: Sae'd AbdulRadha سعيد عبد الرضا التميمي --- Ali Majed Abbas علي ماجد عباس
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2019 Issue: 79-2 Pages: 360-375
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The research mainly aims to the mechanism of the symbol , its importance to the poet and its effect in conveying the human , social , intellectual and political sufferings of the poet . Through the religious symbol , the poet can reach to his special constructions which constitutes the Iraqi poetry because it is an effective constituent in constructing the poetic image . The research is divided into two parts ; the concept of text and poetic patterns of the religious symbol . The researchers depend on a number of sources ; the most important of which are (Al-Khateah wa Al-Takfeer) of the critic Abdullah Al-Ghuthami , (Balaghah al-Khitab wa Alm Al-Nas) of Dr. Salah Fadhil and (Poetry) of the French critic Todorov . The research is concluded by mentioning the important results reached at .

يهدف البحث بشكل أساس إلى الكشف عن آلية الرمز الديني وأهميته عند الشاعر ، وتأثيره في نقل معاناته الإنسانية والاجتماعية والفكرية والسياسية ، فالشاعر من خلاله يمكنه الوصول إلى أبنيته الخاصة ، التي من خلالها يتم الشعر العراقي ، كونه عنصراً فاعلاً في بناء الصورة الشعرية ، قسمت البحث على قسمين : مفهوم التناص ونماذج شعرية من الرمز الديني ، إذ اعتمدنا في هذا البحث على مجموعة من المصادر ، ولعل من أهمها الخطيئة والتكفير للناقد (عبد الله الغذامي) ، وكذلك بلاغة الخطاب وعلم النص للدكتور (صلاح فضل) ، وكذلك الشعرية للناقد الفرنسي (تودوروف) ، وختمنا البحث بأهم النتائج التي توصلنا إليها .


Article
Mechanism Of Contemporary Architectural Text(Analyzing View According To Symbol Concept)
آليات النص المعماري المعاصر(قراءة تحليلية في ضوء مفهوم الرمز)

Author: Zainab Hussein Ra'ouf زينب حسين رؤوف
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2008 Volume: 4 Issue: 14-15 Pages: 198-210
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Meaning of speech language achieved by symbolic it's items, so the symbolism is one of independent strategies which survive on dialog throw design process. Although texts resulted from this strategies combined in goals, mechanism and creation style but they are characteristic to familiar and unfamiliar symbolic text. So the research problem represent in (there is no knowledge about how texts are characteristic to familiar and un familiar symbolic text and what are vocabularies identify each type). hypothesis of research is (architectural symbolic text characteristic to familiar and unfamiliar symbolic text according to vocabularies resulted from mechanism of architectural symbolic text). So the goal of this research is to explain the concept of familiar and unfamiliar symbolic text and to name the items which explain the framework of the research. Finally (symbol location in text, nature of language resulted from this location and which properties are be treated in these texts) represent the research result.

تتحول اللغة لتعطي للكلام معنى يكون مفهوماً من خلال ترميز مفرداتها، فالرمزية تعد احد الاستراتيجيات المعتمدة في خلق النصوص المعمارية التي يلجأ اليها المصمم بهدف السعي الى خلق حالة جمالية بعملية التلقي بتأسيس رمز تواصلي يحقق هوية الفرد والمجتمع. ان النصوص الناتجة عن استراتيجية الترميز تشترك جميعها في الاهداف والاليات واساليب الخلق الا انها تصنف ضمن انماط متنوعة منها المألوفة او اللامألوفة، من هنا برزت المشكلة البحثية المتمثلة بـ(عدم وجود تصور معرفي واضح عن الكيفية التي يتم من خلالها تمييز النصوص الرمزية الى نصوص رمزية مألوفة او لامألوفة وماهية الخصائص التي تميز كل منهما) اما فرضية البحث فتتبلور بـ (ان النصوص المعمارية تتميز الى نصوص معمارية رمزية مألوفة او نصوص معمارية رمزية لامألوفة "اصيلة/هجينة" بالاعتماد على مجموعة المؤشرات الناتجة عن اليات النص المعماري الرمزي) وانطلاقاً من هذه الفرضية فقد هدف البحث الى توضيح الكيفية التي يتم من خلالها تمييز النصوص الرمزية علاوة عن الوصول الى الخصائص المميزة لكل نمط من انماط النص الرمزي.ان النتيجة التي وصل اليها البحث تمثلت بكون (الخصائص المتعرضة للمعالجة في النص الرمزي، موقع الرمز في النص الرمزي وطبيعة اللغة الناتجة عن ذلك) هي بمجموعها تمثل مجموعة المؤشرات المستخلصة من اليات النص الرمزي المسؤولة عن تمييز هذا النص .


Article
The legend in hair alsyaab
الأسطورة والرمز في شعر(بدر شاكر السياب)

Author: شيماء ستار جبار
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2010 Issue: 46 Pages: 30-47
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The studious searching the legend and the code in hair includes grateful full moon alsyaab where the legend and the code from the bases modern considered which rushed from Our poets in the home Arabic general and Iraq especially reliable on her in their builder of masts and their excellences, and blessing worthy in the male that the hairy pioneers - and special alsyaab and Al-Bayati and Nazek Al- Mlaika- the legends used a lot so specific addition to the Arabic hair was the interview, be soft them employed her harmoniously with the artistic context for their poems and had it not been for that to the poem to patchwork converted other than homogeneous.Likewise losing between the researcher in back searched him that alsyaab one important of those poets promises who Resolved and expanded in her, where between the searching despotic use alsyaab for the legend and the code losing shadow of enthusiastic have fun his hereafter corroded of days, in the propelling originality and the faith in valuable her the technician and the despotic use from them in builder of the poem.Finally inclusion of the searching group from the conclusions from important her despotic dealing alsyaab with the legends and the codes and constructive Trier of reliable poem colleges on the legend and in dependency of the condensation and the concentration and removal direct.Raved and already the searching necessarily entrust continuation writing of the researches and the studies in domain of the legend in the contemporary literature and especially enemy poets the eighty and the subsequent periods.

الأسطورة في شعر السياب يتضمن البحث دراسة الأسطورة والرمز في شعر بدر شاكر السياب حيث اعتبرت الأسطورة والرمز من الأسس الحديثة التي انطلق منها شعراؤنا في الوطن العربي عامة والعراق خاصة معتمدين عليها في بناء صورهم وإبداعاتهم، ومن الجدير بالذكر أن الشعراء الرواد- وخاصة السياب والبياتي ونازك الملائكة – استخدموا الأساطير بكثرة فكانت إضافة نوعية إلى الشعر العربي الحديث، لأنهم وظفوها بانسجام مع السياق الفني لقصائدهم . كذلك فقد بين الباحث في متن بحثه أن السياب يعد أحد أهم أولئك الشعراء الذين اعزموا وتوسعوا بها، حيث بين البحث كيفية استخدام السياب للأسطورة والرمز فقد ظل متحمسا لها حتى أواخر أيامه، بدافع الابتكار والإيمان بقيمتها الفنية وكيفية الاستفادة منهما في بناء القصيدةوأخيرا تضمن البحث مجموعة من الاستنتاجات من أهمها كيفية تعامل السياب مع الأساطير والرموز ومحاولة بناء قصيدة معتمدة كليا على الأسطورة وباعتماد التكثيف والتركيز ونبذ المباشرةهذا وقد أوصى البحث بضرورة استمرار كتابة البحوث والدراسات في مجال الأسطورة في الادب المعاصر وخاصة لدى شعراء الثمانينات والفترات اللاحقة


Article
المرأة الرمز في شعر رشدي العامل

Authors: علي ابراهيم محمد --- راسم أحمد عبيس الجرياوي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 3 Pages: 1153-1168
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This paper which is entitled "The Symbolism of the Woman in Rushdi Al-Amel's Poetry" starts with a brief introduction followed by an explanation of the concept of "symbolism" which is regarded as a highly effective technique. Then, the paper concentrates on the symbolism of the woman in Al-Amel's poetry since it, i.e. the symbolism of the woman, represents an important axis in his collections.The woman has occupied a large space in the poems of old and modern poets who have granted her a great deal of attention in their poetry. This is due to the vital role which the woman plays in inspiring the poet and motivating his imagination and sophisticated invention. This aspiration makes the poet subconsciously refer to the woman by using stunning words which attract the receiver's attention and interest. Thus, Al-Amel has made the woman a symbol for the country, the land, the cities and everything beautiful which can give continuity to life. Moreover, AL-Amel tries to refer to the ideal woman rather than the treacherous3.

تناولت في هذا البحث (المراة الرمز في شعر رشدي العامل) فقد عرضت فيه مقدمة يسيرةومن ثم تطرقت الى مفهوم الرمز الذي عد تقنية عالية في الاداء، فضلا عن ذلك فقد عرضت للمراة الرمز في شعر رشدي العامل الذي عد محورا مهما في شعره حتى انها شغلت حيزا واسعا في دواوين الشعراء قديما وحديثا واولوها عناية مركزة في اشعارهم،وهذا يعود الى الدور الذي تلعبه المرأة في مخيلة الشاعر وما تمنحه من الهامٍ وابداع راقٍ يجعله يسير من خلال اللاشعور في متاهات وفضاءات مظلمة مرمزا اليها بكلمات خلابة وشاعرية تجذب ذهن المتلقي وتشده وتلفت انتباهه نحوها،ولذا جعل من المرأة رمزاً للارض والوطن والمدن وكل شيء جميل يوحي ببهاء اخاذ ويعطي ديمومة الحياة حتى انه حاول أن يرمز له بالمراة المثالية لا الخائنة.


Article
Simpole Owl In Arabic And Persian Culture
نماد جغد در فرهنگ فارسی و عربی رمز البوم في الثّقافة الفارسیّة و العربیّة

Authors: سیف،عبد الرضا --- زمردی،حمیرا --- جمعه،عنود
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2018 Issue: 127 Pages: 599-617
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Generally, animals have a symbolic role in the literature of different ethnic groups, and in some ways they express the views and customs of different cultures. Perhaps the animal in the literature of some people is a symbol of peace and friendship and, in other people's beliefs, a symbol of hostility . One of the animals with the greatest contradictions is the owl. An animal that, despite its many denunciations in some cultures, has its own position, albeit a negative one. There,the owl is given different attributes. What the place of dispute and discussion among the researchers of the field of literature is that traits such as naked and neglected facts are the origins of Persian or Arabic culture or are they interacting with each other due to the proximity of the two cultures?In this research, the author attempts to examine the role and position of the owl in the Zoroastrian texts of the Pahlavi and Avestan, as well as in Arabic poetry and beliefs before Islam. The study of the presence of the owl symbol in Persian and Arabic stories and the differences and similarities between them in Arabic and Persian peoples until the fall of Baghdad will be among the other goals of this study. For this purpose, two of the masterpieces of Persian literature (Panchatantra and a border guard) and three works of prominent Arabic (Alsadh and Albaghm, Kashf al-Asrar fi Altyvr sentence and Alaz•har and resale Alsahl and Alshahj) were selected.

إنّ الحیوانات و الطّیور في کل آداب العالم تلعب دوراً رمزیاٌ مهمّاً ،و هذه الرموز تکشف الغطاء عن کثیرٍ من المعتقدات و التّقالید الّتي تؤمن بها الشّعوب المختلفة، فکثیراً مانری بعض الحیوانات لدی بعض الأقوام ترمز للصلح و المحبة والسّلام ،وعند بعضها الآخر ترمز للکره والعداوة .ویعدّ طائر البوم أحد أکثر الطّیور الّتي رمزت لأشیاء ومفاهیم متناقضة ...فنراه لدی بعض الثّقافات رمزاً للأشیاء السلبیّة وفي بعضها رمزاً للأشیاء الإیجابیّة...،والجدیر بالذّکر إنّ الاختلاف بین الثّقافات حول البوم لا یقع فقط فی کون الرمز إیجابي أو سلبي، و إنّما أیضاً یقع فی التفاصیل ...ویتّسع الاختلاف أیضاً بین الباحثین فی مجال الآداب حول البوم لیصل إلی عدم التوافق فی تصنیف مصادر هذه الرموز ،و الصّفات التي اتّصف بها هذا الطائر وهل هذه المصادر من صنع أفکار هذه الشعوب أم أنها دخیلة علیها ؟ کخلافهم مثلاً حول تشاؤم بعض الأقوام من البوم .وبناء علی ماسبق سنقوم في هذا البحث بدراسة مکانة و دور البوم في النصوص الزرادشتیة البهلویة و الزرادشتیة الأفیستاییة ،وکذلک أیضاً في الشّعر الجاهلي و المعتقدات العربیّة السائدة قبل الإسلام ،ومن ثمّة سنبحث رمز البوم في القصص الفارسیّة و العربیّة التي دوّنت حتی عصر سقوط بغداد ،لاستکشاف وجوه التشابه والاختلاف حول رمز البوم في کل من الثقافتین ، و بناء علی ما تقدم انتقینا لهذا البحث مجموعة من الآثار الأدبیة الخالدة العربیّة والفارسیّة -وهي کالتّالي: الآثار الفارسیّة (کتاب کلیلة و دمنة، وکتاب مرزبان نامه)، أما الآثار العربیّة (کتاب الصّادح والباغم و کتاب کشف الأسرار في حکم الطیور والأزهار ورسالة الصّاهل و الشاحج )- لإنجاز هذا البحث.

Keywords

owl --- symbol --- beliefs --- myths --- Persian myths --- Arabic myths


Article
The Literary Symbol in Al-Rafidaini Iraq Poetry
الرمز الأدبي في الشعر العراقي الرافديني

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims at indentifying the symbol and its effect in the poet as well as his influence on transferring his human, social and political suffering through it. The poet tries, through the symbol, to reach to his symbolic structure, also he wanted to construct a poetic image identical to reality and to convey his image through poetic symbolism. This research after tracing the phenomenon of the symbol in al-rafidaini Iraq poetry as it is being an active element in the construction of poetic images, and then the research is divided into two parts: The concept of the mask and the poetic models of the literary symbol. We have adopted in this research on a collection of sources, perhaps the most important mask in the contemporary Arabic poetry of Dr. (Raad Ahmed Ali Al-Zubaidi), as well as critical paths in the problem of criticism , modernity and creativity of the critic (Fadel Thamer), as well as my experience in poetry for the poet (Abdul Wahab Al-Bayati) The research concludes with important results stated by the researchers.

يهدف البحث الكشف عن الرمز وأثره عند الشاعر ، وتأثيره في نقل معاناته الإنسانية والاجتماعية والسياسية من خلاله ، فقد حاول الشاعر من خلال الرمز الوصول إلى أبنيته الرمزية ، التي أراد من خلالها بناء صورة شعرية موافية للواقع ، ونقل صوره من خلال الرمزية الشعرية ، وقد جاء هذا البحث بعد تتبع ظاهرة الرمز في الشعر العراقي الرافديني كونه عنصراً فاعلاً في بناء الصور الشعرية ، قسمت البحث على قسمين : مفهوم القناع ، ونماذج شعرية من الرمز الأدبي . إذ اعتمدنا في هذا البحث على مجموعة من المصادر لعل من أهمها القناع في الشعر العربي المعاصر للدكتور (رعد احمد علي الزبيدي) ، وكذلك مدارات نقدية في إشكالية النقد والحداثة والإبداع للناقد (فاضل ثامر) ، وكذلك تجربتي الشعرية للشاعر (عبد الوهاب البياتي) ، وختمنا البحث بأهم النتائج التي توصلنا إليها .


Article
Employment of Symbols for Insects inExamples from Modern Iraqi Poetry From the Pioneer's Perio till 2000
التوظيف الرمزي للحشرات في امثلة من الشعر العراقي الحديث من ما بعد الرواد الى 2000م

Authors: Sameer K. Elkhaleel سمير كاظم الخليل --- Yasir A. Mehdi ياسر عمار مهدي
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2018 Issue: 77-2 Pages: 172-191
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This study (Insects as a Symbol) in modern Iraqi poetry aims to show both technical and aesthetic effect in the selected texts, with explaining the semantic effect in employing the semantic expressions of the word insect in a poetic context. This leads to poets being influenced by traditions, beliefs, and traditions in the recurrent view of the word insect. I will say then that: "This is the reason which personified the real view towards these insects either being loved or hated".

يُعدّ التوظيف الرمزي للحشرات في الشعر العراقي الحديث توظيفاً دلالياً من مستلزمات دراسة التوظيف الرمزي لها من خلال أنموذجات شعرية يستسقي منها الباحث خبايا ذلك التوظيف مدعماً بما في قصائد الشعراء العراقيين من ذكر لهذه الحشرات على ندرتها في النّتاج الشعري العراقي ومدى نجاح الشاعر العراقي الحديث في استعمال تلك الدلالات وتوظيفها في النسيج الشعري بما فيه من أنساق ودلالات شعرية برزت في قصائد الشعراء العراقيين الحديثين متخذين من تلك الرموز هدفاً يسعون إليه بكلّ ما في أعماقهم من معرفة فضلاً عن توظيف تلك الرموز لما يبغونه من أفكار ورؤى تعتلج في صدورهم فلا يجدون غير الرموز موئلاً لهم ، وقد منحى الباحث في بحثه من خلال الاستدلال والكشف عما في تلك النصوص الشعرية من دلالات مكثفة وعميقة تستلهم النصوص الشعرية بما فيها من رؤىً شعرية كانت عوناً له في كشف ما أصابه الغموض الشعري ، ومن خلال دراسة المفردة الشعرية لتلك الرموز وارتباطها دلالياً بالنص وشفراته السرية .

Listing 1 - 10 of 39 << page
of 4
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (39)


Language

Arabic (32)

Arabic and English (2)

English (2)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (12)

2018 (11)

2017 (2)

2016 (1)

More...