research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
The Semiotics of mercy in the acts of Prophet Muhammad
سيميائية الرحمة في أفعال سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم

Author: ميسون مرازيق
Journal: Journal of Surra Man Raa مجلة سر من رأى ISSN: 18136798 Year: 2016 Volume: 12 Issue: 46 Pages: 135-154
Publisher: University of Samarra جامعة سامراء

Loading...
Loading...
Abstract

This research is intended to identify the semiotics of mercy in the acts of the Prophet Muhammad, peace be upon him, trying to reveal the implications, because of its great importance. He is a mercy to the whole world, for Allah has given him a merciful heart. He is kind and gracious to all creatures. He does not discriminate in dealings between the believer and the unbeliever, so that his biography has impressed his friends and foes and made poets remember him with great merits and qualities. The search displays the semiotics and implications of mercy that have emerged through the Prophet Mohammed's dealing in a solemn manner with the people leading to bringing to us tremendous ways of dealing with others. Even in the most difficult situations he faced he reached the perfect human summit, whether in the Quran, or ancient and modern Arabic poetry. In the end, the research confirms that the life of the Prophet Muhammad, peace be upon him, is full of mercy and blessings, and that if mercy dwells in the heart it embraces a sense of benevolence, compassion and concern for the benefit of others.

يقصد هذا البحث التعرف إلى سيميائية الرحمة في أفعال سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم، محاولاً أن يكشف عن دلالاتها، لما لها من أهمية كبرى، كيف لا ، وهو المبعوث رحمة للعالمين، فقد منحه الله عزَّ وجل قلباً رحيماً، يعطف على الخلق أجمعين ويرأف لحالهم، لا يميز في تعامله بين المؤمن والكافر، حتى أبهرت سيرته العدو والصديق، فجعلت الشعراء يذكرونه بعظيم الشمائل والخصال. وتعرض البحث إلى رصد سيميائية الرحمة ودلالاتها ـ التي ظهرت من خلال تعامل سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم بطريقة جليلة مع الناس فأخرجت لنا طرقاً هائلة من فنون التعامل مع الآخرين حتى في أصعب المواقف التي واجهته حتى وصل إلى قمة الكمال البشري ـ في القرآن الكريم ، والشعر العربي القديم والحديث. وفي النهاية يؤكد البحث أن حياة سيدنا محمد صلى الله عليه وسلم كلها رحمة، في خُلْقِه وشريعته. وإن الرحمة إذا أودِعَت في القلب اقتضت معان من الإحسان، والشفقة والحرص على منفعة الآخرين.


Article
The semiotics of the black color and Ádīb Kamāl al-Dīn’s poem itʼs implication in (the case study of "The Letter and the Crow"’s poetry book)
سيميائيّة اللون الأسود ودلالاته في شعر أديب كمال الدين (ديوان "الحرف والغراب" أنموذجاً)

Loading...
Loading...
Abstract

The black color is considered as an important part of artistic portraiture in poetry’ and each poet for recognizing of his asateric word’ has his special experience. Ádīb Kamāl al-Dīn’ the contemporary poet’ achieves a special experiment in this case and specially in using of the black color. The semiotics of black color and the available implications in it that has seen in his poetry book’ convince us to examine this complicated and ambiguous word’ generally and seperatelly. The poet’ incessantly’ doesn’t employ the black color for implying to external implications. In most of the time‚ he hints to the hidden implication by black color‚ that it’s perception is not possible without contemplating in his poetic texture. This research is important‚ because it examines the profundity of the words which implicate the black color in this poetry book. So it is considered as a new research. And the discovery of these allegorical implications for understanding the poet’s thoughts is essential. This research has used an analytical‚ statistical method to examine Ádīb Kamāl al-Dīn’s attitude toward the black color and the hidden symbolization of that. When we have examined the black color in "The Letter and the Crow"’s poetry book. We find out that the black in his book stands in the first place‚ and the concepts and the meanings which the poet has used in black color are completely negative. so‚ this color in his point of view implies the death‚ the fear‚ the darkness‚ the pessimism‚ the sorrow and disappointment.

يعتبر اللون عنصراً هامّاً في التشكيل الفنّي في الشعر، ولكلّ شاعر تجربة مميّزة في استكشاف عالمه الرمزي. للشاعر العراقي المعاصر، أديب كمال الدين، تجربة خاصّة بهذا الصدد، لاسيّما عند استخدامه اللون الأسود. والدلالات السيميائيّة التي يحملها اللون الأسود في ديوانه "الحرف والغراب"، جعلتنا أن نتطرّق إلى دراسة اللون الأسود في هذه المجموعة الشعريّة بصورة خاصّة وشاملة للكشف عن هذا العالم الغامض. فقد تحوّل اللون الأسود عند هذا الشاعر المغترب من رؤية بصريّة إلى عنصر هامّ في تشكيل الصورة الفنيّة والأدبيّة. إنّ الشاعر من خلال اللون الأسود لا يشير إلى الدلالات البصريّة دائماً، بل يشير غالباً إلى دلالات غائبة عن النصّ، لا يمكن فهمها إلّا بالتعمّق والتدبّر في النسق الشعري. تتبع أهمّية هذا البحث في كونه دراسة جديدة من خلال سبر أعماق الألفاظ الدالّة على السواد في هذه المجموعة الشعريّة ومن الواجب كشف هذه الدلالات الرمزيّة للوصول إلى كنه أفكار الشاعر. تتناول هذه الدراسة تبيين موقف أديب كمال الدين من اللون الأسود والأغراض الدلاليّة الكامنة التي تندرج ضمن هذا اللون في إطار منهج تحليلي- إحصائي. وقد تبيّن خلال البحث أنّ اللون الأسود قد مثّل المرتبة الأولى في ديوان "الحرف والغراب"، والمفاهيم التي قصدها الشاعر من الألفاظ الدالّة على السواد مباشرة أو غير مباشرة كلّها سلبيّة، فأصبح السواد عنده رمزاً للموت، والخوف، والظلمة، والشؤم، والحزن، واليأس.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2016 (2)