research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The competent Authority in Issuing Electronic Signature Certificates
الجهة المختصة بإصدار شهادات التصديق الإلكترونية (شهادة التوقيع الإلكتروني)

Author: Dr. Ahmed Mohammad Al-Hawamdeh أ.م.د. أحمد محمد الحوامدة
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2012 Volume: 27 Issue: 2 Pages: 104-158
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In the majority of acts which are made through electronic media in which there is no direct relationship between contractual parties it is essential a feeling of trust and safety are present. Hence, many legislators have introduced measures to support the element of proof. Amongst these measures includes introducing legislative means to verify electronic signatures by a third party. There are conditions that must be realised by the signature verifier; whether natural or legal person; in order for that person to be able to issue so-called electronic signature certificates. This paper discusses the competent authority in issuing electronic signatures and their responsibilities and liabilities stemming out from their role as a mediator between contractual parties.

نظراً لغياب العلاقة المباشرة بين الأطراف في معظم التصرفات التي تتم عبر الوسائط الإلكترونية خاصة التي تتم عبر شبكة الإنترنت، فإن توفر عنصر الثقة والأمان في عنصر الثقة والأمان في هذه التصرفات عنصر أساسي وضروري لتطويرها وانتشارها، وإعمالاً لتوفير هذا العنصر عملت التشريعات التي نظمت الإثبات الإلكتروني على إيجاد طرف ثالث وظيفته توطيد العلاقات وتوثيقه بين أطراف التصرف وذلك من خلال شهادة الكترونية يصدرها تحتوي على مجموعة من البيانات وظيفتها تحديد العلاقة ما بين الموقع وتوقيعه الإلكتروني، وهنالك شروط يجب أن يحققها كل شخص طبيعي أو معنوي يتقدم للجهات المختصة في الدولة يطلب الحصول على ترخيص لمزاولة مهنة الطرف الثالث، كما أن التشريعات التي نظمت الإثبات الإلكتروني نصت على مجموعة من الواجبات يجب على كل من حصل على ترخيص الالتزام بها، وبما أن هذا الطرف الثالث يقوم بدور الوسيط المؤتمن بين الأطراف الذين يعتمدون على الوسائط الإلكترونية في إبرام التصرفات فإنه يعد مسؤولاً عن كل خطأ يرتكبه يلحق ضرراً بهم.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2012 (1)