research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
The philosophy of legal justice
فلسفة العدالة القانونية.

Loading...
Loading...
Abstract

When people are exposed to injustice and oppression, they usually demand the judgment of the law to be applied believing and anticipating it grants them their justice, but they don’t recognize that the judgment of the law may mean despotism, suppression and destruction and in the name of the law: rights, life, freedoms and possessions may be robbed dignities disrespected, wars announced, disgraceful crimes committed by the authority of the state. This may happen when the law is devoid of the concept of justice and is not based on it. Building on the foregoing, justice is the foundation on which the state should be set up to achieve its objective i.e. public welfare- socially and individually and the laws issued according to the legislator’s will, should be lain on this basis, therefore, justice is the basis from which the laws derive their power which obligates the individuals to be committing to-by obeying the laws employed by the state. But giving obedience to a man-made law is not in all cases binding but obedience is obligatory in certain cases when the ruling system is despotic and unjust. In cases as such, it clearly appears that man-made laws are contradictory to justice as a concept and are not necessarily respectful.

عندما يتعرض الناس للظلم والاضطهاد يطالبون بحكم القانون معتقدين ومتوسمين فيه العدالة لكنهم لا يدركون أن حكم القانون ربما يعني الاستبداد والقمع والدمار,فباسم القانون قد تُسلَبُ الحقوق والحياة والحريات والممتلكات وتنتهك الكرامات وتُعلَن الحروب وترتكب أبشع الجرائم من قبل السلطة في الدولة,ويحدث هذا إذا جاء القانون خالياً من مفهوم العدالة وغير مبنياً عليها. لذا فإن العدالة هي الأساس الذي يجب أن تقوم عليه الدولة لتحقيق الغاية منها وهي الخير العام للمجموع والخير الخاص لكل فرد,ويجب أن توضع على أساسه القوانين الصادرة عن إرادة المشرع ,كما أن العدالة هي الأساس الذي تستمد منه هذه القوانين قوتها الملزمة للأفراد ,فالعدالة تقتضي إطاعة القوانين التي تسنها الدولة,لكن الطاعة للقانون الوضعي لا تكون موجودة في جميع الأحوال ,فقد تنقضي الطاعة في الحالات الخاصة التي يكون فيها نظام الحكم في الدولة استبدادياً ظالماً,بعد أن يظهر بوضوح أن القانون الوضعي مخالفاً للعدالة فيكون مخالف للعقل وغير واجب الاحترام.


Article
The philosophy of the pilgrimage
فلسفة أركان الحج

Author: Hani Ahmed Mansour هاني احمد منصور عبد السعدي
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 20749554 / 26638118 Year: 2014 Issue: 20 Pages: 29-80
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

Find boils down to in the development of sermons and lessons learned from the pilgrimage, if he entered ihraam strips for this world and the hour of his death and remember his release from the minimum Bulkipn, and then no one in the subjects clothed, there is no difference between the President and subordinate.

يتلخص البحث في استنباط المواعظ والعبر المستفادة من أركان الحج، فإذا أحرم تجرد عن دنياه وتذكر ساعة موته وخروجه من الدنيا بالكفن، وأن العباد تساووا في ملبسهم، فلا فرق بين رئيس ومرؤوس.


Article
The Concept of Change (Simile and Metaphor) in the Philosophy of islam
مفهوم التغيير (التشبيه والاستعارة) في الفكر الفلسفي الإسلامي

Author: MaisoonAyoob Al-Hamdani م.م.ميسون أيوب الحمداني
Journal: Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية ISSN: 18172695 Year: 2013 Volume: 38 Issue: 2 Pages: 74-99
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Dealt with in Hmaseat concept of change in Islamic thought ascounting philosophers term change the sense of metaphor and allegoryand metaphor in the term Albulageyen old was divided Search to bootthree topics dealt with in section first the concept of metaphor in thethought of philosophers and dealt with in the second section the conceptof borrowing them and the third section dealt with the image sensory Theterm indicates the change to all that characterizes the industry in the lapof poetic stylistic tricks make it say a word of poetry and photography aswell as the intended especially metaphor and analogy as the two basicpillars of changing the capillary And that the concept of metaphor whenphilosophers is based on the mentioned tool metaphor, as the deletion ofthe tool they make something else there is analogy, but called themetaphor has set philosophers to borrow a prerequisite as it should be aparty metaphor are based on participation and Almchaklh and proximityto achieve the quality of the incomprehensible, and imagination.

مصطلح التغيير بمعنى التشبيه والاستعارة وكذلك المجاز في مصطلح البلاغيين القدامى. وقد انقسم البحث الى تمهيد وثلاثة مباحث ،تناولت في المبحث الاول مفهوم التشبيه في فكرالفلاسفة، وتناولت في المبحث الثاني مفهوم الاستعارة في فكرهم، والمبحث الثالث تناولت فيه الصورة الحسية. ومصطلح التغيير يدل على كل ما تتسم به اللغة في الصناعة الشعرية من حيل أسلوبية تجعل من القول قولاً شعرياً وكذلك يقصد به التصويرن خاصة الاستعارة والتشبيه بوصفهما ركيزتين أساسيتين للتغيير الشعري. ويقوم مفهوم التشبيه عند الفلاسفة على ذكر أداة التشبيه إذ ان حذف الاداة عندهم تجعل الشيء غيره،فلا يُعد تشبيها وانما يسمى استعارة. وقد وضع الفلاسفة للاستعارة شرط أساسي إذ ينبغي ان يكون طرفا الاستعارة مبنيان على المشاركة والمشاكلة والقرب، لتحقيق جودة الافهام والتخييل.


Article
The pretext in the philosophy ,and their effect on the foreign American political during the twenty one era
الذريعة في الفلسفة البراكماتية وانعكاسها على السياسة الخارجية الأمريكية في القرن الحادي والعشرين

Author: Le. Nazar Najeeb Hameed م.نزار نجيب حميد
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2013 Volume: 7 Issue: (14/2) Pages: 778-833
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at researching the fundamentals of pragmaticism´s philosophy and its effect on the establishment and the development of mental movement in United States of America , especially , its strong Link with political Community of America . The historical and ideological studies refer to the effective role which the pragmaticism practiced in building the American political government system , especially , that pragmaticism has reinforced its roots in the land of experimental reality refusing any philosophical contents rising from idealism which is neither platonic nor Hegelian . After more than 300 years , we see today the united states leading the world , and stakes on the opportunities of its maintenance being the sole pivot politically and scurrility . in the same time , we see it the tenders , in its language about peace , free world , human rights and democracy . The inquiry maintains about the reality of the political logic of pragmaticism which comes to the minds . How can the American Masters function the two faces of pragmaticism in the one political paper ? !!

يهدف هذا البحث إلى استقراء أصول الفلسفة الذرائعية وتأثيرها على نشأة وتطور الحركة الفكرية في الولايات المتحدة الأمريكية ، وتحديداً صلتها الوثيقة بالمنظومة السياسية لأمريكا . إذ تشير الدراسات التاريخية والأيديولوجية ؛ إلى الدور الفعّال الذي مارستهُ الذرائعية في بناء نظام الحكم السياسي الأمريكي ، خصوصاً وأن الذرائعية كانت قد غرزت جذورها في أرض الواقع التجريبي ، رافضة أية مضامين فلسفية نابعة من مثالية أفلاطونية كانت أم هيجلية . وبعد أكثر من 300 سنة ؛ نرى اليوم الولايات المتحدة متولية قيادة العالم ، وتراهن على فرص بقائها ، بصفتها القطب الأوحد سياسياً وأمنياً ، في الوقت ذاته نراها الأرهف إحساساً ، في لغتها حول السلام والعالم الحر وحقوق الإنسان والديمقراطية . ويبقى التساؤل حول حقيقة منطق الذريعة السياسي الذي يتبادر إلى الأذهان ؛ فيا ترى كيف أستطاع الساسة الأمريكان أن يوظفوا وجها الذريعة في العملة السياسية الواحدة ؟!!


Article
The end of the State "A Study in the Philosophy of History at Mr. Muhammad Baqir al-Sadr  compared with the Muslim historians"
نهاية الدولة "دراسة في فلسفة التاريخ عند السيد محمد باقر الصدر  بالمقارنة مع المؤرخين المسلمين"

Author: P.H.D Mtaab kalaf Jaber Rishawi أ.م.د متعب خلف جابر الريشاوي
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2014 Issue: 26 Pages: 17-40
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

Is Mr. Martyr Mohammed Baqir al-Sadr  one of the most prominent philosophers of contemporary Muslims and scholars of the few who stormed the field of philosophy after the mark big Sadr al-Din Shirazi (Mulla Sadra) without paying attention to say, rolling and popular in religious circles (of philosophizing Tzndq) has left us chest as an enormous body of literature represented squeezer thought and philosophy more than twenty-four authors of philosophy, history, economics, sociology and history, but that style dominated the philosophical and almost all of them in the most salient feature of the product Te scientific.

يعد السيد الشهيد محمد باقر الصدر  واحداً من ابرز فلاسفة المسلمين المعاصرين ومن علماء الدين القلائل الذين اقتحموا ميدان الفلسفة بعد العلامة الكبير صدر الدين ألشيرازي (الملا صدرا) دون الالتفات إلى القول المتداول والرائج في الأوساط الدينية (من تفلسف تزندق) لقد ترك لنا الصدر كما هائلا من المؤلفات مثلت عصارة فكره وفلسفته تزيد على أربع وعشرون مؤلفا بين الفلسفة والتاريخ والاقتصاد والاجتماع والتاريخ إلا ان الاسلوب الفلسفي طغى على جميعها وتكاد السمة البارزة في معظم نتاجا ته العلمية.


Article
The criminal protection of the archaeologies
الحماية الجنائية للآثار والتراث (دراسة في ضوء أحكام قانون الآثار والتراث العراقي رقم 55 لسنة 2002)

Loading...
Loading...
Abstract

the archaeologies are consider a mirror reflecting civil progress for any society. And are one of the most important elements for the national ,cultural and human civilization, and the performance of any society can be identified by their ancient monuments which express about its history and telling its story and acts. So the contra banding , the stealing ,destroying them means losing apart from our history.Therefore this studying come to determine the aspects of the criminal protection of archaeologies and the heritage whether on the internal or international level, especially in the countries that faced security problems ,and with founding groups seeking to make the counter empty from its cultural and civilization content through stealing the archaeologies .So we search this subject in three chapters. The first was for the identity of the archaeologies and the heritage by clarifying its definition and by distinguishing them from other items. While the second chapter was devoted to the way of criminal protection for archaeologies and heritage. while the third chapter was for the exceptions that coming on the general rules in penal law.

إن بين الآثار والحضارة ترابط وثيق ، فالآثار هي عنوان الحضارة سلبا أو إيجابا ويستمد منها الإنسان مقومات الحاضر والمستقبل ، فالآثار في أي عصر من العصور تعكس مدى التقدم الحضاري بشقيه المادي والمعنوي. وان تاريخ القانون الجنائي يمثل المرآة التي يُعكْس عليها التاريخ الحضارة عموما ، كما ان تطوره وتغيره يتأثر بالأسباب ذاتها التي تطور ، وتغير حالة المجتمع ، ليس فقط القانون الجنائي الداخلي بل أيضا القانون الجنائي الدولي ، وخير مثل على ذلك ( حماية الآثار والتراث) ، إذ يعكس مدى التغير والتطور الذي لحق المجتمع الدولي والمجتمع الداخلي في ميدان الاهتمام بالآثار والتراث.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (6)


Year
From To Submit

2019 (1)

2014 (3)

2013 (2)