research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
A quantitative analysis of transverse river profiles and its applications for morphotectonics: A case studying Shatt Al-Arab River, Southern Iraq.
التحليل الكمي لمقاطع النهر العرضية وتطبيقاتها في المورفوتكتونكس: دراسة في شط العرب، جنوبي العراق.

Author: D.S.B. Al-Mayahi داود سلمان بناي المياحي
Journal: Mesopotamian Journal of Marine Science مجلة وادي الرافدين لعلوم البحار ISSN: 18152058 Year: 2011 Volume: 26 Issue: 1 Pages: 15-24
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract - The present study discussed the quantitative analysis of Transverse River Profile (TRP) on Shatt Al-Arab channel, by deriving several TRP parameters that can be easily quantifiable and comparable. These parameters are useful to detect the morphotectonic indicators of Shatt Al-Arab basin. Five cross sectional profiles were considered from the previous bathymetrical surveys of Shatt Al-Arab channel starting from Qurna (upstream) at the confluence of Tigris and Euphrates rivers towards Fao (downstream). The results illustrated the main rate of controlling the tectonic activity along the river channel by forming of islands bar at the middle of main river course and increasing in its meanders. The applied analytical technique also efficient in detecting the neotectonic activities for subsurface structures and their effects on deflecting and meanders of the river basin.

المستخلص - إجري تحليل كمي للمقاطع العرضية لقناة شط العرب- جنوبي العراق، بإشتقاق عدة معاملات يمكن حسابها من المقطع العرضي، ومقارنتها كمياً داخل المقطع الواحد، أو بين مقطع وأخر لحوض نهري واحد أو لعدة أحواض نهرية، والتي تفيد في الكشف عن دلائل مورفوتكتونية للأحواض النهرية. استخدمت الدراسة الحالية خمس مقاطع عرضية على قناة شط العرب ابتداءاً من أعالي النهر في نقطة التقاء نهري دجلة والفرات في مدينة القرنة إلى أسفل النهر في مصب شط العرب بالخليج العربي في مدينة الفاو، وأخذت هذه المقاطع من المسوحات السابقة لأعماق شط العرب. خلصت الدراسة الحالية إلى سيادة العامل التكتوني على العامل الهيدرولوجي للنهر في الجزئين الوسط والجنوب من شط العرب خاصة، مما أدى إلى انحراف وتغير مجرى القناة، وانتشار عدد من الجزر، فضلاً عن نجاح طريقة التحليل الكمي للمقاطع العرضية في الكشف عن التنشيط التكتوني الحديث للتراكيب تحت السطحية وتأثيرها على إنحراف وتغير مجاري الأنهار.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2011 (1)