research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
The Effects of Long-Term Operation and High Temperature on Material Properties of Austenitic Stainless Steel Type 321H
تأثير العمر التشغيلي لفترات زمنية طويلة على الخصائص لسبيكة الفولاذ المقاوم للصدأ الاوستنايتي من النوع 321H والتي تعمل بدرجات حرارة عالية

Loading...
Loading...
Abstract

Changes in mechanical properties of material as a result of service in different conditions can be provided by mechanical testing to assist the estimation of current internal situation of these materials, or the degree of deterioration may exist in furnaces serviced at high temperature and exceed their design life. Because of the rarity works on austenitic stainless steel material type AISI 321H, in this work, ultimate tensile strength, yield strength, elongation, hardness, and absorbed energy by impact are evaluated based on experimental data obtained from mechanical testing. Samples of tubes are extracted from furnace belong to hydrotreaterunit, also samples from un-used tube material are used to make comparisons between these properties. Tensile properties of stainless steel (AISI 321H) were decreased as temperature increases; the trend of properties decreasing for the samples of un-used tube material is the same for the ex-used material. The trend of stress-strain curve will not change due to elevated temperature exposure for long time of service, except the yield strength will be higher in this diagram. The yield strength increased under these conditions, but the ability of material which is elongated will decrease. Hardness and absorbed energy increased by 11.28 and 14% respectively when the material is aged for long time under effect of high temperature accompanied with creep effect.

التغيرات الحاصلة في الخصائص الميكانيكية للمواد نتيجة للظروف المختلفة في أثناء خدمتها يمكن الحصول عليها عن طريق الاختبارات الميكانيكية، بحيث يمكن الاستعانة بالتغيرات الحاصلة للخصائص في تقدير حالة هذه المواد ودرجة الضرر المتولدة فيها وكمثال للجانب التطبيقية أنابيب الأفران الحرارية التي تعمل بدرجات حرارية عالية ولمدة عمرية تتجاوز العمر التصميمي لها. ولندرة البحوث التي تستخدم سبيكة الفولاذ المقاوم للصدأ الاوستنايتي 321H في دراستها فقد تم دراسة هذه الخصائص مثل متانة الخضوع، متانة الشد، الاستطالة، الصلادة، والطاقة الممتصة أثناء الصدمة بالاعتماد على نتائج الاختبارات العملية. فقد تم تقطيع نماذج من هذه السبيكة مستخدمة في صناعة أنابيب فرن حراري عائد لوحدة هدرجة النفثا في مصفى الدورة للحصول على عينات اختبارية، فضلا عن دراسة نماذج جديدة من نوع السبيكة نفسها لأغراض المقارنة بين النتائج. بزيادة درجة حرارة اختبار الشد لحالتي النماذج الجديدة والمستخدمة سابقا اظهرت نقصان في متانة الشد، وقد اظهرت عينات حالتي المعدن المستخدم وبدرجة الحرارة نفسها الاختبار تصرف متماثل لمنحني الاجهاد-الانفعال مع زيادة في متانة الخضوع لحالة المعدن المستخدم سابقة، مع نقصان في القدرة على الاستطالة نتيجة التحميل في حالة العينات ذات العمر التشغيلي الطويل عنها في العينات الجديدة، وحصول زيادة في كل من الصلادة والطاقة الممتصة من قبل المعدن قبل حدوث الكسر بمقدار (11,28%) و (14%) على التوالي لحالة العينات ذات العمر التشغيلي الطويل مقارنتا مع العينات الجديدة.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2017 (1)