research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
الموقف الامريكي من الهجوم الاسرائيلي على قرية السموع الاردنية في ١٣ تشرين الثاني ١٩٦٦

Author: أ.م.د. مهند عبد العزيز عطية
Journal: Univesity of Thi-Qar Journal مجلة جامعة ذي قار العلمية ISSN: 66291818 Year: 2019 Volume: 14 Issue: 3 Pages: 111-128
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the US position on the Israeli attack on the Jordanian village of Samoua on November 13, 1966 and the embarrassment caused by US policy in terms of Jordan's relationship with the United States and Israel. Washington blamed Tel Aviv for attacking Jordan instead of Syria, which Washington viewed as the main backer of the guerrilla operations emanating from Jordan. This is why I tried to contain the repercussions of the attack on the international level through a balanced international resolution that does not affect Israel's position and international status. And at the regional level by helping the King Hussein regime overcome its ordeal by supporting some shipments of US weapons and helping it control its borders, as US diplomacy has succeeded in containing the consequences of the attack.

تناول هذا البحث الموقف الامريكي من الهجوم الاسرائيلي على قرية السموع الاردنية في 13 تشرين الثاني 1966 والاحراج الذي سببه للسياسة الامريكية من زاوية ارتباط الاردن بعلاقات جيدة مع الولايات المتحدة الامريكية وكذلك بالنسبة لاسرائيل . اذ القت واشنطن باللائمة على تل ابيب لقيامها بالهجوم على الاردن بدلا من سوريا التي كانت من وجهة نظر واشنطن هي الداعم الرئيسي للعمليات الفدائية المنطلقة من الاردن . لهذا حاولت احتواء تداعيات الهجوم على الصعيد الدولي من خلال الخروج بقرار دولي متوازن لا يؤثر على موقف اسرائيل ووضعها الدولي . وعلى الصعيد الاقليمي من خلال مساعدة نظام الملك الحسين على تجاوز محنته من خلال دعمه ببعض الشحنات من الاسلحة الامريكية ومساعدته على السيطرة على حدوده اذ نجحت الدبلوماسية الامريكية من خلال ذلك في احتواء تداعيات الهجوم .


Article
The Charter of Rio de Janeiro 1947 and its impact on the policy of the United States of America
ميثاق ريو دي جانيرو 1947 واثره على سياسة الولايات المتحدة الامريكية

Loading...
Loading...
Abstract

Became US policy after the second world war 1939-1945 in front of benefits relate identifying her doctrine strategy as a state of Super in the international system, and this strategic thinking work on the delayed political to the right now, but this does not mean that it does not have a vision of a narrow about some international crisis that hit the world during the cold war, which payment policy US to surround itself a series of treaties and alliances defense of economic activity mutual between other countries, in order to ensure continuity of maintaining its international as of the largest polarity international in the world of the Second World War side by side with the Soviet Union, split the world to polar bi become necessary and follow the many of the political means task for sizing role of the Soviet and face what is known tide Communist a matter who initiated by the United States the US immediately after the war's end.

اصبحت السياسة الامريكية بعد الحرب العالمية الثانية 1939-1945 امام استحقاقات تتعلق بتحديد عقيدتها الاستراتيجية بوصفها دولة عظمى في النظام الدولي، وهذا التفكير الاستراتيجي عمل على تأخير انهيارها السياسي الى الوقت الحالي، لكن هذا لا يعني الى انها لا تمتلك رؤية ضيقة حيال بعض الازمات الدولية التي عصفت بالعالم اثناء الحرب الباردة، الامر الذي دفع بالسياسة الامريكية الى احاطة نفسها بسلسلة من المعاهدات والاحلاف الدفاعية ذات النشاط الاقتصادي المتبادل بينها وبين الدول الاخرى، لكي تضمن استمرارية المحافظة على مكانتها الدولية بوصفها من اكبر الاقطاب الدولية في عالم ما بعد الحرب العالمية الثانية جنباً الى جنب مع الاتحاد السوفيتي، وبانشطار العالم الى قطبية ثنائية اصبح من الضروري عليها ان تتبع العديد من الوسائل السياسية المهمة من اجل تحجيم الدور السوفيتي ومواجهة ما يعرف بالمد الشيوعي وهو الامر الذي شرعت به الولايات المتحدة الامريكية مباشرة بعد انتهاء الحرب.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)