research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
التكشيف الآلي لمجلة آداب المستنصرية: دراسة تجريبية

Author: سهلة علوان جواد
Journal: Journal of College of Education مجلة كلية التربية ISSN: 18120380 Year: 2011 Issue: 4 Pages: 645-662
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

establish a model of electronic data base for Collage of Arts magazines in Mustansiriya University. It aims to adopt the experimental approach. The articles were expressed by key words after returning to the headlines. The articles were scanned and stored in the WINISIS system.The most important results were providing a lot of selections, the easy of using by beneficiaries and officials, the possibility of changing, omitting and addition, the easy of regaining information in more than one way.It is important to support this approach and provide whatever needed qualified servants, devices and tools to guarantee the success of this method. The workers have to be encouraged to use key words with summery written in Arabic for the foreign published researches. The research may even be in other language than English. It is also important to encourage libraries which use this service to exchange data automatically with other libraries use the same service to save money, effort and time. It is better to display this data on the net to have a good income that spend later on the library’ promoting.

تهدف الدراسة إلى إعداد نموذج قاعدة تكشيف آلي لمقالات مجلة آداب المستنصرية باعتماد المنهج التجريبي حيث تم التعبير عن مفاهيم المقالات بكلمات مفتاحيه بعد الرجوع إلى أدوات العمل مثل قائمة رؤوس الموضوعات للخازندار ، وقد تم تصوير المقالات المكشفة بجهاز (الاسكانر) وتخزينها باعتماد نظام WinIsis .أما أهم النتائج فان القاعدة امتازت بتوفير عدد كبير من نقاط الإتاحة وسهولة التداول والاستعمال من لدن المستفيد والموظف ،وإمكانية التعديل والإضافة والحذف ،وسهولة استرجاع البيانات بأكثر من شكل وطريقة .أما أهم التوصيات هو دعم التجربة وتزويدها بكل ما تحتاجه من موظفين مؤهلين وأجهزة وأدوات وكل ما يلزم هذه العملية لضمان نجاحها واستمرارها ، حث القائمين على نشر الدوريات بإرفاق كلمات مفتاحيه مع مستخلص باللغة العربية للبحوث المنشورة بلغة غير العربية وقد تكون غير الانكليزية وحث المكتبات التي تتوافر فيها هذه الخدمة على تبادل بيانات التكشيف آليا فيما بينها لتوفير الوقت والجهد والمال ، والعمل على إتاحة القاعدة على الانترنت ليعود إليها بمردود ُيستثمر بتطويرها.


Article
Designing and building a database of a library catalog by Using a package: Experimental study
تصميم وبناء قاعدة بيانات لفهرس مكتبة باستخدام حزمة برمجية جاهزة: دراسة تجريبية

Authors: ammar abdalateef zainelabideen عمار عبداللطيف زين العابدين --- ramy rakan arab رامي راكان عرب
Journal: iraqi journal for information المجلة العراقية للمعلومات ISSN: 10245812 Year: 2014 Volume: 15 Issue: 1-2 Pages: 43-74
Publisher: iraqi association for libraries and information الجمعيه العراقية للمكتبات والمعلومات

Loading...
Loading...
Abstract

The study aims at defining automation in libraries and information centers and the justifications for its usage in libraries and the problems which the traditional catalogs suffer from , then the study defines the concepts of database , reasons of their appearance , stages of their initiation and management and the practical stages of their design and construction according to WINISIS . A database for university library catalog has been designed to handle the problems of which the card catalog suffer from . The database included 23 fields covering the various bibliographic data of nine types of information carriers except periodicals which need special treatment . The study also included 16 figures and 2 tables . The study used the descriptive method to present the theoretical part of the study as well as the experimental method to explain the way of designing and constructing the database . The most prominent results of the study are : 1.The database included many input screens (the data lists) through which it will facilitate input operation and save time and efforts .2.To overcome the problem of the limited retrieval points as the designed database has flexibility of information access through multiple access points (ISSN, call No, authors , title or any part of it .etc….) .3.The capability of getting outputs either directly on the screen or as print format as bibliographies . The most important recommendations of the study are : 1.Initiating training sessions on WINISIS for library staff to upgrade their level of practical experience of treating with the systems and the designed database .2.Automating other library procedures in the university libraries and not to restrict it on catalogs , i.e. . preparing to automate acquisition , circulation and other services .

تهدف الدراسة إلى التعرف على مفهوم الحوسبة في المكتبات ومراكز المعلومات ومبررات إدخالها إلى المكتبات والمشكلات التي تعاني منها الفهارس التقليدية ، ثم تطرقت إلى قواعد البيانات مُحددةً مفاهيمها واسباب ظهورها ومراحل إنشائها وإدارتها ، ثم تناولت المراحل العملية التي يتم من خلالها تصميم قواعد بيانات وبنائها وفق نظام WINISIS ، وقد تم تصميم قاعدة لفهرس مكتبة جامعية وذلك لمعالجة المشكلات التي يعاني منها الفهرس البطاقي، تضمنت القاعدة (23) حقلاً غطت مختلف البيانات الببليوغرافية الخاصة بـ (تسعة) أنواع من أوعية المعلومات عدا الدوريات لأنها تحتاج إلى طبيعة خاصة للمعالجة، كما احتوت الدراسة على (16) شكلاً و جداولين . استخدمت الدراسة المنهجين الوصفي وذلك لعرض الإطار النظري للدراسة والمنهج التجريبي لتوضيح كيفية تصميم وبناء قاعدة البيانات. وقد توصلت الدراسة إلى نتائج عدة كان أبرزها:1.احتوت القاعدة على العديد من شاشات الإدخال (استمارات البيانات) لتعمل من خلالها على تسهيل عملية الإدخال واختصار الوقت والجهد .2.التغلب على مشكلة محدودية نقاط الاسترجاع إذ أن قاعدة البيانات المصممة تتمتع بمرونة في الوصول إلى المعلومات من خلال نقاط إتاحة متعددة (الرقم الدولي، رقم الطلب، المؤلف أو المؤلفين، العنوان أو أي جزء منه ... وغيرها).3.إمكانية الحصول على مخرجات إما على شاشة مباشرة أو على شكل ورقي مطبوع وذلك عن طريق طباعة المخرجات مثل الببليوغرافيات على سبيل المثال. أما أهم المقترحات التي خرجت بها الدراسة :1.القيام بدورات تدريبية على نظام WINISIS للموظفين في المكتبة وذلك لرفع مستوى خبراتهم العملية في التعامل مع النظام ومع القاعدة المصممة.2.التوسع في حوسبة الإجراءات الأخرى في المكتبات الجامعية وعدم الاكتفاء بحوسبة الفهارس أي التهيئة لحوسبة (التزويد، الإعارة، الخ من الخدمات).3.التهيئة لإنشاء مكتبة رقمية وذلك من خلال تحويل القاعدة المصممة إلى برنامج Ginisis لإنشاء المكتبة الرقمية .


Article
الخصائص الفنية لنظام Winisis ومجالات الإفادة منها في برامج الحوسبة بالمكتبات الجامعية العراقية

Authors: Ali Alhur Lazem علي الحر لازم --- Talal Nadhum Azzuhairi طلال ناظم الزهيري
Journal: Iraqi Journal of Information Technology المجلة العراقية لتكنولوجيا المعلومات ISSN: 19948638/26640600 Year: 2012 Volume: 5 Issue: 1 اللغة العربية Pages: 48-60
Publisher: iraqi association of information الجمعية العراقية لتكنولوجيا المعلومات

Loading...
Loading...
Abstract

تهدف الدراسة الى الكشف عن الخصائص الفنية لنظام Winisis والتي لم يتم استثمارها في بناء اي من قواعد البيانات الموجودة في المكتبات الجامعية موضوع الدراسة. و كشفت الدراسة ان معظم قواعد البيانات الموجودة في المكتبات الجامعية العراقية هي تكرار للقاعدة الموجودة في المكتبة المركزية في جامعة بغداد، وهذا التكرار ناتج عن قيام المكتبة خلال المدة 1994-2003 بتوزيع القاعدة على المكتبات داخل مدينة بغداد. باستثناء الجامعة المستنصرية التي عملت لها قاعدة خاصة بها.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (3)


Year
From To Submit

2014 (1)

2012 (1)

2011 (1)