research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
Stability Index of the Treated Water from Al-Karkh and Al-Rasheed Water Treatment Plants in Baghdad City

Authors: Mohammed Abdul- Khalek --- Awatif Soaded Alsaqqar
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2009 Volume: 15 Issue: 2 Pages: 3606-3619
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

An analysis was performed on the treated water from two water treatment plants in Baghdad city. This analysis was used to evaluate the stability of the treated water from these plants and that will flow in the distribution system to consider its corrosivity. The variation in water stability with time and distance from the north to the south of Baghdad was indicated. The analysis showed that the flowing water in the distribution system in Baghdad is corrosive to very corrosive water by calculating Ryznar stability index (RI). In Al- Karkh WTP in the north, RI maximum ranged between 7.958 to 9.403 where RI minimum ranged between 7.03 to 7.915. Where in the south Al-Rasheed WTP, RI maximum ranged between 7.119 to 8.63 and RI minimum ranged 6.679 to 7.994. The corrositivity of water decreased in the water flowing down stream. The water quality parameters affecting RI was discussed which were calcium, alkalinity, total dissolved solids and pH.

في هذا البحث تم تحليل الماء من محطتين لتنقية المياه في مدينة بغداد. والهدف من هذا التحليل هو لايجاد استقرارية هذه المياه التي تجري داخل شبكة توزيع الماء و معرفة مدى تآكلها. وقد بين البحث مدى تغير هذه الاستقرارية مع الزمن و المسافه بين شمال و جنوب مدينة بغداد. تبين من التحليل بأن المياه الخارجة من محطات التنقية و التي تجري في شبكة التوزيع لمدينة بغداد ذات صفة تآكلية وذلك من حساب معامل الاستقرارية. في محطة الكرخ لتنقية الماء في شمال مدينة بغداد تراوح معامل الاستقرارية الاعظم بين 7.956- 9.403 و معامل الاستقرارية الادنى 7.915 - 7.03 وفي جنوب بغداد محطة الرشيد لتنقية المياه كان معامل الاستقرارية الاعظم للماء المعالج 7.119 - 8.63 و تراوح معامل الاستقرارية الادنى بين 6.679-7.994 ومن هذه النتائج نلاحظ بان تآكلية الماء تقل بأتجاه الجريان من الشمال الى جنوب من مدينة بغداد اعتمادا على صفات الماء التي تؤثر على معامل الاستقرارية . ومن هذه الصفات والتي تمت مناقشتها تركيز الكالسيوم, القاعديه, الاملاح الكليه الذائبه و درجة الحامضيه .


Article
Prediction of Ryznar Stability Index for Treated Water of WTPs Located on Al-Karakh Side of Baghdad City using Artificial Neural Network (ANN) Technique
التنبؤ بمؤشر الاستقرار(RI) للمياه المعالجة من محطات تصفية الماء على جانب الكرخ من مدينة بغداد باستخدام تقنية الشبكات العصبية الاصطناعية (ANN)

Authors: Sura Kareem Ali سرى كريم علي --- Basim Hussein Khudair باسم حسين خضير --- Awatif Soaded Alsaqqar عواطف سؤدد عبدالحميد
Journal: Journal of Engineering مجلة الهندسة ISSN: 17264073 25203339 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 5 Pages: 1-10
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

In this research an Artificial Neural Network (ANN) technique was applied for the prediction of Ryznar Index (RI) of the flowing water from WTPs in Al-Karakh side (left side) in Baghdad city for year 2013. Three models (ANN1, ANN2 and ANN3) have been developed and tested using data from Baghdad Mayoralty (Amanat Baghdad) including drinking water quality for the period 2004 to 2013. The results indicate that it is quite possible to use an artificial neural networks in predicting the stability index (RI) with a good degree of accuracy. Where ANN 2 model could be used to predict RI for the effluents from Al-Karakh, Al-Qadisiya and Al-Karama WTPs as the highest correlation coefficient were obtained 92.4, 82.9 and 79.1% respectively. For Al-Dora WTP, ANN 3 model could be used as R was 92.8%.

في هذا البحث تم تطبيق تقنية الشبكات العصبية الاصطناعية (ANN) للتنبؤ بمؤشر الاستقرار(RI) من المياه المتدفقة من محطات تصفية الماء في الجانب الكرخ (الجانب الأيسر) في مدينة بغداد للعام 2013. قد طورت وفحصت ثلاثة نماذج (ANN1, ANN2, and ANN3) باستخدام البيانات من أمانة بغداد بما في ذلك نوعية مياه الشرب للفترة من 2004 الى 2013. وتشير النتائج إلى أنه من الممكن جدا استخدام الشبكات العصبية الاصطناعية في التنبؤ بمؤشر الاستقرار القياسي (RI) مع درجة جيدة من الدقة. حيث يمكن استخدام النموذج (ANN2) لتنبؤ (RI) لمياه المنتجة من محطات التصفية الكرخ، القادسية والكرامة بأعلى معامل الارتباط الذي تم الحصول عليه 92.4 ، 82.9 و 79.1% على التوالي. بينما يمكن استخدام النموذج (ANN3) لمحطة تصفية الدورة حيث كان معامل الارتباط 92.8%.


Article
Investigation the Stability of Treated Water Produced from Six Stations in Babylon

Author: Hadeel Ali Abdulhussein
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 1 Pages: 376-386
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Corrosion and scaling are mutual problems appeared in water distribution systems. The strictness of such problems depends on the quality of the water conveyed and the characteristics of the pipeline material. For solving and minimizing such problems, the probability of corrosivity and scaling of water as well as the factors effecting them should be investigated. Four water stability indices (Langlier Saturation Index (LSI), Ryznar Stability Index (RSI), Pockurius Scaling Index (PSI), and Aggressive Index (AI))were used to investigate the stability of treated water from six selected water treatment plants in Babylon province (Al-Hillah Al-Jadeed, Al-Hillah Al-Kadeem, Al-Taiyara, Al-Hussain, Al-Mahaweel and Al-Hashmia) during 2009-2013. According to LSI the treated water quality of the all stations was oversaturated with CaCO3 during the whole studied period (positive LSI values) with a potential of forming a protective layer from calcium carbonate. RSI, PSI and AI results displayed that the water quality was of moderately corrosive which can be considered not harmful for water distribution systems.

التآكل وتكون الترسبات (scaling) مشاكل شائعة ظهرت في شبكات توزيع المياه. شدة مثل هذه المشاكل تعتمد على نوعية المياه المنقولة وخصائص المواد المصنعة منها خطوط انابيب نقل المياه الأنابيب. لايجاد الحلول والتقليل من هذه المشاكل، ينبغي التحقق من احتمالية قدرة الماء على التآكل وتكون الترسبات والقشرة فضلا عن العوامل المؤثرة عليها.استخدمت أربعة من مؤشرات استقرارية المياه (مؤشر التشبع لانجلير (LSI) , مؤشر الاستقرار ريزنار (RSI)، مؤشر بوكوريوس (PSI)، ومؤشر التأكل (AI) للتحقق من استقرارية المياه المعالجة من ست محطات مختارة لمعالجة المياه في محافظة بابل (الحلة الجديد ، الحلة القديم ،الطيارة، الحصين ، المحاويل والهاشمية ) . للفترة من (2009الى 2013). وفقا لمؤشر لانجلاير كانت نوعية المياه المعالجة لجميع المحطات مشبعة بكربونات الكالسيوم CaCO3 طوال فترة الدراسة حيث كانت قيمة المؤشر قيم موجبة مع احتمال تشكيل طبقة واقية من كربونات الكالسيوم. اظهرت نتائج المؤشرات (مؤشر الاستقرار ريزنار (RSI)، مؤشر بوكوريوس (PSI)، ومؤشر التأكل (AI) ) أن نوعية المياه للمحطات المدروسة هي معتدلة من حيث احتمالية التأكل والتي يمكن اعتبارها غير ضارة لشبكات توزيع المياه.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

English (3)


Year
From To Submit

2018 (1)

2016 (1)

2009 (1)