research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
continuing, developing, and achieving competitive advantage for the entity.
الإفصاح عن الاستثمار في الموارد البشرية في التقارير الماليةللوحدات الاقتصادية العراقية

Authors: سناء احمد ياسين --- ثائر صبري الغبان
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2007 Volume: 13 Issue: 45 Pages: 191-243
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The economic entities view about human resources has been changed from traditional view based on the resources as one of production factors required for achieving the activities that lead to create products in turn for financial substitute embodied in wages, toward contemporary view consider human resources the most important richest investments, a real source for continuing, developing, and achieving competitive advantage for the entity.From that point, this research dealt with studying the subject of disclosing investment information of human resources in the financial reports of Iraqi economic entities. The research ended with stating a suggestive model for the analytical statements enclosed with financial reports to disclose investment information of human resources for handling the research problem. This problem representing in that the financial reports prepared by Iraqi economic entities lack accounting disclosure of investment information of human resources. This problem made these reports reveal that the available economic entities resources are only financial regardless of their importance and roles in exploiting financial resources in the best way that achieve the entity competitive advantage.

المستخلص :ـ
تغيرت نظرة الوحدة الاقتصادية إلى الموارد البشرية من النظرة التقليدية المستندة إلى كون هذه الموارد عامل من عوامل الإنتاج اللازمة لانجاز الأنشطة المؤدية إلى إنتاج المنتجات مقابل تعويض مادي يتجسد في صورة أجور، والتحول إلى النظرة المعاصرة التي تعد الموارد البشرية أهم وأثمن استثمارات الوحدة والمصدر الحقيقي لاستمرارها ونموها وتحقيق الميزة التنافسية لها. ومن هذا المنطلق، فقد تناول البحث الحالي دراسة موضوع الإفصاح عن معلومات الاستثمار في الموارد البشرية في التقارير المالية للوحدات الاقتصادية العراقية، إذ انتهى البحث بوضع أنموذجاً مقترحاً للكشوفات التحليلية الملحقة داخل التقارير المالية للإفصاح عن معلومات الاستثمار في الموارد البشرية، ليصبح بالإمكان إيجاد معالجة لمشكلة البحث المتمثلة بافتقار التقارير المالية المعدّة من قبل الوحدات الاقتصادية العراقية إلى الإفصاح المحاسبي عن معلومات الاستثمار في الموارد البشرية. الأمر الذي جعل هذه التقارير توحي بأن الموارد المتاحة للوحدة الاقتصادية هي موارد مادية فقط، متجاهلة بذلك أهمية الموارد البشرية ودورها في استغلال الموارد المادية بأفضل صورة لتحقيق الميزة التنافسية للوحدات.


Article
أثر القيادة التحويلية في تحقيق الميزة التنافسية دراسة تطبيقية في مجموعة شركات الاتصالات الأردنية

Loading...
Loading...
Abstract

The study aimed at introducing the impact of transformational leadership achieving competitive advantage in JTC. To achieve the objectives this study, a questionnaire was developed and distributed to sample consisted of (426)subjects. The study has reached the following results : There is an impact of transformational leadership in the achieving competitive advantage which explains (65.7%) of variation in the dependent variable (competitive advantage).The study recommends to focus on the different forms and dimensines of transformational leadership in the organizatis environment, and improve the dimensions to the upper levels desired, in order to achieve competitive advantage.

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أثر القيادة التحويلية في تحقيق الميزة التنافسية في مجموعة شركات الاتصالات الأردنية، وتم سحب عينة عشوائية بسيطة بلغ تعدادها الصافي(426) موظفاً، وقد تم استخدام الرزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية(SPSS) لتحليل البيانات، وتوصلت الدراسة إلى نتائج من أهمها: وجود أثر لأبعاد القيادة التحويلية في الميزة التنافسية، وأن أبعاد القيادة التحويلية تفسر ما مقداره (65.7%) من التباين في الميزة التنافسية.أوصت الدراسة بضرورة العمل على تعزيز أبعاد القيادة التحويلية في البيئة التنظيمية، والارتقاء بهذهِ الأبعاد إلى المستويات العليا المرغوب بها، لما لها من أثر في تحقيق الميزة التنافسية.


Article
organizations recognize what the effective role of time management in achieving competitive advantage and success
دور بعض الأفعال المنظمية في إدارة الوقتدراسة مسحية في عينة من المكتبات الجامعية في بغداد

Authors: سامرة احمد الجنابي --- صلاح الدين عواد الكبيسي
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2010 Volume: 16 Issue: 60 Pages: 23-41
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The organizations recognize what the effective role of time management in achieving competitive advantage and success. But the effectiveness depends on integrating some organization actions which perspective are relating with it by significance relations and high affect. From this the research problem is arising، which descripe the recognizing of libraries managers for the role of some organizational actions. The samples from (40) libraries managers are chosen. The major results: these organizational actions are related and affected on the time management if integrated with one anothers more than if related in separate.

تدرك المنظمات ما لأدارة الوقت من دور في تحقيق مزاياها التنافسية والنجاح، لكن فاعلية ادارة الوقت تعتمد على تفاعل مجموعة من الأفعال المنظمية التي ترتبط معها بعلاقات قوية وبتأثير عالي. ومن هنا برزت مشكلة البحث التي تعبر عن مدى ادراك مديري وأمناء مكتبات جامعة بغداد للدور الذي تؤدية بعض الأفعال المنظمية في ذلك. أختيرت عينة عمدية من مديري وأمناء مكتبات الجامعية في مدينة بغداد وبحجم (40) فرد وكانت ابرز النتائج التي تم التوصل اليها تشير الى أن هذه الأفعال ترتبط وتؤثر في إدارة الوقت اذا ما تكاملت أكثر مما لو ارتبط معها بشكل فردي.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic and English (2)

Arabic (1)


Year
From To Submit

2012 (1)

2010 (1)

2007 (1)