research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
A Comparision Between Membership function And Entropy Function In Fuzzy Adaptive Linear Regression
مقارنة بين دالة الإنتماء ودالة الأنتروبي في الإنحدار الخطي الضبابي المكيف

Authors: محمد جاسم محمد --- أحمد فاروق عباس
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2018 Volume: 24 Issue: 103 Pages: 453-476
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

There are many uncertainty sources that may affect the statistical reasoning. However, traditional methods can not deal with all kinds of uncertainty sources, which has led many researchers to develop traditional methods. Studies still exist to this day, making hypotheses to create a common understanding for the purpose of reaching new solutions through the use of new methods that combine traditional and modern theories of sources of uncertainty The aim of current study was to develop the adaptive fuzzy linear regression model in the case of using inaccurate data as the source of uncertainty. Specifically, the model proposed by [1]. However, instead of what dominant in fuzzy linear regression analysis, we used a new born method that uses the positions and entropy to fuzzification instead membership function. As for the comparison method we used the mean absolute difference as performance's accuracy measures. The results of this study showed the efficiency of the use of the position and the entropy function to describe the fuzzy numbers over the use of the membership functions. The results also indicated that the develop model has the best results compared to the model adapted using the membershop functions in [1].

المستخلص يوجد العديد من مصادر عدم التأكد التي تؤثر في المنطق الإحصائي, إلا أنَّ الأساليب التقليدية لا تستطيع التعامل مع جميع أنواع عدم التأكد الأمر الذي دفع العديد من الباحثين إلى تطوير الأساليب التقليدية ومازالت الدراسات قائمة إلى يومنا هذا تضع الفروض من أجل إيجاد فهم مشترك لغرض الوصول إلى حلول جديدة عبر أستخدام أساليب متطورة تدمج بين النظريات التقليدية والنظريات الحديثة لمصادر عدم التأكد. يهدف البحث الى تطوير أنموذج الإنحدار الخطي الضبابي المكيف في حالة إعتماد عدم الدقة في البيانات مصدراً لعدم التأكد وبالتحديد الأنموذج المقترح من قبل الباحثين (Coppi, & et al) في المصدر [1], لكن بدلاً عن السائد في تحليل الإنحدار الخطي الضبابي تم إعتماد طريقة تضبيب حديثة النشأة والتي تعتمد على الموقع ودوال الأنتروبي لرقم ضبابي ثلاثي ذي شكل منحنى أنتماء مختلف بدلاً عن أستخدام دوال الأنتماء التي تعتمد على مجموعة المركز والأنتشار, أما لغرض مقارنة النماذج في هذا البحث فقد تم أستخدام متوسط الفرق المطلق كمقياس لتقييم الأداء. كما أظهرت نتائج الدراسة كفاءة أستخدام الموقع ودوال الأنتروبي لوصف الأرقام الضبابية وتفوقها على أستخدام دوال الأنتماء, إذ أشارت النتائج أن الأنموذج المكيف الذي تم تطويره في هذا البحث قد أمتلك أفضل النتائج بالمقارنة مع الأنموذج المكيف بأستخدام دوال الأنتماء المقترح في المصدر [1].

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (1)