research centers


Search results: Found 14

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Article
the administrative decision
أركان القرار الإداري الإلكتروني

Author: Ammar Tarek Abdul Aziz عمار طارق عبد العزيز
Journal: The Journal of Law Research مجلة القانون للبحوث القانونية ISSN: 20724934 Year: 2010 Issue: 2 Pages: 6-38
Publisher: Thi-Qar University جامعة ذي قار

Loading...
Loading...
Abstract

In regard to the development in electronics communication, using the concepts of electronics government. The administrative decision took its part in this development and its dimensions start to take many forms which may differ in many times from previous concepts. It may the electronic administrative decision have the same staff, but still vary from the administrative decision non electronic.Hence, it necessary to re-evaluate these staffs to keep in touch with developments occur.

في نطاق التطور الحاصل في التعاملات عن طريق استخدام الأسلوب الالكتروني لتمشية العديد من الأمور، وذلك ضمن مفاهيم ما يعرف بالحكومة الالكترونية، فان القرار الإداري حصل على نصيبه من هذا التطور ، وبدأت أبعاده تتخذ أشكالا متعددة قد تختلف في كثير من الأحيان عن المفاهيم السابقة ،فالقرار الإداري الالكتروني قد تكون له الأركان نفسها ، ولكن تفاصيلها تختلف عن القرار الإداري العادي ، ولذلك كان لابد من إعادة النظر في الأركان المذكورة وتمحيصها من جديد لمسايرة التطورات في هذا الشأن.


Article
Transformed Administrative Decision Its Origin and Conditions
القرار الإداريُّ المتحوِّل - التَّأصيل والشُّروط

Author: Lecturer. Muntaser Alwan Kareem م. منتصر علوان كريم
Journal: Journal of Juridical and Political Science مجلة العلوم القانونية والسياسية ISSN: 2225 2509 Year: 2017 Volume: 6 Issue: 2 Pages: 279-321
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

Administrative decision is one of the most important and dangerous legal acts issued by the administration. It represents a manifestation for the authority of management and one of its most important privileges encountering the individuals. However, this important type of legal act is not free of deficiency, shortcoming, or defect. Therefore, administration shall have some procedures enabling it to avoid any mistake or defect committed. By means of using several legal ways, authorized by law, including nullifying, modifying or correcting the issued decisions. Nevertheless, the administration is not free of restrictions but it has limitations for specified periods and has limits for clearing up its will as well as has regulations governing this will. As the purpose of administrative work is to achieve the public interest. Thus, its entire works are subject to legislative and judicial censorship. In addition to the censorship of the administrative authorities, there are many lawful methods enabling the management of addressing other issues of decision to avoid nullifying by Jurisdiction. Out of these issues is the process of changing the null and the void administrative decision into a new and valid one working as a savior for the administrative decision. As it is produced to be characterized by its validity and to be surrounded by set of guaranties for realizing the public interest. Because of such implicit idea of the counter ?administrative decision in terms of its origin and conditions, the researcher, by a modest effort, addresses this subject matter to make it more explicit.

إن من أهم وأخطر الأعمال القانونية التي تصدر عن الإدارة، هو: القرار الإداري، فهو يمثل تجلياً لسلطة الإدارة، وأحد أهم امتيازاتها في مواجهة الأفراد، إلا أن هذا النوع المهم من الأعمال القانونية لا يخلو من العوز، أو النقص، أو الخلل، أو العيب، لذلك: فإن الإدارة لها من الإجراءات ما يمكنها من تلافي ما وقعت به من خطأ أو خلل أو عيب، وتستخدم في ذلك وسائل قانونية متعددة أجازها القانون، منها: إلغاء، أو تعديل، أو سحب، أو تصحيح ما صدر عنها من قرارات، ولكن الإدارة ليست حرة في كل ذلك، لا يحدها قيد ولا يفرض عليها شرط، فهي مقيدة بمدد زمنية محددة، كما إنّ لها حدودًا في التعبير عن إرادتها، وضوابط تحكم هذه الإرادة، فهدف عمل الإدارة هو تحقيق المصلحة العامة، وتخضع جميع أعمالها إلى رقابة تشريعية ورقابة قضائية، فضلًا عن رقابة الجهات الإدارية الرئاسية لها، إلا أن هنالك وسائل قانونية تمكن الإدارة من معالجة حالات أخرى من القرارات؛ لمنع سقوطها في هوة الإلغاء من قبل القضاء، ومن هذه الصور: تحول القرار الإداري الباطل أو المنعدم إلى قرار إداري جديد وصحيح؛ بأن يعمل على إنقاذ القرار الإداري من الإلغاء، الذي هو بطبيعته يولد مقروناً بقرينة الصحة، ويحاط بمجموعة من الضمانات؛ بهدف تحقيق المصلحة العامة. ولعدم وضوح فكرة القرار الإداري المتحول من حيث أصلها، وشروطها، وكيفية تحول القرار الباطل أو المنعدم إلى قرار صحيح، تصدى الباحث لهذا الموضوع؛ من خلال هذا الجهد الإنساني المتواضع، الذي لا يخلو بدوره من العوز والنقص، ولكل شيء إذا ما تم نقصان.


Article
The emergence and effectiveness of administrative decision
نشأة ونفاذ القرار الإداري

Author: ali yusef mohammad علي يوسف محمد العلوان
Journal: THE IRAQI MAGAZINJE FOR MANAGERIAL SCIENCES المجلة العراقية للعلوم الادارية ISSN: ISSN 10741818 Year: 2009 Volume: 6 Issue: 23 Pages: 69-88
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Is the administrative decisions of great importance in the activity of business organizations because the administrative decision as a base of control and governance and control over the activity of the organization as it is effective as of the date of issuance and lead to the marked events as positive and legitimacy of the implications of every administrative decision issued by the administration that is gaining legitimacy from the law the reason for their existence and legitimacy and confirms the legitimacy of the decisions of the competent court in the state in Jordan is the High Court of Justice of Jordan is the competent authority shall consider the legality of administrative decisions issued in the event of a dispute concerning the type, nature and consequences of administrative decisions issued by the departments of business organizations in Jordan and comes research modest contribution to the origination and entry into force behind the decision of the administrative and research to a set of conclusions and recommendations.

تعد القرارات الإدارية ذات أهمية كبيرة في نشاط منظمات الإعمال لان القرار الإداري بمثابة قاعدة الضبط والحكم والرقابة على نشاط المنظمة إذ يعد نافذا اعتبارا من تاريخ صدور ويؤدي إلى إن تتسم الفعاليات بالايجابية والمشروعية للآثار المترتبة على كل قرار إداري يصدر عن الإدارة التي تكتسب شرعيتها من القانون الذي كان السبب في وجودها وشرعيتها ويؤكد مشروعية القرارات المحكمة المختصة في الدولة وفي الأردن تعد محكمة العدل العليا الأردنية هي الجهة المختصة تنظر لمشروعية القرارات الإدارية الصادرة في حالة وجود نزاع يتعلق بنوع وطبيعة وآثار القرارات الإدارية الصادرة عن إدارات منظمات الإعمال داخل الأردن ويأتي هذا البحث مساهمة متواضعة في نشأة ونفاذ القرار الإداري وخلف البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات .


Article
The role of accounting information technology in the rationalization of administrative decision
دور تكنولوجيا المعلومات المحاسبية في ترشيد القرارات الإدارية

Loading...
Loading...
Abstract

The accounting information is material of administrative decision. The success of the decision depend on the validity and accuracy of that material and the way of organization secured, stored and transported to the centers that need it. The process of decision-making is a continuous process that does not end once you take a particular decision. Decision taken sometimes followed by certain situations that required to take new decisions. There is clear relationship that represent by accounting provides necessary information in order to plan, make policies and contribution by decision making and control. Management become more efficient when accountants provide convenient and accurate and complete information that help to take decision based on these information. Significant changes have occurred at work environment of the accounting specialists with appearance of the information epoch. The tools that were used by workers at this field in the past are records, books, manual computers, and etc. But now it has been replaced by electronic computers, electronic means of communication, software and etc. As a result, it has become imperative for the accountant to have appropriate knowledge of accounting information technologyat a minimum the accountant use these technologies to develop accounting information technology to keep pace with variables of business environment and be more interactive with them.As well as the role they can play to provide more convenient and accurate information in the rationalization of administrative decisions by existence of the total benefits that can be provided by information technology

إن المعلومات المحاسبية تعد مادة القرار الإداري، ويتوقف نجاح القرار على مدى صحة هذه المادة ودقتها وطريقة تنظيم تأمينها وتخزينها ونقلها إلى المراكز التي تحتاج إليها ذلك أن عملية اتخاذ القرارات هي عملية مستمرة لا تنتهي بمجرد اتخاذ قرار معين فقد يترتب على القرار المتخذ مواقف معينة تستدعي اتخاذ قرارات جديدة ومن الواضح أن ثمة علاقة تتمثل في كون المحاسبة تقوم بتوفير المعلومات اللازمة من أجل التخطيط ووضع السياسات والمساهمة في عملية اتخاذ القرارات والرقابة وبذلك تصبح الإدارة القائمة على العملية التنموية أكثر كفاءة عندما يقوم المحاسبون بمدها بمعلومات ملاءمة ودقيقة وكاملة تتخذ القرارات على أساسها. وبقدوم عصر المعلومات حدثت تغييرات كبيرة في بيئة عمل المتخصصين بالمحاسبة، فقد كانت الأدوات التي يستخدمها العاملون في هذا المجال في الماضي هي السجلات والدفاتر والحاسبات اليدوية وما إلى ذلك، أما الآن فقد حلت محلها الحاسبات الالكترونية ووسائل الاتصال الإلكترونية والبرمجيات ..الخ، لذا فقد أصبح لزاماً على المحاسب أن يمتلك معرفة مناسبة بتكنولوجيا المعلومات المحاسبية وبحد أدنى أن يكون مستخدم لهذه التكنولوجيا ليدفع بتطوير نظام المعلومات المحاسبية ليواكب متغيرات بيئة الأعمال وليكون أكثر تفاعلاً معها، فضلاً عن الدور الذي يمكن ان يلعبه بتقديم معلومات أكثر ملائمة ودقة في ترشيد القرارات الإدارية بوجود مجمل المزايا التي يمكن أن تقدمها تكنولوجيا المعلومات.


Article
Electronic government in the face of administrative corruption
الحكومة الاليكترونية في مواجهة الفساد الإداري

Authors: Sarmad Riad Abdal Hadee سرمد رياض عبد الهادي --- Salma Talal Abdal Hameed سلمى طلال عبد الحميد
Journal: Journal of Al-Ma'moon College مجلة كلية المأمون ISSN: 19924453 Year: 2014 Issue: 23 Pages: 184-209
Publisher: AlMamon University College كلية المامون الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

In order to fight these protected behaviors and to main the public interest , it is recommended that Electronic administration would be the assented administration may among other means to limit administrative corruption .Electronic government is usually exposed to risks by some parties who intend to make it fail . Therefore it is necessary to take precautions to face all these threats.The important act of the Electronic government can be seen in confronting administrative corruption at public service and administrative diction –making .It can be considered that transforming government's function from traditional to Electronic method is beneficial for both administration add individual , such as attacking administrative corruption .This relates to the fact that corruption is affecting the employment's escalation in corruption is to the direct relationship with the employees who are performing their job. On the other hand , these employees might fall into their personal desire which may lead them to breach the law.

يعد موضوع تحول الحكومة من صورتها التقليدية الى حكومة اليكترونية امر بالغ الاهمية لما يحققه من فوائد جمة تعود الى جهة الادارة والافراد على حد سواء،ومن الجوانب المهمة التي يعالجها هو تصدي الحكومة الاليكترونية للفساد الاداري، حيث ان صور الفساد الاداري تمس القيم الوظيفية وتزداد ضراوة الفساد باستمرار لكون الافراد هم على تماس مباشر بالموظفين اللذين يقومون بتأدية وظائفهم وقد تدفع الرغبات الشخصية والاهواء بعض منهم الى سلوك مسلك مجانب للقانون،ومن اجل مجابهة هذه السلوكيات بالشكل الذي يحقق المصلحة العامة فان الادارة الاليكترونية هي السبيل المهم الى جانب الوسائل الاخرى للحد من ظاهرة الفساد الاداري،علما ان الحكومة الاليكترونية تتعرض الى مخاطر عديدة ومن قبل عدة اطراف يفرض على الادارة ان تتسلح مقدما لمواجهة هذه المخاطر،وتبرز اهمية الحكومة الاليكترونية في مواجهة الفساد الاداري على صعيد المرافق العامة وفي صناعة القرار الاداري الاليكتروني


Article
جودة اتخاذ القرار الإداري وعلاقته بالتفكير الإبداعي لدى المشرفين التربويين الاختصاصين في مديرية تربية بابل

Author: عقيل خليل ناصر
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2016 Volume: 24 Issue: 1 Pages: 454-467
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Constitute administrative decisions pulsating artery in the veins of the organizational structure of the various Lay Organization and its branches and without them stand any small organization large or unable to access to the most basic goals, so I realize specialists critical importance of these educational process and its implications in a way and the other on those institutions, which urged them to bring out this process through involve subordinates in developing courses to determine the importance of decision-making, and about current research has Achttar researcher and through the currency in the educational field the importance of knowing the quality of the administrative decision at the supervisors' specialists in breeding Babylon being of the most important episodes, which oversees the functioning of the educational process, the research aims to:1-to identify the quality of decision-making at the supervisors' administrative specialists.2-recognition of creative thinking among the supervisors' specialists.3-identify the relationship between the quality of administrative decision-making and creative thinking among the supervisors' specialists. The researcher used Almhenj descriptive suits the nature of the problem Seat.othdd research community supervisors educators specialists in breeding Babil province Directorate's (267) Musharraf and honorable and selected sample randomly number (177) Musharraf and honorable, and the researcher used the carefree statistical means to address data (mean, deviation standard, Mwaliml link, samples t-test) and was the most important conclusions are:1. possesses all the research sample skill of decision-making and creative thinking skills.2. The presence of decision-making based on multiple skills, including the skill of creative thinking.3. The ability to produce creative thinking practices, including decision-making

تشكل القرارات الادارية الشريان النابض في عروق الهيكل التنظيمي وفروعة المختلفة لاي منظمة وبدونها تقف اية منظمة صغيرة كانت او كبيرة عاجزة عن الوصول الى اقل اهدافها، لذلك ادرك المختصون الاهمية البالغة لتلك العملية التربوية وانعكاساتها بطريقة واخرى على تلك المؤسسات مما حثهم على ابراز هذه العملية من خلال اشراك مرؤوسيهم في الدورات التطويرية للوقوف على اهمية صنع القرار ، وبخصوص البحث الحالي فقد اشتثعر الباحث ومن خلال عمله في الميدان التعليمي اهمية معرفة جودة اتخاذ القرار الاداري لدى المشرفين التربويين الاختصاصين في تربية بابل بوصفهم من اهم الحلقات التي تشرف على سير العملية التعليمية،ويهدف البحث الى:1-التعرف على جودة اتخاذ القرار الاداري لدى المشرفين التربويين الاختصاصيين. 2-التعرف على التفكير الابداعي لدى المشرفين التربويين الاختصاصيين. 3-التعرف على العلاقة بين جودة اتخاذ القرار الاداري والتفكير الابداعي لدى المشرفين التربويين الاختصاصيين. واستخدم الباحث المهنج الوصفي لملائمته لطبيعة مشكلة البحث.وتحدد مجتمع البحث بالمشرفين التربويين الاختصاصيين في مديرية تربية محافظة بابل والبالغ عددهم (267) مشرف ومشرفة واختيرت عينة بالطريقة العشوائية بعدد (177) مشرفاً ومشرفة،واستخدم الباحث الهم الوسائل الاحصائية لمعالجة بياناته (الوسط الحسابي،الانحراف المعياري،معلمل الارتباط،الاختبار التائي) وكانت اهم الاستنتاجات هي:1-يمتلك جميع افراد عينة البحث مهارة صناعة القرار ومهارات التفكير الإبداعي.2-ان وجود صناعة القرار تعتمد على مهارات متعددة ومنها مهارة التفكير الابداعي.3-القدرة على التفكير الابداعي ينتج عنها ممارسات منها صناعة القرار.


Article
The Definition of the Administrative Decision and Its Elements
تعريف القرار الإداري وعناصره

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe administrative was stopped on decision is defined statement what it is to take it, and this is what tried jurisprudence and even the judiciary also hurt him and not to be overlooked, were numerous highlighted in each of definitions, they have been spared some of the weaknesses and so were directed a number of criticisms have, as a definition eliminate him as a "Disclosure Leaders in the form prescribed by law, the control of the binding, with its authority under the laws and regulations, with a view to bring about a particular legal status, whenever possible, and permitted by law, and was spurred by the order of general interest "has been criticized several of the definitions as being inaccurate, and that it enter in the definition of the administrative decision is not part of it, as it is inclusive, and so was the case with some of the definitions of jurisprudence, Such as defined that he is a "legal action issued by the administration willingly single" We note that this definition may only limited to the formal side without looking to the side substantive administrative decision, on the one hand and on the other it can be said that the definition of non-objection to it in saying that "legal action ..." have included administrative contracts in the definition also, and this is a sound and we found that the best that can be defined by is that it is a legal action, taken Management, in its sole discretion, and place certain legal effect.The administrative decision of a number of elements can be summarized in four, it is the first legal action, and that the second issued by the administrative work, and the third issuance will of the individual to her, and the last is that the consequent legal effect.

ملخص البحثيتوقّف تعريف القرار الإداري على بيان ماهيته للإحاطة به، وهذا ما حاول الفقه بل والقضاء أيضا التعرّض له وعدم إغفاله، وقد تعددت ما أبرزه كل منهما من تعريفات، ولم ينجُ بعضها من الضعف ولذا تمّ توجيه عدد من الانتقادات لها، كتعريف القضاء له بأنَّه "إفصاح الإدارة في الشكل الذي يُحدّده القانون، عن إرادتها الملزمة، بما لها من سلطة بمقتضى القوانين واللوائح، بقصد إحداث مركز قانوني معيّن، متى كان ممكنا، وجائزا قانونا، وكان الباعث عليه ابتغاء مصلحة عامّة" وقد تمّ توجيه انتقادات عدّة للتعريفين ككونه يفتقر إلى الدقّة، وأنَّه أدخل في تعريف القرار الإداري ما ليس منه، كما أنَّه غير جامع، وهكذا كان حال بعض التعريفات الفقهية، كتعريفه بأنَّه عبارة عن "عمل قانوني يصدر عن الإدارة بإرادتها المفردة" فنلاحظ أنَّ هذا التعريف قد اقتصر على الجانب الشكلي فحسب من دون النظر إلى الجانب الموضوعي للقرار الإداري، هذا من جهة ومن أخرى يمكن القول بأنَّه تعريف غير مانع لأنَّه في قوله "عمل قانوني..." يكون قد شمل العقود الإدارية في التعريف أيضا، وهذا غير سليم ووجدنا أنَّ أفضل ما يمكن تعريفه به هو أنَّه عمل قانوني، تتّخذه الإدارة، بإرادتها المنفردة، ويحدث أثرا قانونيا معيّنا.إنَّ للقرار الإداري عدد من العناصر يمكن إجمالها في أربعة، الأول أنَّه عمل قانوني، والثاني أنَّه عمل يصدر عن الإداري، والثالث صدوره بالإرادة المنفردة لها، والأخير هو أنَّه يترتّب عليه أثر قانوني.


Article
Correcting Defective Administrative Decisions And its Impact on Protection the Acquired Rights
تصحيح القرارات الإدارية المعيبة وأثرهُ على حماية الحقوق المكتسبة

Loading...
Loading...
Abstract

The administrative decision may be wrongly issued, forcing the administration to correct it. The administration corrects such decision if this administrative decision has a defect in issuing it. However, the problem raised is the acquired rights that resulted from the defective administrative decision and the principle of being retroactive or non-retroactive for the resolution correcting the defects of the previous administrative decision. Sometimes, the legislative authority corrects it, which may breach the principle of separation of powers. The legislative authority, under certain circumstances, including the state of crises, for example, may intervene in correcting the defective administrative decision.

قد يصدر القرار الإداري بصورة خاطئة مما يضطر جهة الإدارة إلى تصحيحه, وأن الإدارة تقوم بالتصحيح إذا شاب القرار الإداري عيب من العيوب لكن المشكلة التي تُثَار هي الحقوق المكتسبة التي نجمت عن القرار الإداري المعيب ومدى رجعية القرار المصحح لعيوب القرار الإداري السابق له ومساسه بمبدأ عدم الرجعية. وفي بعض الأحيان تقوم الجهة التشريعية بتصحيحه مما يتسبب بخرق لمبدأ مستقر هو مبدأ الفصل بين السلطات. وتكون للسلطة التشريعية في ظل ظروف معينة منها حالة الازمات مثلاً امكانية التدخل في تصحيح القرار الإداري المعيب.


Article
The Knowledge of Individuals in the Administrative as a Condition for its Validity Regarding Individuals
تحقق العلم بالقرار الاداري كشرط لسريانه بحق الافراد

Author: Mohamed Noaman Ataallah محمد نعمان عطاالله
Journal: Journal of Anbar University for Law and Political Sciences مجلة جامعة الانبار للعلوم القانونية والسياسية ISSN: 2075 2024 Year: 2018 Volume: 8 Issue: 3 Pages: 276-290
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The administrative decision is not applying and execute to individuals unless they are informed by legal means. Therefore, it is necessary to clearly these conditions and the means to achieve them. This research deal with the subject of the entry into force of the administrative decision and its validity towards individuals in three sections. The first section of this research dealt with the definition of publication and its distinction from the publishing. The second section will discuss the concept of advertising in general and then the ways of advertising the administrative decision. The third chapter deals with the meaning of certainty science and its conditions and its proof. Finally, the conclusion that includes the results and recommendations that reached through this research.

تسري القرارات الادارية في مواجهة الأفراد من تاريخ ثبوت علمهم بها، من خلال الوسائل القانونية المقررة والتي تختلف بحسب طبيعة القرار الإداري, وعليه لابد من البيان الدقيق لهذا الشرط ووسائل تحققه.وعليه فقد عالجنا موضوع العلم بالقرار الاداري الصادر بحق الافراد كشرط لسريانه في ثلاث مطالب تناولنا في المطلب الأول تعريف النشر وتمييزه عن الإصدار في الفرع الأول وفي الفرع الثاني شروط النشر وفي المطلب الثاني تكلمنا عن مفهوم الإعلان بصورة عامة في الفرع الأول وأما الفرع الثاني فتناولنا فيه طرق الإعلان للقرار الإداري، اما المطلب الثالث فتناولنا المقصود بالعلم اليقيني في الفرع الأول، أما الفرع الثاني فتطرقنا إلى شروطه والفرع الثالث بحثنا فيه إثبات العلم اليقيني، مع خاتمة تتضمن النتائج والتوصيات التي توصلنا من خلال هذا البحث.


Article
The Legal position of the temporary official (A comparative study)
المركز القانوني للموظف المؤقت (دراسة مقارنة)

Authors: Ahmed Mahmood Ameen احمد محمود أمين الحيالي --- Ahmed Mahmood Ahmed احمد محمود احمد الربيعي
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2019 Volume: 13 Issue: 41 Pages: 145 -190
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The administration presents public service through officials. However, such officials may not be sufficient sometimes. Therefore, it seek the assistance from other groups of officials through different legal forms but they are not permanent officials, they are used by way of contract, and officials by contract, or through admitting them to service by way of an administration decision resulting in appointment, called temporary officials. The Iraqi law, however, did not confirm neither the name nor specify the legal nature consequent from he ambiguity of legal provision. Hence, it is necessary to investigate the topic of legal regulation of the position of a temporary official and the resulting problems emanating from it in practice. The topic has been dealt with from different aspects according to two sections. the first section tackles the concept of temporary official, whereas the second one revolves around the legal position of temporary official .the study concludes with a finding in which we have summarized the most important conclusions and recommendations we arrived at the most significant concluding remarks are that the term "temporary official" is not well delimited in Iraqi law and that the legal position of temporary official is almost identical with permanent official. Therefore, the Iraqi legislature is recommended to replace the term "temporary official" in article 1(8) form the law of unified pension, no.9 in 2014 by the term " non – permanent official " to include temporary officials, officials by contract and others، such as officials without salary

الإدارة تقدم الخدمة العامة من خلال الموظفين التابعين لها الا أن هؤلاء الموظفين قد لا يكونون بالعدد الكافي في بعض الاحيان فنراها تستعين بفئات من الموظفين وبصيغ قانونية مختلفة الا ان طبيعتها واحدة وهي أنهم ليسوا بالموظفين الدائميين سواء عن طريق التعاقد معهم وهم فئة الموظفين بعقد أو من خلال ادخالهم الى الخدمة عن طريق قرار إداري بالتعيين وهؤلاء هم فئة الموظفين المؤقتين، غير أن القوانين العراقية لم تستقر لا على التسمية ولا على تحديد الطبيعة القانونية الناجمة عن غموض النص القانوني. من هنا جاءت الحاجة لبحث موضوع التنظيم القانوني لمركز الموظف المؤقت، وما يثيره من اشكالات في الواقع العملي، وقد تناولنا الموضوع من جوانب مختلفة وفق مبحثين اثنين تناولنا في الاول منها مفهوم الموظف المؤقت وفي المبحث الثاني تناولنا المركز القانوني للموظف المؤقت، مختتمين بحثنا بخاتمة بينا فيها أهم ما توصلنا اليه من نتائج وتوصيات، لعل ابرزها يتمثل في أن مصطلح الموظف المؤقت غير محدد تحديداً دقيقاً في القانون العراقي وأن المركز القانوني للموظف المؤقت يكاد يتطابق تماماً مع الموظف الدائم، لذلك اوصينا المشرع العراقي بضرورة استبدال مصطلح الموظف المؤقت في المادة الاولى/ثامناً من قانون التقاعد الموحد رقم 9 لسنة 2014 بمصطلح (الموظف غير الدائم) ليشتمل على الموظفين المؤقتين والموظفين بعقد وغيرهم كالموظفين دون اجر (المجانيين) .

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (14)


Language

Arabic (14)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (2)

2017 (3)

2016 (3)

2014 (1)

More...