research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
The Concept of Adultery in Selected American Novels
الخيانة الزوجية في روايات امريكية مختالرة

Loading...
Loading...
Abstract

Adultery is regarded as one of the greatest sins in all religions which saw it as vicious and forbidden act. Generally, sociologists argued that adultery, whether committed by women or men, is a social threat for both the individual and society. This paper presents the concept of adultery as it was reflected in Nathaniel Hawthorne’s The Scarlet Letter (1850) and Francis Scott Fitzgerald’s The Great Gatsby (1925) during the seventeenth and twentieth centuries respectively. The aim of this paper is to give attention to the definition of adultery as a dangerous act that affects the people’s behaviour towards adulterer or adulteress. It also shows adultery, a major theme in the history of American literature, as an outlet from an oppressive marriage. In addition, it scrutinises the causes and effects of such a scandalous act.

تعد الخيانة الزوجية أحد الذنوب العظمى في جميع الأديان التي اعتبرته كفعل شرير ومحرّم. عموما، يقول علماء الاجتماع بأنّ الزنا هو تهديد للفرد والمجتمع، سواء أن ارتكبه الرجل أو المرأة . يقدّم البحث مفهوم الزنا كما هو موضح في رواية ناثنيال هوثورن, الشارة القرمزبة (١٨٥٠) ورواية فرانسس سكوت فيزجيرالد, كاتسبي العظيم (١٩٢٥) أثناء القرنين السابع عشر والعشرين على التوالي. إنّ هدف هذه الدراسة هو جلب الانتباه إلى تعريف الزنا كفعل خطر يؤثّر على سلوك الناس نحو الزاني أو الزانية, ثم يقدم البحث الزنا موضوعا رئيسيا في تأريخ الأدب الأمريكي كمنفذ من زواج مستبدّ. فضلا عن ذلك، يحلل البحث أسباب وتأثيرات مثل هذا الفعل المخزي.


Article
C.S. Parnell, a Controversial Irish Political Leader: A Portrait by Dorothy Eden in her Novel, Never Call it Loving

Authors: Munthir A. Sabi --- Fatima R. Hussein --- Mohammed S. Qasim
Journal: Al-Adab Journal مجلة الآداب ISSN: 1994473X Year: 2019 Volume: 1 Issue: 128 Pages: 117-136
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Charles Stewart Parnell (1846-91), an Irish political leader of nationalists, causes a national controversy and division by taking Kitty O'Shea, wife of one of his followers, Captain O'Shea, as his mistress. This leads to massive contention between the Irish Catholic Church the nationalist strugglers, who deem him as their own leader and denounce the Church for its involvement in politics. This love story, condemned by the Church as adultery, becomes one of the rarest romances, matched by the famous mad love of Catherine and Heathcliff in Emily Bronte's Wuthering Heights (1847), as depicted by Dorothy Eden in her novel, Never Call it Loving(1966). Eden is most sympathetic to this estranged wife, Kitty, who falls in love with the most charismatic man, Mr. Parnell; like Heathcliff, Parnell dies miserably, leaving the Irish nation in serious schism. This moving novel is analysed as a sample of historical fiction, which delights readers by its accurate and impressive depiction of this romance; historians can rarely do this, for they're concerned with mere dry facts.


Article
Causes, Times and Ways of Prevention according to Ibn Sina
(إسقاط الجنين) أسبابه، وأوقاته، وكيفية التحرز منه، عند أبن سينا

Author: Instructor: Huda Abdullah Tahir م.د.هدى عبدالله طاهر
Journal: Arab Scientific Heritage Journal مجلة التراث العلمي العربي ISSN: 22215808 Year: 2019 Volume: 3 Issue: 42 Pages: 345-390
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Miscarriage or what is known as (abortion) has become one of the western world’s society problems, caused by the corruption in those societies, the increase rate of illegal child births that resulted from the numerous adulteries and sex outside of wedlock, these were the results of rapid spread of sex culture in these western societies because they adopted the idea of freedom including personal freedom that allow the person to enjoy this life and all its pleasures to the point of normalizing adultery and sex outside wedlock and it is also legally permitted. The western societies became like cattle because of this freedom and this sex craze.

أصبح إسقاط الجنين وهو مايعرف (بالإجهاض) مشكلة من مشاكل المجتمعات في العالم الغربي، دعا إليه فساد تلك المجتمعات، وكثرة الولادات غير الشرعية، والناتجة أغلبها عن عمليات الزنا التي لا تحصى، وعن عمليات المعاشرة خارج نطاق العلاقة الزوجية، والتي كانت نتيجة انطلاق سُعار الجنس في المجتمعات الغربية، وذلك لتبنيها فكرة الحريات، ومنها الحرية الشخصية، التي تبيح للإنسان أن يتمتع في الحياة بجميع متع الحياة حتى أصبح الزنا والمعاشرة خارج العلاقة الزوجية عادياً وأمسى مشروعاً قانونياً، حتى أصبحت المجتمعات الغربية كقطعان الحيوانات نتيجة هذه الحرية، ونتيجة هذا السُعار الجنسي.


Article
Justice was born in adultery Islamic Fiqh
عدالة ولد الزنا في الفقه الإسلامي

Author: . Saady Jassim Humod Al-Jumaily سعدي جاسم حمود الجميلي
Journal: Journal of Islamic sciences مجلة العلوم الاسلامية ISSN: 22259732 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 8 Pages: 58-78
Publisher: Iraqi University الجامعة العراقية

Loading...
Loading...
Abstract

7. As the Imamate is a virtue and perfection, all of it was completed was the best, the scholars differed as to lead the illegitimate child was born with an adult to three statements:The first view is hate Imamate illegitimate child and that offers jazz, this is the doctrine of the tap. Some Shaafa'is.The second opinion: I do not hate Imamth but hates to be an imam and a salary this Maalikis, while El-Shafei said: (I hate that the focus of his father does not know the subject of an imam because the Imamate preferred, and remunerated by their prayers prayed behind him) and narrated from Ahmad.The third view: Do not you hate Imamth Mtalega- This doctrine Hanbali, and so if a satisfactory meets the eligibility qualities to lead the prayers.

7.بما أن أمر الإمامة على الفضيلة والكمال، فكل من كان أكمل كان أفضل، فقد اختلف العلماء في إمامة ولد الزنا مع وجود ولد الراشدة إلى ثلاثة أقوال:القول الأول: تكره إمامة ولد الزنا وإن تقدم جاز، وهذا مذهب الحنفية. وبعض الشافعية. القول الثاني: لا تكره إمامته ولكن يكره أن يكون إماماً راتباً وهذا مذهب المالكية، أما الشافعي فقد قال: (أكره أن ينصب من لا يعرف أبوه إماماً لأن الإمامة موضع فضل، وتجزي من صلى خلفه صلاتهم ) ورواية عن أحمد.القول الثالث: لا تكره إمامته مطلقاً- وهذا مذهب الحنابلة، وذلك إذا كان مرضياً توفرت فيه صفات الأهلية للإمامة.


Article
Change in the legislative approach to prostitution and adultery in 2013 Islamic Penal Code

Authors: Hamed Moniri حامد منيري --- Abolghasem Naghibi ابو القاسم نقيبي --- Mahdi zolfaghari مهدي ذوالفقاري
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 19976208(print) 26644355(online) Year: 2018 Issue: 47 Pages: 35-48
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

In order to provide an in-depth analysis of the issue of punishment, which is the main subject of the present discussion, in the Islamic Penal Code approved in 2013, and comparing and contrasting it with the Islamic Penal Code approved in 1991, it is necessary to follow the chain of implemented changes and varieties in legislative approaches. It is hoped that such a scrutiny would yield the scope and intensity of the flexibility of judgments issued by the jurists on various crimes. Therefore, with careful consideration in the content of these changes, it turns out that they are divided into two major categories. First, changes implemented in verdicts upon which jurists have consensus; i.e. the jurisprudents have issued sentences for the punishment of a crime that does not conflict with the nature of the punishment. Second, changes implemented in cases in which jurists couldn't come to agreement; the present study focuses on former cases. Regardless of the criteria and factors which have initiated such changes, the fundamental principle of accepting the change paves the ground for struggling further questions on the nature and process of the implementation of changes. Therefore, the present study was conducted to investigate the changes in the legislative approach to prostitution and adultery. Keywords : punishment , Hudud , Islamic Penal Code , consensus sentences

من الواجب للمزيد من قراءة القسم المتعلق بحدود في قانون العقوبات الإسلامية المصوبة بتاريخ 1435 التي هي المسألة الرئيسية في هذا المقال، امتثالا لقانون العقوبات الإسلامية المصوبة في1413 هدفا في البحث عن النهج التشريعي للمشرع، أولا إحصاء مجموع التغييرات التي أجريت ثمّ دراسة فقهها. ثمرة هذا الاستعراض تحصل علي مدى وحدود مرونة الأحكام الصادرة من الفقهاء حول الجرائم المختلفة. لذلك بالتدقيق في محتوى هذه التغييرات يتضح أنَّها تنقسم إلي قسمين، أولها: التغييرات التي أجريت في أحكام الفقهاء التوافقية أي أن الفقهاء أصدروا أحكاما لمعاقبة جريمة لا يتعارضون في نوع العقوبة وحدودها. ثانياً: التغييرات التي تم إجراؤها في حالات الفقهاء الخلافية وفي هذا المقال يدرس القسم الأول. بغض النظر عن أنَّ هذه التغييرات تابعة لأي معيار ومقياس قد حدثت. مبدأ قبول حدوث التغيير سوف يكون أساسا للإجابة على أسئلة أخرى كدراسة عن عناصر التغيير في العقوبات. و هنا تدرس مبادي الجرائم الجنائية و الزنا كنموذجتين من هذه الجرائم.الكلمات الرئيسة : القعوبات ، الحد ، العقوبات الإسلامية ، الأحكام التوافقية .

Keywords

Change --- in --- the --- legislative --- approach --- to --- prostitution --- and --- adultery --- in --- 2013 --- Islamic --- Penal --- Code


Article
Differences in proving the proportions of adultery and the position of laws (comparative study)
الخلافات في إثبات نسب ولد الزنا وموقف القوانين (دراسة مقارنة)

Author: Dr. Awan Abdullah Al- faithy أ.م.د. أوان عبد الله الفيضي
Journal: TIKRIT UNIVERSITY JOURNAL FOR RIGHTS مجلة جامعة تكريت للحقوق ISSN: 25196138 Year: 2019 Volume: 3 Issue: 4/1 Pages: 93-128
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

The origin of the issue of proving the proportions of the child of adultery is that it is not permissible to prove it if the prostitute is a bedding for a husband or a master and the owner of the bed has not abandoned him. He is his child and I claim that he is the one who claimed it. The scholars are of the view that zakaah is obligatory for the child of the muezzin in this case. It is not permissible, but they differed as to whether the adulterer is entitled to it. It shall be attributed to the adulterer and shall be attached to him if he is qualified by the terms and conditions of the A sample identified by jurists. Therefore, addressing this dilemma is a legitimate duty of the people of consideration and diligence in our time. It is necessary to resolve it as it becomes more important in this age because it addresses a real problem and an important issue by reaching a comprehensive and accurate vision that represents a fundamental solution for the children of adultery leading to their fairness. In the case of an adulterer, and if the adulterer does not have a mattress for a husband or a master, it is permissible to combine several meanings together, from keeping the family, offspring, bread and chastity. Therefore, the study aims to remove the problems and answer questions, so as not to accuse Islamic jurisprudence of immobility and lack of realism and inability to find a solution to the problems that arise. These questions include: What is the origin of the question of proving the proportions of the son of adultery known descent, and evidence? What are the doctrines of jurisprudence on the issue of proof of the proportions of the son of adultery and evidence? What is the criterion and the basis for weighting between words, and what are the reasons and reasons for this weighting, based on the historical, analytical and comparative approach.

تعد نازلة المواليد سفاحا من اشد النوازل صعوبة وأكثرها حيرة واعقدها نظرا وأعظمها أثرا, فالأصل في مسألة إثبات نسب ولد الزنا تكمن في انه لا يجوز إثباته إذا كانت المزني بها فراشا لزوج أو سيد ولم ينفه صاحب الفراش, فهو ولده وان ادعاه من ادعاه , ولهذا اجمع العلماء على أن استلحاق الزاني لولد المزني بها في هذه الحالة لا يجوز , ولكنهم اختلفوا فيما إذا استلحقه الزاني ولم تكن ألام فراشا لزوج أو سيد على قولين ومذهبين الأول لا ينسب ولد الزنا للزاني مطلقا ولا يلحق به إذا استلحقه وإنما ينسب لامه , والثاني أن ولد الزنا ينسب للزاني ويلحق به إذا استلحقه بضوابط وشروط معينة حددها الفقهاء. لذا فقد أصبح التصدي لهذه النازلة يعد واجبا شرعيا منوطا بأهل النظر والاجتهاد في عصرنا, في لزوم حسمها حيث تزداد أهميتها في هذا العصر ,لأنها تعالج مشكلة واقعية وقضية مهمة ,وذلك بالوصول إلى رؤية شاملة ودقيقة تمثل حلا جوهريا لأبناء الزنا تفضي إلى إنصافهم , وذلك بإسناد حلها في إثبات نسب ولد الزنا للزاني - خصوصا إذا وجد ما يقويه وإذا استلحقه الزاني ولم تكن المزني بها فراشا لزوج أو سيد- إلى عدة معان مجتمعة من حفظ النسب والنسل والعرض والعفة . وتهدف الدراسة إلى إزالة الإشكاليات والإجابة عن تساؤلات, لئلا يتهم الفقه الإسلامي بالجمود وبعدم الواقعية وعدم القدرة على إيجاد حل لما يطرأ من مشاكل ,ومن هذه التساؤلات ما يأتي : ما هو أصل مسألة إثبات نسب ولد الزنا المعلوم النسب, وأدلته ؟ وما هي المذاهب الفقهية في مسألة إثبات نسب ولد الزنا وأدلتها؟ وما هو معيار وأساس الترجيح بين الأقوال ,وما هي أسباب ومسوغات هذا الترجيح ؟معتمدين على المنهج التاريخي والتحليلي والمقارن.


Article
THE PUNISHMENT OF ADULTERY IN ANCIENT IRAQI LAWS
عقوبة الزنا في الشرائع العراقية القديمة

Author: ghasan abid salih غسلن عبد صالح
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2010 Issue: 47 Pages: 401-443
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

That action has always been treated by the law as it violates the ancient traditions and costumes. The ancient Iraqi laws have treated that through many legal codes. These codes were nit in one law, but through a series of legislations known in the Mesopotamia. The first Uruinimgina 2378-2370 B.C. The procedures of study stipulated that the legislator did not except anyone from punishment. He was fair in that concern.The study was divided into six main pivots; each of the pivots tackled the Iraqi legislations according to the chronological. The codes were tackled that studied adultery. The conclusion included the most important findings of the study and comparing with each other. Then, it was followed by the references used by the researcher.

فعل الزنا جرم عاقبت عليه الشرائع العراقية القديمة بعقوبات مختلفة وحسب الحقبة الزمنية التي صدرت بها تلك الشرائع، ولاجل التعرف على هذه العقوبات تم استعراضها وكيفية معالجتها لفعل الزنا ولايصال الفكرة وبوضوح تم تقسيم البحث الى عدة محاور ابتداءا من اصلاحات اوركاجينيا (اورانمكينيا) وحتى التشريعات البابلية.ان المشرع العراقي اصدر تشريعاته متاثرا بالظروف السياسية والاقتصادية والاجتماعية التي مر بها لذا نجدها قد تتغير من وقت لاخر.وفي طيات البحث تمت المقارنة ما بين مواد قوانين الزنا في الشرائع العراقية ضمن مراحل تطورها.


Article
الزنا وعقوبته في تشريعات أسفار التوراة دراسة مقارنة مع قانون حمورابي

Authors: كاظم جبر سلمان --- علي سداد جعفر
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2015 Volume: 23 Issue: 2 Pages: 966-994
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

By studying the ancient legal texts that bear similarity between Jewish legislations and ancient Mesopotamian legislations especially Hamurabi's, it is found that there is quotations and similarities caused by the close contact between the two cultures. This contact leads to taking over some cultural and social aspects that move from the culture that is more sophisticate to the less one. The contact between the ancient cultures and nations was not a coincident or a natural phenomenon but it was meant by the people to cover their needs some material. The ancient Mesopotamian laws are made by man but their inventors made them to look as if were made by gods. These laws banned adultery as well as it was banned in Jewish legislations although the Old Testament is full of love and adultery stories

من الاطلاع على النصوص القانونية المتشابهة بين الشريعة اليهودية والشرائع العراقية القديمة لاسيما قانون حمورابي،تبين وجود اقتباس وتشابه، وكان ذلك الاقتباس والنقل ناتجاً من احتكاك كلا الطرفين مع بعضهما احتكاكاً منقطع النظير،انتقلت منه جميع المقومات الحضارية والاجتماعية التي كانت سائدة بينهم آنذاك ، ويبدو أن هذا الاقتباس بصورة واضحة نقل من الوسط الأكثر تحضراً وتطوراً إلى الوسط ذي البعد الثقافي والمعرفي المحدود . ولم يكن الاحتكاك بين شعوب العالم القديم وحضاراته محض مصادفة أو ظاهرة طبيعية حدثت لوحدها دون وجود دافع لذلك ، وإنما هي ظاهرة واقعة أوجدها إنسان ذلك العصر لسد حاجتهم من المواد الأولية اللازمة لبناء الحضارة . فالقوانين العراقية القديمة هي بالأساس قوانين وتشريعات وضعية المصدر أظهرها واضعوها بصورة وحي إلهي صادر من الآلهة إلى الملوك ، لتحقيق العدالة بين عامة الناس . وقد حرمت تلك القوانين جريمة الزنا بكل أشكالها ، مثلما أنَّ جريمة الزنا محرَمه في الشريعة التوراتية ، على الرغم من أنَّ أسفار العهد القديم مليئة بالقصص الغرامية وفعل الفواحش والزنا .

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (4)

English (3)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (3)

2018 (1)

2015 (1)

2014 (1)

2013 (1)

More...