research centers


Search results: Found 42

Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by

Article
MORALITY AND AESTHETICS IN ENGLISH LITERATURE

Author: Hazim Mahmood Ismail حازم محمو اسماعيل
Journal: Journal Of AL-Turath University College مجلة كلية التراث الجامعة ISSN: 20745621 Year: 2010 Issue: 6 Pages: 199-217
Publisher: Heritage College كلية التراث الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The value of literature lies in the fact that it is an interpretation of life. A great writer is one who interprets life greatly; one who is exquisitely responsive to the most subtle impressions of the outside world. He sees things far more clearly, and he feels them far more deeply, than do men of ordinary stock, and he endeavors to convey this heightened sense of the wonder and glory of the world to our duller and grosser perceptions.Almost all writers attempt, in their literary works, to concentrate on two important aspects, namely the moral and the aesthetic. This paper, therefore, posits that literary works by different writers, such as Shakespeare, Wordsworth, Matthew Arnold, Samuel Johnson, Sidney, George Herbert, etc… show, in their works, the protagonist’s pursuit for true morality. The paper consists of an introduction and three chapters; the first chapter deals with poetry, the second with prose, the third with drama and a conclusion which sums up the findings of the study.

تكمن قيمة الادب في كونه ترجمة للحياة . فالكاتب القدير هو ذلك الكاتب الذي يستطيع ان يسخر اعماله الادبية لترجمة احداث الحياة في العالم الذي يعيش فيه ترجمة واقعية وينقلها الى القارئ باسلوب اخلاقي شيق وممتع. انه بلا شك انسان يحس بالانطباعات التي تتركها في نفسه هذه الاحداث ويتجاوب معها . فهو أي الاديب يرى الاشياء بوضوح وبعمق اكثر من أي شخص آخر. وعليه تراه يحاول نقل احاسيسه ومشاعره التي يحصل عليها من خلال مفردات حياته التي يعيشها في عالمه الادبي الجميل الى العالم المادي الذي يعيش فيه الناس العاديون . وهكذا نجد ان اكثر الكتاب والادباء في العالم يركزون في اعمالهم الادبية على أمرين مهمين الا وهما الافادة والمتعة وهذه هي فعلا وظيفة الادب والاديب وهي تقديم الموعظة والدروس الاخلاقية ليستفيد منها القارئ باسلوب جميل وممتع. تتناول هذه الدراسة الكيفية التي يعتمدها الكتاب والادباء العظام مثل شكسبير ووليام ووردسورث وماثيو آرنولد ودكتورساميول جونسن وسير فيليب سدني وجورج هيربرت الخ... في تصوير حالة الكفاح التي يعيشها بطل القصة من اجل الكشف عن الحقيقة وهذه هي فعلا المهنة الاخلاقية التي يمتهنها هؤلاء الكتاب والادباء من اجل تقديم كل ما هو مفيد وممتع . يتضمن هذا البحث مقدمة وثلاثة فصول . يتناول الفصل الاول مهمة فن الشعر في طرح الدروس الاخلاقية بصورة جميلة وممتعة . كما يتناول الفصل الثاني الروايات والقصصة الخيالية ايضا من اجل اعطاء ا لدروس الاخلاقية باسلوب شيق وجميل . اما الفصل الثالث يتناول فن المسرحية للغرض ذاته . وينتهي البحث ببعض الاستنتاجات التي تتوصل اليها هذه الدرا سة .

Keywords

MORALITY --- AESTHETICS


Article
الاساليب المعرفية وعلاقتها بالتفضيل الجمالي

Author: Ma'am J. M. Amee معن جاسم محمد امين
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2015 Issue: 68 Pages: 1-27
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

The study aims at investigating the relation between the cognitive styles and aesthetic preferences in students. To achieve the aim of the study, the researcher utilized two scales to measure the cognitive style "reflective-implusive" and the cognitive approach "systematic-intuitive". The aesthetic preference test was built of twenty plastic art paintings. Half of them represent the figurative orientation, while the other half stands for the non-figurative stream. The tools of the study were applied on a sample of students from the Department of Plastic Arts, College of Fine Arts, University of Baghdad. The study found that there is a slight positive relation between the two cognitive styles and aesthetic preference in the students of the study sample.

يهدف البحث إلى "تعرف العلاقة بين الأساليب المعرفية والتفضيل الجمالي لدى الطلبة" ولتحقيق هذا الهدف فقد استعان الباحث بمقياسين لقياس كل من الاسلوب المعرفي( التأمل – الاندفاع) والاسلوب المعرفي ( المنظم – الحدسي )، وقد اعد اختبار التفضيل الجمالي المكون من عشرين لوحة تشكيلية (رسم) نصفها يمثل الاتجاه التشخيصي في الفن ونصفها يمثل الاتجاه اللاتشخيصي . ومن خلال تطبيق ادوات البحث على عينة من طلبة قسم الفنون التشكيلية فرع الرسم في كلية الفنون الجميلة جامعة بغداد . توصل البحث الى وجود ارتباط ايجابي يسير بين كل من الاسلوبين المعرفيين والتفضيل الجمالي لدى الطلبة ضمن عينة البحث .


Article
The correlation between certain facial and dental measurements that influence dental aesthetics “Cephalometric study”

Author: Nadia H Hasan
Journal: Al-Rafidain Dental Journal مجلة الرافدين لطب الأسنان ISSN: 18121217 Year: 2005 Volume: 5 Issue: 1 Pages: 6-14
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The purpose of the present study was to assess and determineif the correlation between certain facial measurementswas significant to recommend their use as reliable aestheticfactors for selection of suitable tooth moulds for anterior teethrestoration.The materials for this study included 50 cephalometricradiographs for selected undergraduate students of DentistryCollage, Mosul University; 25 males and 25 females. The ageranged from 18–25 years old with normal occlusion.The data were analyzed by using Minitab system and theresult confirmed that certain facial measurements considereddirectly to determine the outline form to restore anterior teethsuch as tooth width at the incisor edge, incisor tooth length,intercanine distance, the ratio of incisor tooth length and toothwidth at the incisor edge, bi–incisors width, and bi–orbitalwidth, while the others, bi–zygomatic width, intermolar distance,anterior facial height, and the ratio of anterior facial heightand bi–zygomatic width, were indirectly indicated. Alsothere was a significant difference between male and femalegroups with different facial measurements. The ratio of theanterior facial height to bi–zygomatic width for the total samplewas 0.93 mm, while that for the tooth length to tooth widthwas 0.81 mm. It could be concluded that certain facial measurementsrecommended as reliable aesthetic factors for selectionof suitable tooth moulds for anterior teeth restoration.


Article
The Moral Nature in T. S. Eliot’s Poetry: “The Waste Land” as an Ethical Poem

Author: Asst. Lecturer: Majeed Hammadi Khalifa
Journal: LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية ISSN: 19995601 Year: 2018 Volume: 2 Issue: 29 Pages: 11-19
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with the American poet T. S. Eliot from point of view of his interest in the moral nature in poetry. The moral nature in T. S. Eliot`s poetry is notable. Eliot`s poetry demonstrated his use of symbolism, because of his wide experience in the use of his poetry to criticize material life and write about the moral nature in his poetry. American poetry was enlivened in the twentieth century by T. S. Eliot. This paper will examine the moral nature in Eliot’s poetry. Also it will discuss the poetic echoes of T. S. Eliot through a specific study of the poem “The Waste Land”. In addition, it will explain how Eliot’s brilliance in relation to the American and European poets who preceded him. These poets influenced Eliot through their poetry which spoke of the moral nature. This influence increased his interest in ethical poetry and encouraged him to write his poetry about the moral nature. Eliot was also influenced by the philosophical thinking of the nineteenth century. The aim of this study is to illustrate the interaction of Eliot with his environment relating to both humans and their moral nature, through his poem “The Waste Land”

تتناول هذه الدراسة الطبيعة الاخلاقية في شعر الشاعر الامريكي ت. س. إليوت واهتمامه في التركيز على الجانب الاخلاقي في كتابة الشعر, حيث تبدو واضحة وجديرة بالاهتمام والدراسة . وبسبب مهارته وقدرته العالية في استخدام الرمزية فقد انتقد الحياة الغربية والتي تعتمد على المادة , خاصة بعد الثورة الصناعية , ولهذا فقد اسهم إليوت بخبرته الواسعة في انتعاش الشعر الامريكي في القرن العشرين . كما وتركز هذه الدراسة على مناقشة الطبيعة الاخلاقية كصدى شاعري استخدمه ت. س. إليوت في شعره كما في قصيدته "الارض اليباب" , كواحد من الشعراء الاوربيين والامريكيين البارزين الذين سبقوه. وكيف تأثر بهم من خلال استخدامهم الطبيعة الاخلاقية كمادة شعرية هادفة , مما زاد اهتمامه بهذا الاسلوب , حيث شجعه على الكتابة في ه1 المجال , ونتيجة لتأثره بالفكر الفلسفي في القرن التاسع عشر قام بكتابة قصيدته الشهيرة "الارض اليباب". كما وتهدف هذه الدراسة إلى توضيح تفاعل إليوت مع بيئته المتعلقة بالإنسان وطبيعته الأخلاقية، من خلال مهارته الشعرية


Article
The Aesthetics of Verbal Antithesis and Connotative Synthesis
جماليات التخالف اللفظي والتآلف الدلالي ( قراءة في نصين شعريين )

Author: Wasan A. Yaseen وسن عبد المنعم
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2017 Issue: 73 Pages: 1102-1123
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This paper aims at finding out the secrets of two poetic texts ; the first of them is " Surat Al-Hub " ( Verse of Love ) by Khalid Ali Mustapha , and the second is " Jidariyat Mahmood Darwish " ( The Wall-Poem of Mahmood Darwish ) . This reading relies on two principal sources :Firstly : the poet's self as text productive .Secondly : the production rendezvous and what may result from their entwining in a double portrait mirroring their facets on the other .The clustering of two texts on the dichotomy of ( death / immortality ) is a spiritual-emotional clustering which is a topic the ideas of the poems are completely based onthe extent that their words , the structure of their language and images become expressive appearances of this dichotomy .The two poems meet in not one expressive place , as much as they differ in vision .. and if their concurrence together signifies a stylistic originality that is linked to achievements of Arabic poetry , so they , in the same time , take it as an approach in imagery which will , in turn , make one of them move in its own method towards the meaning .Mahmood Darwish : death of the doer , immortality for his deeds .Khalid Ali Mustapha : immortality for the doer through his deeds .In the light of this notion , my reading will be in specifying the vision, and in digging behind its walls via implicit sighting through directors and presumptions that will assist in figuring out secrets of expression , once obvious and others ambiguous, without falling to any cognitive captivity .

يسعى ىذا البحث إلى الكشؼ عف أس ا رر نصيف شعرييف , الأوؿ :) سورة الحب (لمشاعر خالد عمي مصطفى , والآخر : ) جدارية محمود درويش ( , وىذه الق ا رءة تستميروحيا مف مسربيف رئيسيف :الأوؿ : ذات الشاعر بوصفو منتج اً لمنص .والآخر: محفؿ الإنتاج وما يمكف أف ينج مف تواشجيما في صفيحة مزدوجة يعكس وجيييماصور الأشعة المتكسرة عمى الآخر .إف تألب النصيف عمى ثنائية ) الموت / الخمود ( تألب اً وجداني اً انفعالي اً موضوع تقوعميو فكرة القصيدتيف بتماميما بحيث تصبح مفرداتيا وت ا ركيب لغتيا , وصورىا تمظي ا رتتعبيرية عف ىذه الثنائية .تمتقي القصيدتاف في أكثر مف موضع تعبي ري , بمقدار ما تختمفاف في الرؤية.. واذاكاف الالتقاء دالاً عمى أصالة أسم وبية موصولة بمنج ا زت الشعر العربي, فإنيما في الوقتنفسو تنيجاه في التصور مما يجعؿ كؿ واحدة منيما تسير في طريقتيا الخاصة إلى المعنى.محمود درويش : الموت لمفاعؿ , والخمود لفعمو .خالد عمي مصطفى : الخمود لمفاعؿ بفعمو .وفي ضوء ذلؾ ستكوف ق ا رءتنا في تحديد الرؤية , والتنقيب خمؼ أسيجتيا بالنظرالباطني مف خلاؿ موجيات وق ا رئف تمكننا


Article
جماليات السرد الادائي للممثل في العرض المسرحي العراقي

Authors: عباس محمد ابراهيم --- وليد مانع دغر
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2019 Volume: 27 Issue: 5 Pages: 417-437
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The subject of the narratives was opened in various fields, and after taking a wide and varied work in all literary genres. Studies and research were studied in other fields that might appear to be adjacent or Mahaiser. The performance of the representative in the Iraqi play] includes four chapters, as the first chapter came in the methodological framework, including the problem of research focused on the question [what is the narrative and how is the narrative performance of the representative? The research also included the importance of the research and its need as the narrative overlap and alliance with the performing arts, Combine the chapter of the research objective into a definition P aesthetics performative narrative of a representative in the Iraqi theater, has been in research alone determines the spatial Babylon, and the time limit [2019] study the aesthetics of united subject performative narrative of a representative in the Iraqi theater, and concluded chapter identifying procedural terms and definitions. The second chapter, the theoretical framework, included one subject [aesthetics of the performance narrative of the representative] and concluded the chapter of previous studies and indicators that resulted from the theoretical framework, and the most important:1-Physical narration refers to the physical senses of the individual and then goes to the spaces of the soul.2-for the narrative aesthetics provided by the physical performance of the representative or verbal references social psychological. The third chapter deals with the research procedures, including the research society which includes [10] Iraqi theater performances, according to the temporal limit, and the same research included the same one, the play "Imagine the Lost Word" by Alireza. It also included the research methodology and its content and then the sample analysis. The fourth and final chapter contains the results, including:1-approaching the narrative of the performance of reality indicates that the aesthetics of the recipient and distinctive to communicate.2-The body stops narration because of external pressures prevent him and restrict his movement.3-The more the narrative performance of the representative closer to the reality whenever he has a very distinctive aesthetics.Then came the conclusions and the most important:1-the existence of narrative and aesthetic performances in all arts and literature without exception.2-narration is determined by the existence of the narrator and what can result from the performance of aesthetics of the highest reality. Recommendations and proposals The research concludes with my list of sources and a summary of the research in English.

انفتح موضوع السرد في ميادين شتى, وبعد أن أخذ شغلاً واسعاً ومتفرعاً ومتشعباً في الأجناس الأدبية كافة, وأخذت الدراسات والبحوث تدرس السرد في ميادين اخرى قد تبدو مجاورةً أو محايدة, وقد اخذ هذا البحث موضوع السرد, وعلى هذا وفق هذا الاساس جاء موضوع (جماليات السرد الادائي للممثل في العرض المسرحي العراقي) يضم أربعة فصول, اذ جاء الفصل الاول بالاطار المنهجي متضمناً مشكلة البحث المتركزة على التساؤل (ما هو السرد؟ وكيف يتم الاداء السردي للممثل؟ كما ضم البحث اهمية البحث والحاجة اليه بوصفه ان السرد تداخل وتحالف مع الفنون الادائية, كما ضم الفصل هدف البحث في تعرف جماليات السرد الادائي للممثل في العرض المسرحي العراقي, وقد تم تحدد البحث في حده المكاني بابل, ولحد الزمني (2019) وحد الموضوع دراسة جماليات السرد الادائي للممثل في العرض المسرحي العراقي, واختتم الفصل بتحديد المصطلحات والتعريفات الاجرائية.اما الفصل الثاني, الاطار النظري, فقد اشتمل على مبحث واحد (السرد الادائي في المعروض المسرحية العالمية) واختتم الفصل بالدراسات السابقة والمؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري, وكان من اهمها:1- يشير السرد الجسدي حواس الفرد ماديا ثم يذهب بها الى فضاءات الروح.2-للجماليات السردية المقدمة بواسطة الاداء الجسدي للممثل او اللفظي مرجعيات اجتماعية نفسية.وعُنيّ الفصل الثالث بإجراءات البحث, متضمناً مجتمع البحث الذي يضم عشرة عروض مسرحية عراقية وحسب الحد الزماني, كما ضم عينه البحث الذي شمل عينه واحدة وهي مسرحية (تخيل الكلمة المفقودة) للمخرج علي رضا, كما شمل منهج البحث وادته ومن ثم تحليل العينة.اما الفصل الرابع والاخير فقد احتوى على النتائج وكان من بينها:1-اقتراب السرد الأدائي من الواقع يشير الى حصول جماليات مثيرة للمتلقي ومميزه للتواصل.2-يتوقف الجسد عن السرد بسبب ضغوطات خارجية تمنعه وتقيد حركته.3-كلما كان الاداء السردي للممثل قريباً من الواقع كلما كان يمتلك جماليات مميزة جداً.وبعدها جاءت الاستنتاجات وكان من اهمها:1- وجود السرد واداءاته الجمالية في كل الفنون والآداب دون استثناء.2-السرد يتحدد بوجود السارد له وما يمكن أن ينتج عن اداءاته من جماليات تسمو بالواقع الاجتماعي. ثم التوصيات والمقترحات واختتم البحث بقائمة المصادر.


Article
The Aesthetics of Ugliness in Architecture
جمالية القبح في فن العمارة

Author: dr.asmaa nyazi taher د.اسماء نيازي طاهر
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2009 Volume: 5 Issue: 16-17-18 Pages: 214-232
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

The concept "aesthetics of ugliness" is considered to be one of the post-modernism treatises. The meaning of "aesthetics" is more comprehensive it encompasses numerous other concepts, e.g. those of beauty, ugliness, sublime… Many studies were generally concerned with the concept of ugliness (especially in the field of architecture) from different perspectives, and in a brief and inclusive way. The research problem focused on the absence of a clear definition of the concept of aesthetic ugliness and its role in the aesthetic experience of architecture, and this is what the present research aims to discover. Depending on the research hypothesis which states that there is a relation between aesthetic ugliness and aesthetic appreciation of architecture. The importance of the research arises from comprehending the measures and bases of aesthetic evaluation that are more diverse, and increasing the possibility of attaining the pleasure of the aesthetic appreciation of architecture. As to the research methodology, the study of aesthetic ugliness hinges on two main axes. The first deals with the construction of a theoretical data base to define the concept of aesthetic ugliness by investigating and analyzing the treatises and the existing literature in the various fields of knowledge that involved the concept directly or indirectly. In the second, the aforementioned data base is invested and enhanced by the architectural treatises and studies for extracting the specialty of the aesthetic ugliness concept in architecture. The conclusion of this research is that (ugliness) has aesthetic values that can be discovered through aesthetic judgment of architectural products by appreciating and criticizing the aesthetic experience according to critical aesthetic bases (subjective, objective or both), as a wider perspective of the aesthetic phenomenon in architecture.

يعد مفهوم جمالية القبح احد طروحات مابعد الحداثة, والمقصود بالجمالية هنا هو الاستطيقا (علم الجمال) والذي هو مفهوم اكثر شمولية ويتضمن عدة مفاهيم منها الجميل والقبيح والجليل ... وقد تناولت عدة دراسات بشكل عام مفهوم القبح (وفي ميدان فن العمارة بشكل خاص) وفق منظور ورؤيا متباينة وبشكل مقتضب وضمني, وتعد مشكلة البحث عدم وجود تعريف واضح ومحدد لمفهوم القبح الاستطيقي ودوره في التجربة الجمالية لفن العمارة وهو مايهدف البحث الى استكشافه. وبالاستناد الى فرضية البحث التي تنص على ان هناك علاقة بين استطيقيا القبح وبين التذوق الجمالي لفن العمارة, وتبرز اهمية البحث هنا لاستيعاب مقاييس واسس تقييم جمالية اكثر تنوعا, ويزيد من امكانيات الاستمتاع بالتذوق الجمالي لفن العمارة. اما منهج البحث فقد تمثل بدراسة مفهوم القبح الاستطيقي من خلال محورين رئيسين تم في المحور الاول تأسيس قاعده معلوماتية نظرية للتعريف بمفهوم القبح الاستطيقي من خلال تقصي وتحليل الطروحات والادبيات في الحقول المعرفية المختلفة التي تناولت المفهوم سواء بشكل مباشر او ضمني غير مباشر, بينما تم في المحور الثاني استثمار هذه القاعدة المعلوماتية وتعزيزها بالطروحات والدراسات المعمارية لاستخلاص خصوصية مفهوم القبح الاستطيقي في فن العمارة . توصل البحث الى ان للقبح قيم جمالية استطيقية يمكن استكشافها من خلال الحكم الجمالي لنتاجات فن العمارة عبرالتذوق والنقد الجمالي للتجربة الجمالية وفق اسس نقدية جمالية (ذاتية اوموضوعية او كلاهما ) كمنظور اكثر اتساع للظاهرة الجمالية في فن العمارة .


Article
The aesthetics of Nature in (the Mosuli poetry in the Twelfth century A. H.)
جَماليَّاتُ الطَّبيعةِ في (الشِّعرِ الموصليِّ في القرنِ الثاني عشر للهجرةِ)

Author: شريف بشير أحمد
Journal: College Of Basic Education Researches Journal مجلة ابحاث كلية التربية الاساسية ISSN: 19927452 Year: 2012 Volume: 12 Issue: 1 Pages: 137-172
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Nature possesses a descriptive and aesthetic value in the Mosuli poetry in the Twelfth century A. H., as one of the universe aspects and rich source that enriches the poetic experience from the objective and formational point of view as well as an important component of the human life. Portraying nature poetically relies on harmony and sensual interaction which involve value and an idea because the attitude towards nature is tightly connected with life in a sensational way. Accordingly the relationship between the Mosuli poet and nature depends on similarity, intimacy, ideas repetition, and interaction It reflects a flow of feelings notions and contemplation; because nature in the real and poetic aspects is the spring of universal beauty. As all the surroundings of the poet are considered vital part of nature which change from abstraction into vivid and conscious world, they which are characterized and driven with consciousness, language and images with metaphoric frames that have objective and artistic dimensions. Nature in the Mosuli Poetry is characterized by independent poets and sonatas It is interrelated with other topics which gives the reader the impression that he is looking at a painting in which images are successive and meanings are changing with the change of the context and vision. Aesthertics of nature can be put under the heading of the relative structure of beauty. Each poetic text contains artistic values that holds aesthetic frameworks.

تمتلكُ الطَّبيعةُ قيمةً وصفيَّةً – جماليَّةً في (الشِّعر الموصليِّ في القرن الثاني عشر للهجرة) بوصْفها مظهرًا من مظاهرِ الكونِ وجمالياتهِ الحسيَّةِ والمعنويَّةِ, ومصدرًا من المصادرِ المغذِّيَةِ للتجربةِ الشِّعريةِ موضوعيًّا وتشكيليًّا, وشرطًا من شروطِ الحياةِ الإنسانيَّةِ, ويقومُ تصويرُ الطبيعةِ تصويرًا شعريًّا على الانسجامِ, والتفاعلِ الحسيِّ الذي يَنطوي على قيمةٍ وفكرةٍ معًا؛ لأنَّ الموقفَ من الطبيعةِ مرتبطٌ بالحياةِ بأشكالٍ حسيَّةِ.وتنهضُ العلاقةُ بين الشاعرِ الموصليِّ والطبيعةِ على التشابُهِ والتآلُفِ والتداعي والتفاعُلِ الذهنيِّ والجماليِّ, وتعكسُ فيضًا من سوانحِ النفسِ, وخطراتِ الفِكر والتأمُّلِ؛ لأنَّ الطبيعةَ في الوجودِ الواقعيِّ والشِّعريِّ مَنبعُ الجمالِ الكونيِّ؛ ولأنَّ كلَّ ما يُحيطُ بالشاعرِ من موجوداتٍ جزءٌ حيويٌّ من عالمِ الطبيعةِ الذي يتحوَّلُ من صيغةٍ جامدةٍ إلى عوالمَ حيةٍ ناطقةٍ مُتحرِّكةٍ بالوعي واللغةِ والصورةِ بأُطُرٍ مجازيَّةٍ ذات أبعادٍ موضوعيَّةٍ وفنيَّةٍ.وتشكَّلت الطبيعةُ في (الشعر الموصليِّ) بقصائدَ مستقلةٍ, ومقطوعاتٍ تتداخَلُ جماليًّا مع موضوعاتٍ أُخَرَ تُعطي انطباعًا للقارئ بأنَّه يُشاهدُ لوحةً تتداعَى فيها الصورُ, وتتغيرُ الدلالاتُ بتغيُّرِ السِّياقِِ والرؤيةِ الجماليَّة. و(جماليَّاتُ الطبيعةِ) نسقٌ يندرجُ في صعيد التركيبِ النسبيِّ للجمالِ, وكل نَصٍّ شعريٍّ يحتوي قيمًا فنيَّةً تحتوي أُطُرًا جماليَّةً مُتعددةً بدرجة نسبيةٍ متفاوتةٍ.


Article
A Linguistic and Textual Study of the poetry of Al-Malik Al-Amjad
قراءة لسانية نصية في شعر الملك الأمجد

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at analyzing the creative poetic texts as evidenced by the poetry of Al-Malik Al-Amjad from a textual and aesthetic perspective through the dismantling of its aesthetic and textual properties which makes the total work an instance of creativity.

تصب هذه الدراسة في سياق تحليل النصوص الإبداعية –شعر الملك الامجد انموذجا - من منظور لساني وفني، يتوخى تفكيك العناصر الجمالية والسياقية، التي تجعل العمل المنجز إبداعا أدبيا تتراءى فيه الشعرية بكل مقوماتها التركيبية والأسلوبية والدلالية والإيقاعية.


Article
The Effect of Using Labeling Technique in Speckling Wall Art on Developing Aesthetic Performance Skills in the Students of Art Education Department
تأثير تقنية استخدام تلصيق الورقيات بمعيارية التنقيط في تنمية مهارات التعلم الجمالي لدى طلبة قسم التربية الفنية

Loading...
Loading...
Abstract

Educational institutions paid a great deal of attention to scientific studies and the researches that innovated new techniques in refining and developing the educational process. Workers on the educational field know that there is no independent method which can be approved without accompanying procedures, techniques that help achieving a positive result. Throughout the researchers' teaching of the subject of wall art of the department of art education, they concluded that the students face an amount of difficulty. They believe that the reason is not the method of method of teaching rather than the method of thinking and performance suitable with art performance. The inductive method was adopted which is the basis of scientific thinking used by the scientists to invent formulae and theories. This might give the learners a chance in monitoring, observing, and discovering facts from the part to the whole as well as teaching them self-reliance, patience, self-confidence and intensity of attention.The researchers believed that adopting the art of Mosaic by using the remaining of papers and publications instead of, marble, stones, and colored glass. This might be more feasible in teaching the students of art education the production of art works by the use of inductive thinking method. The researchers targeted the following: examining labeling technique in training the students on the production of wall art works by speckling criteria in the development of aesthetic performance in the students of art education department.The researchers relied on one experimental group model with pretest and posttest. In this model each participant uses more than one condition of the experiment. The performance of the same participants under different conditions will be compared by the independent variant. This model is characterized by self- assessment of the participant. It can assess performance and control the intruding factors and individual differences. This provides a more accurate comparison than other models. The researchers reached at the results of the study in which the rejected the null hypothesis in favor of the alternative hypothesis. There is a noticeable difference in favor of using labeling in achieving good levels of wall art production by the students. The results also show the difference in gender is in favor of females. The researchers recommended the following:1.Utilizing this study in teaching art education for pre-academic and academic levels and using its techniques in teaching organized performance skills in art design.2.Utilizing this study by those who are in charge of education and youth sponsoring to maintain the factor of desire in youth centers.3.Directing towards using local color paper remaining by changing them into aesthetic and educational wall art works. The researchers also recommended conducting a comparative study in learning performance skills in organizing basic relations between labeling and carpet weaving.

أولت المؤسسات التربوية والتعليمية الأهمية الكبرى للدراسات العلمية والبحوث التي استهدفت تجريب واستحداث طرائق وتقنيات والتي لها الاثر المجدي في ارتقاء وتقدم العملية التربوية. والمشتغلون في الحقل التربوي والتعليمي يقينا يعلمون بأن ليست هناك طريقة مستقلة بذاتها ولا يتم الاعتراف بها الا من خلال الاساليب والاجراءات وما يدخل عليها من تقنيات وآليات تساعد على تحقيق نتيجة ايجابية، ومن معطيات اشتغال الباحثين على تدريس مادة الجداريات لطلبة قسم التربية الفنية ، لخص بأن هناك قدراً من الصعوبات التي تواجه الطلبة قوامها ليست طريقة التدريس وانما تتمحور حول منهج التفكير والاشتغال الأدائي المناسبين مع الأداء الفني في التعلم والارتقاء المعرفي للوصول الى افضل النتائج المستهدفة . وأعتمد منهج التفكير العلمي (الاستقرائي الذي هو اساس التفكير العلمي الذي يتبعه العلماء في الوصول الى القوانين والنظريات) . قد يؤدي الى اتاحة المتعلمين فرص مشاهدة وملاحظة واكتشاف الحقائق من الجزء الى الكل فضلا عن ما توفره من فرص للمتعلم في الاعتماد على النفس والتعود على الصبر وزيادة الثقة في النفس الى جانب شد الانتباه . وهنا رأى الباحثون بان اعتماد منطق كيفية عمل فن الفسيفساء وذلك باستخدام المخلفات والقصاصات الورقية الفائضة عن الحاجة من المطبوعات بدلاً عن خامات فن الفسيفساء من قطع الرخام والحصى والخرز والزجاج الملون وغيرها. قد يكون اكثر جدوى تعليم طلبة قسم التربية الفنية في انتاج اعمال فنية وبأثر المنهج الاستقرائي في التفكير. ولقد استهدف الباحثون الآتي: تجريب تقنية التلصيق للورقيات في تدريب الطلبة على انتاج اعمال فنية جدارية , بمعيارية التنقيط في تنمية مهارات الأداء الجمالي لطلبة قسم التربية الفنية. ولجأ الباحثون الى التصميم التجريبي ذي المجموعة التجريبية الواحدة وذي الاختبار القبلي والبعدي .وفي هذا التصميم (يشترك كل فرد ويستخدم أكثر من شرط من شروط التجربة حيث يقوم بمقارنات لأداء نفس الأفراد وتحت الشروط المختلفة للمتغير المستقل) ويلاحظ في هذا التصميم السيطرة الجيدة على العوامل الدخيلة والفروق الفردية في مقدمتها. وهذا ما يتيح فرض المقارنة الاكثر دقة من التصاميم التجريبية الاخرى. وتوصل الباحثون الى نتائج البحث الحالي ، حيث لا يمكن قبول الفرضية الصفرية وتكون الفرضية البديلة هي المقبولة لأن هناك فرقاً دالاً لصالح استخدام تقنية التلصيق بمعيارية التنقيط في بلوغ مستويات جيدة من نتاج الاعمال الجدارية من قبل الطلبة ويتضح ايضاً بأنَّ النتائج عند الجنسين لصالح الاناث . وقد أوصى الباحثون بالآتي :1.عمل تدريسيي وتدريسيات التربية الفنية في المستويات ما قبل الجامعية والجامعية الاستفادة من تقنيات هذا البحث المجدي في تعليم المهارات الأدائية التنظيمية في صياغة الاشكال الفنية .2.عمل القائمين على تعليم ورعاية الشباب الاستفادة من هذه التقنية ايضاً واذا ما أخذ بالحسبان توفير عامل الرغبة في رواد مراكز الشباب .3.التوجيه للاستفادة من مخلفات البيئة المحلية من الأوراق الملونة وتحويلها الى اعمال فنية جدارية ذي قيم جمالية وتربوية . واقترح الباحثون اجراء دراسة مقارنة في تعلم المهارات الادائية في تنظيم العلاقات الاولية بين تلصيق الورقيات وحياكة السجاد.

Listing 1 - 10 of 42 << page
of 5
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (42)


Language

Arabic (34)

English (6)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (10)

2018 (11)

2017 (4)

2016 (5)

More...