research centers


Search results: Found 3

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Article
The agricultural bank in Iraq: A comparison study with some neighborhood states
المصرف الزراعي التعاوني في العراق: دراسة مقارنة لبعض دول الجوار

Author: Hanaa’ S. Daowd هناء سلطان داؤد
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2005 Issue: 3 Pages: 82-93
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The formal agricultural credit agencies are the most important sources, because they are non-profit organizations, and its goals is to maximize benefits of farmers and provide advice's and directions, also they put low interest rate, comparing with private banks which put heavy requirements. Our study acquired its importance to identify and to attempt the credit services extended to small farmers through the agriculture banks in Iraq, Syria and Jordan. So our study based on the hypothesis which assume that there are differences in this countries for trends of guideline borrowing. the broad objective of this study to comparison also the guideline borrowing through the dispensation of the loans according to source, purpose, fate, activity and type and the interest rates in Iraq , Syria and Jordan.

تعد مؤسسات الإقراض الزراعي الرسمية (ويقصد بها في هذا البحث المصارف الزراعية) من أهم المصادر، إذ إنها غالباً لا تستهدف الربح بل تستهدف تعظيم منفعة المزارعين وخاصة صغارهم. من هنا جاءت أهمية البحث في محاولة للتعرف على الخدمات التمويلية المقدمة لصغار المزارعين من خلال المصرف الزراعي في العراق والدول المجاورة قيد الدراسة والتعرف على الخدمات التمويلية المقدمة لصغار المزارعين. ويهدف البحث إلى مقارنة السياسة الاقراضية للمصرف الزراعي التعاوني في العراق من خلال توزيع القروض حسب المصدر والأغراض والآجال والأنشطة والنوع فضلا عن أسعار الفائدة التي تؤخذ في العراق مع الدول المجاورة ( سوريا والأردن ). ومن اهم الاستنتاجات إن المصرف الزراعي التعاوني في العراق لم تكن سياسته الاقراضية واضحة خلال المدة 1998-2001 في حين إن المصرف الزراعي في سوريا كان واضحا في توجهاته لصالح صغار المزارعين, ومن خلال اعتماده معدل أسعار فائدة منخفضة قياسا ام في الأردن كانت بتوجهاتها تعمل على توفير القروض للمزارعين من القطاع الخاص والمشاريع الكبيرة, وكانت تعتمد معدل أسعار فائدة مرتفعة.


Article
The Role of Saudi- Arab Agricultural Bank InAgricultural Development
دور البنك الزراعي العربي السعودي في التنمية الزراعية في المملكة العربية السعودية

Author: Hana S. David هناء سلطان داؤد
Journal: Regional Studies دراسات اقليمية ISSN: 18134610 Year: 2005 Issue: 4 Pages: 154-174
Publisher: Mosul University جامعة الموصل


Article
Internal control over agricultural loans Applied research in the Agricultural Cooperative Bank for the period 2006-2012
الرقابة الداخلية على القروض الزراعية بحث تطبيقي في المصرف الزراعي التعاوني للمدة 2006-2012

Authors: بشرى فاضل خضير الطائي --- زهراء حسين جريو
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2016 Volume: 22 Issue: 87 Pages: 528-545
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Agricultural Bank is an important source of funding Specialist His role in lending to farmers, it imposes a great job in providing the necessary head for any developmental process in the agricultural sector money. The ACB of ancient Iraqi banks, and that because of its importance to the advancement of the national economy and contribute to the development and regulation of the economic sector through the support and the assignment of the Iraqi agricultural sector in various agricultural activities because it is responsible for the process of granting agricultural loans to farmers bank.The aim of the internal control in the agricultural banks to examine and evaluate the lending policy and politics realizable performance through the use of some of the criteria and indicators that will give a clear concept about the level of performance reached by the bank. The study and evaluation of internal control system in the ACB on a great deal of importance given to the role of the bank in providing services to farmers, which requires subjecting these activities in the bank's internal control system. The research aims to release the importance of internal control and evaluation in the ACB, and evaluate the necessary control over the loans and the efficiency of the recall procedures and the use of resources in agricultural activities. The research has come to the existence of shortcomings in the procedures for granting loans as well as the lack of follow-up for these loans, which means the weakness of private loans and internal control procedures, which entail a review of some of the internal control procedures.

يعد المصرف الزراعي مصدراً مهماً من مصادر التمويل فدوره التخصصي في إقراض المزارعين يفرض عليه مهمة كبيرة في توفير رأس المال الضروري لأية عملية تنموية في القطاع الزراعي. ويعد المصرف الزراعي التعاوني من المصارف العراقية العريقة, وذلك لما له من أهمية في النهوض بالاقتصاد الوطني والمساهمة في تطوير وتنظيم القطاع الاقتصادي من خلال دعم وإسناد القطاع الزراعي العراقي بمختلف أنشطته الزراعية لأنه يعد المصرف المسؤول عن عملية منح القروض الزراعية إلى المزارعين. وتهدف الرقابة الداخلية في المصارف الزراعية الى فحص وتقييم أداء السياسة الإقراضية والسياسة التحصيلية من خلال استخدام بعض المعايير والمؤشرات التي من شانها ان تعطي مفهوماً واضحاً عن مستوى الأداء الذي وصل إليه المصرف. وتعد دراسة وتقويم نظام الرقابة الداخلية في المصرف الزراعي التعاوني على قدر كبير من الأهمية نظرا لدور هذا المصرف في تقديم الخدمات للمزارعين، ومما يتطلب إخضاع هذه الأنشطة في المصرف لنظام رقابة داخلية. ويهدف البحث إلى بيان أهمية الرقابة الداخلية وتقويمها في المصرف الزراعي التعاوني، وتقويم الإجراءات اللازمة للرقابة على القروض الممنوحة وكفاءة استردادها واستخدام مواردها في الأنشطة الزراعية. وقد توصل البحث إلى وجود قصور في الإجراءات الخاصة بمنح القروض فضلا عن عدم وجود المتابعة لهذه القروض، مما يعني ضعف إجراءات الرقابة الداخلية الخاصة بالقروض ومما يترتب على ذلك إعادة النظر في بعض إجراءات الرقابة الداخلية.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (3)


Language

Arabic (2)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2016 (1)

2005 (2)