research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Selecting Urban Sustainability Indicators For Residential Neighborhoods In Iraqi City

Authors: Mohammad Ali Alanbari --- Ameera Jaleel Alisawy --- Wafaa Abdulqader Mohammad Aladhami
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2014 Volume: 22 Issue: 4 Pages: 971-988
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Sustainability indicators reflect key trends in the environment, social systems, economy, human well-being, and quality of life. In short, they measure what counts to people . The attractiveness of indicators is that they can capture key aspects of local conditions and assess the congruence between ongoing development processes and community goals and make this information accessible to decision makers and residents. Indicators can play several important roles in promoting, implementing, and monitoring neighborhood sustainability. Many studies have addressed the issue of urban sustainability indicators in the various countries of the world and put many of these indicators, in an attempt to find a balance between economic ,social, and environmental factors and commensurate with those countries. But the Iraqi cities lacked of such studies, which led to the existence of a knowledge gap in identifying indicators of urban sustainability for city level or residential neighborhood level, so the objectives of this research was as follows: extrapolation of previous studies on urban sustainability indicators for residential neighborhood in different parts of the world. select group of sustainability indicators at the level of residential neighborhood (economic ,social, and environmental indicators) due to some criteria, so that can be applied in assessing the sustainable performance of residential neighborhood in the Iraqi city .So, group of indicators has been selected and through Interviews with a group of local planning multidisciplinary experts by making cycles of in-depth dialogue.

إن مؤشرات الاستدامة تعكس الاتجاهات الرئيسية في البيئة والنظم الاجتماعية والاقتصادية ورفاه الإنسان ، ونوعية الحياة. وباختصار، تقيس ما يهم الناس .وان جاذبية المؤشرات كونها تحيط بالجوانب الرئيسية للظروف المحلية وتقييم التطابق بين عمليات التنمية الجارية وغايات المجتمع وجعل هذه المعلومات في متناول صانعي القرار والمقيمين. يمكن أن تلعب المؤشرات عدة أدوارا هامة في تعزيز وتنفيذ ورصد الاستدامة للمحلات السكنية. وقد تناولت العديد من الدراسات مسألة مؤشرات الاستدامة الحضرية في مختلف بلدان العالم، ووضع العديد من هذه المؤشرات، في محاولة لإيجاد توازن بين التنمية الاقتصادية والاجتماعية، والعوامل البيئية وبما يتناسب مع تلك البلدان. ولكن المدن العراقية تفتقر إلى مثل هذه الدراسات، مما أدى إلى وجود فجوة المعرفة في تحديد مؤشرات الاستدامة الحضرية على مستوى المدينة أو على مستوىا لمحلة السكنية ، لذلك كانت أهداف البحث على النحو التالي : -استقراء الدراسات السابقة بشأن مؤشرات الاستدامة الحضرية للمحلة السكنية في مناطق مختلفة من العالم. - اختيار مجموعة من مؤشرات الاستدامة على مستوى المحلة السكنية (المؤشرات الاقتصادية والاجتماعية والبيئية) وذلك من خلال بعض المعايير، بحيث يمكن تطبيقها في تقييم الأداء المستدام للمحلة السكنية في المدينة العراقية. لذا، حاولنا اختيار مجموعة من المؤشرات ، ومن خلال مقابلات مع مجموعة من خبراء التخطيط المحلي متعددي التخصصات عن طريق دورات من الحوار المعمق.

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)