research centers


Search results: Found 1

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Article
Quranic means in the treatment of the couple's willful defiance, and fuqaha
الوسائل القرآنية في علاج نشوز الزوجين وأقوال الفقهاء فيها

Author: Asst .Pro .Dr. Imad Amory Jaleel Alzahedy أ.م.د.عماد أموري جليل الزاهدي
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2014 Volume: 8 Issue: (15/2) Pages: 453-487
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Of the most important reasons for the optional writing in this thread: What ails Muslim families of a rift between the couples, regardless hating one another. And spread nushooz between couples, which is one of the most serious diseases affecting communities and families, which leads to the spread of divorce among couples. And ignorance of a lot of couples on how to treat spouses willful defiance, and because keeping their distance from the Koran, and the lack of understanding of him. This research has been divided on: introduction, preface, and two sections, and a conclusion. Speaking in front of the importance of the subject, and his reasons optional, and Divisional to search. And dealt with in the boot purposes of marriage, which is the law of God to marry her. The first topic: it has shown definition nushooz , and its causes, signs, has made him a central demands. The second part: it dealt with the treatment of nushuz. Has made him the three demands. The conclusion, has shown the most important findings through research and the most important of which is: Most of the reasons nushooz due to ignorance of the rights and duties of both spouses. The best treatments for problems and diseases of the family and the community at all treatments are divine set by Allah in the Holy Book. Should not be the intention of the use of therapy is revenge and humiliation, humiliation and torture, to the extent that it is meant to reform and preserve the family from loss and dispersion.

من أهم أسباب اختياري للكتابة في هذا الموضوع : ما تعانيه الأسر المسلمة من شقاق بين الأزواج ، وبغض وكره أحدهما للآخر . وانتشار النشوز بين الأزواج الذي هو واحد من أخطر الأمراض التي تصيب المجتمعات والأسر ، الذي يؤدي إلى انتشار الطلاق بين الأزواج . وجهل الكثير من الأزواج في كيفية علاج نشوز أزواجهم ، وذلك بسبب ابتعادهم عن القرآن الكريم وقلة فهمهم له . وقد قسمت بحثي هذا على : مقدمة ، وتمهيد ، ومبحثين ، وخاتمة . تكلمت في المقدمة عن أهمية الموضوع ، وأسباب اختياري له ، وتقسيمي للبحث . وتناولت في التمهيد غايات الزواج ، التي شرع الله الزواج من أجلها . أما المبحث الأول : فقد بينت فيه تعريف النشوز ، وأسبابه ، وعلاماته ، وقد جعلته على مطلبين . والمبحث الثاني : تناولت فيه علاج النشوز . وقد جعلته على ثلاثة مطالب . أما الخاتمة ، فقد بينت فيها أهم النتائج التي توصلت إليها خلال البحث والتي من أهمها : أن أغلب أسباب النشوز ترجع إلى الجهل بحقوق وواجبات كل من الزوجين . وأن أفضل العلاجات لمشاكل وأمراض الأسرة والمجتمع على الإطلاق هي العلاجات الربانية الموضوعة من قبل الله  في كتابه العزيز . وأن لا يكون القصد من استخدام وسائل العلاج هو الانتقام والإذلال والتحقير والتعذيب ، بقدر ما يكون القصد منها هو الإصلاح والحفاظ على الأسرة من الضياع والتشتت .

Listing 1 - 1 of 1
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (1)


Language

Arabic (1)


Year
From To Submit

2014 (1)