research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
Passive Atheism, its causes and methods of treatment
الإلحاد الانفعاليّ.. أسبابه وطرق علاجه

Author: Abdul Aziz Al Sawafi
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2019 Issue: 6 Pages: 56-105
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThis paper addresses the definition of passive atheism and its types as a start to identifying and understanding this type of atheism. As the process of its treatment requires us to identify its major causes and to state how it arises in the human psyche leading to atheistic passive judgments because the treatment of any phenomenon depends on the knowledge of its causes. Thus, the goal is to dismantle its origins and negative effects. As the treatment of passive atheism depends on acquiring excellence in the cognitive and appetitive aspects of human nature, I have relied on two methods for its treatment. The first is the general method of dealing with passive judgments, and the second method is the particular and practical one in which the general method dealing with passive judgments and its steps are applied.

الخلاصة تناولت هٰذه المقالةُ التعريف بظاهرة الإلحاد الانفعاليّ، وذكر أصنافها كبدايةٍ لتشخيص هٰذا النوع من الإلحاد ومعرفته، كما تطلّب الدخول في علاجها أن نقوم بتشخيص أهمّ أسبابها الانفعاليّة، وبيان كيفيّة نشوئها في نفس الإنسان؛ لتفضي إلى الأحكام الانفعاليّة الملحدة؛ لأنّ علاج أيّ ظاهرةٍ كانت يتوقّف على معرفة أسبابها بهدف العمل على استئصال مناشئ وجودها وتأثيراتها الضارّة. ولمّا كان علاج الإلحاد الانفعاليّ يتوقّف على تحصيل الإنسان لكماله المعرفيّ والنزوعي معًا؛ فقد اعتمدتُ في علاجه على طريقتين، الأولى: الطريقة الكلّيّة في علاج الأحكام الانفعاليّة. وتتضمّن هٰذه الطريقة مرحلتين متتاليتين، المرحلة الأولى التصحيح الإدراكيّ لمضمون الأفكار الّتي قادت إلى نشوء المشاعر وأحكامها الانفعاليّة. والمرحلة الثانية التخلّص من أنس النفس بتلك الأفكار، والسعي تدريجيًّا لاستبدالها أفكارًا مضادّةً لها، ومناسبةً للتعقّل والتدبّر. أمّا الطريقة الثانية: فهي الخاصّة والتطبيقيّة، ويتمّ تحقيقها بتطبيق طريقة العلاج الكلّيّة للأحكام الانفعاليّة وخطواتها السابقة على الأسباب الخاصّة للإلحاد الانفعاليّ.


Article
Critique of atheistic views of some Modernists
نقد آراء بعض الحداثيّين الإلحاديّة

Author: Kadhim al - Maliki
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2019 Issue: 6 Pages: 283-323
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractThe purpose of the article is the brief explanation and critique of the contemporary atheistic ideas, and particularly the intellectual bases and arguments of Sami Labib. He is among those who limit the knowledge and reality in the realm of the material world. Therefore, he denied everything beyond the grasp of the experiment. So he rejected the self-evident principles of reason and the realm of abstract realities including God the creator. He claims that the belief in the existence of an abstract deity is just a delusion and perception created by the human mind as a result of ignorance, and fear caused by natural phenomena and that the religions are man-made. To substantiate these claims, he has relied on some fallacies, some scientific theories, and the deviant and extremist behaviors in religious societies. After explaining the history of contemporary atheism and its stages, and showing how the concept of atheism has been evolved, and how it has been divided into four types and on which criterion, we have discussed the ideas and grounds on which Sami Labib has denied the existence of a creator god in every type of atheism. After discussing these points, we have stated the criticism of those grounds and opinions, and we have shown their weakness and contradiction in themselves, and their contradiction to the self-evident principles of reason.

الخلاصةغرض المقالة بيانٌ ونقدٌ مختَصَرٌ للأفكار الإلحاديّة المعاصرة، وتحديدًا أدلّة سامي لبيب ومبانيه، فسامي لبيب من الّذين حصروا المعرفة والواقعيّة بالعالم المادّيّ؛ لذٰلك أنكر كلّ ما لا يخضع للتجربة، فأنكر البدهيّات العقليّة، وأنكر وجود عالم المجرّدات بما في ذٰلك الإلٰه الّذي خلق الكون. فيدّعي أنّ الاعتقاد بوجود إلٰهٍ مجرّد أوهامٍ وتصوّراتٍ أبدعها الذهن البشريّ؛ نتيجة جهله أو خوفه من أسباب الظواهر الكونيّة، وأنّ الأديان صناعةٌ بشريّةٌ خالصةٌ، مستدلًّا على مدّعياته ببعض المغالطات، والنظريّات العلميّة، وبالسلوكيّات المتطرّفة والمنحرفة الّتي تحصل في المجتمعات الدينيّة. فبعد أن بيّنّا تاريخ الإلحاد المعاصر والمراحل الّتي مرّ بها، وكيف تطوّر مفهوم الإلحاد، وكيف حصلت له الأقسام الأربعة من الإلحاد، وملاك القسمة، بيّنّا الأفكار والمباني الّتي اعتمدها سامي لبيب في إنكار وجود إلٰهٍ خالقٍ للكون في كلّ قسمٍ من أقسام الإلحاد، بعد ذٰلك ذكرنا النقود الواردة على تلك المباني والآراء، وبيّنّا وهنها وتناقضها في نفسها، ومخالفتها للبدهيّات العقليّة، وأخيرًا ذكرنا النتائج الّتي توصّلنا إليها في هٰذه المقالة.


Article
Conformity of Thoughts and Eloquent – Wisely Beliefs of Ibn-e- Shibl of Baghdad and Fardosi
تطابق اندیشه¬ها و باورهای کلامی – حکمی ابن شبل بغدادی و فردوسی

Author: Dr. Raheem M. Jaber أ.م .د. رحيم مزهر جبر
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2019 Volume: 58 Issue: 2 Pages: 205-228
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

یکی از سخنورانی که در ادب تازی ظهور کرده، امّا رسماً او را به شاعری نمی¬شناخته¬اند، حسین بن عبدالله بن شبل بغدادی است، که تقریباً، هفتاد سال پس از فردوسی می¬زیسته است. برخلاف ابن شبل، فردوسی یکی از بزرگ¬ترین و شناخته شده¬ترین شاعران فارسی زبانِ ایرانی است، که البته پیوسته نام او با عنوان حکیم آمیخته بوده است. در این مقاله، تلاش نویسندگان بر این بوده که بدون وارد شدن به نقد مفاهیم و درونمایه¬های شعر دو شاعر، سنجشی میان اندیشه¬ها و باورهای کلامی – حکمی این دو شاعر انجام دهند، تا قرابت و نزدیکی فکری این دو، هر چه بیشتر روشن گردد. در این فرصت مفاهیمی چون: نقش سپهر در هستی، ناکارآمدی خرد، مرگ و بدبینی، وجود شرّ در هستی، پیوند آدم و جبر و اختیارِ آدمی؛ در نظرگاه دو شاعر بر رسیده خواهد شد.این دو شاعر خود را اسیر خدای زمان(زروان) می¬بینند. دهر را قدیم ذاتی و زمانی می¬دانند و با بدبینی، سرانجام آدمی را رنج و مرگ عنوان می¬کنند

One of the orators, who appeared in the Arabic literature, but never khown as a poet, is HoseinIbnshibl of Baghdaad and he lived nearly seventy years after Fardosi.OtherwiseIbnshibl, Fardosi is one of the greatest and most famous poets in Persian literature and his name always join with wisdom and he recognized as a sage. In this paper, without criticism of the concepts which are coming, we try to show the nearness and similarity between these two poets with comparison of their thoughts and eloquent and wisely beliefs.In this opportunity we consider the concepts like: role of sky in existence, useless of wisdom, death and pessimism, occurrence of evil, relationship between human and his constraint and authority, in point of views of these two poets.Both of them feel himself as a prison of Zervan( god of time).They look to the life as a very old and subjective.Both of them were pessimistic and saw the torture and death the end of life


Article
Growth of Materiality and Atheism in the Modern Times An Introduction to Reasons and Mechanisms
تطوّر الماديّة والإلحاد في العصر الحديث.. مدخل إلى الأسباب والآليات

Author: Mohammad Nasir محمد ناصر
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2018 Issue: 3 Pages: 249-288
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

SummaryThe current essay is an attempt to shed some light on the way materialism in the human community developed itself from a limited and tiny trend into an integrated and widespread system that had a great impact on augmenting the attitude to atheism. The essay thus shows that this development and change first took place in the European west as a result of certain reasons and circumstances that had not been available anywhere else. Thus, from that very place, atheism began to invade other territories and times. Accordingly, the essay concentrated on two major points; first, the actual conditions that paved the way to the growth of materialism in the European west and granted materialists a golden opportunity to rise forcefully and to enlarge the circle of their approach. Second, the means employed by materialists for spreading and controlling.As an attempt to survey the state of atheism for all aspects in order to come across the best remedy and the most successful solutions needed by human communities so that they should be able to survive the dangers of atheism, it was necessary to check the matter from its very beginning; so, the essay studies the earliest stages when materialism began to change from a very limited and insignificant view into a perfect and widely known system and studies the reasons so resulting. Also, the essay investigates the basic issues that formed the substance of the sway of materialism and reviews that methods used by materialism for reaching at such a highly developed stage.The talk about the spread of materialism and atheism could be focused on the Islamic and Arab world and could be restricted to the West. Nevertheless, it seems impossible to understand the spread of atheism in Islamic and Arab world unless we understand richly how and why it had found its way in the West originally, because it came to the Islamic and Arab world from the West, where it had been originated. However, to understand this matter fully needs returning to the beginning and, more precisely, to the time when materialism and atheism were no more than unfamiliarly weird and shameful views that it was too disgraceful to express. Besides, accusations would be launched at any one who might express such unwanted views. The essay thus studies what took place and what changed to turn this weird view into such a widely known opinion that is embraced by a good number of people throughout the world. More exclusively, the essay pays much attention to the earliest stage of the emergence of materialism in order to introduce to a further study about the reasons of the spread of materialism and atheism in the Islamic and Arab worlds and to another study of finding solutions to this problem

الخلاصةتسعى هذه المقالة إلى إلقاء بعض الضوء على كيفيّة تحوّل الاتجاه المادّيّ في المجتمع الإنسانيّ من اتّجاهٍ ضئيلٍ محدودٍ، إلى منظومةٍ كاملةٍ واسعة الانتشار، كان لها بالغ الأثر في تعزيز الموقف الإلحاديّ. وقد بان خلال الكلام أنّ بداية هذا التحوّل قد حصلت في الغرب الأوربّيّ؛ وذلك لأسبابٍ وظروفٍ لم تتوفّر من قبل في أيّ مكانٍ آخر، ثمّ منه بدأ الانتشار إلى سائر الأمكنة والأزمنة؛ ولذلك كان التركيز منصبًّا على أمرين رئيسين: الأوّل: الأسباب الحقيقيّة الّتي وقعت في الغرب الأوربّيّ ومكّنت المادّيّين من البروز وأعانتهم على الانتشار. الثاني: الوسائل الّتي استخدموها ويستخدمونها في نشر أنفسهم وبسط سيطرتهم.


Article
The Epistemological and Philosophical views of Kant and their founding role in the phenomenon of contemporary atheism
آراءُ كانط المعرفيّة والفلسفيّة ودورُها التأسيسيّ لظاهرة الإلحاد المعاصر

Author: Hazem Abdul Jabbar Hasan
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2019 Issue: 6 Pages: 162-203
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractIn this study, we will try to shed light on the thoughts of a well-known personality of past centuries who has been effective in the intellectual landscape until today, where he disqualified reason and imposed strict restrictions on it, making it dependent on the senses. According to Kant, knowledge is the result of the interaction between sense perception and a priori knowledge. As a result, humans can know nothing more than appearances of material things, without getting to their essence and essentials. Therefore, these thoughts and others had various effects that carried serious consequences for the religious doctrine and the theological aspect of true philosophy. That is why the writer has set out to relate the course of effects resulting from these ideas, and to show their founding role in the phenomenon of contemporary atheism. This study concentrates on two main points: the first is the connection between the series of epistemological foundations formulated by this personality, and the second point is showing their effect on the philosophical inquiry, especially in the theological and metaphysical aspects.

الخلاصةنسعى في هٰذه المقالة إلى إلقاء الضوء على أفكارٍ شخصيّةٍ ذاع صيتُها في القرون السابقة، وسرى تأثيرها إلى يومنا هٰذا، بعد أن قامت بإقصاء العقل، وحدّدته بحدودٍ شاقّةٍ جعلته يدور مدار الحواسّ، فكانت المعرفةُ - كما ترى هٰذه الشخصيّة - حصيلةَ التعاطي ما بين معطيات الحسّ والمعارف القَبْليّة، وبالتالي لا يمكن للإنسان أن يتعرّف إلّا على ظواهر الأشياء المؤطّرة بالزمان والمكان دون ذاتها وذاتيّاتها. ومن هنا كانت لهٰذه الأفكار وغيرها أحداثٌ مبعثرةٌ لها لوازم خطيرةٌ على العقيدة الدينيّة، وعلى البعد الإلٰهيّ في الفلسفة الحقّة؛ ولهٰذا انبرى الباحث لربط مجريات أحداث هٰذه الأفكار، وبيان دورها التأصيليّ لظاهرة الإلحاد المعاصر. فالمقالة ترتكز على أمرين رئيسين: الأوّل: الربط ما بين حلقات الأسس المعرفيّة الّتي صاغتها هٰذه الشخصيّة. والثاني: بيان تأثيرها في البحث الفلسفيّ، وبالخصوص البعد الإلٰهيّ والغَيبيّ.


Article
الظاهرة الدينية في نثر المعري (دراسة في ضوء النقد الثقافي)

Author: محمد حليم حسن الكروي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 101-115
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

It was a religion (Religion) a major impact in the lives of Maari has changed the course of his life took him from the front stage to the isolation stage and defend the validity of his religion, which he accused most of his works harnessed to defend his religion and his emphasis on the health of his faith, and since most of his works Petty wrote after returning from Baghdad we find them filled with religious spirit which recognizes in God and the prophets and the Baath and the Resurrection. They have been denuded to prove the opposite of what it was accused of bringing religion dominated the most of his works prose, even those that are in the spirit of science and knowledge, the plight of the plight of a great religion, especially in the social and political situation in which the Al-Ma'arri live

يهدف هذا البحث الى الوقوف على الفاعل الثقافي الذي أثر في أبي العلاء المعري، فدفعه الى الافراط في المعاني الدينية( كالآيات، والأحاديث النبوية، والمواقف ذات الطابع الديني...)، اعتمادا على النقد الثقافي الذي ينطلق من فكرة قوامها أنَّ الثقافة تعمل بشكل غير مباشر على حالة اللاوعي لصياغة الأفكار والمواقف التي تصدر من المبدعين؛ لذلك نجد معظم المؤلفين يعبرون عن وجهات نظر (سياسية، اجتماعية، دينية، اقتصادية...)، تتسرب الى أعمالهم من دون شعور منهم.


Article
The Quranic approach in confronting Atheism
منهج القرآن في مواجهة الإلحاد

Author: Ali Qanei & Mohammad Ali Environmental of Ardakan
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2019 Issue: 6 Pages: 138-161
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:The human society in its intellectual aspect is a blend of various and even contradictory ideas and beliefs. The word al-ilhad (atheism) and its equivalent terms denote one of the significant concepts of the network of Quranic knowledge. It’s important to deal with the people of other beliefs and faiths properly, so we may maintain good relationships and friendly life in Muslim society and on the world stage. The holy Quran, the only scripture that has not been distorted, is descended for the guidance of people, and to fulfill their needs in every age, especially in the modern era. Given the fact that the atheistic thought in modern times has caused serious intellectual and behavioral consequences in the society, and specifically for young generation, and it has led to confusion between right and wrong, therefore, in this article we have tried to show the Quranic methods of dealing with the phenomenon of atheism in the light of its verses, both in scientific and practical aspects.

الخلاصةالمجتمع الإنسانيّ في بعده المعرفيّ عبارةٌ عن مزيجٍ من أفكارٍ ومعتقداتٍ مختلفةٍ، بل متعارضةٌ أحيانًا. وتعدّ مفردة الإلحاد وما يرادفها من مصطلحاتٍ إحدى المفاهيم المهمّة في شبكة المعارف القرآنيّة. ومن الضروريّ اتّباع الأسلوب الصحيح في التعامل مع الناس الّذين يحملون عقائد تخالف عقائدنا وعلى الضدّ منها؛ وذٰلك من أجل الوصول إلى علاقاتٍ صحيحةٍ وحياةٍ سليمةٍ في المجتمع الإسلاميّ وفي الساحة الدوليّة. وقد نزل القرآن الكريم - وهو الكتاب السماويّ الّذي لم يتعرّض للتحريف - من أجل هداية الناس وتلبية احتياجاتهم في كلّ عصرٍ، وبخاصّةٍ في عصرنا الراهن. وبما أنّ التفكير الإلحاديّ في العصر الحديث تسبّب بنتائج فكريّةٍ وسلوكيّةٍ وخيمةٍ في الساحة الاجتماعيّة، وبخاصّةٍ في عقائد الجيل الجديد، وأدّى إلى خلط الحقّ بالباطل، فقد سعينا في هٰذا المقال - الّذي يتّبع المنهج الوصفيّ التحليليّ - إلى أن نبيّن أساليب القرآن الكريم في التعامل مع ظاهرة الإلحاد في ضوء آياته في البُعد العلميّ والعمليّ، وتوصّلنا إلى أنّ نهج القرآن في التعامل مع المخالفين والملحدين في البعد العلميّ هو عبارةٌ عن الحوار والسلوك، والدعوة إلى الإسلام، والتعريف بالحقائق، والتفكّر في نظام الخلقة، والإنذار، وفي البعد العمليّ هو التعامل بالحسنى، والمداراة، والتهديد، والإعراض، والنهي عن الموالاة والصداقة، والحرمان من المشاركة في المجالات الاجتماعيّة والجهاد.


Article
Denial of Metaphysical causes in Dawkins' theory: a critical study
نفي علل ما وراء الطبيعة في نظريّة دوكينز.. دراسةٌ نقديّةٌ

Author: Fakhreddine Tabatabai
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2019 Issue: 6 Pages: 106-137
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractIt has almost been one and a half-century since Darwin presented his renowned theory, and perhaps no one envisaged nor Darwin himself that his theory would cause that much impact on all fields of human knowledge. The theory of evolution may not be an atheistic theory in itself, but it has been turned into an artifice of many atheists and skeptics for denying the existence of God and the supernatural. One of these atheists is Richard Dawkins who was able to become an authority in this regard by upgrading the theory of evolution. The range of views of this atheist was so broad that they could also reach the Muslim countries. The fundamental difference between the philosophers and atheists like Dawkins must be in understanding the principle of causality. Dawkins, though not bothered himself by discussing this principle as the philosophers did, but the approach of this biologist in explaining the evolving universe shows that he has conceived this principle in a complete materialistic sense. So, he only believes in what is called material causes or contributing causes in philosophy. But Muslim philosophers consider this view to be invalid, and they believe that the material cause is only one of the four real causes in nature.

الخلاصةمضى حوالي قرن ونصف القرن على طرح داروين (Charles Darwin) نظريّته الشهيرة، وربّما لم يكن لأحدٍ أن يتصوّر - حتّى داروين نفسه - أن تترك نظريّته هٰذه كلّ هٰذا التأثير في مختلف مجالات المعارف الإنسانيّة، وأن تتحوّل إلى بحثٍ واسعٍ في مختلف الفروع، ومنها فلسفة الدين والإلٰهيّات. فمع أنّ نظريّة التطوّر قد لا تكون نظريّةً إلحاديّةً بنفسها، إلّا أنّها أصبحت شمّاعةً لكثيرٍ من الملحِدين والشكّاكين لإنكار وجود الله وما وراء الطبيعة، ومن هٰؤلاء الملحدين ريتشارد دوکینز (Clinton Richard Dawkins) الّذي استطاع من خلال تحديث نظريّة التطوّر أن يُصبح أبرز المُنكرين لوجود الله في العالم، وقد اتّسع نطاق آراء هٰذا الملحِد لتصل البلدان الإسلاميّة أيضًا. ولا بدّ أن يكون الاختلاف الأساسيّ بين الفلاسفة والعلمانيّين مثل دوكینز هو في فهم "قاعدة العلّيّة"، فدوكینز مع أنّه لم يهتمّ بهٰذه القاعدة مثل الفلاسفة، ولٰكنّ نهج هٰذا الأحيائي في تفسير العالم التطوّريّ يبيّن أنّ تلقّيه لهٰذه القاعدة هو مادّيٌّ بالكامل، ولا يعتقد إلّا بالعلل الّتي يطلق عليها الفلاسفة "العلّة المادّيّة" و"العلّة الإعداديّة"، أمّا الفلاسفة المسلمون فيعتبرون هٰذه النظرة غير صائبةٍ، ويعتقدون أنّ العلّة المادّيّة ما هي إلّا إحدى العلل الحقيقيّة الأربع - الفاعليّة والصوريّة والغائيّة والمادّيّة - في عالم الطبيعة.


Article
The art of debating atheists
فنّ مناظرة الملحدين

Author: Mohammed Akded
Journal: Al-daleel journal مجلة الدليل ISSN: 26176912 Year: 2019 Issue: 6 Pages: 324-349
Publisher: the Holy Shrine of Imam Hussein العتبة الحسينية المقدسة

Loading...
Loading...
Abstract

AbstractAtheism in the recent period has become a major challenge in most countries and societies, especially in religious societies, and in particular Muslim societies that have been subjected to the growing waves of extremism, and increasing violence enshrined by groups related to extremist religious movements. The groups trying to put their chauvinistic vision in practice, adversely affecting on the attitudes of masses and their superficial convictions in midst of prevailing ignorance and decline in the role of jurists and scholars in some of the Muslim countries. This, in addition to other essential and objective factors that cannot be covered in this study that concentrates only on the manners and methods of debating atheists, including those who deny the divine existence and others. Similarly, the conditions and ethics compulsory for debater, and matters to be avoided in a debate would be discussed. We will also address some significant suspicious inquiries in this regard.

الخلاصةيبلغ عدد المُلحِدين حسب آخر الإحصائيّات حوالي 850 مليونًا، ويشمل هٰذا العدد كلًّا من المنكرين لوجود الله، وغير المؤمنين بالدين، واللاأدريّين، وتبلغ نسبتهم بالقياس إلى مجموع سكان العالم تقريبًا % 14. وبالرغم من أنّ هٰذا العدد يبدو صغيرًا نسبيًّا بالمقارنة مع عدد المتديّنين فقد بات الإلحاد خلال الفترة الأخيرة يشكّل تحدّيًّا كبيرًا داخل معظم الدول والمجتمعات خاصّةً المتديّنة منها، وأخصّ هنا بالذكر المجتمعات الإسلاميّة، الّتي اكتوت بتنامي موجات التطرّف، وتصاعد العنف الّذي كرّسته الجماعات المرتبطة بالتيّارات الدينيّة المتطرّفة، الّتي تحاول تنزيل رؤيتها الشوفينيّة على أرض الواقع، الشيء الّذي انعكس سلبًا على مواقف الكثير من العوامّ وقناعاتهم السطحيّة في ظلّ تفشّي الأمّيّة، وانحسار دور الفقهاء والعلماء في عددٍ من الدول الإسلاميّة، إضافةً إلى عوامل أخرى ذاتيّةٍ وموضوعيّةٍ لا يتّسع المجال لتفصيلها في هٰذا البحث الّذي سنركّز فيه على مناهج مناظرة المُلحِدين وآدابها - خاصّةً منهم منكري الوجود الإلٰهيّ (مع الإشارة إلى أصنافٍ أخرى من المُلحِدين عند تعريف الإلحاد) - وكذا على أهمّ الشروط والأخلاقيّات الّتي يتعيّن على المناظر التقيّد بها، والمسائل الّتي يتوجّب عليه تجنّبها لإنجاح المناظرة، كما سنعمل على طرح بعض أهمّ شبهاتهم ومناقشتها باختصارٍ.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic and English (7)

Arabic (2)


Year
From To Submit

2019 (7)

2018 (1)

2017 (1)