research centers


Search results: Found 9

Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Article
Semantic Indications of Colors in Decorative Calligraphy
دلالاتُ اللونِ في المنجزات الخطيّة والزُّخرفية

Author: Luay Najim Jarjees لؤي نـجـم جـرجـيـس أمـين
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2018 Issue: 75-1 Pages: 608-633
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

An enormous shift in route of colors from its current state to an abstract status, leads to the appearance of an abundant product, in contrast to many designing trends that had reached us across different periods and places. This was such a rich outcome for the practical dimension of the semantic character of the color in calligraphy and ornamentation, which embodied a strong will and a sophisticated tendency to decorate achievements of relevant calligraphy fonts in their different kinds, types and models. Section one includes the research problem and the research significance, highlighting the importance of research as the theme of color indication in the painting of decorative calligraphy has not been addressed before as far as the researcher, scholars and even authors know. The research objectives: the research goal can be achieved through the following steps: constructing semantic designs of color through making use of form and content in decorative achievements of calligraphy. The research limits: The research is determined within the following dimensions: -Dimension of subject matter (theme) / color denotations in decorative achievements of calligraphy. - Spatial dimension / Iran-Temporal dimension is (981- 1315 A.H.).Additionally, this section covers the terms definitions as well. Second section addresses number of aspects like (color, semantic function of color, technical foundations and their role in semantic function of color, previous studies, and discussion of previous studies). Section three consists of (research procedures, research community and research sample, references of data collection, research method, research instrument and validity). Section four contains the analysis of selected forms of calligraphy and outcomes. The study approved that across past centuries, color indication was associated with meanings and symbols that made use of the power of their symbolic influence in correlation between heaven and earth. The findings of this research confirm the predominance of blue and gold colors in all research samples, which have a clearly semantic role in any artistic work.The research recommendation, the researcher states that it is quite important to teach semantic indications of colors in decorative achievements of calligraphy fonts in written curricula and courses in which the lettering and decoration form a backbone. However, this research proposed to study the color indications in decorative achievements of calligraphy from different perspectives.

أتاح التحول الكبير في مسار اللون من واقعه التداولي إلى الواقع المجود ظهور نتاج غزير عكس اتجاهات تصميمية كثيرة كان قد وصل إلينا من فترات متفاوتة وأماكن مختلفة وكان محصلة غنية للبعد التطبيقي ذي الطابع الدلالي للون في الخط والزخرفة والذي جسد رغبة قوية ونزعة ذوقية عنيت بتزيين المنجزات المنقولة على اختلاف خاماتها, وأنواعها, وطرازها. اشتمل المبحث الاول على مشكلة البحث و أهمية البحث والحاجة إليه اذ تبرز أهمية البحث في كون, لم يحظ موضوع دلالة اللون في اللوحة الخطية الزخرفية بدراسة سابقة في حدود معرفة الباحث واطلاعه, ومَنْ تطرق من الباحثين والمؤلفين, إلى ذكر دلالة اللون, وعن أهداف البحث :- يتحقق هذا الهدف عن طريق التوصل الى: بناء التصاميم الدلالية للون من خلال توظيف الشكل والمضمون في المنجزات الخطية الزخرفية, وعلى حدود البحث: يتحدد البحث في ضمن المجالات الآتية :الحد الموضوعي / دلالات اللون في المنجزات الخطية والزخرفية .الحد المكاني / إيران .الحد الزماني / 981هـ - 1315هـ .واشتمل ايضا على تحديد المصطلحات . فيما اشتمل المبحث الثاني على محاور عدة وهي ( اللون, توظيف اللون دلالياً, الأسس الفنية وأثرها في التوظيف الدلالي للون, الدراسات السابقة ومناقشتها ). اما المبحث الثالث فتألف من (إجراءات البحث, مجتمع البحث عينة البحث, مصادر جمع المعلومات, طريقة البحث أداة البحث, الصدق ). واشتمل الفصل الرابع على (تحليل الأشكال المختارة, النتائج" أثبتت الدراسة بإنّ دلالة اللون منذ قرون مضت قد ارتبطت بمعانٍ ورموز استخدمت قوة تأثيرها الرمزي في الصلة ما بين السماء والأرض", الاستنتاجات" ثبوت سيادة اللونين الأزرق والذهبي في جميع العينات والتي كان أثرها الدلالي واضحاً في العمل الفني", التوصيات " تدريس دلالات اللون في المنجزات الخطية والزخرفية في المناهج, والمقررات التي يشكل الخط والزخرفة محورها, المقترحات" التوسع في دراسة دلالات اللون في المنجزات الخطية والزخرفية) .


Article
Trends Aloslobahfa line Diwani
الاتجاهات الأسلوبيةفي الخط الديواني

Author: luaai najem jarjis لؤي نجم جرجيس
Journal: Journal of Research Diyala humanity مجلة ديالى للبحوث الانسانية ISSN: 1998104x Year: 2010 Issue: 47 Pages: 512-541
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

I have enjoyed calligraphy with interest the rulers of Muslims and care from the outset as the Holy Quran in this line, after the Islamic conquests and enter the people who were foreign to Islam disease Tune and reading the wrong reason they Linguists reform Arabic calligraphy and make it to the advanced stage is the most important reform steps that the shape and Diacritical. There were private schools taught this art which is art pure Arab, and those schools that taught Arabic calligraphy is the school line Diwani, which has become a kind of Arabic fonts fine for the magnificence and the possibility of the formation, Fezhrt School Line Diwani in Turkey, Egypt and tried to calligraphers in These countries know the most important trends of this type of lines and find out the main differences and advantages of formal letters in it. I found the need in this type of fonts to the magnitude of the importance of the course of the line in the service of Arab countries, especially in educational institutions and technical institutes Applied and students of Arabic calligraphy and decoration. Fahadvt study is to identify the main stylistic trends in the line Diwani in Turkey and Egypt-term (1254 - 1423 e) (1658 - 2003 AD) Vtm select a set of samples that formed the research community, which were divided into two categories:Sectionl :Compositions address bar and Sectionll: addressing engineering strucres were selected, two models of these samples to study the most important trends in the stylistic line Diwani in the two schools. The results in the emergence of a number of differences between the methods Designed to form the researcher adopted the vocabulary analysis of the methods by the characters and the degree of inclination and modifications and special cases of the letters. He also noted a number of conclusions, including the possibility of recruiting the line in Diwani calligraphy and decoration of the possibility of introducing an aesthetic complement to this line. Among the recommendations outlined in question has recommended a researcher interested in encouraging studies in Arabic calligraphy and general line Diwani particular, expansion in the study of trends in the Arab lines. The researcher proposed to design structures that calligraphers iconic structures added to the line Diwani

لقد حظي الخط العربي باهتمام أولي الأمر من المسلمين ورعايتهم منذ البداية إذ كتب القران الكريم بهذا الخط , وبعد الفتوحات الإسلامية ودخول أقوام أعجمية الإسلام بداء اللحن والقراءة الخاطئة لذا قام اللغويون بإصلاح الخط العربي وإيصاله إلى المرحلة المتقدمة ومن أهم خطوات الإصلاح تلك كان الشكل والاعجام . وظهرت مدارس خاصة تدرس هذا الفن الذي هو من الفنون العربية الأصيلة , ومن هذه المدارس التي درست الخط العربي هي مدرسة الخط الديواني الذي أصبح نوعا من أنواع الخطوط العربية الجميلة لما فيه من روعة وإمكانية في التشكيل , فظهرت مدرسة الخط الديواني في تركيا ومصر وحاول الخطاطون في هذه الدول معرفة أهم الاتجاهات لهذا النوع من الخطوط ومعرفة أهم الاختلافات الشكلية ومميزات الحروف فيه . فوجدت الحاجة في هذا النوع من الخطوط لما يحمله من أهمية في خدمة مسيرة الخط العربي وخاصة في كل من المؤسسات التربوية والفنية والمعاهد التطبيقية وطلاب الخط العربي والزخرفة . فهدفت الدراسة إلى معرفة أهم الاتجاهات الأسلوبية في الخط الديواني في كل من تركيا ومصر من المدة ( 1254 – 1423 هـ ) ( 1658- 2003م ) فتم اختيار مجموعة من العينات التي شكلت مجتمع البحث , والتي توزعت على قسمين :.القسم الأول : تناول التراكيب الشريطية والقسم الثاني : تناول التراكيب الهندسية وتم اختيار , نموذجين من هذه العينات لدراسة أهم الاتجاهات الأسلوبية في الخط الديواني في المدرستين . وأسفرت النتائج عن ظهور عدد من الاختلافات بين الأساليب , فصمم الباحث استمارة تحليل اعتمدت مفرداتها على أساليب بنسبة الحروف ودرجة الميل والتحويرات والحالات الخاصة للحروف . وأشار الباحث إلى عدد من الاستنتاجات ومنها إمكانية توظيف الخط الديواني في اللوحات الخطية وإمكانية إدخال الزخرفة كمكمل جمالي في هذا الخط0 ومن التوصيات التي خصت موضوع البحث فقد أوصى الباحث بتشجيع الدراسات التي تهتم بالخط العربي عامة والخط الديواني خاصة , والتوسع في مجال دراسة الاتجاهات في الخطوط العربية .وقد اقترح الباحث على قيام الخطاطين بتصميم تراكيب ايقونية تضاف إلى تراكيب الخط الديواني .


Article
العلاقة الجمالية بين الخط العربي والزخرفة الاسلامية

Author: نسيم رحيم كريم
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 1 Pages: 357-404
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research aim at the Aestheticism of relation between calligraphy and Decoration. The Research consists of four chapter : The first chapter attempts to explainThe researcher problem ,its significance and its value It has been revealed through that this need of close study in necessary to relait both in this respects,without un Linked and un abated. The goal of this research is to study the calligraphical aspect specified chronologically and spatial whereve was thulth-calligraphy and decoration that will be relation with to the different calligraphy-structures formulation and textual its'circulate between Turks-calligraphers-content, SAMI AFENDI, HAMID AMEDI, ISMAELL HACHI, MAHMOUD YAZER, AZIZ ALREFAE , ext . I have tried to specify the terms of the research work in an exact way thus the result at linguistically, Meaningful, Philosophicaly. Aestheticism of Relation was concerning of Impersonally contained on the group of formal characteristics wh0se feeles hereupon from sidelong ornamental Aesthetic at represented in man conveying his emotions to others through asensational Manner, Aesthetic have been more textuallyfor capaciousmeaning and diffuse for tasteful and connatural at generically, but specifically composes in one of the threes-valourousness bauthorb to anesthesio high valourousness at the consistent and the Instable at the perimetric-word with around us at group of characteristics . Calligraphy is the art of drawing the single and compound arabic letters and the attempt togather them according to fixed regulations and rules in order to produse and show the aristic and aesthetic form of the same,and the rising of calligraphy. Decoration is subexpression anent abstractionism mentally which its don't uplean embodying but lookfor the mystical truth for existence,and her source is nature. The second chapter, enclosed the oretical background in it the researcher on the bases prometheans operation in the calligraphic-decorative formation and relation with formation-elements ,must be relational between their apart from browse laconic to links them for for since dates and the theoretical fram work concludes with aset indicators of the contents apart from review of the previous studies . The third chapter( research procedure) includes the research audience it's opend because the development of arabic calligraphy has witnessed avast producation quantitatively can not be controlled,the most of this production is concerned,with the fulfillment of textual and improvement objectives basically However the researcher provided with 5 calligraphic-decorative form,to big turkish-calligraphers .It's target subjects, and procedure general desecription and Aesthetic-Analyises for their forms. The fourth chapter includes the research results the conclusions the recommendation and the suggestions . The study has been concluded with list showing the resources, the references the periodicals and supplements,dealing with samples of calligraphy to clarify the dimensions of the study in each chapter of the thesis them then I gave a Summary of the research work in both Arabic and English Languages . Finally I hope that this study has modestly contributed in an attempt to schieve the goals expected of it and which may be as a preparatory step in the way of other complementary studies. Perfection is for his Almighty God alone ,upon him I depend and pray for good luck. Peace and blessing of God may be on you all .

يهدف البحث الحالي الى كشف العلاقة الجمالية بين الخط العربي والزخرفة الاسلامية وقد تضمن اربعة فصول تضمن الفصل الاول منها توضيحاً لمشكلة البحث واهميته والحاجة اليه وقد ظهرمن خلالها ان هذا التوجه بحاجة ماسة لدراسة وتوجيه العناية اليه في ضرورة تلازم هذين الكيانين وعدم الفصل بينهما وحدود البحث الذي اعتمدت في دراسته جوانب خطيّة محدودة زمانيا ًومكانياً حيث كان خط الثلث والزخارف الملازمة له لتراكيب خطّية مختلفة شكلاً ومضموناً توزعت بين خطاطين اتراك وقد حاولت تحديد مصطلحات البحث لغة واصطلاحا وفلسفة فكانت العلائقية الجمالية تلازما موضوعيا مشتملا على مجموعة الخصائص الشكلية التي يشعر بها الانسان من الجانبين التزييني والجمالي في اتحادها معاً متمثلة في قيام الانسان بتوصيل عواطفه الى الآخرين بطريقة شعورية اما الجمال فله النصيب الاوفر في معناه الواسع والمستفيض بالحسن في الخَلقِ والخُلُقِ بالوجه العام وفي الوجه الخاص يُعدّ في احد القيم الثلاث المؤلفة لمبحث القيم العليا في الثابت والمتغير لصفته فضلا عما كان للجمالية في تحديدها لمعناها الواسع محبة الجمال وكل مايستهوينا في العالم المحيط بنا كونها مجموعة خصائص اذا توافرت في الجمال عُدّ جمالاً وهكذا تتفاوت نسبة الجمال في الشيء بحسب مدى اشتراكه في مثل هذا الجمال الخالد . اما الخط العربي فهو رسم الحروف العربية المفردة او المركبة ومحاولة تجميعها على وفق اصول وقواعد ثابتة لابراز الشكل الفني والجمالي لها. فيما حدّدت الزخرفة بانها تعبير عن العقلية التجريدية التي لاتميل الى التجسيد بل البحث عن الحقيقة الكامنة للوجود ومصدرها الطبيعة. وتجلت صورة البحث في الفصل الثاني فقد اشتمل على الاطار النظري وفيه تصدى الباحث لدراسة مرتكزات العملية الابداعية في التكوين الخطي ـ الزخرفي وعلاقة عناصر التكوين فيه والضرورة العلائقية بين الكيانين فضلا عن استعراض موجزلعلاقتهما عبر العصور وتبين فيها تكاملية الخط العربي والزخرفة الاسلامية في الدمج والمزاوجة والتوثيق الصائب في ارتباطهما وتماسكهما في المنجزات الفنية وقد انتهى الاطار النظري في تحديد جملة من المؤشرات فضلا عن استعراض الدراسات السابقة ومناقشتها فيما اختص الفصل الثالث باجراءات البحث والذي تضمن مجتمع البحث فكان مفتوحا لان فن الخط العربي شهد تطورا في الانتاج الكمي والنوعي بغزارة يصعب حصره وكان جلّ هذا الانتاج ينصرف الى تلبية الاهداف التدوينية والتجميلية بشكل اساس لكن الباحث حدّدعدد النماذج الممثلة لمجتمع البحث وكانت(100)أنموذجا واختارعينته بواقع (5) أعمال خطّية ـ زخرفية لكبار الخطاطين الاتراك بصورةٍ قصدية انتقائية لمحدودية البحث واجراء الوصف العام والتحليل الجمالي لتلك الاشكال اما الفصل الرابع فاحتوى على النتائج وما اسفرت من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وختمت الدراسة بقائمة المصادر والمراجع العربية والاجنبية والدوريات والنماذج الخطية والزخرفية لتوضيح الدراسة في كل فصل من فصول البحث ثم ملخص البحث باللغة الانكليزية . وأخيراً آمل ان يكون هذا البحث قد اسهم اسهاما ًمتواضعاً في تحقيق الاهداف المرجوّة منه ممهداً بذلك الطريق لدراسات ٍ أخرى مكمّلة , هذا والكمال لله وحده وأبى سبحانه ان يكون كتابا ً كاملاً الاّ كتابه وهو الموفق للصواب ومنه استمد العون والتوفيق والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Article
Consistency as rhetorical achievement and an aesthetical description
التلاؤم مُنجزاً بلاغياً ووًصْفاً جمالياً

Loading...
Loading...
Abstract

In this study, the researcher detected the term "consistency" as a rhetorical achievement and an aesthetical description that is fulfilled in a certain level of the technical and linguistic expression. The researcher detected the roots of the term epistemology, as it - though it was not known until the age of writing maturity in the linguistic study and especially the rhetorical and critical aspect - was known and can be observed in the creative literary texts since the pre Islamic era, and the critique experts were acquainted with it and we can find it in the poems of AlNabigha AlThubyani or mentioned in the scholars' concepts and opinions like AlKhaleel Ibn Ahmed AlFaraheedi.

في هذا البحث تتبعنا بالتأصيل مصطلح (التلاؤم). بوصفه منجزاً بلاغياً ووصفاً جمالياً يتحقق في مستوىً من التعبير اللغوي الفني، وقد أصَّلناه معرفياً على وفق كون هذا (المصطلح) وإن لم يعرف بهذا اللفظ إلا في عصر نضج التأليف في الدرس اللغوي وبالأخص البلاغي النقدي، إلا أنَّهً كان موجوداً في النصوص الأدبية الابداعية منذ فجر العصر الجاهلي، وكان المحكمون النقديون على دراية بهِ، كما عرفنا ذلك عند النابغة الذبياني، أو في أراء العلماء كالخليل بن أحمد الفراهيدي.


Article
The Arabic Calligraphy Effectiveness and Implications in Industrial Products Design
فاعلية توظيف الخط العربي وانعكاساته في تصميـــــــــــــــــــــــــــــم المنتجــــــــــــــــــــــــــــــــــات الصناعيـــــــــــــــــــــــة

Author: Salah Nouri Mahmoud صلاح نوري محمود
Journal: al-academy مجلة الاكاديمي ISSN: 25232029 18195229 Year: 2019 Issue: 92 Pages: 229-242
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Arabic calligraphy has a special status as one of the most important oriental arts, which has been enhanced by the Islamic value. The Arabic fonts have been diverse in their classification into soft lines such as Diwani, thuluth and patch lines and others, and geometrical lines such as Kufic lines and their various types. The contemporary artist was also able to adapt the Arabic calligraphy of all kinds in the construction of the painting or line formations, especially after the development of the artistic digital techniques and computer software. Here comes the role of the industrial designer as being more in touch with the practical, technical and productive life, which requires great care in adapting the line formations of the Arabic letters in the contemporary industrial production design. Throughout what has been mentioned, the present research highlights those attempts and experiments made by the industrial designer in his dealings with the Arabic line formations. The research consists of the methodological framework where the researcher identified the problem of research in asking the following question: Does the Arabic line design have a function reflected in the contemporary industrial product? The objective of the research was to identify the effectiveness of employing Arabic calligraphy formulations and their implications in the design of industrial products. The limits of research were the industrial products, which include the Arabic line formations produced between the years 2017 and 2018. The theoretical framework divided the chapter into two sections. The first is to study the aesthetics of the Arabic calligraphy formation in the design of the industrial product, while the second section included the study of the problems of Arabic calligraphy in the employment of the industrial product. The most important theoretical framework indicators have been listed in addition to the research procedures, the analysis of the models, which were (3) intentionally selected models, as well as the most important results, including:The heritage and historical presence in the inspiration of the heritage vocabulary, especially the letter formations of soft Arabic lines, which cannot be easily controlled and adapted because they are governed by strict rules as they represent Islamic and Arab specificity as part of the Arab-Islamic heritage

يشكل فن الخط العربي مكانة خاصة بوصفه احد اهم الفنون الشرقية التي عززتها القيمة الإسلامية وقد تنوعت الخطوط العربية في تصنيفها الى خطوط لينة كالخط الديواني والثلث والرقعة وغيرها، والخطوط الهندسية كالخطوط الكوفية وانوعها المختلفة، كما استطاع الفنان العصري اليوم من تطويع الخط العربي بمختلف انواعه في بناء اللوحة او التشكيلات الخطية، ولاسيما بعد تطور التقنيات الفنية الرقمية وبرامجيات الحاسوب، من هنا جاء دور المصمم الصناعي بوصفه الاكثر تماسا بالحياة العملية والفنية والإنتاجية، وهذا ما يستدعي الحرص الكبير في تطويع التشكيلات الخطية للحروف العربية في تصميم المنتج الصناعي المعاصر. من خلال ما تقدم فان البحث الحالي يسلط الضوء على تلك المحاولات والتجارب التي قام بها المصمم الصناعي في تعامله مع التشكيلات الخطية العربية، اذ يتكون البحث من الاطار المنهجي للبحث حيث حدد الباحث مشكلة البحث في طرح التساؤل الاتي: هل للتصميم الخطي العربي وظيفة تنعكس على المنتج الصناعي المعاصر؟ وقد تم تحديد هدف البحث في التعرف على فاعلية توظيف تشكيلات الخط العربي وانعكاساتها في تصميم المنتجات الصناعية، اما حدود البحث في المنتجات الصناعية التي تتضمن التشكيلات الخطية العربية والمنتجة ما بين الاعوام 2017- 2018. اما الاطار النظري، اذ قسم الفصل الى مبحثين، اشتمل المبحث الاول دراسة جماليات تشكيل الخط العربي في تصميم المنتج الصناعي، اما المبحث الثاني فقد اشتمل على دراسة اشكاليات الخط العربي في توظيف المنتج الصناعي. كما تم ادراج اهم مؤشرات الاطار النظري. اما اجراءات البحث وتحليل النماذج التي كان عددها (3) نماذج منتقاة قصديا، ومن ثم ادراج اهم النتائج ومنها: الحضور التراثي والتاريخي في استلهام المفردات التراثية ولاسيما التشكيلات الحروفية للخطوط العربية اللينة التي لا يمكن التحكم بها وتطويعها بسهولة لأنها محكومة بقواعد صارمة بوصفها تمثل خصوصية اسلامية وعربية كجزء من التراث العربي الاسلامي


Article
Shaft line systems draw the line systems (Kawam Din Muhammad ibn Mohammed Hussein al-Husseini)
رمح الخط في نظم رسم الخط نظم (قوام الدين محمد بن محمد حسين الحسيني)

Author: Qassim Raheem Hassan المدرس. قاسم رحيم حسن
Journal: Journal Of Babylon Center for Humanities Studies مجلة مركز بابل للدراسات الانسانية ISSN: 22272895 23130059 Year: 2011 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 67-79
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

We pray For Allah For Aid and Praise be to Allah, and peace be upon Muhammad and The God of the good and virtuous, and companions Almentajabin. AfterA. Scientists in this science a lot of acronyms and shaft line one important condensed systems in line and spelling rules which was written by Mirza strength Din Muhammad ibn Muhammad Mahdi al-Husseini Saifi Qazwini Alhily.The flag line systems of healing morphological eyebrow. Finished their Isfahan years (1123 AH) and explained disciple famous with Mawla Mohsen and Alnhoi Qazwini. He called his explanation (font calendar) not only governing the organized aware the systems in all branches of knowledge Fenrah regulated in the account (Account Summary) and (systems message astrolabe) In fiqh (systems Includes index) In praise (Ithnaa Ashraat in Madaih) In ethics him Orjosp has Orjosp in jurisprudence has Orjosp in the statement has Orjosp in intonation has Orjosp modulated with Orjosp in equalizer and Altrajih name of justice and charity has Orjosp in census Quran and some rules of Quran has Orjosp in exchange has Orjosp has Orjosp in as he has a cabinet Saifi Qazwini has Alchukaat almonzomma and Nozim Zobdat Alssol with the statement in the science system.

و به نستعين والحمد لله ربّ العالمين ، وصلّى الله على محمّد وآله الطيبين الطاهرين ،وصحبه المنتجبين. وبعد ألف العلماء في هذا العلم الكثير من المختصرات و رمح الخط احد المنظومات المختصرة المهمة في قواعد الخط والإملاء وهي من تأليف الميرزا قوام الدين محمد ابن محمد مهدي الحسيني السيفي القزويني الحلي. وقد نظم علم الخط فيها من شافية ابن الحاجب الصرفية . فرغ من نظمها بأصفهان سنة (1123هـ ) وشرحها تلميذه المولى محسن الشهير بالنحوي القزويني . وسمى شرحه ( تقويم الخط ) ولم يقتصر الناظم في نظمه على علم فقد نظم في كل فروع المعرفة فنراه ينظم في الحساب (خلاصة الحساب ) و(نظم رسالة الأسطرلاب ) وفي الفقه ( نظم التبصرة ) وفي المديح ( الاثنا عشريات في المدايح ) وفي الاخلاق له أرجوزة وله أرجوزة في أصول الفقه وله أرجوزة في البيان وله أرجوزة في التجويد وله أرجوزة التضمين وله أرجوزة في التعادل والتراجيح اسمها العدل والاحسان وله أرجوزة في تعداد سور القرآن وبعض قواعد التجويد وله ارجوزة في الصرف وله أرجوزة وله أرجوزة في النحو وله ديوان السيفي القزويني وله الشكيات المنظومة و نظم زبدة الأصول وله منظومة في علم البيان.


Article
Design Characteristics of the Written Inscriptions in Islamic Architecture
الخصائص التصميمية للنقوش الكتابية في العمارة الإسلامية- عربي

Authors: D. Ahmed Abdel WahedThanoon . أحمد عبد الواحد ذنون --- D. Hassan Mahmood Haj Kasim د. حسان محمود الحاج قاسم
Journal: AL Rafdain Engineering Journal مجلة هندسة الرافدين ISSN: 18130526 Year: 2013 Volume: 21 Issue: 6 Pages: 54-70
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Buildings in Islamic architecture are characterized in general, in employing written inscriptions in many aspects of the building; as the external elements (facades, entrances, minarets, domes ...) as well as the internal elements of the building (mihrabs, minbars, columns, walls and ceilings of the Interior…).Employing written inscriptions has many characteristics which can be classified into two groups: the first are related to the architectural aspects, as position within the building, method of execution, building materials, the second group are related to aspects of Fine Art for the calligraphy as type of font, size and proportion ...Both characteristics contributed to enhancing the various functions provided by this writings as defining the building, and its creator, or its symbolic significance of meaning according to building type or inscriptions' position or theme.The research aims to detect and identify design characteristics of employing inscriptions within the architecture of the Congregational mosques and Multifunctional complexes (Which include the addition of a school or Mausoleum, or both at the mosque) which are related architectural aspects, and to show dissimilarity of those characteristics depending on the local styles within Islamic architecture, in order to come up with recommendations to help implementing this knowledge in future designs of contemporary Islamic architecture.Keywords: Islamic architecture, written inscriptions, Arabic calligraphy.

ملخص تميزت أبنية العمارة الإسلامية بشكل عام، بتوظيف عنصر النقوش الكتابية في جوانب عديدة من المبنى كالأجزاء الخارجية (الواجهات المداخل، المنائر، أعناق القباب)، فضلا عن الأجزاء الداخلية للمبنى (كالمحراب، المنبر، الأعمدة، الجدران والسقوف والأركان الداخلية للمبنى).وقد تميز هذا التوظيف للنقوش الكتابيةبخصائص عديدةقسم منها متعلق بالجوانب المعمارية كمواقع الاستخدام ضمن المبنى، وطريقة التنفيذ للنقوش الكتابية، وكذلك نوع المواد البنائية المنفذة بها، وقسم متعلق بالجوانب الفنية التشكيلية للخط كحجم الخط المستخدم ونوعه،والتي عملت على تعزيز الوظائف المختلفة التي قدمتها هذه الكتابات كالتعريف عن المبنى ومنشئه، أو التدليل الرمزي عن معاني معينة بحسب نوع المبنى وموضع الاستخدام للنقوش الكتابية، وموضوع الكتابة.يهدف هذا البحث إلى كشف وتحديد الخصائص التصميمية لتوظيف هذه النقوش الكتابية ضمن عمارة المساجد الجامعة والمجمعات متعددة الوظائف (والتي قد تشمل بالإضافةللمسجد،مدرسةأو ضريحأوكليهما)والمتعلقة بالجوانب المعمارية، وإظهار تباين تلك الخصائص تبعا للطرز المحليةلهذه العمائر،من أجل استثمار هذه المعرفة مستقبلا في التصاميم المستقبلية للعمارة الإسلامية المعاصرة.


Article
The Economic Analysis for Construction in Ibn Khalduon s’ Muqaddimah
التحليل الاقتصادي لأحوال " العمران " في مقدمة ابن خلدون

Authors: آسيا كاظم فرحان --- هيثم حميد مطلك
Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 84 Pages: 334-356
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

The specialist researcher fined the relations between economic ideas with economic facts in his theory which called humanity building it is appeared clearly ( in Ibn Khalduons’ Muqaddimah) in a clothe of economic social phenomenon's as a systematical analysis in all fifty chapters of al Muqaddimah ,therefore this paper deal with Ibn Khalduon economic thoughts as important says which describe the society building in its economic subjective and examine the relationship between The dissert and the city within economic says which are cover the social analysis ,and determinate the analysis objects which clearly in this dualism model ,between the state and economic base(Al mash ) ,so that Ibn Khalduon see the dramatic economic changes from the dessert to the city .Ibn Khalduon now how the civilization growth and decline by the economic factor which consider by Ibn Khalduon the first and greatest accomplish to classify the tow environments belongs to the ways to the human get there living from using the nature (means of production ) which leads to the production collections ,clearly growth within times. it is so much relatively to the conditions which role the tow economical model in society at fourteen century in morocco kingdoms .this paper leads us to describe and analyze the most important factors to decline the civilization of Morocco at that period by the economic factor which Ibn Khalduon thought it by the consumption civilization model because of destroying all capitalization in the two environments and didn’t moving to the capitalism system , therefore Ibn Khalduon ideas pattern to historical economical development of societies ,as a scientific method

يجد الباحث المتخصص من خلال دراسة نصوص مقدمة ((ابن خلدون)) وفي إطار عرضه لعلمه الجديد (علم العمران )الذي اتخذه معياراً لقراءة التأريخ والواقع ومنه التحليل المنتج لنظرية جديدة تعطي التفسير والتعليل الاقتصادي لتطور المجتمع ونشوء الدولة كمرحلة متقدمة من مراحل تطور المجتمع ،من شرنقة البادية الى فضاء الحاضرة وسلطة الحكم وامكانيات جهاز الدولة (الملك)، لقد وجد ابن خلدون ثنائية من الظواهر الاجتماعية تهيكلت على شكل بناء مجتمع البادية بشروطه الاجتماعية القبلية وشروطه الاقتصادية من بدائية قوى الإنتاج علاقات الإنتاج ليكون نمط حياة الزراعة والرعي ،قاسية الأجواء، وفي ظل كيان العصبية القبلية يتضح الدور الأساس في تجميع مظاهر التحول الاقتصادي والاجتماعي والصعود الى أعلى مراتبها في تولي وقيادة التمرد اقتصادياً وسياسياً، وبالدخول في عمران الحضارة وبعد تطور الظواهر والعلاقات الاقتصادية والاجتماعية نشهد نمو وسيادة نمط الحضارة الاستهلاكية وما يصاحبه من مظاهر الترف التي تهدم في بنية الحضارة وجهاز الدولة انتقالاً الى نمو مشاهد الصراع بين البادية والحاضرة، في هذا الاطار يؤسس ابن خلدون من خلال هذه الرؤية الواقعية للأحداث الى قراءة لأثر المكون الاقتصادي في توضيح الرؤية التاريخية لذلك العصر الذي تحكمه تناقضات المصالح الاقتصادية والصراع بين ما أطلق عليه(بيئة التوحش وبيئة الاستئناس )،ان هذه الثنائية الاقتصادية تبرز على صعيد التناقض الداخلي للمصالح الاقتصادية للمجتمعين المتباينين اقتصادياً ، لذا فهدف الورقة البحثية انما هي لابرز دور الجدل الاقتصادي في إطار تصارع حتمي مبني على المشاهدة القريبة للواقع الاجتماعي المرير للمغرب العربي في العصر الوسيط، لذلك فان افكار ابن خلدون هي نموذج لقراءة التحول الاجتماعي اقتصادياً بمنهجية علمية.


Article
Pioneers of the art of calligraphy writing a witness to the glorious history of ancient civilization shrubs until the Mughal era
رائدات الكتابة وفن الخط العربي منذ عصر الرسالة وحتى نهاية العصر العثماني

Author: Mahsin Janoodi محاسن جانودي
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2014 Issue: 71 Pages: 205-236
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

Given the importance of writing and calligraphy at the women in the strengthening of Arab –Islamic civilization , this study came as part of an attempt to shed light on the role of women is ranging between Learning to write and then moving up the aesthetic creativity to the formation in tact rare art of calligraphy who excelled moving of upgrades arts degree high , the Arab Woman's taste intuitively , oriental character. the nature of this study arises useful summary and divided into an introduction , three sections , Where they were in the first section to clarify the meaning and virtue writing and calligraphy and their development history, has been allocated to discuss several points are definition of writing , and then identify the public writing , then the definition of the line , and also talk about the virtue of writing and calligraphy , in addition to a trip calligraphy to keep with times Islamic. The second section has dealt with writing calligraphy in women , which included two points , and the right of women science ad writing , then the eloquent words in the pros calligraphy in women. While the third section included the definition of the most important pioneers of writing and Calligraphy came ordering them according to the date of death and the nature of the historical era that she spent or Calligraphy of her life in it. This was followed by a conclusion in which he explained the most important findings of the creative oasis in writing and Calligraphy. The abundance of information addressed by sources and references , a researcher at the discussion of writing and Calligraphy when few women were the exception of some studies that focused only on their names. This makes it difficult to try to provide them with a comprehensive description of all because calligraphy door wide and deep sea and a broad view of the extension Given the importance of writing and calligraphy at the women in the strengthening of Arab –Islamic civilization , this study came as part of an attempt to shed light on the role of women is ranging between Learning to write and then moving up the aesthetic creativity to the formation in tact rare art of calligraphy who excelled moving of upgrades arts degree high , the Arab Woman's taste intuitively , oriental character. the nature of this study arises useful summary and divided into an introduction , three sections , Where they were in the first section to clarify the meaning and virtue writing and calligraphy and their development history, has been allocated to discuss several points are definition of writing , and then identify the public writing , then the definition of the line , and also talk about the virtue of writing and calligraphy , in addition to a trip calligraphy to keep with times Islamic. The second section has dealt with writing calligraphy in women , which included two points , and the right of women science ad writing , then the eloquent words in the pros calligraphy in women. While the third section included the definition of the most important pioneers of writing and Calligraphy came ordering them according to the date of death and the nature of the historical era that she spent or Calligraphy of her life in it. This was followed by a conclusion in which he explained the most important findings of the creative oasis in writing and Calligraphy. The abundance of information addressed by sources and references , a researcher at the discussion of writing and Calligraphy when few women were the exception of some studies that focused only on their names. This makes it difficult to try to provide them with a comprehensive description of all because calligraphy door wide and deep sea and a broad view of the extension widening in Islamic times, as each era of privacy, and his own world, which is unique to all other ages. widening in Islamic times, as each era of privacy, and his own world, which is unique to all other ages.

نظراً لأهمية الكتابة والخط العربي عند المرأة في تدعيم الحضارة العربية الإسلامية , جاءت هذه الدراسة كجزء من محاولة لتسليط الضوء على دور المرأة وهي تتدرج بين تعلم الكتابة ومن ثم الترقي في الإبداع إلى التشكيل الجمالي في براعة نادرة لفن الخط العربي . الذي امتاز عن سائره من الفنون بترقيه درجة عالية , كساها الذوق النسائي العربي حدساً , وطابعاً شرقياً. وقد اقتضت طبيعة هذه الدراسة الموجزة والمفيدة تقسيمها إلى مقدمة , وثلاثة مباحث. حيث تم في المبحث الأول توضيح معنى وفضيلة الكتابة والخط العربي وتطورهما التاريخي, وقد خصص لمناقشة عدة نقاط هي تعريف الكتابة , ومن ثم التعرف على عمومية الكتابة , ثم تعريف الخط , وأيضاً الحديث عن فضيلة الكتابة والخط العربي , إضافة إلى رحلة الخط العربي في مواكبة العصور الإسلامية. وأما المبحث الثاني فقد تناول الكتابة وفن الخط عند المرأة , وقد تضمن نقطتين هما , المرأة وحق العلم والكتابة , ثم الأقوال البليغة في محاسن الخط العربي عند المرأة. في حين شمل المبحث الثالث التعريف بأهم رائدات الكتابة والخط العربي وقد جاء ترتيبهم بحسب تاريخ الوفاة وطبيعة العصر التاريخي الذي قضت الكاتبة أو الخطاطة حياتها فيه . وقد تلا ذلك خاتمة تضمنت أهم النتائج التي توصلت إليها واحة المبدعات في الكتابة والخط العربي. إن وفرة المعلومات التي تناولتها المصادر والمراجع الباحثة في مناقشة الكتابة والخط العربي عند المرأة كانت قليلة باستثناء بعض الدراسات التي ركزت فقط على أسمائهن . وهذا يجعل من الصعوبة محاولة تقديم وصف شامل لهن جميعاً نظراً لأن الخط العربي باب واسع وبحر عميق وعريض نظراً لامتداد الاتساع في العصور الإسلامية ، حيث أن لكل عصر خصوصيته ، وعالمه الخاص ، الذي ينفرد به عن غيره من العصور.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (9)


Language

Arabic (8)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (2)

2018 (1)

2017 (1)

2015 (1)

2014 (1)

More...