research centers


Search results: Found 154

Listing 1 - 10 of 154 << page
of 16
>>
Sort by

Article
Story Criticism for Prof. Dr. Ali Jawad Al-Tahir
نقد القصة عند الأستاذ الدكتور علي جواد الطاهر

Author: Baqir Mohammad Al-Kurbassi باقر محمد الكرباسي
Journal: The Arabic Language and Literature مجلة اللغة العربية وادابها ISSN: 20724756 Year: 2008 Volume: 1 Issue: 7 Pages: 216-228
Publisher: University of Kufa جامعة الكوفة

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Prof. Dr. Ali Jawad Al-Tahir is regarded as one of the famous figures in literature and criticism in Iraq and Arab Homeland, his interests are broad and various and he can be regarded as one of the encyclopedia writers at the time when there were very few educators who direct their attention and specialization to cultural kind to write about and to be dig nosed with. He says in his definition of the story: (the story is , generally, narration and narration means ,specially, one is telling what he seen , heard and imagined to other people and it is common feature to all human beings anywhere)… Moreover, the story is one of the literary arts that occupies a distinctive and supreme place in the spirits for the reader's enjoyment and the hearer is given an opportunity to test it, regardless the type of ages, deeds and environments. As far as Al-Tahir's critical ideology is concerned, there is no extracts , or even an extracts, refer to critical theory for Al-Tahir but in every literary extract, or essay, the reader can find something related to his critical method in literature that links his critical mind to the general one.


Article
Two criticism windows on the prose Abbasi (Ahmad ibn Yusuf and races in Abn albrigad writing between the pairing and assonance)
نافذتان نقديتان على النثر العباسي (أحمد بن يوسف والإعراق في الكتابة إبن العميد بين التسجيع والمزاوجة)

Author: Dr. Farooq Al-Haboobi د. فاروق محمود الحبّوبي
Journal: Ahl Al-Bait Jurnal مجلة أهل البيت ISSN: 18192033 Year: 2004 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 223-258
Publisher: University of Ahl Al-Bait جامعة اهل البيت

Loading...
Loading...
Abstract

لابد لي وأنا أكتب شيئاً موجزاً عن أحمد بن يوسف الكاتب المتوفى سنة مائتين وثلاث عشرة للهجرة، وعما قاله بعض القدماء والمحدثين في اسلوبه من الآراء الفنية مع تحليل نصوص من رسائله.ولكي أكتب ذلك، فمن الجدير بي أن أكون مطلعاً على أكبر عدد ممكن من المصادر والمراجع التي تتناول ذلك الكاتب، وقد توفر لي بعض ذلك، بيد أني عزفت عن الجانب التاريخي لقلة أخبار ذلك الكاتب، وقد توفر لي بعض ذلك، بيد أني عزفت عن الجانب التاريخي لقلة أخبار ذلك الكاتب وضياع معظم رسائله أو طمسها. ولذلك ستجدني في هذا البحث الموجز أنزع إلى الجانب التحليلي.


Article
The Influence of the Poetry Column in Modern Criticism (A Vision in the Modernization of Music)
اثر عمود الشعر في النقد الحديث ( رؤية في التجديد الموسيقي)

Author: yousif tarik al-samarraey يوسف طارق السامرائي
Journal: Journal of College of the Great Imam University مجلة كلية الإمام الأعظم (رحمه الله) الجامعة ISSN: 18176674 Year: 2016 Issue: 22 part 1 Pages: 55-110
Publisher: Faculty of Imam Azam كلية الامام الاعظم

Loading...
Loading...
Abstract

But after: The hair column is the methodological basis of the ancient Arab criticismIn early monetary issues; such as the conflict of the word and meaning, although the protruding in his booksSuch as manifestation and manifestation, and the letters of Al-Jawhaz, and the animal; And like the bounty;He returned to the founding of Ibn al-Mu'taz in his book al-Budayah.

وأما بعد: يُعدُّ عمود الشعر؛ هو الأساس المنهجي للنقد العربي القديم ،فقد اعتنىبقضايا نقدية منذ وقت مبكر؛ من مثل صراع اللفظ والمعنى، وإن كان للجاحظ في كتبهالمختلفة مثل البيان والتبيين ،ورسائل الجاحظ ،والحيوان؛ الريادة فيه. ومثل البديع؛ وإنعاد فضل تأسيسه لابن المعتز في كتابه البديع.


Article
The Reception of T. S. Eliot by Arab Critics
إليوت عند النقاد العرب

Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the Arabic understanding of the English critic T. S. Eliot. Eliot was mainly received by Arab critics as a critic of poetry. He is famous for his formulations on the nature and scope of poetry such as objective correlative and the use of prose language in the poem.

يشتغل هذا البحث على رصد التلقيات المختلفة التي ظهرت عند الشعراء والنقاد العرب على الشاعر والناقد الانكليزي ( اليوت ) , إذ يحاول هذا البحث إظهار كيف تم فهم اليوت عند العرب , سواء في مقولاته النقدية أم الشعرية , ويبدأ هذا البحث بقصيدة الأرض اليباب التي أثير حولها الكثير من التفسيرات الشعرية والنقدية إضافة إلى شخصية الشاعر اليوت نفسها , إذ اختلف في فهمه عند العرب وتحت أي اتجاه يمكن أن يوضع , ثم هناك دعوة الشاعر إلى استعمال الكلام المحكي في الشعر بعدّه طاقة جديدة من طاقات الشعر المكتشفة , وكيف تم فهم هذه الدعوة سواء على مستوى الشعر أم على مستوى الايدولوجيا , ثم هناك الدعوة إلى استعمال المعادل الموضوعي واستعمال التضمين.


Article
Monetary relations in structural study applied theory
العلاقات في النقد البنيوي دراسة نظرية تطبيقية

Loading...
Loading...
Abstract

Itagaa this research finding contemporary critical discourse and stand on a curriculum employed by him represented in the curriculum structural, in selected models of monetary literature of contemporary critics in Egypt , and the emphasis on the most prominent supporting infrastructure , particularly relations on the surface and deep levels, and their impact in the literary text and achieve the aesthetics of language in theory and procedure , it has concluded a number of search results, including:- The relationships in cash from the basic structural foundations that an analyst can not do without them; they give importance to the constituent elements of the literary text.- Relations works to achieve coherence and cohesion and harmony in the literary text system.- Not only check relations on the surface level of the text, but also to the deep level achieved in prose and poetic texts alike.

غاية هذا البحث تقصي الخطاب النقدي المعاصر والوقوف على أحد المناهج الموظَّفة من قبله متمثلًا في المنهج البنيويِّ، في نماذج مختارة من المؤلفات النقديَّة المعاصرة للناقدات في مصر، والتأكيد على أبرز مرتكزاته ولا سيما العلاقات على المستويين السطحي والعميق، وما لها من تأثير في النص الأدبي وما تحققه جماليات اللغة في التنظير والإجراء، وقد خلص البحث الى عدد من النتائج أهمها:-تعدُّ العلاقات في النقد البنيوي من المرتكزات الأساسية التي لا يستطيع المحلل الاستغناء عنها؛ لأنها تعطي الأهمية للعناصر المكونة للنص الأدبي.-تعمل العلاقات على تحقيق الترابط والتلاحم والانسجام في نظام النص الأدبي.-لا يقتصر تحقق العلاقات على المستوى السطحي للنص، بل يتعدى ذلك الى تحققها على المستوى العميق في النصوص النثرية والشعرية على السواء.-أفاد النقد المعاصر كثيرا من الأفكار اللسانية وهو ما برز واضحا في الجانب التطبيقي.


Article
FAMILIES EMOTIONAL EXPRESSION AND ITS RELATION WITH SCHIZOPHRENIC PATIENT'S RELAPSE
التعبير العاطفي لاسر المريض المصاب بالفصام وعلاقته مع انتكاسة المريض

Authors: Intisar A.G Khudhur إنتصار عبد الغني خضر --- Shrooq Moner شروق منير
Journal: AL-TAQANI مجلة التقني ISSN: 1818653X Year: 2015 Volume: 28 Issue: 2 Pages: E74-E78
Publisher: Foundation of technical education هيئة التعليم التقني

Loading...
Loading...
Abstract

Expressed Emotion (EE) is an established factor in short term relapse in schizophrenia.Research on Expressed Emotion (EE) developed out of studies of the impact of family members on patients with schizophrenia, and has provided us with a measure of relatives' emotional attitudes towards patients. This study aimed to find out the relation between families high & low emotional expression and schizophrenic patients relapse. The study population consisted (60) patients diagnosed with schizophrenia and their householders, EE of the householders was rated by using Comberwell Family Interview. Results revealed that high criticism (CR) was associated with higher rate of readmission an longer hospitalization compared with low criticism. The result supported the value of CR as a prognostic indicator of the course of schizophrenia.

يعتبر التعبير العاطفي من العوامل التي نشأت وساعدت على انتكاست مريض الفصام خلال فترة قصيرة. ان الدراسات حول التعبير العاطفي تطورت ليس فقط الى دراسة تأثير اعضاء الاسره على مريض الفصام وانما تطورت الى قياس مواقف افراد اسرة المريض العاطفية واثرها على المرضى الذين يعانون من مرض الفصام، وقد وفرت لنا قدرا من المقاييس لهذه المواقف العاطفية لأقارب المرضى. تهدف هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين الأسر عاليةالتعبير العاطفي ومنخفضة التعبير العاطفي مع انتكاسة مرضى الفصام. وتألفت عينة الدراسة من (60) من المرضى الذين تم تشخيصهم بانفصام العقل مع أرباب اسرهم، وتم قياس التعبير العاطفي لدى أرباب الأسر باستخدام مقابلة كامبيروول للعوائل. وكشفت النتائج على ان الانتقادات عالية الحدة الموجه الى المريض تؤدي الى طول فترة بقاء المريض في المستشفى وكذلك ارتفاع معدلات الانتكاسة بعكس الانتقادات منخفضة الحدة هذه النتائج اعطت اهمية لاعتبار حدة الانتقادات كمؤشر للتنبؤ بمسار مرض الفصام


Article
Social Criticism
النقد الاجــتماعي

Loading...
Loading...
Abstract

Literature has always been closely connected to specific social institutions for in the primitive societies it cannot be distinguished between poetry, work, amusement, magic or any rituals. This affirms that the call for directing literature socially dates back to previous era before the 19th century of hegira. But the calls were ideas which are not methodized so my attempt is to follow up the stages of development of this idea which has later on become an independent critical method.

لقد كان الأدب يظهر على الدوام في صلة متينة بمؤسسات اجتماعية معينة، حيث لا نكاد نستطيع في المجتمع البدائي أن نميز بين الشعر من العمل أو اللهو أو السحر أو الشعائر...إلخ، وهذا ما يؤكد لنا أن الدعوة إلى توجيه الأدب وجهة اجتماعية ترجع إلى فترات زمنية أبعد من القرن 19م، إلا أنها كانت مجرد أفكار غير ممنهجة لذلك قامت محاولتي هذه بتتبع مراحل تطور هذه الفكرة التي أصبحت فيما بعد منهجا نقديا قائما بذاته.


Article
Authority in Architecture and Architectural Criticism
السلطة في العمارة والنقد المعماري

Authors: dr.suha hassan alduhwi م.د. سهى حسن الدهوي --- Dr. Sana’ Sati’ Abbas Al-Haidari أ.د. سناء ساطع عباس
Journal: Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2008 Volume: 4 Issue: 14-15 Pages: 30-47
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

Many of criticism studies have focused on the concept of authority . These studies vary in their intentions, about the type of authority , according to their theoretical criticism directions. Also they varied in their disciplines, from the attention to the author, to complete care to the text; eventually they transferred to the reader in the last decade of the twentieth century .The research problem was "There is no comprehensive image about the concept of authority in Architecture and specially in Academic architectural criticism". This study aims to define the specialty of authority in architecture and architectural criticism .The research hypothesis was " the authority in architecture is convenient have multiple resources ,meanings ,and disciplines of enfolding . It is appear in the text exhibited to criticism through external items expresses the era and the rules of art. The methodology of the research is based on(theoretical study which defines the theoretical framework for authority concept in architecture and architectural criticism in general and practical study which investigated a group of academic critics, about the item of the framework .The results obtained are analyzed to reach to the conclusions about the Iraqi specialty of authority in architecture and architectural criticism .Research findings was (the authority in architecture and criticism is convenient , its resource is the text, includes many meaning , the most famous is the creativity , the effects and the superiority .The authority emerges in exhibitions, local and international competitions , and in the students products .The authority depends on some means , the most famous are ,the designers continuous encouragement ,grades given , and the explanation, in order to produce products responding to the era , through dealing with the design process , and the context used) .

ركزت العديد من الدراسات المختصة بموضوع النقد على مفهوم السلطة , وتباينت هذه الدراسات في مقاصدها حول نوع تلك السلطة تبعا لتوجهاتها في النظرية النقدية , كما تباينت في مجال اهتمامها من الاهتمام بالمؤلف ثم الانصراف التام الى النص,وأخيرا تحول الانتباه الى القارئ في العقود الأخيرة من القرن العشرين .تمثلت مشكلة البحث بعدم وجود تصور شامل لمفهوم السلطة في العمارة والنقد المعماري الأكاديمي بشكل خاص.إذ يهدف البحث الى تحديد خصوصية مفهوم السلطة في العمارة والنقد المعماري ,كما يفترض البحث أن السلطة في العمارة تلاؤمية متعددة المصادر والمعاني والوسائل ومجالات الظهور , وتبرز بشكل كبير في النص المعروض للنقد من خلال مفردات خارجية تعبر عن روح العصر والقواعد الفنية . وقد استند منهج البحث على ( دراسة نظرية تم فيها تحديد إطار نظري لمفهوم السلطة في العمارة والنقد المعماري بشكل عام , ودراسة عملية تم فيها استبيان مجموعة من النقاد الأكاديميين حول مفردات ذلك الإطار , ومن ثم تم تحليل النتائج للوصول الى الاستنتاجات المعبرة عن الخصوصية العراقية لمفهوم السلطة في العمارة والنقد لدى النقاد الأكاديميين ).وقد استنتج البحث ) السلطة في العمارة والنقد تلاؤمية,مصدرها النص وتشمل العديد من المعاني أبرزها الابداع والتأثير والتفوق ,وتبرز السلطة في مجال المعارض الخاصة بعرض للنتاجات الخاصة بالمسابقات (المحلية والعالمية ) ونتاج الطلبة . وتستند السلطة في النقد الى بعض الوسائل أبرزها الحث الدائم للمصمم وإعطاء التقديرات والإيضاح , لخلق نتاجات تستجيب لروح العصر ومن خلال التعامل مع العملية التصميمية والسياق المتبع في التصميم ).


Article
Methods and Approaches to Word Utterances
مناهج و إستراتيجيات تعليم كتابة التعبير (دراسة وصفية- تحليلية)

Author: Afarin Zare آفرين زارع
Journal: CONTEMPORARY ISLAMIC STUDIENS MAGAZINE دراسات اسلامية معاصرة ISSN: 20793286 Year: 2012 Issue: 5 Pages: 1-39
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Many of Arabic language learners and teachers, native and non-native, are fed up with the strict traditional teaching methods and are seeking new approaches which might be able to refresh the whole language teaching system. Thus, educational experts have initiated a new deep look inside teaching methodologies, having created several diverse teaching methods. Some experts have attempted in the field of writing and speaking. That’s because improvement of every language learning is dependent upon these two basic skills, since speaking is the utmost important result of language learning. There are too many approaches in teaching ‘word utterances’, which include speaking and writing, in Arabic teaching, such as; Problem Raising, Storming, Cognitive Approach, Trust , etc…. These approaches are totally helpful in creating a refreshing educational world for language learners and demonstrating new horizons in this area. It is not possible to discuss all these in one article; however, the investigation of some of the most important approaches is a useful act in that it will enable the reader to choose the best approach. The present article is trying to introduce the most significant new approaches in teaching word utterances in Arabic, focusing on writing and speaking. It will attempt to analyze the positive and negative points of these approaches so that the reader would be able to read the best approach, and by so doing, increase his/her success in teaching.

کثير من المتعلمين و المعلمين من العرب و غيرهم قد ضاقوا ذرعا من الأسلوبية الخاطئة التي رافقت المناهج الدراسية الکلاسيکية الجامدة و راحوا ينزعجون من أعبائها أو يتساءلون عن منهج يخفف أثقالها، فذهب العلماء يتعمقون في أصول التدريس و يخلقون أنماطا متنوعة منها بغية التدريس، فهنالک من ترک شاطئ اللغة العربية و أخذ محيطها السحيق الغور بعين العناية فرمی باهتمامه نحو التعبير الذي لا تصلح لغة إلا باصلاحه ولا يتقدم فرد إلا بإتقانه؛ إذ التعبير هو غاية تعليم اللغات کلها و ثمرة ناضجة عند طلابه. هناک مناهج کثيرة أرفلت بذيلها و نصبت خيامها عند بوابة اللغة العربية، من هذه المناهج و الإستراتيجيات التي اهتمت بالتعبير بنوعيه الشفوي والکتابي هي: طريقة طرح الأسئلة، وطريقة التحقيق بالذات، وطريقة العصف الذهني و إستراتيجية القبعات الست و...؛ فهي تقدم عالما من النشاط والحيوية و تفتح آفاقا من الإبداع لدی المتعلمين، فالإتيان بهذه المناهج و الإستراتيجيات بأسرها و نقدها نقدا تحليليا في مقال واحد لايمکن طبعا، لکن دراسة أهمها و أکثرها انتباها و استخداما في الأوساط العلمية و الأکاديمية يمنح المخاطب قدرة الخيار بين مختلف المناهج و ينور فکرته حتی يبدع منهجا يتميز بالنشاط النادر و يؤدي إلی تحقيق الغاية المنشودة. هذه المقالة تعرف أهم المناهج و الإستراتيجيات الحديثة في تدريس مادة التعبير بمنهج وصفي- تحليلي مسلطة الضوء علی مميزاتها الإيجابية و السلبية کي تساعد المعنيين بتدريسها علی اختيار أفضلها و تساهم في ازدياد تقدمهم و نجاحهم بإذن الله تبارک و تعالی.

Keywords

Teaching --- Methods --- Approaches --- Writing --- Speaking --- Analysis --- Criticism


Article
THE CRITICAL THEORY: ITS NATURE AND APPLICATION IN LITERATURE
النظرية النقديه ماهيتها ومدى تطبيقها في الادب

Loading...
Loading...
Abstract

The critical theory and its practice have often been regarded as a difficult areas in the field of literature for many scholars and researchers. This paper attempts to explain some reasons behind such attitude. It also attempts to explain the nature and meaning of the theory, its tasks, its basic tenets and its application in literature.Moreover, English literature syllabuses urge students to show a personal response, critical sense and independent judgment through understanding of a text. Nevertheless, some have the sense of fear of that under the pressure of replication the received words or analysis of their teachers. The aim of this paper is also to clear doubts of difficulty of the theory and its application in literature to be easily approached. Moreover, it may create interest for some scholars and readers for further readings in the same field.

تعتبر النظريه النقديه مجال تخصصي صعب في ميدان الادب لكثير من الباحثين والمهتمين بهذا الاختصاص. سنحاول في بحثنا هذا ان نوضح الاسباب وراء ذلك وكذلك سنتطرق لماهية ومعنى النظريه ،مهامها وتطبيقها في مجال الادب. يهدف البحث لتبديد الشكوك حول صعوبة فهم النظريه النقديه وتطبيقها على أي نص ادبي بغية التحليل والتقييم. ومن ناحية اخرى سيوفر البحث فرصة لاثارة القراء والباحثين للاهتمام بهكذا مواضيع لحيويتها واهميتها ضمن اختصاص الادب الانكليزي المعاصر.

Listing 1 - 10 of 154 << page
of 16
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (153)

journal (1)


Language

Arabic (132)

English (10)

Arabic and English (6)


Year
From To Submit

2019 (23)

2018 (28)

2017 (21)

2016 (7)

2015 (10)

More...