research centers


Search results: Found 41

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by

Article
The impact of the use of educational drama in the development of creative thinking skills among students in the first grade average
أثر استخدام الدراما التعليمية في تنمية مهارة التفكير الابتكاري لدى طلاب الصف الأول متوسط

Author: Hussein Mohammed Ali Hussein حسين محمـد علي حسين
Journal: Al-Fatih journal مجلة الفتح ISSN: 87521996 Year: 2018 Volume: 14 Issue: 76 Pages: 261-278
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Loading...
Loading...
Abstract

This study aims at finding out the effect of using pedagogic drama on the development of first year intermediate school student's creative making to achive the aim of the study, the researchers used prepost single group experimental design . the sample of the study consists of first year intermediate school students for the academic year 2017 – 2018 . Twenty students were randomly selected . The researchers adopted Gilor's test of creative abilities . The vaildity , reliability , and characteristics of the test were ensured . The findings of the study show the positive effect of pedagogic drama on the development of first year intermediate school students' creative thinking .

هدف البحث الحالي الى تعرف أثر الدراما التعليمية في تنمية مهارة التفكير الابتكاري لدى طلاب الصف الأول المتوسط . استخدم الباحث المنهج التجريبي ذا المجموعة التجريبية الواحدة وبالاختبارين المهاريين القبلي والبعدي , تكونت عينة البحث من طلاب الصف الأول المتوسط للعام الدراسي 2017 – 2018 وتم اختيار العينة عشوائياً وقد استخدم الباحث مقياس جلفورد كأداة لقياس القدرات الابتكارية لدى عينة البحث . وتم التاكد من صدق الأداة وخصائصها وثباتها . تظهر نتائج البحث الأثر الايجابي لاستخدام الدراما التعليمية في تنمية مهارة التفكير الابتكاري لدى طلاب الصف الأول المتوسط .


Article
The story drama in the Hadith , rhetorical reading
القصة التمثيلية في الحديث النبوي الشريف - قراءة بلاغية

Authors: Assist. Prof. Dr. Asma'a Soud Al-Khattab أ.م.د. --- ِِAli Thanoon Younis
Journal: Collage of Islamic Sciences Magazine مجلة كلية العلوم الاسلامية ISSN: 1812125X Year: 2019 Volume: 11 Issue: 2-19 Pages: 100-131
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

Prophetic story is considered one of the Prophet's (peace and blessings be upon him) kinds, it represents one of the wisdom's adobes, it is derived from the Prophetic eloquence niche, that overcame every human statement with its subject, and its performance style and its intends and purposes. It is true is its structure, it is real in showing the events showed by the Prophet (peace and blessings be upon him) without decoration, but it is a type of the real manifestation, unique in its structure, eloquent in its items, and it is considered a type of invitation and calling for good deeds. When we talk about the story in the Prophetic statement, we talk about a means of invitation applied by the Prophet (peace and blessings be upon him) in education and guidance. Scenic story in Hadith was used as a stylistic way to serve, explain and approximating the similar to minds, so the comprehensive feature between the two similar sides was stronger in the similar than the identical one, besides diagnosing the sensible presentation of the mental image, which excites a type of certainty for the receiver, also giving him the real ability to excite his emotions. Mentioning Hadith as a story with linguistic and eloquent context spreads life in the comparative image and gives it vitality and increases its inspirations, where we did not obtain a complex comparative images but we obtained a beau and simple structure. Also this style is considered a type of education, it prompts the spirit to good and virtue, and keeps it from wrongdoing in the same time. It educates mind on the right thinking and the sound logic measurement. So, the story tries to make the receiver to ask the thing or keeping away from it, or trending it or disliking it.

القصة النبوية لون من ألوان بيانه الشريف () تمثل لبنة من لبنات الحكمة، وهي قبس من مشكاة البلاغة النبوية، بذّت كل بيان بشري في موضوعها، وأسلوب أدائها، وفي مقاصدها وغاياتها. فهي في موضوعها نسيج من الصدق الخالص، لا تشوبها شائبة وهم أو خيال، إذ هي صفحة من صفحات الواقع يعرضها () بلا تزويق ولا تمويه، وهي في أسلوب أدائها نفحة من نفحات البيان العطر، المتفرد في بلاغة تراكبيه، وفصاحة مفرداته، وهي في مقاصدها وغاياتها نموذج من نماذج الدعوة إلى الحق، والهداية إلى مواقع الخير. ونحن حين نتحدث عن القصة في البيان النبوي فإننا نتحدث عن وسيلة من وسائل الدعوة اعتمد عليها () في التعليم والتوجيه والإرشاد.والقصة التمثيلية في الحديث النبوي الشريف جاءت نمطا أسلوبيا لخدمة وتوضيح المشبه وتقريبه من الأذهان، فكانت الصفة الجامعة بين طرفي التشبيه أقوى في المشبه به من المشبه، فضلا عن قيامها على التشخيص العياني المعتمد على التقديم الحسي للصور الذهنية، والذي من شأنه إثارة نوع من التوكيد في نفس المتلقي، فضلا عن تزويده بالقدرة الحقيقة لإثارة انفعالاته


Article
The Aesthetics of Death in Margaret Edson's Wit
فنية الموت في مسرحية وت للكاتبة مارغريت اديسون

Loading...
Loading...
Abstract

This paper tries to shed light on Margret Edson's treatment of the subject of death in her play Wit (1991). Death is used to be the horrible fact in life and usually presented on the stage frightful and detestable. The paper shows how the playwright succeeds in turning this horrible fact into something highly educational that needs not to be afraid of due to the fact that it is a step towards the everlasting life.

يدرس البحث ثيمة الموت في مسرحية وت للكاتبة مارغريت اديسون (1991) بالرغم من ان الموت حدث مرعب في حياة البشر الا ان اديسون استطاعت ان تضفي طابعا رومانسيا علية حيث قدمت الموت على انه شيء غير مرعب كونة الخطوة النهائية الى الحياه تلابدية.


Article
The Image of the Femme Fatale in William Shakespeare's Macbeth
صورة المراءة المدمرة في مسرحية مكبث لشيكسبير

Loading...
Loading...
Abstract

William Shakespeare's Macbeth is one of the most interesting yet one of the bloodiest among his plays. The interest in this play stems from the fact that its characters are among the most famous of Shakespeare's characters, due to their complexity and their equivocal nature. The complexity of the characters shows Shakespeare's mature art of characterization, which is different from his previous plays. In this play, Shakespeare presents women as capable of evil and destructive acts as men. He goes as far as suggesting that in certain instances women can be more vicious than men, and they might be the motivators of iniquitous acts. Thus, the aim of this paper is to present the image of the femme fatale which is incarnated in the character of Lady Macbeth, and the impact of her atrocious acts on the entire action of the play.

تعد مسرحية ماكبث للكاتب وليام شيكسبير واحدة من اكثر مسرحياته متعة وهي ايضا اكثرها دموية. تاتي اهمية المسرحية من حقيقة كون شخصيات هذه المسرحية هي من بين الشخصيات الأكثر شيوعاً بسبب طبيعتها المعقدة والمتناقضة. حيث يبين هذا التعقيد في الشخصيات نضوج فن شكسبير لرسم ملامح شخصياته والذي يختلف بدوره عما فعله في الماضي. لقد أوضح شكسبير قدرة المرأة على الأفعال المدمرة الشريرة والتي يمكن مقارنتها بقدرة الرجل، بل في نواح أخرى بيًّن شكسبير إن قدرات المرأة قد تضاهي قدرات الرجل، فبإمكان المرأة أن تكون المحرض الأساس لأفعال الشر. لذلك فان الهدف الأساس لهذا البحث هو عرض صورة المرأة المدمرة والتي تتجسد بشخصية ليدي ماكبث وتأثير أفعالها المروعة على الأحداث الأساسية في المسرحية


Article
مشكلات بنية الفعل الدرامي في المسرحية العراقية

Author: حميد علي حسون الزبيدي
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 7 Pages: 281-295
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the problems of the structure of the drama in the Iraqi play in the era (1928) by subjecting the play (sample research) to descriptive analysis, and in the researcher's perception, such a study would enrich the artistic achievement in writing the dramatic text according to the basis of objectivity.The second is a general survey of the components of the structure of the dramatic act which is the stage of presenting the information, the starting point of the event, the conflict, the crisis, the climax and the end.The importance and function of each of these elements in the creation of the integrated structure of the play has been clarified based on the eyes of both ancient and modern dramas, including the latest foreign studies available in Iraqi libraries.An analytical model was also drawn up in which the words taken into account in the research procedures were fixed when analyzing the selected sample models.In the fourth chapter, which received the applied study, the selection of Iraqi theater work according to the basis of descriptive analytical approach, or the results and conclusions reached by the study was presented in Chapter IV, the most prominent of which:1.Prolonged in the stage of submission of information due to lack of conciliation in the presentation method.2.The presentation of unreasonable ends or solutions contradicts the relevance of their results to the main conflict.

يعنى هذا البحث بدراسة مشكلات بنية الفعل الدرامي في المسرحية العراقية في الحقبة (1928) من خلال إخضاع المسرحية (عينة البحث) للتحليل الوصفي، وفي تصور الباحث فأن من شأن مثل هذه الدراسة ان ترصن المنجز الفني في كتابة النص الدرامي وفق اسس موضوعية. يقع البحث في اربعة فصول عيني الاول منه تحديد مشكلة البحث واهميته واهدافه والتعريف بحدوده وطريقته ومصطلحاته، اما الثاني منه فيقدم مسحاً عاماً لمكونات بنية الفعل الدرامي التي هي مرحلة تقديم المعلومات ونقطة انطلاق الحدث والصراع والازمة والذروة والنهاية. وتم ايضاح اهمية ووظيفة كل واحد من هذه العناصر في خلق البنية المتكاملة للمسرحية بالاعتماد على عيون الدراسات الدرامية القديمة والحديثة على حد سواء وفي ضمنها آخر الدراسات الاجنبية المتوافرة في المكتبات العراقية. كما تم رسم نموذج تحليلي مثبت فيه المفردات التي أخذت بالحسابات في إجراءات البحث عند تحليل نماذج العينة المختارة.وفي الفصل الرابع الذي خصص للدراسة التطبيقية، تم انتقاء عمل مسرحي عراقي وفق اسس المنهج الوصفي التحليلي، وإما النتائج والاستنتاجات التي توصلت اليه الدراسة فقد تم عرضها في الفصل الرابع وكانت ابرزها: 1. الإطالة في مرحلة تقديم المعلومات نتيجة عدم التوفيق في اسلوب التقديم. 2. عرض نهايات او حلول غير معقولة تتناقض مع ارتباط نتائجها بالصراع الرئيس.


Article
Medea Revisited: Marina Carr's By the Bog of Cats… and the Modern Defiant Mother

Author: Jinan Waheed Jassim, Ph.D
Journal: LARK JOURNAL FOR PHILOSOPHY , LINGUISTICS AND SOCIAL SCIENCES مجلة لارك للفلسفة واللسانيات والعلوم الاجتماعية ISSN: 19995601 Year: 2019 Volume: 3 Issue: 34 Pages: 447-457
Publisher: Wassit University جامعة واسط

Loading...
Loading...
Abstract

Marina Carr, one of the prominent Irish feminist playwrights, deviates from the mainstream patriarchal portrayal of women in her modern plays. She moves away from the stereotypical image of Irish mother as an emblem of the nation and the land, hence, seen as a selfless, loving, sacrificing woman who identifies herself with the motherhood. Instead Carr introduces broken, maltreated, and defiant women to the modern Irish stage. Her adaptation of the myth of Medea for her play By the Bog of Cats…is considered as a challenge to the classical Greek and Irish drama. Both Medea and Hester Swane are outsiders, betrayed by husbands, outcast from their homeland and community. Their search for identity and independence lead them to commit unspeakable actions. Yet, while Medea was driven by her desire to revenge on a betraying husband, Hester reacted to ongoing fear of abandonment and loss. This paper highlights Carr's talent in portraying modern ordinary mothers who defy the male-dominated society and seek a social status in her own right. Mothers who show an untraditional love for their children; a mother who are ready to sacrifice herself for the welfare of her daughter, saving her from a bleak future with a selfish father, dysfunctional grandmother, and immature step mother. Thus, Hester Swane represents new unconventional Irish mother who is willing to defy the norms to prove herself.


Article
On the Mind's Strand: A Study of Samuel Beckett's Embers
على طريق العقل: دراسة لمسرحية امبر لصامويل بيكت

Author: Tavgah Gulam Saeed م. شافكة غلام سعيد
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2009 Issue: 1 Pages: 833-842
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The present study is an exploration into the mind of the main character in Beckett's play, Embers, which takes the listeners and readers in a journey to collective unconscious of Henry, revealing its present state as determined by his conflicting past memories, where each memory tries to preside over the other, and each one forces the character to thrust backward and forward in time.

ان هذه الدراسة هي استجلاء لعقل الشخصية الرئيسية في مسرحية صامويل بيكت المعنونة امبرز والتي تاخذ المشاهد في رحلة في اللاشعور الجمعي لهذه الشخصية كاشفة عن حاضرة الذي كونة صراع ذكريات الماضي الاليمة.


Article
Social and Political Views in selected Plays of George Bernard Shaw
اراء بيرنارد شو السياسية والاجتماعية كما وردت في بعض مسرحياته

Author: May Ahmed Majeed م.م مي احمد مجيد
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2010 Issue: 2 Pages: 431-453
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This paper studies Social and Political Views in selected Plays of George Bernard Shaw . Although the first profitable writings of George Bernard Shaw (18-56-1950) was music and literary criticism but his talent was for drama. He authored more than sixty plays, which deal with different problems and ideas. He examined marriage, government, class privilege, and equal rights for men and women, etc. Shaw as a dramatist continued to write, not propaganda or pamphlet, but plays. He remained fundamentally an artist to the end of his life. As an artist he aimed at rendering the social and political systems as he saw them, not as he would like to see them .Reading his purpose as a playwright.

يهدف البحث الى دراسة اراء بيرنارد شو السياسية والاجتماعية كما وردت في بعض مسرحياته . كتب شو الكثير من المسرحيات وتناول مدى واسع من المواضيع والمفاهيم الا ان شغلة الشاغل كان توجيه النقد الى ما يعدة خللا في المجتمع الانكليزي انذاك. يدرس البحث بعض مسرحيات شو كاعمال ثوثق اراء الكاتب المعني.


Article
Arthur Miller's The Crucible: A Portrait of a Non-Conformist Hero
مسرحية الصليب لارثر ميلر: صورة البطل غير النمطي

Author: Instructor: Alia Khleif Nejim علياء خليف نجم
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2010 Issue: 2 Pages: 466-473
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

This paper studies Miller's play The Crucible as a representation of a new character type which is the non-comformist hero. It is not about a particular issue in a particular society, but it is about a universal issue which is non –conformist attitude in dealing with the external pressures practised on the individuals. It raises impotrtant questions such as: how should man deal with the attempts to make him conform to the commonly accepted values of his society .

يدرس البحث شخصية البطل غير النمطي في مسرحية ارثر ميلر بعنوان الصليب. تعالج هذه المسرحية قضية شائعة في كل المجتمعات وهي الصراع بين الفرد والمجتمع حيث يثور بعض الشخوص كما هو الحال مع بطل هذه المسرحية ضد القيود التي يفرضها المجتمع جورا عليه.


Article
Tragicomic Vision in Anton Chekhov's Three Sisters
المشهد المأساوي الملهاتي في مسرحية تشيكوف الأخوات الثلاثة

Author: Assistant Instructor: Elaf Ghanim Salih إيلاف غانم
Journal: Journal of Al_Anbar University for Language and Literature مجلة جامعة الانبار للغات والاداب ISSN: 20736614 Year: 2010 Issue: 2 Pages: 474-496
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The tragicomic vision is one of the interests of Anton Chekhov, the Russian dramatist who longs to portray and present it authentically and honestly in his play the Three Sisters. It is the realistic vision of life which includes in it the tragic and comic sides of man's life, especially modern man's life. Being a realist, Chekhov is one of those dramatists who perceive life as a mixture of tragedy and comedy. This realization represents the realistic vision of life. For such an end, he wrote plays of mixed moods in which he combines two genres of tragedy and comedy. This form of dramatic writing is called tragicomedy that Chekhov adopts in his play. Believing that the comic and ridiculous can become an effective means of expressing the serious, in other words the tragic. For that, he includes in his play tragicomic scenes that include comic characters and situations as an effective technique for such purpose. The paper aims to deal with that.

المشهد المأساوي التراجيدي واحد من الأساليب التي يوظفها المسرحي الروسي تشيكوف لتصوير المشهد الواقعي للحياة .ذلك المشهد الذي يضم في طياته الجانب المأساوي والكوميدي للحياة التي يعيشها الإنسان المعاصر الذي يعاني من احساس اللامعنى والضياع واللاجدوى للحياة وللوجود كله في العصر الحديث . كما يعتقد تشيكوف وكثير من المسرحيين المعاصرين بانه لم يعد امام الانسان المعاصر خيار سوى مقابلة الألم والحزن بالفكاهة والضحك. فهو يؤمن بان خير وسيلة فعالة و مثالية للتعبير عن الأمور المؤلمة والجدية هو عن طريق الضحك والفكاهة. واهم من ذلك الأمل الذي هو سر من أسرار الخلق الإنساني العجيب.ذلك الآمل الذي يبقى ينمو ويزدهر في قلب الإنسان خالدا والذي يمكنه من البقاء والاستمرار برغم الألم وتحطم الأحلام. حيث يتناول البحث بيان المشهد الواقعي بسوداويته وتفاؤله ولذلك وظف تشيكوف واستخدم نوع من أنواع وأشكال الدراما وهو ما يسمى بالدراما المأساوية التراجيدية للتعبير عن مكنونات الواقع المأساوي للحياة العصرية الحديثة.فهذا النوع من أنواع الدراما هو عبارة عن مزج وخلط بين المأساة والملهاة في آن واحد والغرض منه يكمن في تجسيد وتصوير الواقع بمصداقية وواقعية أكثر من الأنواع والأشكال الأخرى للدراما.حيث يعتقد تشيكوف أن الحياة في ذاتها هي عبارة عن مزيج وخليط من الألم والحزن والفرح والضحك في آن واحد ولذلك اعتبر واحد من المسرحيين الواقعيين. .فلا يمكن القول بان الحياة هي فرح بالكامل ولا حزن بالكامل وإنما هي الاثنين معا.ولذلك أصبحت الدراما المأساوية الملهاة سمة بارزة ميزت أكثر الأعمال المسرحية الحديثة .ومسرحية الأخوات الثلاثة هي واحدة من هذه الأعمال التي تجسد المشهد المأساوي والكوميدي للإنسان المعاصر عن طريق تضمين تشيكوف لمشاهد هي ملهاة في ظاهرها ولكنها في الواقع مأساوية عند تأمل معانيها عن كثب.

Listing 1 - 10 of 41 << page
of 5
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (41)


Language

Arabic (19)

English (19)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2019 (7)

2018 (9)

2017 (8)

2016 (2)

2015 (2)

More...