research centers


Search results: Found 6

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Article
Gifts in Abbasid poetry
الهدايا في الشعر العباسي

Loading...
Loading...
Abstract

When we read about the Abbasid poetry, we noticed that there are many texts in which poets talk about gifts, but they are divided into three sections. The first section is where poets are the initiators of the gift. They are the ones who give gifts to others. The second section is the poets. In the third section we noticed that poets received gifts without asking them, and in the three sections most of the poets described these gifts at length.

حين اطلعنا على الشعر العباسي، لحظنا وجود نصوص كثيرة يتكلم فيها الشعراء على الهدايا، إلّا أنّها مقسّمة على ثلاثة أقسام، القسم الأول منها يكون فيه الشعراء هم أصحاب المبادرة في الإهداء، فهم مَن يهدون الهدايا المختلفة إلى الآخرين، أما القسم الثاني، فقد كان الشعراء فيه يرومون الاستهداء لأمور معيّنة من الآخرين، لاسيما من الممدوحين، وفي القسم الثالث لحظنا حصول الشعراء على الهدايا من دون طلبهم لها، وفي الأقسام الثلاثة كان معظم الشعراء يصفون تلك الهدايا بإسهاب.


Article
As Mentioned in the book of "Al-Thakha'ir wa Al-Tuhaf"
هدايا الخلفاء العباسيين من خلال كتاب الذخائر والتحف للقاضي ابن الزبير (ت القرن الخامس الهجري)

Author: Furat Hamdan Abdul-Majeed(Phd) فرات حمدان عبدالمجيد
Journal: Mustansiriyah Journal of Arts مجلة آداب المستنصرية ISSN: 02581086 Year: 2015 Issue: 69 Pages: 1-44
Publisher: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية

Loading...
Loading...
Abstract

This research is tackled the gifts of Abbasids caliphs as mentioned by al-Qazi IBN Al-Zubair in his Al-Zakha'er wal-Tuhaf (The Ammunition and Antiques), which is one of the most important sources in Islamic heritage, for its narratives, which the author (Ibn al-Zubair) was an eyewitness to many of them. These gifts show the aims of their senders, who were attempting to submit to the Abbasid caliphs to maintain their offices in their provinces and to preserve their privileges.This study did not address all the Abbasid caliphs, for the author focused on just some of them. So, we followed him by methodology as he tackled just eleven caliphs, starting with Abu-Ja'far Al-Mansour (136-158 AH/ 735-775 CE), to al-Qa'im bi-Amr-Illah (422-467AH/ 1030-1074CE).Significantly, this study painted a picture for political and administrative relations between the capital of Abbasid caliphate and the governors. It also tackled the gifts that are exchanged between some of the caliphs and other contemporary rules. This phenomenon can be considered a signal for the power of these caliphs, when the contemporary rulers were courting them by these gifts

تناول هذا البحث الهدايا المقدمة للخلفاء العباسيين كما أوردها القاضي ابن الزبير في كتابه الذخائر والتحف ، الذي يعد من المصادر المهمة في مجال التراث الاسلامي لما يشتمل عليه من مرويات كان المؤلف شاهد عيان على الكثير منها . وتظهر تلك الهدايا أهداف مرسليها الذين كانوا في الأعم الأغلب يحاولون من خلالها تقديم فروض الطاعة والولاء للخلفاء العباسيين مستهدفين الحفاظ على مراكزهم في ولاياتهم ليستأثروا بالامتيازات التي كانوا ينعمون بها . ولم تتناول هذه الدراسة كل الخلفاء العباسيين لأن مؤلف كتاب الذخائر والتحف ركز على بعض الخلفاء وقد إقتفينا أثره ملتزمين بالمنهجية التي إختطها إذ تناول أحد عشر خليفة بدءً بالخليفة المنصور(136- 158هـ / 753- 775م) وانتهاءً بالخليفة القائم بأمر الله (422- 467هـ/1030- 1074م) . والمهم في الأمر ان هذه الدراسة رسمت صورة للعلاقات السياسية والادارية بين حاضرة الخلافة العباسية وبين ولاة الأقاليم ، كما تناولت الهدايا التي تم تبادلها بين بعض الخلفاء العباسيين وحكام الدول المعاصرة لهم . وهذه الظاهرة يمكن ان نعدها مؤشراً لقوة الخلفاء الذين كان الحكام المعاصرين لهم يخطبون ودهم بتقديم تلك الهدايا .


Article
الهبات والهدايا في عهد الخلافة في الأندلس300-422هـ/ 912- 1009م.

Loading...
Loading...
Abstract

Thanks to God and blessings and peace be upon the prophet Mohammed and his progeny. The subject of donations and gifts in Andalusia is one of the most important historical topics that have not received the attention of researchers for several reasons such as lack of historical material available to the researcher. This topic represents a qualitative addition to the Andalusian historical study especially in social aspect which suffers from lack of historical studies. Thus we have selected the subject of (donations and gifts in Andalusia during the era of the Caliphate 300-422.A.H).This search it includes three topics which are:1-First topic: Donations and gifts in the reign of Abdul Rahman Rahman Al-Nasir 300-350 A.H. 2-Second topic: Donations and gifts in Andalusia from 350 to 366 A.H. 3-Third topic: donations and gifts in Andalusia from 366-422 A.H.

تتكون هذه الدراسة المعنونة ب( الهبات والهدايا في عهد الخلافة في الاندلس من عام 300-422ه/ 912-1009م) من محورين أساسيين ألاول هو دراسة الهبات والهدايا والتعرف على مضامينها في عهد خلفاء بني أمية وبالتحديد في عهد الخليفة الناصر وأبنه الحكم المستنصر, والمحور ألآخر هو دراسة الهبات والهدايا في عهد الحجابة في الاندلس وعهد الفتنة فضلا عن إستعراض بعض الهبات والهدايا لعامة الناس في تلك الفترة.


Article
In the Provision of the gift for the Judge in the Issue of Bribery
في حكم الهديّة للقاضي في موضوع الرشوة

Author: دكتور سيد نصراله محبوبي Dr Sayed Nsaralh Mahbooby
Journal: Alustath الاستاذ ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2018 Volume: 2 Issue: 227 Pages: 1-14
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

This discussion has dealt with two views in jurisprudential books. One aspect of the Makaseb and the other one is the view of judgment .In this essay, we have also reviewed the issues they include : First one is describing and explaining the definition of Bribes .Second , about the reasons why bribes are forbidden . Third , about the sentence of gift on this topic. In this section there is an investigation of sentences of the gift to the Judge and based on sources of jurisprudence , Necessary reasoning is explained for gift sentence and Some narrations have been quoted in this regard , they explained What is the difference between gift and bribe.And as an attachments there is the fourth part that is about paying bribe to get the own right

إنّ هذا البحث، قد ذكر في كتب الفقه في موضعين؛ الأوّل: في المكاسب المحرّمة، والثاني: في كتاب القضاء. فسوف نتناوله في ضمن مجموعة أمور وهي:الأمر الأوّل: في تعريف الرشوة.الأمر الثاني: في أدلّة حرمة الرشوة.الأمر الثالث: في حكم الهديّة. ومن ملحقاته الأمر الرابع: في الرشوة اوالهدیة لاستحصال الحقّ


Article
The Gifts and Donations of the Prophet's Household (peace be upon them)
الهبات والهدايا النقدية عند أئمة أهل البيت (عليهم السلام)

Loading...
Loading...
Abstract

Presenting gifts and donations represents an important side of the noble social behavoiur of the prophet's household which reflects their generosity. The importance of the research comes from its connection to the prophet's household and their status in the Islamic world

عرف عن أئمة أهل البيت (ع) مشاركتهم للناس همومهم وحاجاتهم فكان الكرم والسخاء من سجاياهم والذي تمثل بالهبات والهدايا التي قدموها وبأنواع مختلفة وكل هدفهم هو إرضاء وجه الله تعالى، وكثيرا ما تسببت هذه الهبات والهدايا في قضاء حاجة مضطر او تنفيس كربة مكروب او هداية من ابتعد عن طريق الحق، وكل هبة او هدية تخرج من ايديهم (ع) تعطينا درساً او موعظةً او حكمةً تفيدنا في تهذيب نفوسنا لما فيه صلاحنا في الدنيا والآخرة


Article
Abolition of the engagement and its impact on the recovery of gifts and dowry (Comparative study between Sharia and law) (Mstal)
العدول عن الخِطبة وأثره في استرداد الهدايا والمهر (دراســـــة مقارنة بين الشريعة والقانون)(مستل)

Loading...
Loading...
Abstract

ABSTRACT :An engagement , if its necessary conditions are satisfied , will be valid after obtaining the approval of the fiancee or her father.In such a case she will be facing tuo assumption. The first assumption is that the engagement continues to achieve its end represented by con cluding the marriage contract for which the engagement paves the way , in which case the engagement does not raise any preblem sinee it accomplishes the goal of completing the desired marriage contract. The secend assumption is that given the sanctity of engagement as a preliminary step towards marriage , it unites teuo persons differing in their biological compositions and perhaps in character and morls. Such a difference may result in inability of the parties to engagement to continue, In that one party or both may turn away from the engagement by the will of one party or both , which raises anumber of inquiries relatiog to the permissibiliy and right fulness of each .

المــــلخــــص:إن الخِطبة إذا تمت مستوفية شرائطها اللازمة أو الواجبة كانت صحيحة بعد الموافقة التامة من قبل المخطوبة أو وليها , وفي هذه الحالة نكون أمام فرضين, الأول أن تستمر الخِطبة مُحققة الهدف والغاية منها بإبرام عقد الزواج , إذ تُعد الخِطبة تمهيداً له ومقدمة من مقدماتهِ والخِطبة في هذا الفرض لا تثير أية مشكلة لأنها حققت الغاية والهدف بإتمام عقد الزواج المنشود. وأما الفرض الثاني ومع كل القداسة المحيطة بالخِطبة باعتبارها تمهيداً لرابطة زوجية فإنها تجمع بين شخصين مختلفين في تركيبتهما البيولوجية وربما أيضاً في الطباع والأخلاق وهذا الاختلاف قد ينجم عنه عدم قدرة مواصلة كل من طرفي الخِطبة الاستمرار فيها فيعدل أحد طرفيها أو وكيلهما عن الخِطبة بإرادتهما أو بإرادة أحدهما مما يثير العديد من التساؤلات منها ما يتعلق بمدى جواز وأحقية كل من طرفي الخِطبة في العدول عنها وما ينتج عن هذا العدول من إشكاليات حول إمكانية مطالبة أحد طرفي الخِطبة باسترداد الهدايا والمهر اللذان قدمهما أحدهما للآخر سواء من الخاطب أو المخطوبة أثناء مدة الخطبة مع إمكانية التعويض عن العدول إذا ما سبب ضرراً للطرف الآخر.

Listing 1 - 6 of 6
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (6)


Language

Arabic (5)

Arabic and English (1)


Year
From To Submit

2018 (3)

2017 (1)

2015 (2)