research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
Demographic Mobilization and its Social Variables in the City of Basrah
الحراك السكني ومتغيراته الاجتماعية في مدينة البصرة

Authors: Abbas Abdul Hassan Kadhim عباس عبد الحسن كاظم --- Mohammed Samir Hamad محمد سمير حمد
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2010 Volume: 2 Issue: 54 Pages: 206-229
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The city of Basrah is just like any other city in the world. It represents a social and independent phenomenon. This system is subject to the elements of change. These elements affect one another whether they are natural or human, materialistic or spiritual. In all cases they are related to human beings because every city comprises of social communities. Accordingly, the city of Basrah contains different social groups distributed among its neighborhoods according to historical and geographical reasons. The plans of designing and distributing the social groups in the city have created various social environments according to income and educational background. This has lead to demographic mobilization among the different neighborhoods of the city which is related to other variable like obtaining a better area, construction or the family size due to marriage. This is related to the adaptation which leads the newly married people to move from one place to another. They move from an owned property to a rented one for example. One of the reasond of this mobilization is how close the place of work is. Thew deterioration of services in any neighborhood is one of the factors that lead to mobilization. These are relared to the economic level and people tend to look for a better life style.

أن مدينة البصرة مثلها مثل أي مدينة كانت إلى جانب كونها ظاهرة اجتماعية حضارية ، فأنها تعد نظاما قائما بذاته ومترابطة مع الأنظمة الأخرى (البيئات الحضرية والريفية المجاورة عن قرب وبعد)وهذا النظام معرض في كثير من جوانبه لعوامل التغير وهذه العوامل يؤثر بعضها على بعض سواء كانت مادية او معنوية ، طبيعية ام بشرية ، غير أنها ترتبط بالإنسان أولا وأخيرا فكل مدينة لابد ان تضم عدد من المجموعات الحضارية والاجتماعية كما في مدينة البصرة التي تضم مجموعات سكانية مختلفة انتظمت في أحياء المدينة تبعا لعوامل تاريخية وجغرافية واقتصادية واجتماعية مختلفة ، فضلا عن دور الجهات التصميمية والتخطيط في وضع التصميم الأساس للمدينة في تخطيط أحيائها لإسكان العائلات ، وبالتالي فأن هذه الخطط في توزيع السكان على أحياء المدينة أدى إلى خلق بيئات اجتماعية متباينة من ناحية الدخل والمستوى الثقافي مما أدى إلى خلق حراك اجتماعي بين هذه الحياء ارتبط هو الأخر بعملية الحراك السكني داخل مدينة البصرة والذي يرتبط بمجموعة من العوامل منها ما يتعلق بالحصول على مسكن أفضل من ناحية المساحة والبناء أو تغير في حجم الأسرة من ناحية ارتفاع عدد أفراد الأسرة أو الزواج والتغيرات الاجتماعية داخل الاسرة والتي لها علاقة بعملية التأقلم من قبل الابناء المتزوجين مما يدفعهم الى التحرك والانتقال الى مسكن اخر قد يكون مستأجر او تمليك تبعا لمقدرة الأزواج الجدد الاقتصادية وبالتالي تكون اسرة جديدة كما ان ارتفاع نسبة الدور المؤجرة وتغير أسعار الإيجار لهذه الدور نحو الارتفاع قد تدفع بعض هذه العوامل المؤجرة الى تغيير مسكنها وتحركها من مكان إلى أخر ، كما ان القرب من مكان العمل وتغيير العمل يعتبر ايضا من العوامل المساعدة على الحراك السكني بين الاحياء فضلا عن ذلك ان افراد الحي لهم انطباع اجتماعي على الحي الذي يسكنون به وبالتالي فأن تدهور الحالة الاجتماعية لهذا الحي سواء من ناحية الخدمات العامة او الهدوء والجريمة ايضا من العوامل المساعدة على الحراك السكني كونها مرتبطة بشكل اساسي بالحالة الاقتصادية للافراد المنتقلين فهذه الحالة اما ان تؤدي بهم الى الانتقال الى احياء ذات مستوى اجتماعي متدني من ناحية البيئة الاجتماعية او العكس من ذلك .


Article
Muslim and Non-Muslim Women's Perception of Impoliteness in the City of Basrah in Iraq
أدراك النساء المسلمات و غير المسلمات للعبارات غير المؤدبة في مدينة البصرة في العراق

Authors: Zahraa Nasir Al-Musawy زهراء ناصر الموسوي --- Isra' Mahmood Al-Salman اسراء محمود السلمان
Journal: ADAB AL-BASRAH آداب البصرة ISSN: 18148212 Year: 2014 Issue: 69 Pages: 57-88
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of the present paper is to investigate the relation between religion and women's perception of impoliteness and whether or not a woman's religion affects her evaluation of what is impolite. A five-scale questionnaire is conducted .The respondents , who are muslim and non- muslim women in Basrah, are asked to read twenty statements and show their opinion by choosing one of the five scales for each item (i. e. strongly agree, agree, undecided, strongly disagree , disagree).The results the researchers have arrived at show that there is no one-to-one relation between a woman's religion and her perception of impoliteness. There are no statistically significant differences between muslim and non-muslim in perceiving impoliteness. Significant differences appear in 15% of the items only ; this is evidently a low percentage. Moreover, differences in opinions appear in each group .In the sense that women of the same religion do not agree on what is to be perceived as impolite.

يهدف هذا البحث الى التحقق من وجود علاقة بين دين المرأة وإدراكها للعبارات غير المؤدبة وفيما إذا كان دين المرأة يؤثر على تقييمها لما يمكن عدّه غير مؤدب . اعتمد البحث على استبيان يتألف من خمسة مقاييس. وطلب من المشتركات وهن تسعون امرأة مسلمة وغير مسلمة في البصرة أن يقرأن عشرين عبارة ويبين رأيهن باختيار احد المقاييس الخمسة في كل مرة . والمقاييس هي اتفق بشدة , و اتفق, و مترددة, و لا اتفق بشدة, و لا اتفق. وقد بينت نتائج البحث عدم وجود ترابط تام بين دين المرأة وإدراكها للعبارات غير المؤدبة. فلا توجد اختلافات إحصائية مهمة بين المسلمات و غير المسلمات في إدراك العبارات غير المؤدبة. فالاختلافات الإحصائية المهمة ظهرت فقط في 15% من عبارات الاستبيان . وهذه بالطبع نسبة منخفضة . فضلاً عن ذلك فإن اختلاف الآراء يظهر في داخل كل واحدة من المجموعتين .فالنساء اللواتي يعتنقن ديناً واحداً لا يتفقن على ما يمكن عدّه عبارة غير مؤدبة.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

Arabic (1)

English (1)


Year
From To Submit

2014 (1)

2010 (1)