research centers


Search results: Found 2

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Article
MINERAL RESOURCES OF THE HIGH FOLDED ZONE
الموارد المعدنية لنطاق الطيات العالية

Authors: Mazin M. Mustafa مازن محمد مصطفى --- Thair J. Benni ثائر جرجيس بني
Journal: Iraqi Bulletin of Geology and Mining مجلة الجيولوجيا والتعدين العراقية ISSN: 18114539 Year: 2014 Volume: SPECIAL ISSUE Issue: 6 Pages: 185-198
Publisher: Ministry of Industry and Minerals وزارة الصناعة والمعادن

Loading...
Loading...
Abstract

The High Folded Zone is one the main Metallogenic Zones in Iraq; it is rich in non- metallic deposits and industrial rocks. All the mineral deposits in this zone are sedimentary in origin including marine and continental sediments. They range in age from Triassic to Pleistocene, occurring mostly as bedded thick sedimentary strata deposits. Previous work in the area indicates that all of these economic deposits are building raw materials such as limestone, gypsum, clays, sand, gravels and orthomarble. The formation of the mineral deposits and industrial rocks in the High Folded Zone was controlled by paleogeographic, tectonic and structural factors.This study gives the type, location, specification, reserves of the main mineral, industrial rock deposits, and their chemical composition. These mineral deposits provide a very promising potential for future development of the region.

يعتبر نطاق الطيات العالية من الأنطقة التمعدنية الرئيسية في العراق ويتميز بكونه غني بالرواسب المعدنية غير الفلزية والصخور الصناعية. أن جميع هذه الترسبات ذات أصل رسوبي بما في ذلك الرواسب البحرية والقارية. يتراوح عمر هذه الترسبات من الترياسي الى البلايستوسين وتظهر على شكل رواسب متطبقة سميكة. أظهرت الأعمال السابقة في المنطقة أن معظم هذه المواد هي رواسب اقتصادية وتستخدم لأغراض البناء مثل رواسب الحجر الجيري والجبس والأطيان والرمال والحصى بالإضافة الى المرمر ذو الأصل الرسوبي. إن تكوين هذه الترسبات المعدنية والصخور الصناعية في منطقة نطاق الطيات العالية تحكمت بها عوامل الجغرافيا القديمة والبنيوية والتركيبة. في هذه الدراسة، تم عرض نوع وموقع والمواصفات بالإضافة الى الاحتياطي لكل من هذه الترسبات المعدنية، إضافةً الى التحليل الكيميائي لها. إن الترسبات المعدنية تتيح إمكانيات واسعة ومشجعة من ناحية تطوير هذه المنطقة وتقدمها في المستقبل.


Article
Mining Design System for Exploitation of Fat’ha Formation(M. Miocene) in Makhul Anticline, IRAQ
التصميم المنجمي لاستغلال صخور تكوين الفتحة (المايوسين الاوسط) في طية مكحول المحدبة، العراق

Author: Ghazi Atiya Zarraq أ.م.غازي عطية زراك
Journal: kirkuk university journal for scientific studies مجلة جامعة كركوك - الدراسات العلمية ISSN: 19920849 / 26166801 Year: 2017 Volume: 12 Issue: 4 Pages: 353-382
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Loading...
Loading...
Abstract

This study deals with the emphasis on the economic value of Makhul Anticline rocks in Mid-Region of Iraq, and it includes a mining design system suitable and profitable to exploit these raw materials. Here, the recommendation is to use and apply the open pit bench mining to extract the rock beds because of thin overburden, and the waste materials which cannot be dumped inside the excavation site. The rock beds which are outcropped dipping on both sides of the anticline flanks have irregular topography. Development of the mine is usually quite simple. Enough overburden should be removed to expose sufficient rock beds for production and construction of new access roads. This kind of mine operation is worked on one side of flank sequentially downwards in series of steps or benches whose height is usually determined by the machines selected and which are recommended in this study with the height of bench in range of (4 – 5) m, the sidewall angle in range of almost (18 – 20)° from the vertical and the bench or haul road width in range of (8 – 10)m.Access to the bottom of the mine should be cut- across the benches down to the next step. The equipments recommended in this kind of exploitation are Front - End Loader, diesel powered, rubber – tiered shovel for loading broken rocks in Lorries, and Jack Hammer Poclaine machine for Digging and breaking rocks. The mining operation become more profitable and economic when the whole rock beds of different types are extracted all together for multifarious uses, and the use of the facilities available around the area, such as the paved main roads, railway crossing the area, main power line, Tigris river, cheap labors and different types of machinery are ready for use.

يتناول هذا البحث دراسة التكوينات الجيولوجية لطية مكحول المحدبة مع التركيز على القيمة الاقتصادية لهذه الصخور التي تقع في المنطقة الوسطى من العراق. تتضمن هذه الدراسة تصميم نظام التعدين المناسب لاستغلال هذه الصخور بصورة اقتصادية ومربحة. التوصية التي خرج بها البحث هي باعتماد وتطبيق المنجم المفتوح ذو المدرجات لاستخراج واستغلال الطبقات الصخرية من اماكن تواجدها , بسبب انكشاف الطبقات الصخرية فضلا عن وجود غطاء صخري بسيط. صخور الغطاء الصخري تحتاج الى نقلها خارج موقع المنجم وردمها في الوديان والمنخفضات القريبة لحين الانتهاء من الاعمال المنجمية ثم يعاد تسوية الارض لجعلها صالحة للاستخدامات الزراعية او السياحية مع الحفاظ على النظام البيئي للمنطقة. الطبقات الصخرية المنكشفة على سطح الارض تمتلك ميل باتجاهين اعتمادا على ميل جناحي طية مكحول , تتميز المنطقة بطبوغرافية غير منتظمة وذلك بامتلاكها مظاهر وتراكيب طبوغرافية وتركيبية متعددة مثل وجود التعرية التفاضلية، ظاهرة الكويستا، السقوط الصخري فضلا عن وجود المناطق الرديئة (Badland) التي تجعلها ذات تضاريس معقدة. ان عملية فتح المنجم السطحي مفضلة من الناحية الاقتصادية كونها غير مكلفة. يجب إزالة الغطاء الصخري الذي هو عبارة عن ترسبات العصر الرباعي والترسبات الحديثة التي تؤدي لانكشاف الطبقات الصخرية على سطح الارض فضلا عن امكانية تصميم وانشاء طرق الوصول الى الطبقات الصخرية السفلى. يتم فتح المنجم من جانب واحد من جناح الطية حيث يتم تصميم المدرجات بما يتلائم ونوع المعدات المستخدمة في الانتاج التي اعتمدت في هذه الدراسة وهي ان يكون ارتفاع المصطبة (4-5) متر وبدرجة ميل امان قدرها (18-20)درجة , وعرض المصطبة او المدرجة الواحدة هو (8-10) متر, يبدأ العمل ابتداءاً من الطبقات العليا ثم بالتتابع نزولا في سلسلة من المدرجات نحو الاسفل باتجاه ميل الطبقات حفاظاً على استقرارية المنحدرات الصخرية. يتم تصميم وانشاء طرق المواصلات عبر قطع المدرجات نحو الاسفل بزاوية ميل آمنة نحو واجهات الاشغال المنجمية. المعدات المنجمية الموصى بها هي من المتوفر في السوق العراقي مثل (شفل مدولب, سيارات حمل 20طن , حفارة هيروليكية للتحميل واخرى لتكسير الصخور). لا تحتاج عمليات الاستخراج المنجمي الى استخدام المتفجرات لوجود محددات امنية وعسكرية في استخدامها حيث يتم تكسرها وتحميلها آلياً لوجود انظمة من الكسور والفواصل التي تسهل عملية قلع واستخراج الصخور. أن العمليات المنجمية تصبح اكثر اقتصادية اذا تم استخراج واستغلال كامل الطبقات الصخرية الموجودة في المنطقة بما يتلائم والاستخدامات المخصصة لها مع الاستفادة من التسهبلات المتوفرة في المنطقة من طرق مواصلات , سكك الحديد , ايدي عاملة رخيصة , مصادر الطاقة الكهربائية , قربها من نهر دجلة والمدن السكنية فضلا عن اسواق الاستهلاك الكبيرة .

Listing 1 - 2 of 2
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (2)


Language

English (2)


Year
From To Submit

2017 (1)

2014 (1)