research centers


Search results: Found 8

Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Article
أسلوب الرفق في دعوة إبراهيم (عليه السلام) لأبيه

Author: حسين عبد عواد الدليمي
Journal: Anbar University Journal of Islamic Sciences مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية ISSN: 20716028/27068722 Year: 2013 Volume: 4 Issue: 16 Pages: 554-591
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Loading...
Loading...
Abstract

The Kind Attitude of Abraham (PBUH) towards His FatherDr. HussainAbidAwad Al-DelaimiAl-ImamIl –Adham University College- AnbarThe Holy Quran has surveyed certain prophets and exposed to us certain samples of their stories and careers and also their attitude towards their people and the approach they followed and what it ends with the destruction of the unbelievers.Among those prophets mentioned the Holy Quran and whose attitude towards their nations is prophet Abraham (PBUH).It clear from reciting the Quranic verses the method of calling his father, his people and the king who lived during his era. What is important in this research is his invocation of his father and the methods taken during such an invocation. I have concentrated on the style (kindness) in his invocation to his father where this style becomes a well tradition to the coming generations.The research included two parts: the first is specified for the definition of the research. It includes four requirements. In the first requirement I concentrated on the definition of the style, in the second the definition of kindness, in the third the definition of invocation while the fourth one is specified for the definition of Abraham (PBUH).The second part surveys the style of kindness in Abraham s (PBUH) in his invocation to his people. It includes an introduction and two requirements. The first requirement is to pin point the features of kindness. It includes five branches; the first is Abraham s well-mannered towards his unbeliever father, the second branch is depending upon the tangible proofs, the third is the effect of knowledge in the Abraham s (PBUH) invocation to Allah. The fourth one includes the fallacy of the worshipped idol and the fifth implements that reason behind torture is the denial of belief. In the second requirement I talked about Abraham s (PBUH) invocation towards his relatives whereas in the second I pointed out that kindness does not mean flattery. The third requirement includes that there is neither invocation nor any amendment without knowledge. The fourth includes that denial and threat are the ways of resisting. The fifth requirement deals with fore bearance. In the sixth requirement relation does not mean guidance. In the seventh kindness is a tradition of invocation.

تحدث القرآن الكريم عن بعض الأنبياء والمرسلين، وعرض لنا نماذج من قصصهم وسير حياتهم، ومواقفهم مع أقوامهم، وطريقة دعوتهم لهم، وما جرى بينهم وبين أولئك الأقوام، وما انتهى إليه الأمر من إهلاكِ الله تبارك وتعالى للكافرين، ونصرتهِ للنبيين والمرسلين، ومن تبعهم من المؤمنين.وكان من بين أولئك الأنبياء والمرسلين الذين فصّل القرآن الكريم منهجهم الدعوي، ومواقفهم مع أقوامهم هو سيدنا (إبراهيم عليه السلام) الذي يلحظ من يقرأ الآيات القرآنية طريقة دعوته لأبيه، وطريقته في دعوة قومه، وطريقته في دعوة الملك الذي عاش في زمنه، وما صاحب كل تلك المواقف من تداعيات متنوعة. وما يهمني في هذا البحث هو (دعوة إبراهيم عليه السلام لأبيه)، وما اتخذه من أساليب في تلك الدعوة. وقد أحببت التركيز على الأسلوب المهم بين تلك الأساليب وهو (أسلوب الرفق) في دعوة إبراهيم لأبيه الكافر، الذي صار استخدام هذا الأسلوب سُنّة حسنة لكل من أتى بعد إبراهيم عليه السلام من الدعاة والمصلحين. وقد اشتمل بحثي المتواضع على مبحثين، خصصت المبحث الأول للتعريف بمصطلحات البحث، واحتوى على أربعة مطالب، ركزت في المطلب الأول على تعريف الأسلوب لغة واصطلاحاً، وفي المطلب الثاني على تعريف الرفق لغة واصطلاحاً، وفي المطلب الثالث على تعريف الدعوة لغة واصطلاحاً، وأما المطلب الرابع فخصصته للتعريف بسيدنا إبراهيم عليه السلام. أما المبحث الثاني فقد تحدثت فيه عن أسلوب الرفق في دعوة سيدنا إبراهيم (عليه السلام)، واحتوى على تمهيد، ومطلبين، خصصت المطلب الأول لبيان معالم الرفق في دعوة إبراهيم عليه السلام وفيه خمسة فروع: الفرع الأول: تأدب إبراهيم عليه السلام مع أبيه الكافر، والفرع الثاني: الاعتماد على الحجج الملموسة، والفرع الثالث: أثـر العلم في الدعوة إلى الله، والفرع الرابع: بيـان زيف المعبود الباطل، والفرع الخامس: إنكار دعوة الإيمان سببٌ للعذاب. وأما المطلب الثاني فقد تحدثت فيه عن: المستفاد من دعوة إبراهيم عليه السلام لأبيه للدعوة والدعاة.. واشتمل على سبعة فروع، الفرع الأول: الأقارب أولى بالدعوة من غيرهم، والفرع الثاني: اللطف والرفق لا يعني المداهنة، والفرع الثالث: لا دعـوة ولا إصـلاح بلا علم ومعرفة، والفرع الرابع: الإنكار والتهديد سبيل المعاندين، والفرع الخامس: الحلم.. ومقابلة الإساءة بالإحسـان، والفرع السادس: القرابة لا تعني الهداية بالضرورة، والفرع السابع: الرفق سنة دعوية متواترة.


Article
The Effect of Syndesis in the Problems of Exclusion of the Fundamentalists
أثر العَطفِ فِي مَسَائِل الاستثناء عِنْدَ الأصُوليين

Loading...
Loading...
Abstract

Thanks for Allah the Lord of all people , and praise be upon his messenger Mohammed and all his companions . This research is part of a comprehensive study to the investigation of syndesis of fundamentalists . We reveal in it that syndesis of fundamentalists is mentioned in their books and researches. It has an effect in their disagreements and orientation approaches. Its investigation differs , for the fundamentalists than for the grammarians , because the grammarians allot a special part , while for the fundamentalists it is scattered in their art subjects according to its relation of the subject being investigated . This research deals with syndesis according to its exclusive problems.

الحمد لله رب العالمين ، والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين ، وبعد : فان هذا البحث : (( أثر العطف في مسائل الاستثناء عند الأصوليين )) هو جزء من دراسة شاملة لمباحث العطف عند الأصوليين بينا فيها أن للعطف عند الأصوليين ذكراً في مؤلفاتهم ومباحثهم ، وأن له أثراً في خلافاتهم وتوجهات مذاهبهم ، ويختلف بحثهُ عند الأصوليين عنه عند النحويين ، إذ يفرد له النحويون باباً يخصه ، وتجده عند الأصوليين مبثوثاً في موضوعات فنهم ، على حسب ما له تعلق بالموضوع المبحوث فيه ، وهذا البحث الذي بين يديك يتحدثُ عما للعطف من تعلق في مسائل الاستثناء .


Article
Provisions of kindness In Islamic law
أحكـــام اللطــــف فـــي الشريعـة الإسلاميـة

Author: A. D. Khalid Rashid Jumaili أ.د. خالد رشيد الجميلي
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2009 Issue: 15 Pages: 30-43
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني


Article
KINDNESS AMONG FEMALE UNIVERSITY STUDENTS
اللطافة لدى طالبات الجامعة

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims at constructing a Scale of Kindness phenomenon among university female students and elicit criteria to it, It also recognizes the differences in kindness levels among female students according to variables (specialization, academic grade, social status, and the age). The sample consists of 534 female students who were selected randomly. The two researchers rely on experience and the results of questionnaire, The questionnaire is given to 130 female university students from different colleges as well as their acquaintance with literary works witch dealt with kindness , The scale consists of 39 items , It has psychometric characteristics (Validity and Reliability) . The criterion (Z) is extracted from it and through it the criteria are put to the scale in five levels , The point is explained through the criteria, the respondent to the kindness scale gets this point. It was discovered that female students entertain a high level of kindness. There is no any significant difference (0.05) in kindness level among female students along specialization, academic grade, and social status. There is a proportional relation ,with a significant at(0.05) between kindness and age among university female students.

هدفت الدراسة إلى بناء مقياس لظاهرة اللطافة لدى طالبات الجامعة واستخراج معايير له, وتعرف الفروق في مستوى اللطافة بين الطالبات وفق المتغيرات (التخصص, السنة الدراسية, الحالة الاجتماعية, العمر). تكونت العينة من 534 طالبة جامعية,جرى اختيارهن بالطريقة العشوائية, قام الباحثان ببناء مقياس اللطافة بالاعتماد على منهج الاستبطان ونتائج السؤال الاستطلاعي التي وجهت إلى 130 طالبة جامعية من مختلف الكليات, والاطلاع على الأدبيات التي كتبت عن الظاهرة, وتكون المقياس من 39 فقرة, وتوفرت فيه الخصائص السيكومترية (الصدق والثبات), وتم استخراج المعيار(Z) والتي من خلالها وضعت معايير للمقياس في خمس مستويات تفسر من خلالها الدرجة التي يحصل عليها المستجيب على مقياس اللطافة. وتوصل الباحثان إلى النتائج الآتية: يتمتع طالبات جامعة الكوفة بمستوى مرتفع من اللطافة دالة إحصائياً عند مستوى 05‚0. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 05‚0 في مستوى اللطافة بين طالبات التخصص التربوي وطالبات التخصص الطبي. لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 05‚0 في مستوى اللطافة لدى طالبات الجامعة وفق متغير (السنة الدراسية). لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 05‚0 في مستوى اللطافة لدى طالبات الجامعة وفق متغير الحالة الاجتماعية (متزوجة, مخطوبة, عزباء). توجد علاقة طردية ذات دلالة إحصائية عند مستوى 05‚0 بين اللطافة والعمر لدى طالبات الجامعة.


Article
ظاهرةُ القطعِ ودلالتُها في النحو العربي

Author: مهند ناصر حسين
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2017 Volume: 25 Issue: 4 Pages: 1898-1916
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

Find enrolled in two sections came before them and pave the introduction, said in a boot concept pieces and usefulness and the views of the scientists, and dealt with in the first part, the pieces in the wildcard disciples as spare parts and spare epithet kindness and spare emphasis Reported in the second part, the pieces in the non-disciples, Kalqta in Al Khobar and cutting in the present tense Almdzom and cutting in the present tense verb and without any hesitation, and showed in the finale highlighted the findings of the research, which includ: 1.Full pieces frequently to speak, because of its importance to the listener and the speaker on both, it is given in the names (k allowance participle and affection and affirmation and the news), and acts Kalqta Almdzom in the present tense and the present tense and without any hesitation. The two pieces a restricted sense, the speaker wants us requires a certain cut pieces, otherwise it is not permissible for him to cut off whenever he wants 3.To cut many benefits including: the thrill of directing the mind to this lump, and that it is of paramount importance deserves special attention, as well as the definition or customization or clarification or reference and Alalmah, and a statement that the lump has been known for this trait so that became known when the listener as when the speaker, including interest rhetorical what gives him a different expression of the beauty in the diversity of speech And I said after the conclusion of sources and references relied upon research and the most important book: Sibawayh (d. 180 AH) and the meanings of the Qur'an for furs (d. 207 AH) and explain complacent Astarabadi (d. 686 AH) sufficient son eyebrow and meanings as for Fadhel al-Samarrai, the Arabic language and its meaning and its building to Tammam Hassan .

انتظمَ البحثُ في مبحثين جاءتْ قبلهُما مقدمةٌ وتمهيد, ذكرتُ في التمهيدِ مفهومَ القطع ِوفائدتـَهُ وآراءَ العلماءِ فيه, وتناولتُ في المبحثِ الأول القطعَ في التوابع ِ كقطع ِ البدلِ وقطع ِ النعتِ وقطع ِالعطفِ وقطع ِالتوكيد, وأوردتُ في المبحثِ الثاني القطعَ في غيرِ التوابع ِ, كالقطع ِ في الخبرِ والقطع ِفي الفعلِ المضارع ِالمجزوم والقطع ِ في الفعلِ المضارع ِالمنصوب, وبينتُ في الخاتمةِ أبرزَ النتائج ِالتي توصلَ إليها البحث, والتي منها:1ـ يردُ القطع كثيرا في الكلام, لما له من أهمية لدى السامع والمتكلم على سواء, فهو يرد في الاسماء كـ(البدل والنعت والعطف والتوكيد والخبر),وفي الأفعال كالقطع في الفعل المضارع المجزوم والفعل المضارع المنصوب.2 ـ إنَّ القطع مقيد بالمعنى, فإن أراد المتكلم معنا معينا يتطلب القطع قطعَ, وإلا فلا يجوز له أن يقطع متى شاء. 3 ـ للقطع فوائد كثيرة منها: التشويق وتوجيه الذهن إلى هذا المقطوع، وأنه ذو أهمية بالغة يستحق اهتماما خاصا، وكذلك التعريف أو التخصيص أو التوضيح أو الإشارة والإلماح, وبيان أن المقطوع قد اشتهر بهذه الخصلة بحيث أصبح معروفا عند السامع كما عند المتكلم, ومنها الفائدة البلاغية لما يعطيه اختلاف الإعراب من جمال في تنوع الكلام.و ذكرتُ بعد الخاتمة المصادرَ والمراجعَ التي اعتمدَ عليها البحثُ و أهمها: كتابُ سيبويه (ت180هـ)ومعاني القرآن للفراءِ (ت207هـ)وشرحُ الرضي الأستربادي(ت686هـ) على كافيةِ ابن الحاجب ومعاني النحوِ لفاضل السامرائي, واللغة ُالعربية ُمعناها ومبناها لتمّام حسان.


Article
Kindness in the Holy Quran Objective study
اللطف في القرآن الكريم دراسة موضوعية

Author: Ph. D. Ghazal Salah Ghazal م.د غزال صالح غزال
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2018 Issue: 53 Pages: 343-375
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات/ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

Kindness in the manifestation of mysterious and hidden meanings, The nice is God the world in the depths of things and small, And that the gentle God is aware of the hidden gems that are not aware of the creatures, eyes which is gentle and softens that their eyes understand them and the comrade with his creatures and improved, And that piety with people earns the hard hearts and give them soft words.

Cette recherche explique que la mélodie signifie la déclaration des sens mystérieux et cachés, et que Allah Le Bienvaillant contrôle les belles essences invisibles pour les créations c'est à cause de sa climence et bienvaillance sur eux, et que la bonté avec les gens et les beaux mots gagnent les cœurs durs.


Article
The act of kindness on the verb in the Holy Quran
عطف الفعل على الفعل في القران الكريم

Author: Ahmed Iqap Dahor Al-Jubory أحمد عكاب داحور الجبوري
Journal: Journal Of Al-Frahedis Arts مجلة آداب الفراهيدي ISSN: 26638118 (Online) | 20749554 (Print) Year: 2017 Issue: 30 Pages: 1-20
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Loading...
Loading...
Abstract

A semantic - Syntactic studies are regarded the most impartant ling uistic shes , especially with regard to Holly Quraan . So , the resent study is entitled . The resent study reueaded that this technigue is allowed according to all Arab linguists , Only When the two verbs are of the same tense . Some cases of Quraan reveal Conjucting a present tense with a past tense one . and vise Versa , and Conjucting imperative one with a present . The verses of Holly Quraan included have been studied Semanti as well as syutact ically , with a detailed Comparison unoing various opiuions of different scholars .

تُعد الدراسة النحوية والدلالية من أهم الدراسات اللغوية، خاصة أن ميدان هذه الدراسة هو القرآن الكريم، ولهذا السبب كانت نفسي تتوق إلى دراسةٍ نحويةٍ دلالية في القران الكريم، ولهذا اخترتُ موضوع بحثي بعنوان ( عطف الفعل على الفعل في القرآن الكريم دراسة نحوية – دلالية)، وتبين لي من دراسة هذا الموضوع أنَّ عطف الفعل على الفعل في اللغة العربية جائزة باتفاق العلماء بشرط اتفاق الفعلين في الزمن، ثُــــمَّ وجدتُ في الآياتِ أنه يعطف الفعل المضارع على الفعل الماضي، ويعطف الماضي على المضارع، ويعطف فعل الأمر على الفعل المضارع، ثم قمتُ بدراسة هذه الآيات دراسةٍ نحويةٍ دلالية وقارنتُ بين أقوال النحاة والمفسرين لهذهِ الآيات .


Article
Exaggerated manifestations in lament of Seyed Heidar Hely
تجليات المبالغة في مرثيات السيد حيدر الحلي

Authors: Samir Pourianpour سمير پوريانپور --- . Mahmoud Shakib Ansari محمود شكيب انصاري --- محمود آبدانان مهديزادة
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2019 Volume: 1 Issue: 54 Pages: 13-33
Publisher: Islamic University / Najaf الجامعة الاسلامية / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

الملخص:اللغة الأدبية تنبني على المبالغة وتتولد منها درجة فنية متدرجة أقصاها المبالغة، وقد ذهب انصار هذا الفن البلاغي الى انّ الشعر يمدّ باعه، وينشر شعاعه، ويتسع ميدانه، وتتفرع أفنانه حين يعتمد الاتساع والتخييل في هذا المجال، ويذهب الشاعر بالقول مذهب المبالغة والإغراق في المدح والذم والوصف والنعت والفخر والمباهاة، وهناك يجد الشاعر سبيلا إلى أن يبدع ويزيد، ويبديء في اختراع الصور ويعيد ويكون كالمغترف من غدير لا ينقطع والمستخرج من معدن لا ينتهي هنا تكون المبالغة قرينة الإبداع، والتحليق بالخيال إلى عوالم مدهشة تكسر رتابة الواقع و نمطية الحياة الجافة. ونظرا لأهمية دورها في صنع الصور نري الشاعر حيدر الحلي استخدم المبالغة بأنواعها المتعددة من التبليغ، الإغراق والغلو في وصفه لمشهد الطفّ التراجدي الحماسي ؛ كما انّنا عند دراستنا لقضية الطفّ واستشهاد الحسين وأصحابه لدي الشاعر نجده قد اقترب كثيرا من الصورة الأسطورية بقدر ما ابتعد عن الواقع الفعلي، فنراه يبالغ في كلّ مشاهد المعركة وأصحابه ومجريات الأحداث فلا توجد حركة ولاخصلة الا وقد تجاوزت حدود الواقع المعاش في كل تفاصيلها حتى اصبحت لا يربطها بالواقع الا نسبتها الى واقعة الطفّ واصحابها وليس ذلك بدعا وانّما تبعا لآثار من سار من شعراء المدح والرثاءالحسيني في اعطاء الصورة أكثر من حجمها لاسباب منها اولا انفعالهم بالحادثة و اصحابها مما يجعل الشخص يري الأمور أعظم من واقعها و ثانيا رغبتهم في تحريك مشاعر المستمعين واثارتهم بهدف إشراكهم في تجربتهم الشعورية. تجلت المبالغة في كل مشاهد الطفّ بشكل متسلسل وقد أدّت دورا بارزا في رسم صورة الخطوب، ثبات الأبطال، شجاعتهم، عزمهم، سرعة خيلهم، سيوفهم، رماحهم، سهامهم، علمهم، شدة قتالهم، كثرة القتلي، كثرة العدو، كثرة الدماء...وبصورة عامة فمشهد الطفّ لدي الشاعر مشهد درامي أسطوري قد ظهر كلّ مشاهده من خلال عدسة مكبرة، أعظم من واقعه الفعلي.

Abstract:-Exaggerated literary language, is base on the exaggerating, and from this exaggeration the progressive artistic degree would be born that the most of it is the same “exaggeration”. The followers of the rhetoric expression believe that when the poetry is developed and expanded and the expressions of it will be expanded that it is base on the imagination. The poet will create the new imagines by accepting the way of exaggeration in eulogy, vilification, description, glorification, prides has the ability to access to the innovation and indulgence.Here the poet is like someone who is feeding from a limitless lake or do mining from the limitless mine. In fact, the exaggeration is coming with innovation and bring the wondering to the words which is beyond the ordinary life.According to the role of exaggeration in different images, we can see that the poet Heidar Hely in describing the tragic and epic event of Karbala used exaggeration and different kind of that such as, “promotion”, “overstatement”, and “hyperbole”.When we study the event of Karbala and martyring of Imam Hossein and his alliances from the point of view of the poet, we’ll see that he is getting away from the reality and moved closer to mythical forms. In the all aspects of battle and description we’ll see that he is using exaggeration and find no movement or character beyond his description of ordinary life so far as there is no relation between it and reality except in relation to the principle of the event.This was not the first time that the poet in this book has been the work of poets who exaggerated Imam Hussein's eulogy and exaggerated the events more than it actually did, and this has various reasons to discuss in this discussion.Keywords:-

Listing 1 - 8 of 8
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (8)


Language

Arabic (8)


Year
From To Submit

2019 (1)

2018 (1)

2017 (2)

2016 (1)

2014 (1)

More...