research centers


Search results: Found 82

Listing 1 - 10 of 82 << page
of 9
>>
Sort by

Article
Conflict of laws in matters of physical money (comparative study)
تنازع القوانين في مسائل الأموال المادية ( دراسة مقارنة )

Author: saleh mahdi kahed صالح مهدي كحيط
Journal: Risalat al-huquq Journal مجلة رسالة الحقوق ISSN: 20752032 Year: 2011 Issue: 3 Pages: 190-203
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract:-The legal and the economic relations have not any longer become the central part in the territory of a single state and be characterized with what it is characterized with of a complexity for nation and individuals resort to within the frame of practicing its commercial and economic activity to some legal proceedings which entail legal rights for its parties let alone that such proceedings create significant impacts in international relations due to how the foreign element marks the application of the local law futile in every respect , Despite the theoretical importance of the law limitation topic which must be applied to contractual relations.The study tackles the issue of law conflict in terms of cash with all the related vestiges . The study discuses this subject within the scope of tow section ; the first deals with the law enforcement on real estate and the most important challenges that face the rule of applying the location law. The second section is allocated to the study of the ruling law of the mobile material wherein the jurisprudential approaches that adopted the outlining of that prerequisite law and the outlining of the scope of its application.

لم تعد العلاقات القانونية والاقتصادية كسابق عهدها تتركز في إقليم الدولة الواحدة وتتصف بما تتصف به اليوم من التعقيد, إذ تلجأ الدول والأشخاص في إطار ممارسة نشاطها التجاري والاقتصادي إلى إجراء بعض التصرفات القانونية التي يترتب عليها حقوقا قانونية لأطرافها فضلا عن أن هذه التصرفات تحدث آثاراً مهمة وفاعلة في العلاقات الدولية لما تتمتع به العلاقة من وجود عنصر أجنبي يجعل تطبيق القانون الوطني غير مجدي في جميع الأحوال, وعلى الرغم من الأهمية النظرية لموضوع تحديد القانون الواجب التطبيق على العلاقات العقدية وغيرها من الالتزامات والمتعلقة بالأموال المادية إلا إن الجنبة العملية للتصرفات تتميز بالتعقيد وواقع هذا الغموض والتعقيد يعود إلى أمرين، الأول: التجاهل والغموض الذي لحق هذا النوع من التصرفات وتناسي دورها في العلاقات الدولية, أما الثاني فيتمثل بقلة التطبيقات القضائية التي تناولت هذا النوع من المسائل. وإزاء ما تقدم برزت الحاجة الملحة إلى دراسة تنازع القوانين في مسائل الأموال المادية مع كل ما يحيط بها من أثار وما تتضمنه من مفردات تجعل صرح الاستثناءات كبير ما دفعنا إلى معالجة هذا الموضوع في مبحثين نتناول في الأول القانون الواجب التطبيق على العقار وما يلحق ذلك من بيان لماهية العقارات واهم التحديات التي تواجه قاعدة تطبيق قانون الموقع أما المبحث الثاني فخصصناه إلى دراسة القانون الواجب التطبيق على المنقول ودرسنا فيه الاتجاهات الفقهية التي تبنت تحديد القانون الواجب التطبيق وتحديد نطاق تطبيق قانون موقع المنقول المادي.


Article
Hyperelastic Constitutive Modeling of Rubber and Rubber- Like Materials under Finite Strain
التمثیل بالأنموذج المفرط الاستطالة للمواد المطاطية وشبھ المطاطیة عند الانفعالات الكبیرة

Authors: Hassan M. Alwan --- Muhsin N. Hamza
Journal: Engineering and Technology Journal مجلة الهندسة والتكنولوجيا ISSN: 16816900 24120758 Year: 2010 Volume: 28 Issue: 13 Pages: 2560-2575
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Loading...
Loading...
Abstract

This paper is concerned with determining material parameters forincompressible isotropic hyperelastic strain–energy functions. A systematicprocedure analysis is implemented based on the use of least squares optimizationmethod for fitting incompressible isotropic hyperelastic constitutive laws toexperimental data from the classical experiments of Treloar [3] on natural rubber.Two phenomenological constitutive models are used to fit the experimental dataof natural rubber, these are Mooney-Rivlin and Ogden models. The materialparameters using Mooney-Rivlin are obtained using the linear least squaresmethod, while for Ogden model the material coefficients are nonlinear,consequently the nonlinear least squares approach has been used. In this work thenonlinear least squares method with trusted region TD have been used usingMATLAB Ver. 7 to find these coefficients. The comparison shows that the presentmathematical formulations are correct and valid for modeling rubbery materials.Also it was found that Mooney-Rivlin model is suitable when the deformation isnot to exceed 100%, while Ogden model is more appropriate when deformationexceed 100%. In addition, as the degree of non-linearity in material behaviourincreases more material coefficients are required.

يهتم هذا البحث بايجاد معاملات المادة لدوال الانفعال- الطاقة للمواد المفرطة الاستطالةاللاانضغاطية. اعتمد التحليل على الاستخدام الامثل لطريقة المربعات الصغرى لاحكام معادلاتالتصرف المفروضة رياضيا مع تلك المقابلة لها عمليا، حيث ان البيانات العملية اعتمدت بياناتتريلير الخاصة بالمطاط الطبيعي [ 3]. تم في هذا البحث استخدام طريقتيين: طريقة موني –رفلن و طريقة اوجدن. عند استخدام طريقة موني – رفلن تم ايجاد المعاملات الخاصة بالموادالمطاطية اعتمادا على استخدام طريقة المربعات الصغرى الخطية. بينما اعتمدت طريقةالمربعات الصغرى اللاخطية عند استخدام طريقة اوجدن، حيث تم ايجاد المعملات بهذة الطريقةباعتماد منطقة وثوقية معينة. اظهرت النتائج ان الاشتقاق MATLAB باستخدام برنامج الالرياضي المتبع صحيح وان طريقة موني – رفلن مناسبة عندما تكون الاستطالات اقل اوتساوي 100 %، بينما يفضل استخدام طريقة اوجدن في حالة الاستطالات الاكبر. كذلك تكونالحاجة اكبر لمعاملات اكثر عند ازدياد درجة اللاخطية لتصرف المادة.


Article
Conflict of Laws in Adoption (A Comparative Study)
تنازع القوانين في التبني (دراسة مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

The main problem in the science of conflict of laws is to reach the applicable law, since the relationship that fall in private international law are linked by more than one country, it is needed if conflict erupted with such picture to the choice of law to be consulted among the laws that are related to the relationship, And raises the question of adoption, a lot of dilemmas when required Find law, which is governed by the foreign-race relations, that is, when one of the parties to the foreign relationship, the reason being the lack of a signal Iraqi legislator in civil law to the rules of attribution of regulating this issue, which calls for the compulsory law application on them in the light of the principles of private international law the most common acts the provisions of Article 30 Iraqi civilians.

ملخص البحثإن المشكلة الأساسية في علم تنازع القوانين هو التوصل إلى القانون الواجب التطبيق, إذ أن العلاقة التي تندرج في القانون الدولي الخاص ترتبط بأكثر من دولة , ويحتاج الأمر إذا ما ثار النزاع بمثل هذه الصورة إلى اختيار القانون الذي يتعين الرجوع إلية من بين القوانين التي ترتبط بالعلاقة, وتثير مسألة التبني الكثير من الاشكاليات عندما يتطلب الأمر البحث عن القانون الذي يحكمها في العلاقات ذات العنصر الأجنبي ,أي عندما يكون أحد اطراف العلاقة اجنبياً ,ويرجع سبب ذلك إلى عدم اشارة المشرع العراقي في القانون المدني إلى قواعد اسناد تنظم هذه المسألة, مما يستدعي تحديد القانون الواجب التطبيق بشأنها في ضوء مبادئ القانون الدولي الخاص الأكثر شيوعاً اعمالاً لنص المادة 30 مدني عراقي .


Article
Death Punishment and the Styles of its Execution in the Babylonian Laws
عقوبة الموت في القوانين البابلية وأُسلوب تنفيذها

Author: Muhammad Al-Bakri محمد عبد الغني البكري
Journal: Adab AL Rafidayn اداب الرافدين ISSN: 03782867 Year: 2012 Issue: 63 Pages: 489-510
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The Old Babylonian Period (2006-1595 B.C.) is one of the richest periods for legal cuneiform texts, which encouraged researchers to do a lot of research on this aspect. One of such researches is the present one which deals with the death punishment as dictated by the Babylonian law in many items. This punishment had many forms of execution such as the normal killing, burning, hanging or drowning. This punishment was given to such crimes as murder, theft, adultery etc. and it amounted to the level of crime in the eyes of legislators.


Article
Homelessness in the laws of the Iraqi events
التـشرد في قوانين الأحداث العراقية

Author: أ.د. جعفر عبدالامير الياسين
Journal: The islamic college university journal مجلة كلية الاسلامية الجامعة ISSN: 62081997 Year: 2012 Issue: 18 Pages: 43-92
Publisher: College Islamic University / Najaf كلية الاسلامية الجامعة / النجف الاشرف

Loading...
Loading...
Abstract

لا يعد التشرد - في كثير من الدول - جريمة تدعو الى العقاب ، بل تعد عيباً اجتماعياً، يحتاج الى علاج ، ومن ثم تحديد التدبير المناسب الذي يتطلب التعرُّف على حالة الصغير أو الحدث الاجتماعية من جوانبها المختلفة منذ ولادته حتى تشرده(1)، لذا دعت الحلقة الدراسية الثابتة بشأن منع الجريمة ومعاملة المجرمين المنعقدة في كوبنهاجن في ( أيلول 1959) إلى أن :(( الصغار من غير المنحرفين الذين بحاجة إلى معونة أو رعاية يجب أن يكونوا من اختصاص الجهات ذات الخدمات الاجتماعية أو الصحية أو العائلية أو الادارية التي يحتاجون اليها )) (2) .ومن المفيد أن نعرف الفرق بين تشرد الصغار والأحداث من جهة وتشرد البالغين من جهة أخرى : فتشرد الصغير أو الحدث يرجع في أغلب الأحيان الى تقصير مَنْ عهدَ اليه القانون برعايته سواء باهمال رقابته أو عدم امداده بوسائل الحياة كالمسكن والطعام ، كما قد يرجع الى عدم وجود من يقومون برعايته سواء لوفائهم أو اعتقالهم أو تغيبهم عن محل إقامة الصغير أو الحدث. أما تشرد البالغ – الكبير – فيرجع الى اتخاذه اسلوباً للحياة ينذر بخطورته على المجتمع . أي أن تشرد الصغير أو الحدث يرجع الى سلوك غيره ، وتشرد البالغ – الكبير – يرجع الى سلوكه الشخصي(3)، ولكن من المعلوم أن تشرد البالغ أشد خطراً على المجتمع من تشرد الصغير أو الحدث بالاضافة الى أن الأمل في علاج تشرد الصغير أو الحدث أقوى من الأمل في علاج تشرد البالغ(4).


Article
Fetus Laws in the Islamic Doctrine
احكام الجنين في الفقه الاسلامي

Author: Ph.D. Muthanna Salman Sadiq م د.مثنى سلمان صادق
Journal: Research and Islamic Studies Journal مجلة البحوث والدراسات الاسلامية ISSN: 20712847 Year: 2014 Issue: 38 Pages: 371-434
Publisher: Directorate of Research and Studies / Sunni Endowment دائرة البحوث والدراسات /ديوان الوقف السني

Loading...
Loading...
Abstract

Of Islam greatness, it does not neglect one tiny or gross of creation issues lest it shows it very clear, it does not satisfy with showing the adult and child cases, but it goes far from that, it does concern with human when he was a fetus in his mother’s womb dealing him as an independent soul although he was part of his mother, where he has moral and financial rights must be respected and does not exceed them, it confirmed the blood money when he is killed and shares out the heir according to Allah duties .What a greatness does equal such greatness, and what an honor does equal such Holly honor for human.The search dealt with the financial and moral rights for the fetus, and the judgment for whom does exceed these rights according to the Islam doctrine

De la grandeur de l'Islam alors, il ne négligee aucune question humaine petite ou grande sans qu'il l'ait parfaitement détaillé, il n'a seulement fait une exposition sur des questions d'un humain adulte et d'un enfant, mais il en est allé au-delà lors qu'il lui a souci dès qu'il était un fœtus dans l'utérus de sa mère traité comme une âme indipendente même s'il fait une partie de sa mère, il a des droits moraux et financiers devraient être respectés et pas violés,même il devrait le prix de sang verse (l'esclave ou autre suppléant) et le distribuant parmi les héritiers selon les ordonnances d'Allah, alors quelle grandeur incomparable soit celle-ci, et quelle grande générosité soit de la part de seigneur pour les fils d'Adam. Cette recherche traite encore les droits physiques et moraux du fœtus et la règle qui incombe celui qui la transgresse selon la loi légitime…


Article
texts of documents, laws and decisions
نصوص وثائق وقوانين وقرارات

Journal: journal of Economics And Administrative Sciences مجلة العلوم الاقتصادية والإدارية ISSN: 2227 703X / 2518 5764 Year: 1973 Volume: 1 Issue: 1 Pages: 193-259
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد


Article
رقابة القضاء على دستورية القوانين (دراسة تحليلية مقارنة)

Authors: علي حمزة عباس --- Salam Salah ALmamouri
Journal: Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل ISSN: 19920652 23128135 Year: 2018 Volume: 26 Issue: 7 Pages: 648-664
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Loading...
Loading...
Abstract

The goal of all peoples is to uphold the principles of legality, to uphold the provisions of the Constitution in the various legal and political systems, and to aspire to a democratic life in which individuals enjoy freedom under impeccable laws that disturb individuals, enjoy their freedoms, impose upon them what is undemocratic, To enjoy the privileges of freedoms and rights enshrined in the constitutional document, if this is the goal of all peoples must be a means to achieve this end, and the most important of these means, which is an important and effective guarantee to uphold the provisions of the Constitution is the judicial control of the constitutionality of laws.

إن غاية كل الشعوب هي إقرار مبادئ الشرعية وإعلاء أحكام الدستور في الأنظمة القانونية والسياسية المختلفة والتطلع إلى حياة ديمقراطية يمتمتع فيها الأفراد بالحرية في ظل قوانين لا تشوبها شائبة تعكر على الأفراد صفو التمتع بحرياتهم, أو تفرض عليهم ما هو غير ديمقراطي, أو تحملهم أعباء تحد من التمتع بمزايا الحقوق والحريات الواردة عليها في بموجب أحكام الدساتير, فإذا كانت هذه غاية كل الشعوب فلابد من وسيلة لتحقيق هذه الغاية, ومن أهم هذه الوسائل التي تعد ضمانة مهمة وفعالة لإعلاء أحكام الدستور هي أسناد مهمة الرقابة على دستورية القوانين إلى القضاء.


Article
The Domicile according to the opinion of the Iraqi legislator
الأحكام القانونية للموطن وفقاً لموقف المشرع العراقي

Loading...
Loading...
Abstract

The legislations of different countries are not equal in legal status between the national and the foreign, because the national enjoys some privileges and rights and is committed to many duties. The foreigner does not enjoy these rights, nor does he abide by those duties. This difference varies from state to state. The foreigner is determined by a set of legal rules set by a particular State to apply to aliens entering and leaving their territory and the nature of the rights that they may enjoy while in the territory of that State. Double intention of the States, on the one hand with its citizens, on the other hand, with the aliens on its territory, a group, and for that classified the rights of foreigners to their right to enter the country, and out of it.

اذا كان الأسم يتيح التعرف على الشخص فيحدده، ويميزه عن غيره من الأشخاص، فإن الموطن (Le Domicile) يسمح بمعرفة وتحديد المكان الذي يقيم فيه الشخص، ومن الطبيعي ان ينسب الشخص الى مكان معـين يعتـبره القانون موجوداً فيه، بشأن مظاهر حياته القانونية المختلفة، وهو الوسيلة التــي تعمـل الـى جانب الجنسيـة لتـوزيع الأفـراد جغـرافياً عبـر دول العـالم، وفـي الدول الانجلوامريكية يؤدي الموطن دوراً رئيساً في تحديد القانون الواجب التطبيق كونه يعد بمثابة ضابط الاسناد في مسائل الأحوال الشخصية، والحالة المدنية والعائلية فالقانون الشخصي في هذه الدول هو قانون الموطن، لذلك نظمت تلك الدول أحكام الموطن الدولي، بينما غالبية تشريعات دول العالم التي تأخذ بالاتجاه اللاتيني، ومنها جمهورية العراق، لم تنظم أحكام الموطن في العلاقات القانونية الدولية الخاصة بالأفراد، لأنها أخذت بفكرة الجنسية بدلاً من الموطن في العلاقات القانونية الداخلية واكتفت بتنظيم أحكام الموطن الداخلي.


Article
The Conflict of laws on the contract via internet
تنازع القوانين في التعاقد عبر شبكة الانترنيت

Author: Assistant Prof. Dr. Jalil Al-Sa’adi أ.م.د. جليل الساعدي
Journal: journal of legal sciences مجلة العلوم القانونية ISSN: 2070027X , 2663581X Year: 2007 Volume: 22 Issue: 1 Pages: 135-181
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Loading...
Loading...
Abstract

Due to the Internet the world has become in a state of permanent contact, and even it was described as “the Small global village”. This network was used as a mean to make different kinds of contracts, and it imposed itself as a modern alternative to the Traditional contracting. The study of this type of contract has become a basic part of the legal life requirements at the present time, and one of them is the conflict of laws. We studied the thread in three sections and as follows:The First section - the extent of harmony between the contract via internet and Methods of conflict of laws.The second section - the applicable law on the form and the establishment of the contract via internetThe third section - the applicable law to the effects of the contract via internet

اضحى العالم بفضل شبكة الانترنيت في حالة اتصال دائم حتى انه وصف بالقرية الكونية الصغيرة . وقد استخدمت هذه الشبكة كوسيلة لابرام العقود على اختلاف انواعها وفرضت نفسها بوصفها البديل الحديث عن التعاقد عبر الوسيلة التقليدية وقد اصبح دراسة هذا النمط من التعاقد وبكل جزئياته من متطلبات االحياة القانونية في الوقت الحاضر ومنها تنازع القوانين وهو ما نحاول بيانه في ثلاثة مباحث وكالاتي :المبحث الاول – مدى انسجام العقد عبر شبكة الانترنيت من منهج تنازع القوانينالمبحث الثاني – القانون الواجب التطبيق على انعقاد وشكل العقد عبر شبكة الانترنيت المبحث الثالث – القانون الواجب التطبيق على اثار العقد عبر شبكة الانترنيت

Listing 1 - 10 of 82 << page
of 9
>>
Sort by
Narrow your search

Resource type

article (82)


Language

Arabic (63)

Arabic and English (15)

English (4)


Year
From To Submit

2019 (8)

2018 (13)

2017 (7)

2016 (9)

2015 (10)

More...